Elma_vip
Trådstartare
Sv: Hjälp! Hon stegrar sig!? :S
Tack för detta svaret.. Jag har tyvärr inte råd att lämna iväg henne till någon som kan "rida till" henne om du förstår. Denna hästen skulle jag heller ALDRIG sälja då jag vet hur hon är och jag skulle aldrig lita på att andra inte gjorde henne illa.. Kan ju tala om att jag haft 13medryttare som provat rida henne på mindre än ett halvår, vissa sa att de var vana vid problemhästar, Ingen har fortsatt... :/
Men liksom, hur många vill köpa en häst som stegrar sig, är svår att få stopp på, kan bocka & sparka bakut väldigt mkt, är arg mot hundar & andra djur, som är envis som attan & som dessutom är en f.d travare på snart 11år.. Hon har ju faktisk sin ras emot sig tyvärr.. :/
Men jag ska i alla fall betäcka henne nu i sommar, med en halvblodshingst som passar henne perfekt, sen ska jag ha det fölet som min nästa ridhäst. Elma kommer jag fortsätta äga och/eller eventuellt lämna ut på foder! Till någon som kan & har erfarenhet av problemhästar..
Vill helst inte ha några kommentarer om hur dum jag är som tänker ta föl på en livsfarlig & dum häst..
//Diana
Hej Diana!
Som många skriver att slå hästen i huvudet, ibland kan det hjälpa med DU ska inte göra det. Lämna iväg hästen!! Min instruktör hade en galen unghäst, hennes egna uppfödning, som stegrade titt som tött, både när man ledde o när hon reds in o hade blivit inriden. Hon vart bortlämnad till en JOHAN i sthlm tror jag. Har febrilt letat nummer till honom, han var skapligt billig trots sin erfarenhet.Ska fortsätta leta nummer.
Detta sto kom tillbaka mkt bättre, hon har fortfarande tendenser att resa sig, men går ej längre runt.
PROVA EJ DETTA SJÄLV!
Hans metod på detta sto, en häst som hade en psyke av stål, inte ens hennes tjurmärr till mamma rådde på henne tills slut, trots 4väluppfostrade föl tidigare!
Han tömkörde henne o när hon reste sig drog han runt henne bara, MEN KOM IHÅG, han vet vad han gör! Han vet exakt hur han skall dra henne så hon inte gör sig illa!!! Provar man det här utan att veta vad man gör så kan du knäcka nacke eller rygg på din häst!!
Det är en mkt tuff metod men jag vill poängtera att detta sto är nästintill unikt, hon är den värsta jag träffat o jag har ändå arbetat med hästar i 16år. Hon är en stållady som vet vad hon vill o vet hur stor hon är, TROTS uppfostrad/träning (bli ledd utan att hoppa på människan brevid osv) redan från föl!
Stegringen har inte helt gått bort på denna häst, hon är alltså fullt frisk, men det går att kontrollera på ett helt annat sätt än innan Johan tog emot henne.
Din häst Diana kan vara lite för mkt häst för dig, det kan vara bättre att låta henne bli såld men att då vara ärlig att hon faktiskt är MKT svår att rida då hon går runt. Sälj till en som har referenser (om hon är frisk vill säga, men jag skulle tro att det är en olat) på att han/hon arbetat med problemhästar då har ni gjort vad ni kunnat för att hon skall få det bra.
Köp en häst du kan lita på om du skall köpa någon, en häst du kan ha kul med utan att behöva fundera "ska hon stegra o gå runt idag oxå". Du har haft ÄNGLAVAKT som inte skadat dig! Sluta rid hästen, det är ett svårt beslut att ge upp sin älskade men jag lovar dig, det finns bättre hästar där ute!! En som är perfekt för dig!!
Tack för detta svaret.. Jag har tyvärr inte råd att lämna iväg henne till någon som kan "rida till" henne om du förstår. Denna hästen skulle jag heller ALDRIG sälja då jag vet hur hon är och jag skulle aldrig lita på att andra inte gjorde henne illa.. Kan ju tala om att jag haft 13medryttare som provat rida henne på mindre än ett halvår, vissa sa att de var vana vid problemhästar, Ingen har fortsatt... :/
Men liksom, hur många vill köpa en häst som stegrar sig, är svår att få stopp på, kan bocka & sparka bakut väldigt mkt, är arg mot hundar & andra djur, som är envis som attan & som dessutom är en f.d travare på snart 11år.. Hon har ju faktisk sin ras emot sig tyvärr.. :/
Men jag ska i alla fall betäcka henne nu i sommar, med en halvblodshingst som passar henne perfekt, sen ska jag ha det fölet som min nästa ridhäst. Elma kommer jag fortsätta äga och/eller eventuellt lämna ut på foder! Till någon som kan & har erfarenhet av problemhästar..
Vill helst inte ha några kommentarer om hur dum jag är som tänker ta föl på en livsfarlig & dum häst..
//Diana