T
Tinglan_star
Sv: Hjälp! Hon stegrar sig!? :S
Det var en ny variant som vi faktiskt inte prövat, å andra sidan har vi inte kört med spömetoden heller. Det vi (ryttaren) brukar göra är att låta honom "göra sitt" för att sedan fortsätta på tänkt väg och trycka på med skänklar. Vi använder rösten mycket också.
Ibland har det hänt att hon har ramlat av eller blivit ledsen och då brukar han sluta Men, men man får kämpa på
Tack, tackSplittan skrev:Mot att hästen kickar har jag faktiskt inga råd (då jag själva inte har råkat ut för sådana hästar ännu).
Men ang stegring så annvänder jag mig av snurr metoden, känner jag att hästen är på väg att resa sig, eller om jag inte är snabb nog så gör jag det precis när den har landat, jag tar tag i ena tyglen och snurrar runt hästen på en liten volt ett par varv, detta upplevs som obehaglit för hästen, och efter ett par gånger så förknippar hästen h obehaget (från snurrningen) med att stegra och slutar på så vis att stegra.
Har fungerat utmärkt på de hästar jag har stött på/haft som har stegrat.
Stegringarna börjar efter att par gånger att avta/försvinna.
Det enda hästen upplever är obehag pga att den snurrar runt, runt. Den slipper smärta, stress eller andra onödiga upplevelser.
Dock när man har snurrat klart ska man fortsätta sin ridning som om ingenting har hänt, hästens "bestraffning" är över och glömd.
Har bla en häst som bara för något år sedan som stegrade så fort han fick lust pga bus, eller för att han inte ville gör det man bad honom om osv, hans ursäkter var många. Han var även en mkt känslig häst för både skänklar och röst så han blev stirrig om man höjde rösten mot honom eller tryckte till med skänklen, med honom så avtog stegringen drastiskt och nu mera är det mkt, mkt sällan han stegrar.
Det finns fler tips man kan göra, och jag vet att en del av dem har skrivits här på buke, men jag annvänder mig av snurr metoden för att jag tycker att den personligen för mig fungerar bäst och det är den jag annvänder och har erfarenhet av i praktiken på ett par hästar.
Det var en ny variant som vi faktiskt inte prövat, å andra sidan har vi inte kört med spömetoden heller. Det vi (ryttaren) brukar göra är att låta honom "göra sitt" för att sedan fortsätta på tänkt väg och trycka på med skänklar. Vi använder rösten mycket också.
Ibland har det hänt att hon har ramlat av eller blivit ledsen och då brukar han sluta Men, men man får kämpa på