Hjälp! Hon stegrar sig!? :S

Sv: Hjälp! Hon stegrar sig!? :S

Stegring är något av det farligaste en häst kan göra, jag har sett både krossade ryggar och obotlig hästrädsla som följd. Proffessionell hjälp är det enda tipset jag kan ge ! Sätt inte dig själv på en häst som har tendens till att stegra.

okej, det kan jag förstå. vad är din för ras? sto? berätta gärna lite mer om den? :P

Kolla som alla andra sagt först upp att hon är helt frisk och att utrustningen inte klämmer någonstans. Är hon helt frisk och bara "dummar" sig för att hon tycker det är jobbigt tycker jag du ska ta hjälp av en erfaren person som kan sina saker.

Vi hade ett sto som var mycket stel och stod emot framförallt i höger varv. Det slutade med att hon tog till sig ovanan att börja stegra när hon tyckte att det var jobbigt. Efter att ha kollat så att hon var fullt frisk tog vi hjälp av min tränare som började med att arbeta henne från marken med tömkörning, mycket voltspår och skänkelvikning. Hon stegrade sig ett par gånger och slog tom över men lärde sig snabbt att hon inte kom undan och slutade med det.

När vi sen började rida henne igen efter allt tömkörningsarbete satt det kvar och hon har aldrig stegrat sig sen dess.

Okej, Tack för ditt svar, som jg skrivit förut så är hästen kollad av Vet, Equiterapeut, kollad i munnen och untrusningen passar. Så jag tror att hon bara har lagt till stegringen som en ovana.

Stegrar din häst fortfarande? Aj då, då vet ja vad ja har å vänta, hehe.
Det är ett varmblodstravar sto 10 år som antagligen hållt på med detta över 2 år säkert. Har själv bara haft henne lite mer en månad och hunnit åkt av. Som tur är stegrar hon inte direkt högt, men ja tror att hon gör de när det blir jobbigt då hon annars arbetar hon jätte fint. Vid longering kan hon bli sur i höger varv å vilja liksom ta över lite och så gör hon när man har spänt in henne mer då hon får jobba. Min tanke är om det sitter nått i nacken eller rygg, men vet inte heller om det bara är dumheter för när man väl ligger på backen tittar hon förvånat på en å undrar varför man inte va me på rodeoturen.
Sen är hon jätte trevlig vid hantering och hon är lite NH tränad.
Ja hoppas vi löser detta :angel: Nu vet du att du inte är ensam me stollig häst :)

Ja det gör hon, hon småstudsar ganska mkt. Jag tror det är för att hon tycker det är jobbigt eftersom hon kan gå bra ibland, som idag =) Och hon är ju genomkollad, :P

Hej!

Ni kanske håller förhårt i munnen..
eller så har hennes förra ägare gjort det och så kanske hon tror att ni gör så..:grin:

Jag tror att ni inte ska hålla nå hårt i munnen på henne/ han!?

ni kanske måste kolla med nån ifall hon har något annat! eller att hon har n¨ågoting i munnen kanske en lös tand;) eller att ni måste byta bett!

Jaa..! ni kan ju kolla med någon expert;) vet jag:D

Mvh: Renee

Hej!

Ni kanske håller förhårt i munnen..
eller så har hennes förra ägare gjort det och så kanske hon tror att ni gör så..:grin:

Jag tror att ni inte ska hålla nå hårt i munnen på henne/ han!?

ni kanske måste kolla med nån ifall hon har något annat! eller att hon har n¨ågoting i munnen kanske en lös tand;) eller att ni måste byta bett!

Jaa..! ni kan ju kolla med någon expert;) vet jag:D

Mvh: Renee

Tack för svaret men läs gärna lite i tråden innan du svarar. Hon är kollad i munnen, ryggen och även genomkollad och behandlad av en Equiterapeut. Jag håller henne inte för hårt i munnen och dessutom går hon på hackamore.

//Diana

nog för att det där med påsen i vissa fall har fungerat aldeles utmärkt men personligen så tycker jag att det räcker med en lätt korrigering mellan öronen:) behöver inte alls vara dramatiskt bara en enkel handvisning till vad som är okej eller inte. En häst är ett djur och inte ett barn.

har nyligen tagit över en häst som också tar till stegringen ibland när vi är ute och rider, oftast handlar det om att hon inte vill gå på vissa ställen eller helt enkelt bestämmer sig för att gå åt andra hållet. Jag brukar då distrahera henne genom att stadigt ta tag i ena tygeln åt tex vänster just för att få ner henne sedan driver jag henne bestämt framåt och så fort hon försöker igen så gör ja en volt och påvisar igen att vi faktiskt skall gå framåt och inte vara i luften eller någon annanstans. Någon korrigering mellan några öron har inte behövts då jag tror att hon skulle bli väldigt stressad av det och jag anser att det kan andvändas i yttersta nödfall.

*Knapplån*

Uppdatering: I söndags tränade vi med bommar på marken, la upp bommer längs med hela långsidan vilket blev ganska många. Vissa låg på marken, endel var upphöjda i ena änden och några var små kryss som hon fick hoppa över, och gisses vad hon tog det lugnt, hon travade i en och samma takt hela lektionen och hon ökade inte mkt när hon fick se bommarna heller

Och igår när jag red ut travade hon också i samma takt, lugnt och fint både i början och slutet av passet. Och när jag skulle prova galoppera så sa jag bara galopp lite försiktigt och hon fattade galopp direkt, hon studsade, bockade eller sparkade bakut en enda gång Sen hoppade vi över lite små hinder i skogen (Som vi i stallet lagt upp som en lång terrängbana, hindrena ligger på max 50cm, de är gjorda av sånt vi hittat i skogen) och hon travade och galopperade lugnt och fint över allihopa Är så stolt över min lilla tokfia

Så det går framåt :D

//Diana

Måste bara få skriva av mig lite...

