Hjälp! Hon stegrar sig!? :S

Sv: Hjälp! Hon stegrar sig!? :S

JO det går, gör även det om det inte är alltför halt & knaggligt i marken.. Hon har nämligen blivit hemskt snubblig det sista, så hon kan ej gå på knagglig mark då hon lätt snubblra.. :S

Tack för tipset i alla fall. :D
//Diana

Först och främst så ska du kolla upp henne på klinik för att se om hon har ont någonstans. Hon kan ha ont av utrustning eller av annat.

Tänk efter..
- Vilken utrustning har du när hon stegrar sig? Någon speciell?
- I vilka situationer stegrar hon sig?
- Tror du att det är för att hon testar dig eller är det faktiskt för att hon har ont?

kl

Kan nån förklara vf ni slår hästarna när dom stegrar? :mad:

Först och främst så ska du kolla upp henne på klinik för att se om hon har ont någonstans. Hon kan ha ont av utrustning eller av annat.

Tänk efter..
- Vilken utrustning har du när hon stegrar sig? Någon speciell?
- I vilka situationer stegrar hon sig?
- Tror du att det är för att hon testar dig eller är det faktiskt för att hon har ont?

Nej det är ingen speciell utrustning då hon även kan stegra sig när jag rider barbacka.. Ibland vid galopp eller när det blir jobbigt.. Jag tror att det är för att jag kanske kräver för mkt av henne..

Ta t.ex. idag: Jag skulle prova rida henne på ett hackamore för andra gången. Jag red barbacka. Travade på en grusväg bort från stallet, tryckte lite extra, hon fattade galopp, galopperade jätte fint och saktade av när jag bad henne om det. Gjorde halt, vände henne och började trava tillbaka mot stallet, tryckte lite extra, hon fattade galopp, galopperade några steg (hon ökade här galoppen, jag "höll" emot hon blev sur/grinig & ställde hon sig på bakbenen & "studsade"..
Vad kan detta ha berott på då? Gick det för långsamt hem tyckte hon eller vad`?
//Diana

kl

Kan nån förklara vf ni slår hästarna när dom stegrar? :mad:

När Wilma stegrade sig slog jag henne alltid mellan öronen så hon gick ner igen. Snart stegrade hon sig inte längre. Man använder ju spöet med bestraffning, eller hur?

då är det brist i kommunikationen :p

mena du att du använder spöet för att bestraffa? :p

TIPS 1: när min häst ska för söka stegra sig eller när man känner när han ska gå upp så brukar jag göra en volt på motsatt håll då brukar han gå ner igen och sen brukar jag skritta han på långa tyglar i ca 2-5 minuter sen tar jag tyglarna och då har han lugnat sig om han ska göra det igen så gör jag lika dant..... :0)
TIPS 2: men sen brukar vi nu göra som så här att nu när det ändå är kallt så brkar vi ta vatten i kranen eller is så håller jag eller mamma det när jag rider så när han ska stegra sig så släpper vi det på hans huvud så stegrar han inte mer och det har han inte gjort sen vi gjorde det på han :0)
för tar han kallt vatten eller is och släpper på huvudet så tror dom att dom har spräckt hjärnan eller huvudet då vågra dom inte göra om det igen :0)
det var två tipps till dig :0)

då är det brist i kommunikationen :p

mena du att du använder spöet för att bestraffa? :p

Ja, man använder ju knappast ett spö för belöning eller lite när som. Jag använder spöet när hästen tex. inte lyssnar på skänkeln. Har inte du lärt dig när och hur man hanterar ett spö? :smirk:

om hon e helt frisk o inthar ont nånstans så e de ju bara en ful ovana hon lagt på sig..
Har en häst nu o när jag är te o rider så kan hon se spöken o då ställa sig rätt upp o kasta sig åt sidan, i början tog det ca 30 min för mig att få henne framåt men nu räcker de att ja säger til en gång, det ja har gjort är att int ge mig hon ska fram punkt slut, sen har jag gjort som så att om är riktigt hög att jag slår till henne på nacken, ordentligt, då tycker hon det är obehagligt o går ner igen, oftast har hon int försökt stegra efter det (den ritten iaf), min kompis gjorde även detta på hennes ponny o det fungerade. Kanske du ska klacka till henne innan du känner att hon tänker stegra??, så at hon heltiden tänker framåt.

Herregud!
Dina råd är ju livsfarliga! :eek:

Snälla moderatorn, rensa bort alla dessa idiotiska råd innan det komme nån dåre som tror det är en bra idé! :mad:

Hästen är ett stort djur på 600kg!
Om hästen är helt frisk o bara gör dumheter måste den ju självklart bestraffas!!!
Om hästen får ta komandot är de en livsfara för alla spec. ryttaren!!
Jag slår int mina hästar i onödan, jag e också väldigt mjuk o känslig mot dom, men vissahästar är hårda i temperamentet o måste visas att det är ryttaren som bestämmer!!

Jag hade problem med min ponny att hans stegrade sig oftast några gånger per ridtur, men inte tänkte jag slå han mellan öronen för det. Det tycker jg är djurplågeri. Ska vi börja slå våra ungar i huvudet med när dem är olydiga... Jag red försiktigt och kollade igenom vilka situationer det var han gjorde det och kom fram till att han var het och oerhört känslig i munnen. Bytte till hackamore och han blev mycket bättre, dock så känslig att man måste rida på långa tyglar och bara krama mycket lätt för att han ska sakta av. Det bästa är att ta det försiktigt och om du känner att du inte klarar av hästen så lämna iväg den för din egen skull. Men kolla med veterinär massör m.m så att det inte är någon muskel eller något annat som gör ont.

Våra barn kan vi prata med!!!!De väger mindre än hälften så mkt som oss!!
Vill de int gå kan vi bära dom!! En häst på 600kg kan man int bära!!

Enligt många är det tabu att "slå" hästen. Och jag menar inte att man ska slå vansinnigt hårt och flera ggr om, men ett rapp eller två kan en häst behöva ibland. Ni säger att den då kan komma attt förlora all respekt för människor, att det kan sabba dess självförtroende totalt, och visst, med riktigt ängsliga häsar som blivit misshandlade förrut kan det väll mycket väl hända.

Men kolla på hästarna i hagen och se hur de beter sig mot varandra när de tillrättavisar varandra och bråkar. Går de snällt fram och puffar på varandra eller tränar flera veckor för att ge självförtroende åt varandra? Knappast! De kan bitas och slåss så in i helsike, och det är inga små rapp eller tjuvnyp ibland inte...

Dessutom är en människa ganska mycket mindre än en häst om man säger så, så bara man inte pryglar en häst i flera timmar kan jag inte tänka mig att man kan göra någon större fysisk skada på hästen. Hästar bits och sparkas - människor har inte ens den fysiska styrkan att göra det lika hårt som hästarna göra, så jag kan inte se varför det kan vara så fel att "slå" hästen vid situationer då det verkligen behövs. Om en häst biter dig, skulle du då stå stilla och säga "men åhh, gulliga lilla hästen, det är bara för att du känner dig psykiskt stressad, det gör inget!"? Det kanske är du det, men jag vill att min häst ska ha respekt för mig. Biter den mig biter jag tillbaka. Sparkar den mig sparkar jag tillbaka. Naturligtvis ska hästen ha förtroende för en, men utan respekt - inget förtroende. Helt omöjligt.

Håller med dej!!

Tar du inte ansvar för dina dåliga och farliga tips och råd, tycker jag du ska hålla dem för dig själv. :smirk:

Om du slår en häst i huvudet så är risken att den får panik större än om du sitter still, kliver av och inser att hästen är farlig och arbetar den från marken tills den är säker igen... :idea:

Om du tillåter den att stegra dvs, kliver av o börjar med markarbete, lär den ju sig att så fort han stegrar slipper han att ridas o får ta det lugnt i en period till!! Detta är ett dåligt råd enligt mig då problemet int löses från marken!! Du kan int säga tillhästen 5 min efter den har bitit dej DÅ vet den int va den har gjort , samma sak med stegringar!!

Man ska aldrig använda spöet som bestraffning
Spöt ska vara en hjälp om man behöver när man rider den, ex om man inte får med bakdelen osv.
Om man börjar använda spö med våld tar inte hästen det som en framåtdrivning som det faktiskt ska vara.

Har du inte lärt dig hur och när man hanterar spöet? :angel:
Det där med att slå hästen när "den gör fel" är sånt man lär barn på ridskolor när dom inte är tillräckligt stora för att klara av den lite envisa hästen.

Ja, man använder ju knappast ett spö för belöning eller lite när som. Jag använder spöet när hästen tex. inte lyssnar på skänkeln. Har inte du lärt dig när och hur man hanterar ett spö? :smirk:

Men snälla nån människa!! Vart har du lärt dig rida? Man använder spöt som en extra skänkel, för att förtydliga för hästen.. Det ska absolut inte vara någon bestraffning!!! Hästen ska inte vara rädd för spöt!!

//Diana

Kolla så hon inte har ont är det första jag tänker på.
Rygg, länd-kors, tänder, nacke osv
Passar all utr?
Hur gammal är hästen?
Har beteendet börjat plötsligt eller har det kommit smygande?
Har hon visat andra symptom innan? (irriterad, stressad, vad som helst som är ovanligt mot hur hon brukar vara)
Hur rider ryttaren? (hårda eller mjuka hjälper osv)

Kolla så hon inte har ont är det första jag tänker på.
Rygg, länd-kors, tänder, nacke osv
Passar all utr? Eftersom hon stegrar även när jag rider barbacka & bettlöst så.. Men den andra utrustningen passar ja.
Hur gammal är hästen? 11 i Maj
Har beteendet börjat plötsligt eller har det kommit smygande?Hållt på ca ett år, började ganska plötsligt, när vi började kräva mer av henne om jag inte minns helt fel.
Har hon visat andra symptom innan? (irriterad, stressad, vad som helst som är ovanligt mot hur hon brukar vara)Nej.
Hur rider ryttaren? (hårda eller mjuka hjälper osv)Mittemellan..

Har kollat upp henne hos vet. Ska eventuellt kolla upp henne snart igen.. Ska ringa & höra med en vet.

//Diana

verkar faktiskt mer som att det e du som int lärt dig hur man ska hantera ett spö.....

MAN SKA ALDRIG ANVÄNDA DET SOM BESTRAFFNING!
Om min häst stegrade skulle jag ta en rejäl tankeställare även om den bara är pigg för den ska inte göra så o det ska den lära sig utan bestraffning!

Jag använder fö. inte spö för min häst blev bestraffad med spö o han är livrädd med allt som har med spö o göra

verkar faktiskt mer som att det e du som int lärt dig hur man ska hantera ett spö.....

MAN SKA ALDRIG ANVÄNDA DET SOM BESTRAFFNING!
Om min häst stegrade skulle jag ta en rejäl tankeställare även om den bara är pigg för den ska inte göra så o det ska den lära sig utan bestraffning!

Jag använder fö. inte spö för min häst blev bestraffad med spö o han är livrädd med allt som har med spö o göra

håller helt med dig:bow: :bow: :bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 149
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 268
Senast: Happimess
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 197
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar