Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Först och främst så ska du kolla upp henne på klinik för att se om hon har ont någonstans. Hon kan ha ont av utrustning eller av annat.
Tänk efter..
- Vilken utrustning har du när hon stegrar sig? Någon speciell?
- I vilka situationer stegrar hon sig?
- Tror du att det är för att hon testar dig eller är det faktiskt för att hon har ont?
kl
Kan nån förklara vf ni slår hästarna när dom stegrar?
då är det brist i kommunikationen
mena du att du använder spöet för att bestraffa?
Herregud!
Dina råd är ju livsfarliga!
Snälla moderatorn, rensa bort alla dessa idiotiska råd innan det komme nån dåre som tror det är en bra idé!
Jag hade problem med min ponny att hans stegrade sig oftast några gånger per ridtur, men inte tänkte jag slå han mellan öronen för det. Det tycker jg är djurplågeri. Ska vi börja slå våra ungar i huvudet med när dem är olydiga... Jag red försiktigt och kollade igenom vilka situationer det var han gjorde det och kom fram till att han var het och oerhört känslig i munnen. Bytte till hackamore och han blev mycket bättre, dock så känslig att man måste rida på långa tyglar och bara krama mycket lätt för att han ska sakta av. Det bästa är att ta det försiktigt och om du känner att du inte klarar av hästen så lämna iväg den för din egen skull. Men kolla med veterinär massör m.m så att det inte är någon muskel eller något annat som gör ont.
Enligt många är det tabu att "slå" hästen. Och jag menar inte att man ska slå vansinnigt hårt och flera ggr om, men ett rapp eller två kan en häst behöva ibland. Ni säger att den då kan komma attt förlora all respekt för människor, att det kan sabba dess självförtroende totalt, och visst, med riktigt ängsliga häsar som blivit misshandlade förrut kan det väll mycket väl hända.
Men kolla på hästarna i hagen och se hur de beter sig mot varandra när de tillrättavisar varandra och bråkar. Går de snällt fram och puffar på varandra eller tränar flera veckor för att ge självförtroende åt varandra? Knappast! De kan bitas och slåss så in i helsike, och det är inga små rapp eller tjuvnyp ibland inte...
Dessutom är en människa ganska mycket mindre än en häst om man säger så, så bara man inte pryglar en häst i flera timmar kan jag inte tänka mig att man kan göra någon större fysisk skada på hästen. Hästar bits och sparkas - människor har inte ens den fysiska styrkan att göra det lika hårt som hästarna göra, så jag kan inte se varför det kan vara så fel att "slå" hästen vid situationer då det verkligen behövs. Om en häst biter dig, skulle du då stå stilla och säga "men åhh, gulliga lilla hästen, det är bara för att du känner dig psykiskt stressad, det gör inget!"? Det kanske är du det, men jag vill att min häst ska ha respekt för mig. Biter den mig biter jag tillbaka. Sparkar den mig sparkar jag tillbaka. Naturligtvis ska hästen ha förtroende för en, men utan respekt - inget förtroende. Helt omöjligt.
Tar du inte ansvar för dina dåliga och farliga tips och råd, tycker jag du ska hålla dem för dig själv. :smirk:
Om du slår en häst i huvudet så är risken att den får panik större än om du sitter still, kliver av och inser att hästen är farlig och arbetar den från marken tills den är säker igen...
för tar han kallt vatten eller is och släpper på huvudet så tror dom att dom har spräckt hjärnan eller huvudet då vågra dom inte göra om det igen :0)
Ja, man använder ju knappast ett spö för belöning eller lite när som. Jag använder spöet när hästen tex. inte lyssnar på skänkeln. Har inte du lärt dig när och hur man hanterar ett spö? :smirk:
Kolla så hon inte har ont är det första jag tänker på.
Rygg, länd-kors, tänder, nacke osv
Passar all utr? Eftersom hon stegrar även när jag rider barbacka & bettlöst så.. Men den andra utrustningen passar ja.
Hur gammal är hästen? 11 i Maj
Har beteendet börjat plötsligt eller har det kommit smygande?Hållt på ca ett år, började ganska plötsligt, när vi började kräva mer av henne om jag inte minns helt fel.
Har hon visat andra symptom innan? (irriterad, stressad, vad som helst som är ovanligt mot hur hon brukar vara)Nej.
Hur rider ryttaren? (hårda eller mjuka hjälper osv)Mittemellan..
Ja, man använder ju knappast ett spö för belöning eller lite när som. Jag använder spöet när hästen tex. inte lyssnar på skänkeln. Har inte du lärt dig när och hur man hanterar ett spö? :smirk:
verkar faktiskt mer som att det e du som int lärt dig hur man ska hantera ett spö.....
MAN SKA ALDRIG ANVÄNDA DET SOM BESTRAFFNING!
Om min häst stegrade skulle jag ta en rejäl tankeställare även om den bara är pigg för den ska inte göra så o det ska den lära sig utan bestraffning!
Jag använder fö. inte spö för min häst blev bestraffad med spö o han är livrädd med allt som har med spö o göra