Hjälp! Hon stegrar sig!? :S

Sv: Hjälp! Hon stegrar sig!? :S

Jag skulle fatta galopp ur trav på denna o sen ALLTID fatta på längre tygel o inte bromsa den på en gång. Kan vara EN anledning till varför den gör så.

Enligt många är det tabu att "slå" hästen. Och jag menar inte att man ska slå vansinnigt hårt och flera ggr om, men ett rapp eller två kan en häst behöva ibland. Ni säger att den då kan komma attt förlora all respekt för människor, att det kan sabba dess självförtroende totalt, och visst, med riktigt ängsliga häsar som blivit misshandlade förrut kan det väll mycket väl hända.

Men kolla på hästarna i hagen och se hur de beter sig mot varandra när de tillrättavisar varandra och bråkar. Går de snällt fram och puffar på varandra eller tränar flera veckor för att ge självförtroende åt varandra? Knappast! De kan bitas och slåss så in i helsike, och det är inga små rapp eller tjuvnyp ibland inte...

Dessutom är en människa ganska mycket mindre än en häst om man säger så, så bara man inte pryglar en häst i flera timmar kan jag inte tänka mig att man kan göra någon större fysisk skada på hästen. Hästar bits och sparkas - människor har inte ens den fysiska styrkan att göra det lika hårt som hästarna göra, så jag kan inte se varför det kan vara så fel att "slå" hästen vid situationer då det verkligen behövs. Om en häst biter dig, skulle du då stå stilla och säga "men åhh, gulliga lilla hästen, det är bara för att du känner dig psykiskt stressad, det gör inget!"? Det kanske är du det, men jag vill att min häst ska ha respekt för mig. Biter den mig biter jag tillbaka. Sparkar den mig sparkar jag tillbaka. Naturligtvis ska hästen ha förtroende för en, men utan respekt - inget förtroende. Helt omöjligt.

Jag håller med dig :bow:

"först ska hästen lära sig att inte under några omständigheter stegra sig"? Och det tror du lösningen är att rappa den över huvudet så slutar den vips?
.

När jag nyss fått min häst så testade han mig konstant, igenom att tex tvärvända och springa tillbaka till det hållet vi kom från, stanna och vägra gå, stegra osv.

Stegra började han med när han insåg att de andra metoderna inte fungerade. Till att börja med lättade han bara lågt med frambenen, det totalignorerade jag.
När han insåg att det inte heller fungerade det så stegrade han sig högt en gång (vilket kan bli riktigt farligt), jag drämde näven i huvudet på honom, det var första och enda gången han stegrade med mig kan jag tala om.:cool:
Efter det slutade han även med de andra dumheterna.

Och ja, självklart var hästen frisk ock kry.

Jag har haft pollen i lite över ett år nu, han litar blint på mig och jag på honom, han respekterar mig och jag honom :) Vi har ett riktigt bra förhållande och han är min bästa vän.

Senast ändrad:

Till TS

Jag tycker att du skulle kunna lämna hästen till en tillridare som verkligen är duktig och vet vad h*n håller på med.

jag håller tummarna för er och hoppas att problemet försvinner.
Lycka till!:)

Jag red tidigare en häst som hade samma lösning på att komma undan jobbigt arbete: att stegra sig. Som så många andra sagt bör man först vara säker på att inte skada eller smärta är orsaken till beteendet.

Vi fck tipset av vår tränare att i samma sekund som man känner att hästen tänker stegra sig vända den tvärt åt sidan. I svängen blir det svårare för hästen att stegra sig och du kan hinna få den att tänka på något annat.

Det fungerade med vår häst...men alla är ju olika. Kan kanske vara värt att prova?
/Linda

Jag red tidigare en häst som hade samma lösning på att komma undan jobbigt arbete: att stegra sig. Som så många andra sagt bör man först vara säker på att inte skada eller smärta är orsaken till beteendet.

Vi fck tipset av vår tränare att i samma sekund som man känner att hästen tänker stegra sig vända den tvärt åt sidan. I svängen blir det svårare för hästen att stegra sig och du kan hinna få den att tänka på något annat.

Det fungerade med vår häst...men alla är ju olika. Kan kanske vara värt att prova?
/Linda

Har redan testat det, det fungerar tyvärr inte på min häst =(

Axel: Hon gör även så på lång tygel tyvärr.

//Diana

Pratade med Equiterapeuten förut och hon kommer kl 11 den 27 Okt, alltså om två veckor, så jag får uppdatera då :D:D

Nej, skulle jag inte. det funkar bra, då håkler jag mej till det.

För mej är hästarna inga vänner, dom är arbetsredskap och tävlingsdjur.

ja som splittan eller va hon heter skrev under dej... du hamnar på ``inte finnas listan snart``

och du skall ha häst!!??? DET ÄR DU VERKLIGEN INTE VÄRD ELLER MOGEN TILL!..:eek:

Haaaa? tävlingsdjur och arbetsredskap??:confused::cry: du e fan dum i huvudet så du tänker!

DU skulle allt ha ridlekt för min ridlärare du, de hör ja, då aknske du skulle kunna fatta va ridning handlar om å komma ner till oss andra människor på jorden!:idea:

förövrigt diana.. yeeah va bra att hon nästan har slutat att stegra=).. väntar på uppföljningen;)

*knapplån*

Uppdatering: Nu har Equiterapeuten vart här. Elma var väldigt spänd i sin rygg och kors. Hon var även Liite spänd uppe vid nacken. ET:n trodde dock att stegringarna bara var en ful ovana. Och att Elma var en tuff liten dam som man fick jobba mkt lugnande med, hon trodde även att hon var en mkt stressad dam.

//Diana

KL

Till alla, tänk på er säkerhet. Att hamna under en häst som går över är livsfarligt.

1: Kolla upp hästen NOGA, så att det inte är något fel.

2: Känner du att du inte reder ut hästen, sätt dig inte upp.

3: Låt inte diverse våghalsade (idiotiska) stallkompisar prova. Du vill inte ha någon annans liv på ditt samvete. DET ÄR SKILLNAD PÅ MOD OCH DUMDRISTIGHET.
Ska någon annan rida så ska det vara någon med dokumenterad god erfarenhet av dessa problem, som efter att ha fått veta hela sanningen om vad hästen gör går med på att hjälpa till. Jag läste att någon i tråden hade haft X antal medryttare som alla hade slutat. Hur har man samvete att sätta upp olika medryttare på en häst som är farlig?

4: Prova inte diverse metoder på egen hand. Om man bortser från det tvivelaktiga att slå hästen mellan öronen överhuvudtaget, så känns det som att minsta lilla dålig timing kan göra situationen än mycket värre. Att dra omkull hästen låter också som en mycket farlig metod, både för häst och människa.
Vad gäller inspänningar/graman kan det säkert hjälpa på vissa hästar, men jag skulle aldrig våga prova. En häst som får panik för att den "sitter fast" kan lätt gå över bara av den anledningen. En fast inspänning gör dessutom att en häst som går över faller "onaturligt" och risken ökar för att den tex bryter nacken.

SNÄLLA, TÄNK EFTER FÖRE OM DET VERKLIGEN ÄR VÄRT RISKEN.

jag har hört en gång för länge sedan, att man kan rida med en påse med vatten med och när hästen stegrar så ska man hälla vattnet på huvudet (så det känns som blod typ) det ska vara lite varm. det skulle tydligen fungera (har aldrig testat och har inte tänkt att göra det heller) har också en häst som stegrar fast inte så högt.

har du kollat så att hon inte har ont någon stans ? om hon inte har det så är det något hin kommit på att man akan göra så att man slipper arbete , jag brukar rida en sånn häst och har haft graman på ett tag och när jag tog veck den nu så stegrar hon inte längre , gramaen hindrar dom från att komma upp :)

har du kollat så att hon inte har ont någon stans ? om hon inte har det så är det något hin kommit på att man akan göra så att man slipper arbete , jag brukar rida en sånn häst och har haft graman på ett tag och när jag tog veck den nu så stegrar hon inte längre , gramaen hindrar dom från att komma upp :)

Ja, hon är genomkollad av både veterinär och Equiterapeut, även kollad i munnen och utrustningen passar henne. Att använda graman för att hindra dem fårn att resa sig fungerar inte, har testat och hon reser sig trots den.

//Diana

Min polle gör också saker när det börjar bli jobbigt å ja vet inte riktigt vad ja ska göra :crazy: har kontaktat ET så hon inte har ont, är iallfall vetrbes. utan anmäktning. Ska läsa egenom tråden lite nograre ifall de står nå bra tips.
Min tok dam kan bara stanna upp så bockar å stegrar hon å snurrar runt samtidigt, inte kul alls.

Mitt tips är tömkörning!
Då kan du se om de är sadel eller likande hon inte tycker om eller om hon är "lat/smart". + allt detta utan riks för din egen säkerhet.

Hur mycket vi än älskar de måste vi se till våran säkerhet först. Detta är ju de flestas intresse och inte jobb.

Oj de var någon som redan hade sagt de. Men prova!;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 149
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 268
Senast: Happimess
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 197
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter