Hjälp! Hon stegrar sig!? :S

Sv: Hjälp! Hon stegrar sig!? :S

Hej Diana!

Som många skriver att slå hästen i huvudet, ibland kan det hjälpa med DU ska inte göra det. Lämna iväg hästen!! Min instruktör hade en galen unghäst, hennes egna uppfödning, som stegrade titt som tött, både när man ledde o när hon reds in o hade blivit inriden. Hon vart bortlämnad till en JOHAN i sthlm tror jag. Har febrilt letat nummer till honom, han var skapligt billig trots sin erfarenhet.Ska fortsätta leta nummer.
Detta sto kom tillbaka mkt bättre, hon har fortfarande tendenser att resa sig, men går ej längre runt.
PROVA EJ DETTA SJÄLV!
Hans metod på detta sto, en häst som hade en psyke av stål, inte ens hennes tjurmärr till mamma rådde på henne tills slut, trots 4väluppfostrade föl tidigare!
Han tömkörde henne o när hon reste sig drog han runt henne bara, MEN KOM IHÅG, han vet vad han gör! Han vet exakt hur han skall dra henne så hon inte gör sig illa!!! Provar man det här utan att veta vad man gör så kan du knäcka nacke eller rygg på din häst!!

Det är en mkt tuff metod men jag vill poängtera att detta sto är nästintill unikt, hon är den värsta jag träffat o jag har ändå arbetat med hästar i 16år. Hon är en stållady som vet vad hon vill o vet hur stor hon är, TROTS uppfostrad/träning (bli ledd utan att hoppa på människan brevid osv) redan från föl!
Stegringen har inte helt gått bort på denna häst, hon är alltså fullt frisk, men det går att kontrollera på ett helt annat sätt än innan Johan tog emot henne.

Din häst Diana kan vara lite för mkt häst för dig, det kan vara bättre att låta henne bli såld men att då vara ärlig att hon faktiskt är MKT svår att rida då hon går runt. Sälj till en som har referenser (om hon är frisk vill säga, men jag skulle tro att det är en olat) på att han/hon arbetat med problemhästar då har ni gjort vad ni kunnat för att hon skall få det bra.
Köp en häst du kan lita på om du skall köpa någon, en häst du kan ha kul med utan att behöva fundera "ska hon stegra o gå runt idag oxå". Du har haft ÄNGLAVAKT som inte skadat dig! Sluta rid hästen, det är ett svårt beslut att ge upp sin älskade men jag lovar dig, det finns bättre hästar där ute!! En som är perfekt för dig!!

Tack för detta svaret.. Jag har tyvärr inte råd att lämna iväg henne till någon som kan "rida till" henne om du förstår. Denna hästen skulle jag heller ALDRIG sälja då jag vet hur hon är och jag skulle aldrig lita på att andra inte gjorde henne illa.. Kan ju tala om att jag haft 13medryttare som provat rida henne på mindre än ett halvår, vissa sa att de var vana vid problemhästar, Ingen har fortsatt... :/

Men liksom, hur många vill köpa en häst som stegrar sig, är svår att få stopp på, kan bocka & sparka bakut väldigt mkt, är arg mot hundar & andra djur, som är envis som attan & som dessutom är en f.d travare på snart 11år.. Hon har ju faktisk sin ras emot sig tyvärr.. :/

Men jag ska i alla fall betäcka henne nu i sommar, med en halvblodshingst som passar henne perfekt, sen ska jag ha det fölet som min nästa ridhäst. Elma kommer jag fortsätta äga och/eller eventuellt lämna ut på foder! Till någon som kan & har erfarenhet av problemhästar..
Vill helst inte ha några kommentarer om hur dum jag är som tänker ta föl på en livsfarlig & dum häst..

//Diana

Och framför allt, SLÅ INTE HÄSTEN. Den gör inte så för att vara dum, den har ONT eller är missnöjd med något!!! (En häst skulle ALDRIG, ALDRIG göra så för att den vill vara elak eller för att den är lat!!!!)

Du menar alltså att en häst aldrig kan stegra för att den inte vill jobba t ex? Bullshit.
Ibland kan den ha en skada men ibland kan den helt enkelt ha lärt sig att man kommer undan den jobbiga övningen om man stegrar eller sticker ifrån ryttaren. Det finns tävlingshästar som gås igenom minituöst som har "nerv" och kan stegra med orutinerade ryttare.

Jag tänker inte att skriva att du är dum, men jag undrar vilken tanke du har med att ta föl efter henne. Varför inte köpa ett föl istället om du vill ha en häst från start? Eller vill du fölet ska påminna dig om mamman?

hej ja tkr du ska ta och kolla hennes rygg lr nått,
min häst flög i luften de året ja fick henne å ja han bara rida henne i ca en månad innan dom såg att hon va helt fel i hela kroppen, så hon fick equiterapeut behndlingar i ett år+ att ja fick rid förbud på henne i 9 månader. men nu e hon frisk å ja rider igen å hon ser ut som en häst igen som mår hur bra som helst.
testa det de funkar, lycka till:D

Jag hade en kompis som red en häst som började att stegra sig. Ägaren att att hon skulle piska henne i huvet, men de gjorde vi inte utan tog dit vet. istället. Hon hade ont i en gammal skada :)

Skönt att se att det finsn folk som använder huvudet:rofl:

Hästar kan ju inte tänka på det sättat att dom ska jävlas..allt dom gör tycker ju dom att dom har en anledning till att göra....deras sätt att prata och det är upp till oss människor att lära oss förstå vad dom säger till oss....

Enligt många är det tabu att "slå" hästen. Och jag menar inte att man ska slå vansinnigt hårt och flera ggr om, men ett rapp eller två kan en häst behöva ibland.
Jag har aldrig på 2½ år behövt använda ett spö på min häst.
På min förra häst gjorde jag det lite mer - pga min okunskap, för att jag inte kunde lösa det bättre.

Men kolla på hästarna i hagen och se hur de beter sig mot varandra när de tillrättavisar varandra och bråkar. Går de snällt fram och puffar på varandra eller tränar flera veckor för att ge självförtroende åt varandra? Knappast! De kan bitas och slåss så in i helsike, och det är inga små rapp eller tjuvnyp ibland inte... [QUOTE/]
Det är skillnad på hur hästar uppfostrar varandra och på hur vi människor uppforstrar hästar.

Hästar bits och sparkas - människor har inte ens den fysiska styrkan att göra det lika hårt som hästarna göra, så jag kan inte se varför det kan vara så fel att "slå" hästen vid situationer då det verkligen behövs. Om en häst biter dig, skulle du då stå stilla och säga "men åhh, gulliga lilla hästen, det är bara för att du känner dig psykiskt stressad, det gör inget!"? .

Om en häst bits och sparkas är det fel i uppfostran. Detta pga av människor som inte kunde hantera just den hästen när den fostrades.
(eller om någon människa förstörde den senare i livet).
Att smälla till en häst med handen när den bits som unghäst ser jag inget problem till, eftersom vissa då gärna testar, men är hästen äldre så kan det ligga mycket bakom att den bits.

det var den värsta myten jag nånsin hört! Det finns en annan version av den, det är att slå en vattenpåse i huvudet på hästen när den stegrar, då tror den att den blöder sen när vattnet rinner över den, och slutar stegra.
total bullshit bägge två.
"först ska hästen lära sig att inte under några omständigheter stegra sig"? Och det tror du lösningen är att rappa den över huvudet så slutar den vips?

Precis. Det hjälper verkligen inte.
Vi testade med vattenpåse på en häst som stegrade sig för ett antal år sedan. Hon bara ruskade på huvudet och fortsatte :smirk:
Är det i början och den testar för första gången kanske det hjälper - vad vet jag - men inte när det har gått så pass lång tid att hästen har som vana att stegra sig.

Varför skulle den ha det? Bara frö att den reser sej har den inte panik

Kanske inte sådan panik att det syns.
Men om den reser sig "bara sådär" så beror det ju på att den flyr från någonting.
Det borde ju alla med egen häst veta för 17.
Hästar håller inte på med olydigheter för att den tycker det är kul.

Sen finns det den andra varianten också, och det är dem som strissar upp sina hästar tills de stegrar sig. Men de får skylla sig själva. Då ska man verkligen inte slå hästen eftersom det är man själv som "lärt" den göra så.

Den är kollad av vet. Hon stegrar sig inte alltid vid galopp eller klättring, vid klättring har hon gjort det en gång & då gick hon omkull.. Vi galopp gör hon det oftare men det är alltid när jag ber henne om det så jag antar att det har med skänklarna att göra. Får hon själv bestämma när hon ska galoppera så är det lugnt.. Bett & sadel är också kollade..

//Diana

Jag tycker det låter som du inte har rätt kunskap att rida hästen.
Skaffa hjälp.
Den ska lyssna på DIG inte bestämma själv!!!
Får hon göra en farlig sak så finns det faktiskt risk att hon testar nya saker, och ja. Det kan vi nog båda förstå hur det skulle kunna sluta?!

Men jag ska i alla fall betäcka henne nu i sommar, med en halvblodshingst som passar henne perfekt, sen ska jag ha det fölet som min nästa ridhäst. Elma kommer jag fortsätta äga och/eller eventuellt lämna ut på foder! Till någon som kan & har erfarenhet av problemhästar..
Vill helst inte ha några kommentarer om hur dum jag är som tänker ta föl på en livsfarlig & dum häst..

//Diana

Nejnejnej. Man ska aldrig betäcka om man inte har den kunskapen som krävs för att rida en problemhäst.
Nu är det inte pga en livsfarlig och dum häst - nej!
Det är pga din (o)erfarenhet. Snälla människa, om du inte rer ut en häst i nuläget, hur tror du inte då det blir med ett FÖL som DU måste uppfostra.
Ta det inte negativt, utan ta det som en hjälp. Man ska aldrig skaffa föl utan att ha rätt erfarenhet, har man otur slutar det i katastrof och man har förstört en häst för all framtid.
Jag har sett alldeles för många fall av detta. :mad:
OM det dessutom är så att din häst är väldigt viljestark så är det mycket möjligt att bebisen också blir det, och du har ju själv märkt att du inte klarar ut det?! :crazy:

Btw. Om du inte har råd med att skicka hästen på tillridning, hur ska du då ha råd med betäckning och föl? Det är faktiskt DYRT med föl.

Nejnejnej. Man ska aldrig betäcka om man inte har den kunskapen som krävs för att rida en problemhäst.
Nu är det inte pga en livsfarlig och dum häst - nej!
Det är pga din (o)erfarenhet. Snälla människa, om du inte rer ut en häst i nuläget, hur tror du inte då det blir med ett FÖL som DU måste uppfostra.
Ta det inte negativt, utan ta det som en hjälp. Man ska aldrig skaffa föl utan att ha rätt erfarenhet, har man otur slutar det i katastrof och man har förstört en häst för all framtid.
Jag har sett alldeles för många fall av detta. :mad:
OM det dessutom är så att din häst är väldigt viljestark så är det mycket möjligt att bebisen också blir det, och du har ju själv märkt att du inte klarar ut det?! :crazy:

Btw. Om du inte har råd med att skicka hästen på tillridning, hur ska du då ha råd med betäckning och föl? Det är faktiskt DYRT med föl.

Vart skrev jag att det är jag som ska rida in fölet!? Jag skrev bara att jag skulle ta föl på henne, inte att jag skulle rida in den.. Jag ska/får enbart ta föl på Elma om jag skaffar mig ett jobb, har jag inget jobb får jag inte betäcka..

Sen det där med tillridning.. Jag tycker inte att det är värt att slänga ut pengar på det, då många (som jag vet/hört) har fått tillbaka samma hästar som de skickade iväg. Alltså de är likadana.. Det kan hända att de inte gör dessa saker när "tillridaren" rider hästen, men sen när den kommer hem till ägaren igen och han/hon rider så blir den likadan igen.. Men det är ju det jag vet/hört så..

//Diana

Jag tänker inte att skriva att du är dum, men jag undrar vilken tanke du har med att ta föl efter henne. Varför inte köpa ett föl istället om du vill ha en häst från start? Eller vill du fölet ska påminna dig om mamman?

