Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Enligt många är det tabu att "slå" hästen. Och jag menar inte att man ska slå vansinnigt hårt och flera ggr om, men ett rapp eller två kan en häst behöva ibland. Ni säger att den då kan komma attt förlora all respekt för människor, att det kan sabba dess självförtroende totalt, och visst, med riktigt ängsliga häsar som blivit misshandlade förrut kan det väll mycket väl hända.
Men kolla på hästarna i hagen och se hur de beter sig mot varandra när de tillrättavisar varandra och bråkar. Går de snällt fram och puffar på varandra eller tränar flera veckor för att ge självförtroende åt varandra? Knappast! De kan bitas och slåss så in i helsike, och det är inga små rapp eller tjuvnyp ibland inte...
Dessutom är en människa ganska mycket mindre än en häst om man säger så, så bara man inte pryglar en häst i flera timmar kan jag inte tänka mig att man kan göra någon större fysisk skada på hästen. Hästar bits och sparkas - människor har inte ens den fysiska styrkan att göra det lika hårt som hästarna göra, så jag kan inte se varför det kan vara så fel att "slå" hästen vid situationer då det verkligen behövs. Om en häst biter dig, skulle du då stå stilla och säga "men åhh, gulliga lilla hästen, det är bara för att du känner dig psykiskt stressad, det gör inget!"? Det kanske är du det, men jag vill att min häst ska ha respekt för mig. Biter den mig biter jag tillbaka. Sparkar den mig sparkar jag tillbaka. Naturligtvis ska hästen ha förtroende för en, men utan respekt - inget förtroende. Helt omöjligt.
"först ska hästen lära sig att inte under några omständigheter stegra sig"? Och det tror du lösningen är att rappa den över huvudet så slutar den vips?
.
Jag red tidigare en häst som hade samma lösning på att komma undan jobbigt arbete: att stegra sig. Som så många andra sagt bör man först vara säker på att inte skada eller smärta är orsaken till beteendet.
Vi fck tipset av vår tränare att i samma sekund som man känner att hästen tänker stegra sig vända den tvärt åt sidan. I svängen blir det svårare för hästen att stegra sig och du kan hinna få den att tänka på något annat.
Det fungerade med vår häst...men alla är ju olika. Kan kanske vara värt att prova?
/Linda
Vad roligt att hon blivit bättre!
Vill du uppdatera oss om vad ET sa?
Nej, skulle jag inte. det funkar bra, då håkler jag mej till det.
För mej är hästarna inga vänner, dom är arbetsredskap och tävlingsdjur.
har du kollat så att hon inte har ont någon stans ? om hon inte har det så är det något hin kommit på att man akan göra så att man slipper arbete , jag brukar rida en sånn häst och har haft graman på ett tag och när jag tog veck den nu så stegrar hon inte längre , gramaen hindrar dom från att komma upp