Min häst som tråden handlar om är ju som sagt genomkollad i rygg, mun ben osv. Utrustningen är kollad och ändå står hon på bakbenen.. :S

Tänkte att jag skulle skriva ner i vilken situation hon stegrar sig och vad jag tror det kan bero på, säg gärna vad ni tror också. ?

• Mot hinder över 50 cm - Orkar inte = jobbigt = stegra för att komma undan
  • Innan Galopp - Orkar inte = Jobbigt = stegra för att komma undan
  • När andra hästar travar om/ligger framför (även i skritt) - jobbigt(tävlingsinstinkt) = Stegra för att försöka komma ikapp
  • I Backe - orkar inte = Jobbigt = stegra för att komma undan
  • En väg som leder hemåt - hon vill hem = stegrar samtidigt som hon tar ett skutt framåt för att komma in på vägen
  • I Trav - vill galoppera = stegra för att få som hon vill

Vad tror ni, kan det stämma det jag tror? Jag menar om hon nu haft ont, varför skulle hon då vilja öka tempot för att komma ikapp? Eller för att komma in på en väg som leder hemåt?

Och sen idag när jag red så blev jag faktiskt både arg och ledsen på henne.. Vi kommer skrittandes på en vanlig asfaltsväg, precis som vi brukar, Elma börjar stegra sig, högt. det kommer en bil., Elma fortsätter stegra sig, mot bilen och bilen fortsätter?! :/ Elma och jag hamnade ute i åkern, hon fortsätter stegra sig, jag hoppar av och går en bit. Efter en stund hoppar jag upp igen, hon börjar direkt, samtidigt som det kommer en kille som är ute och joggar, hon typ springer efter honom samtidigt som hon stegrar & hoppar framåt, vi hamnar ute på åkern igen och hon slår enligt kompisen nästan runt 3 ggr! :O Jag och kompisen byter häst eftersom jag var för ledsen för att fortsätta rida, Elma stegrade sig även med kompisen en gång och sen skrittade hon hem? :S

Är det någon som har en aning om varför hon gjorde såhär idag? :S

Mvh Diana

Usch..

Har liknande problem med min.. Stegrar o slår så fort nåt inte passar herrn.. Som att sitta på dynamit största delen av varenda ridpass.. Han är för övrigt oxå kollad i munnen, av vet o ET utan att nån hittar nåt..
Har inga direkta tips men kan skicka lite pepp..
:bump::banana::bump::banana::bump::banana:

Man blir så ledsen till slut när man försöker o försöker och ibland bara orkar man inte mer..
Hoppas verkligen det löser sig för er..

Usch..

Har liknande problem med min.. Stegrar o slår så fort nåt inte passar herrn.. Som att sitta på dynamit största delen av varenda ridpass.. Han är för övrigt oxå kollad i munnen, av vet o ET utan att nån hittar nåt..
Har inga direkta tips men kan skicka lite pepp..
:bump::banana::bump::banana::bump::banana:

Man blir så ledsen till slut när man försöker o försöker och ibland bara orkar man inte mer..
Hoppas verkligen det löser sig för er..

Tack! =) Vad gör du när din reser sig?

Känns bara så hopplöst, jag ger snart upp. Jag har kämpat med Elma i 4 år, men orkar snart inte mer =(

Har oxå kämpat i ungefär 4 år.. ibland går de jättebra o ibland inte alls..

Kan inte göra mycket alls förutom att vänta.. försöker jag få han att gå fram går han bara högre upp.. Så bara att vänta tills han bestämmer sig för att gå ner igen.. Tyvärr..

De konstiga är att kommer det fram hinder sköter han sig minsann.. Bättre iaf.. ;) De tycker han är roligt så ja vet inte om bråket beror på uttråkning kanske.. eller så glömmer han bort det just då bara.. Kanske kan det vara en gammal ovana för att komma undan, då han var väldigt illa behandlad innan han kom till mig.. Fått en massa stryk osv.. :mad: Fick inte ens ta i han från början.. Det har blivit mycke bättre nu iaf så får hoppas att ridningen lossnar snart oxå..

Okej, Tack för ditt svar. I vilak situationer brukar din stegra sig? Är det jätte högt eller är det studsningar?

//Diana

Oftast väldigt högt, i princip rakt upp o ibland lite halvt.

Kan hända ute i skogen att han inte får som han vill typ gå åt ett visst håll eller om han vill galoppera när vi travar el liknande..
Samma sak på ridbanan, om han tycker det är jobbigt så ställer han sig eller om han inte får som han vill..

Händer också om han blir för uppstressad.. Han blir väldigt lätt stressad och het och när det blir för mycket så ställer han sig oxå, och/eller börjar slå bakut..

Oftast väldigt högt, i princip rakt upp o ibland lite halvt.

Kan hända ute i skogen att han inte får som han vill typ gå åt ett visst håll eller om han vill galoppera när vi travar el liknande..
Samma sak på ridbanan, om han tycker det är jobbigt så ställer han sig eller om han inte får som han vill..

Händer också om han blir för uppstressad.. Han blir väldigt lätt stressad och het och när det blir för mycket så ställer han sig oxå, och/eller börjar slå bakut..

Okej, låter väldigt likt min häst faktiskt. Du har möjligtvis inte msn eller nåt så kanske vi kan prata våra tok hästar där :P

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 149
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 268
Senast: Happimess
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 197
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter