Hjälp! Hon stegrar sig!? :S

Sv: Hjälp! Hon stegrar sig!? :S

Splittan skrev:
Mot att hästen kickar har jag faktiskt inga råd (då jag själva inte har råkat ut för sådana hästar ännu).
Men ang stegring så annvänder jag mig av snurr metoden, känner jag att hästen är på väg att resa sig, eller om jag inte är snabb nog så gör jag det precis när den har landat, jag tar tag i ena tyglen och snurrar runt hästen på en liten volt ett par varv, detta upplevs som obehaglit för hästen, och efter ett par gånger så förknippar hästen h obehaget (från snurrningen) med att stegra och slutar på så vis att stegra.
Har fungerat utmärkt på de hästar jag har stött på/haft som har stegrat.
Stegringarna börjar efter att par gånger att avta/försvinna.
Det enda hästen upplever är obehag pga att den snurrar runt, runt. Den slipper smärta, stress eller andra onödiga upplevelser.

Dock när man har snurrat klart ska man fortsätta sin ridning som om ingenting har hänt, hästens "bestraffning" är över och glömd.

Har bla en häst som bara för något år sedan som stegrade så fort han fick lust pga bus, eller för att han inte ville gör det man bad honom om osv, hans ursäkter var många. Han var även en mkt känslig häst för både skänklar och röst så han blev stirrig om man höjde rösten mot honom eller tryckte till med skänklen, med honom så avtog stegringen drastiskt och nu mera är det mkt, mkt sällan han stegrar.
Det finns fler tips man kan göra, och jag vet att en del av dem har skrivits här på buke, men jag annvänder mig av snurr metoden för att jag tycker att den personligen för mig fungerar bäst och det är den jag annvänder och har erfarenhet av i praktiken på ett par hästar.
Tack, tack:bow:
Det var en ny variant som vi faktiskt inte prövat, å andra sidan har vi inte kört med spömetoden heller. Det vi (ryttaren) brukar göra är att låta honom "göra sitt" för att sedan fortsätta på tänkt väg och trycka på med skänklar. Vi använder rösten mycket också.
Ibland har det hänt att hon har ramlat av eller blivit ledsen och då brukar han sluta:crazy::confused: Men, men man får kämpa på:banana: :banana:

MaRomer skrev:
Min lille hingst stegrar sig för att han tycker det e jobbigt. Jag drog över honom 1 ggr å sen dess har han bara småstegrat lite. Ska tillägga att han bara är 90 cm hög och lkandade mjukt å fint på ena skinkan. Det va mjukt sär han landade. Annars hade ja aldrig gjort det. Ja tömkörde honom då. MEn ja vet inte om man kan göra så me lite större hästar=/.

Detta är ännu en metod som jag avråder väldigt starkt!
Det finns många hästar som inte blir rädda bara för att de går över, och när man får hästen att gå över finns det många risker ur säkerhets synpunkt samt skaderisk, då både på häst och ryttare (oavsätt om man rider eller står på marken).

Tinglan_star skrev:
Tack, tack:bow:
Det var en ny variant som vi faktiskt inte prövat, å andra sidan har vi inte kört med spömetoden heller. Det vi (ryttaren) brukar göra är att låta honom "göra sitt" för att sedan fortsätta på tänkt väg och trycka på med skänklar. Vi använder rösten mycket också.
Ibland har det hänt att hon har ramlat av eller blivit ledsen och då brukar han sluta:crazy::confused: Men, men man får kämpa på:banana: :banana:

Varsegod, alltid kul att ge någon en ny ide i bland. ;)

Det är som du säger, man får kämpa på, fungerar inte den ena metoden så fungerar säkert något annat, det gäller bara att hela tiden vara listigare än hästen samt behålla sitt tålamod, för då brukar det mesta lösa sig så småning om.

Elma_vip
Hur går det för er? Våran lilla kuse som också "roar sig" med att stegra i parti och minut har vi beslutat att ta till en NH-tränare. Vi ska dit om 2 veckor:banana: Under tiden ska vi jobba med lösgörande skritt, longering och tömkörning med chambon samt markövningar. Känns inte kul att behöva backa tillbaka och börja om från början men det är lättare att komma tillrätta med problemen då. Ofta känns det som om man får så mycket tips och råd att man vet varken ut eller in:confused: Därför har vi bestämt oss för NH och köra enbart på den linjen då den känns bäst för oss och våran kille.

*kl*

Vill bara informera om att en mkt nära vän för tillfället ligger på sjukhus efter att ha stegrat över me en häst igår.

Helt ihoptryckt och mosad, brutet nyckelben, ihoptryckt lunga med luft i och även luft på fler ställen i kroppen där det inte ska vara. Hon kommer antagligen inte att rida mer den här sommaren...

Detta hände en van ryttare som tävlar på msv nivå. Hästar som står på bakbenen är inget att leka med div metoder......

Jag tycker att du först skall kolla upp om hon har ont någonstans, eller om det är sadelen som klämmer kanske problem med tänderna, eller något. Och fundera ut varför hon gör, det finns ju alltid en anledning varför hästen gör så.
Har hon inte ont någonstans och sadelen sitter som den ska, så kan det vara ett inlärt beteende hos din häst. Prova då med att sätt stora ludd på pannbandet och sidostycken, så din häst inte tänker uppåt eller bakåt. Bara framåt.
M V H Hilda

Okej,, du har sabbat en hel del om du hoppar av och slår henne,, du visar bara räddsla, och hästen SLUTAR ATT LITA PÅ DIG!!
du behöver expert hjälp.. och lyssna på mig,, sluta slå din häst börja gö så hästen gillar dig och litar på dig sammtidigt som du skall då respekt.. men man får ingen respekt om man visar respekt tillbaka,, du förstör din häst om du fortsätter så som du gör..
kontakta mig om du vill ha mer råd.. för jag vill bara ge dig tips och göra så du förstår..

skriv ett mail till mig på: amy_romans_love@hotmail.com

hoppas du inser att du måste börja göra en anna metod... ;)

Hur man får en häst att sluta stegra sig beror ju på (som andra redan skrivit) VARFÖR den reser sig...

Du skrev att hästens förra ägare inte brydde sig om den, dom red den inte? Och nu rider du den, kanske orkar den inte och protesterar på detta sätt? Det tar tid att bygga upp en häst.
Då får du den att sluta genom att bygga upp den, skrittjobb, lätt travjobb, tömkörning osv.

Kanske är det sadeln?
Då måste du byta.

Kanske är det smärta någonstans i kroppen?
Då måste du finna det och behandla.

Osv osv..som sagt, finn orsken till problemet först, innan du kan lösa det.

Och var INTE rädd för att ta HJÄLP!!!

För som sagt, du ska inte riskera din och hästens säkerhet.
Kanske kan någon tränare hjälpa dig?

Om det skulle vara en olat (kan ju faktiskt vara så också), då har jag hört att det kan fungera med att knäcka ett ägg över huvudet just när dom reser sig, eller hälla ljummet vatten. Då ska dom tydligen "tro" att det är blod eller nåt sånt. Hur man ska kunna hålla i ett ägg medans man rider, det är ju däremot en väldigt bra fråga:) Och om det fungerar det vet jag inte.... Verkar dock vettigare än att slå hästen med spöet i huvudet...

Min förra häst stegrade sig första månaderna jag hade henne, för att hon testade mig (hon backade även ner i diken och vägrade röra sig ur fläcken :D )Hon slutade dock efter ett tag.
Man lärde sig känna när det var " på väg" då lutade jag mig fram över halsen "tjongade fram henne med skänklarna" och röt till på skarpen....det fungerade för mig...

Senast ändrad av en moderator:

Hur man får en häst att sluta stegra sig beror ju på (som andra redan skrivit) VARFÖR den reser sig...

Du skrev att hästens förra ägare inte brydde sig om den, dom red den inte? Och nu rider du den, kanske orkar den inte och protesterar på detta sätt? Det tar tid att bygga upp en häst.
Då får du den att sluta genom att bygga upp den, skrittjobb, lätt travjobb, tömkörning osv.

Oj, det här känns som länge sedan... :smirk:
Jo, det blev mycket markarbete i ca fyra månader
Kanske är det sadeln?
Då måste du byta.

Ja, det var bla annat sadeln, så den är bytt till en som är utprovad o bra.:)

Kanske är det smärta någonstans i kroppen?
Då måste du finna det och behandla.

Ja, det var smärta, och hon är behandlad. Det var även tänderna...:o

Osv osv..som sagt, finn orsken till problemet först, innan du kan lösa det.

Och var INTE rädd för att ta HJÄLP!!!

[I]Jag tog hjälp från flera håll, bla NH-tränare.[/I]

För som sagt, du ska inte riskera din och hästens säkerhet.
Kanske kan någon tränare hjälpa dig?

Om det skulle vara en olat (kan ju faktiskt vara så också), då har jag hört att det kan fungera med att knäcka ett ägg över huvudet just när dom reser sig, eller hälla ljummet vatten. Då ska dom tydligen "tro" att det är blod eller nåt sånt. Hur man ska kunna hålla i ett ägg medans man rider, det är ju däremot en väldigt bra fråga:) Och om det fungerar det vet jag inte.... Verkar dock vettigare än att slå hästen med spöet i huvudet...

Tyvärr var det något liknande som en annan tränare gjorde, utan att jag hade en chans att hinna påverka. Han drog till med knytnäven i skallen på henne:( , när hon skulle resa sig. Detta, samt att han drog till med spöet för att få fart på henne, ledde till att jag fick backa någon månad i arbetet med att få henne avslappnad och tillitsfull.

Min förra häst stegrade sig första månaderna jag hade henne, för att hon testade mig (hon backade även ner i diken och vägrade röra sig ur fläcken :D )Hon slutade dock efter ett tag.
Man lärde sig känna när det var " på väg" då lutade jag mig fram över halsen "tjongade fram henne med skänklarna" och röt till på skarpen....det fungerade för mig...

Hon reste sig fö för några veckor sedan då jag testade en annan sadel mest för skojs skull. Så jag tolkar det som att hon säger ifrån då det gör ont. Och numer försöker jag att lyssna mera...:crazy:

Men, öht så är det som att vi funnit en ton mellan oss som varken jag eller någon runtikring här nånsin trodde var möjlig, så det lönar sig att vara tålmodig.
Och det kan vara bra att ge upp då och då, så att man kan komma igen med nya tag.

Nu kom mina svar in i citattexten, så jag fettade till det som jag skrivit.

Senast ändrad:

Nej, hade inte för avsikt att göra det. Mitt förra halvblod reste sig med mig en gång, á la svarta hingsten, hon fick ett lätt rapp mellan öronen, sen dess reste hon sig aldrig mer, hade inte ens minsta tendens till att göra det. Så hur kunde det då vara fel om det nu fungerade? Sen kan ju tilläggas att den hästen hade ett otroligt förtroende för mig, så det handlade verkligen inte om att hon var rädd för mig eller så. Jag kunde göra precis vad jag ville med henne, och hon respekterade mig totalt.

Ska man bli stämplad som djurplågare och okunnig idiot om man använder en metod som fungerar? Olika metoder fungerar på olika hästar, alla har sina sätt, kan man intebara acceptera det?

Att slå en häst till lydnad funkar i många olika situationer, men bara för det så betyder det inte att det var en bra metod. :mad:
Det finns mycket bättre metoder att nå sitt mål med hästen, utan att piska den. :mad:

Som några redan påpekat: NÄR KUNSKAPEN TAR SLUT DÄR TAR VÅLDET VID!

Vad ska jag göra? Min häst stegrar sig för att hon inte tycker om att jobba. Hon har stegrat sig och gått runt med min kompis så att hon fick ligga på sjukhus. Nu idag när jag red och vi skulle klättra, så stegrar hon sig i början av backen, det är väldigt högt hon reser sig också. :S

Till sist så ställde hon sig och då sa kompisen att hon stog rakt upp. Jag lyckades dock få henne så att hon ramlar åt sidan, så att jag inte blir mosad. :P:S Vad gör man? Hur får jag henne att sluta stegra sig?

Mvh Diana

Låter som min märr.....Hon var också en rackare på att stegra:(
Kolla upp henne kroppsligt, även "små fel" kan störa en häst.

/marlene

Det här kanske låter brutalt men min B-ponny som jag hade för ca 8-9 år sedan gjorde detsamma som unghäst. Jag fick rådet att vända på spöet och damma till henne i huvudet när hon reste sig, jag behövde göra det EN gång, ever!

Sen KAN det ju vara så att hästen har ont osv. men så var inte fallet med min häst, hon var bara vrång.

Jag fick aldrig mer några problem och hoppade upp till MSV o red LB-LA dressyr på henne i 3 år utan skador..

En sak att komma ihåg med hästar är ju att de tål rätt så mycket mer än oss människor..

försök håll henne i gång hela tiden...

Jag säger bara en sak: Det är aldrig hästen fel! Jag menar inte att det är ryttarens fel. Men! Hästen kanse är stressad, känner sej otrygg eller annat? Vilket knappast är hästens egna fel!
Börja med att bygg upp en förtroende från marken...

*knapplån*

Tack för alla tips jag fått, både bra som dåliga.

Det med att slå hästen i huvudet funkar inte! Provade det för länge sen, innan jag ens startade den här tråden. Hästen ruskade lite på huvudet och fortsatte sen som vanligt.

Graman funkar inte på min häst heller, för hon lyckas resa sig ändå, eller så springer hon i sidled.:/

Hon är kollad i munnen, och hon är kollad i ryggen också & det visade inget.