Ja jag vill att det ska påminna om mamma.. Allt med henne är bra förutom stegrandet, rättare sagt stor del av ridningen. Men det andra med mamman är bra..

//Diana

Nej men eftersom du uppenbarligen har många brister i ditt hästhanterande, då du itne kunnat lösa problemen med din häst under så lång tid, så är det inte så smart att skaffa ett föl.
Det är så mycket man måste kunna.

Menmen. du gör som du vill om du nu vill ha det på ditt samvete.

Undrar som många andra här angående om hästen kan ha ont? när å var kollade du upp hästen? ser att du bor i lidköping, var du möjligtvis på skara?

köpte en unghäst i september, kanonfin å hantera å rida, både dressyr å hopptränare tycker jätte mycket om henne då hon är så arbetsvillig å lättlärd. sen började hon hoppa å slänga när jag travade henne, skritt å galopp gick ok men inte i trav å när hon väl travade "fint" kändes hon inte rätt, inte direkt halt men något stämde inte. lätt henne vila för jag misstänkte att det kunde bero på att hon växte. ett par veckor senare började jag skritta henne å efter 2v när jag tänkte börja trava lite lätt kändes hon inte ok. bokade tid på åby.

hästen hade en svag hälta v fram. 3v skritt å sen återbesök idag å hon visar ingen hälta. vill verkligen rekomendra åby atg klinik å en viss manlig veterinär. så nu 10dagar till me skritt å sen 10 dagar skritt/trav å sen galopparbete. så en månade lugnt alltså. men vad glad jag var att jag åkte. tänk om jag inte gjort det, då hade jag suttit på en snäll å arbetsvillig häst som hade haft ont, å det är ju aldrig kul.

finns en tjej utanför malmköping (?) som, vad jag vet, som rider till hästen och sen tar dit ryttaren som provrider hästen på plats, för att se dem tillsammans typ o sen kommer man överens om hur man går vidare...har ingen erfarenhet alls av sånt utan kom bara på att jag hört detta om henne...ring runt o hör dig för... om hästen kommer tillbaka i samma skick som den åkte, beror det nog mest troligt på ryttaren...

Nej, hade inte för avsikt att göra det. Mitt förra halvblod reste sig med mig en gång, á la svarta hingsten, hon fick ett lätt rapp mellan öronen, sen dess reste hon sig aldrig mer, hade inte ens minsta tendens till att göra det. Så hur kunde det då vara fel om det nu fungerade? Sen kan ju tilläggas att den hästen hade ett otroligt förtroende för mig, så det handlade verkligen inte om att hon var rädd för mig eller så. Jag kunde göra precis vad jag ville med henne, och hon respekterade mig totalt.

Ska man bli stämplad som djurplågare och okunnig idiot om man använder en metod som fungerar? Olika metoder fungerar på olika hästar, alla har sina sätt, kan man intebara acceptera det?

undrar lite om de som tycker detta är så hemskt aldrig ridit med spö själva? vad använder de det till i så fall? dirigentpinne? klia sig på ryggen?:rofl: nä så farligt låter det inte faktiskt

Nej men eftersom du uppenbarligen har många brister i ditt hästhanterande, då du itne kunnat lösa problemen med din häst under så lång tid, så är det inte så smart att skaffa ett föl.
Det är så mycket man måste kunna.

Menmen. du gör som du vill om du nu vill ha det på ditt samvete.

Visst visst. Jag får väl ha det på mitt samvete då. Det är ju inte dina problem.. Och du vet att det kan ta vääldigt lång tid att få ordning på en häst eller? Det kan ta flera år om det vill sig riktigt illa.. Men du kanske tror att allt går på några timmar..

//Diana

Två olika vetrinärer har kollat igenom henne + hästkunniga personer. Hovslagren har kollat hennes ben + hovar. & nej jag har inte vart i Skara..

//Diana

ok, du har alltså kollat upp henne nyligen med 2 olika veterinärer. men har de haft tillgång till röntgen odyl så att de har kunnat gå vidare ifall de velat det?

du har inte provat att tömköra henne? om du själv inte är så kunnig så kan du ju be någon som är det prova.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 268
Senast: Happimess
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 197
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Black Friday