Nu stegrar hon sig nån gång varje ridtur, & det är oftast innan galopp eller när vi ska sakta av från galopp till trav eller skritt.. Trodde först att det var för att hon tyckte att det var jobbigt att galoppera, men om hon t.ex. stegrar sig innan galopp, jag släpper efter på tyglarna då för att hon ska "komma ner" igen. Vad gör hon då? Jo hon börjar galoppera självmant :/ Samma sak när man ska sakta av från galopp, hon reser sig, jag släpper efter, hon fortsätter galoppera. Då kan det ju inte vara för att hon tycker det är jobbigt?

Jag tycker att det verkar som protest, hon måste helt enkelt protestera lite verkar det som.

Detta kanske inte hör hit men t.ex när jag lastar henne, hon "stegrar" sig alltid 1gång innan hon går in i transporten, alltid gör hon detta. Precis som att hon bara måste protestera lite, hon kan ju inte göra allt som jag säger ;P

//Diana (Ursäkta för ett litet flummigt inlägg)

*knapplån*

Har läst det mesta här, kom inte fram till om hästen blev bättre?

Min åsikt iaf (om än sent?) kolla alla fysiska smärtor som det kan vara, och gärna fler. Kolla sadel, tänder etc och få reda på orsaken. Är det ledarsksapsproblem eller olat, rädsla och altså inget fysiskt, ta kontakt med en tränare som antingen tar över hästen ett tag eller hellre hjälper dig att hjälpa hästen (om det kan göras utan risk). Kanske gå tillbaka till markarbete, men be om hjälp, och då någon som inte slår hästen och som du kan lita på och kan se dig.

Ang. att slå hästar; det finns ett tillfälle jag slår en häst; för att försvara mig själv. DVS om en häst attackerar mig så att jag kan bli alvarligt skadad så slår jag den hästen fram tills att jag kan ta mig i säkerhet.
Detta är absolut ingen lösning på problemet och inget att använda i träning, så fort jag kommit ut så måste jag ju tänka på vad som är fel, och hitta ett annat sätt att lösa felet, uppbyggt på kommunikation eller behandling (om hästen är sjuk). Att slå en häst i huvudet för att den reser sig är otänkbart, likaså att hoppa av och sen slå den. Jag blir väl inte populär för att jag säger att man kan slå sin häst, men jag s¨ger det igen; det är ingen lösning, utan bara ngt man bör göra så att man kan komma ifrån ett livsfarligt djur och ta sig ut ur inhägnaden eller var man nu är. Om jag dör kan jag ju inte försöka lösa problemet heller.

Jag hoppas verkligen att ni inte tror jag är nån djurplågare som går runt och slår hästar hela dagarna. Men jag blev attackerad av en häst när jag mockade i dess hage (gjorde ingenting annat, hästen rusade fram och började stegra och slå efter mig..O_o aldrig varit med om det förut) jag slog henne med handtaget på grepen så att jag kunde komma ut ur hagen. En vecka senare slutade hon efter att jag arbetat med henne i roundpen, naturligtvis helt utan våld från min sida. (hon stegrade och studsade lite grann i början, men en bit ifrån mig och jag såg till att kunna ta mig ut ifall hon blev värre. Vill även tillägga att jag hade hjälp av en god hästmänniska vid träningen.)

Kom ifrån ämnet lite, men men..

Jag tycker inte att det e sa farligt att sla hasten i huvudet. Jag menar inte att man ska gora det men om det inte finns nan annan utvag sa tycker jag att det e helt ok. Min hast stegrade sig jamt som unghast nar hon tyckte att ngt var jobbigt.
Hon skickades da till en tranare som fick rida till henne och hon slog till henne i huvudet med spot en gang och sen dess har hon inte stegrat sig. Jag skulle dock aldrig vaga gora det for e inte alldeles saker pa hur man gor, men d har iaf funkat pa henne och nu kan jag rida utan att riskera livsfara for att hon gick aven runt ngr ggr.

A snurra runt kanske funkar pa vissa hastar, men d funkade inte pa henne. Hon blev sa stressad och stallde sig aven sa hogt sa d var lite svart.

Låter precis som min märr, hon stegrade också isamma situationer som din...

Hm...vad gjorde jag för att få henne att sluta....
Hon kastar fortfarande upp huvudet i galoppfattningarna en aning, tror att det blivit en ond cirkel, hon stegrade innan hon vart tagen i munnen...
Nu vet jag inte varför hon började att stegra, köpte henne som "problem" häst då hon redan börjat att stegra.
Har du provat att inte ta henne i munnen?
Även om problemet inte är i munnen, det var det iaf inte på min och du har ju kollat hennes mun.
Då jag fattar galopp, så gör jag det i en "lös form" och efter ett par meter driver jag ihop henne men benen, så hon söker sej neråt, då har hon ingenting emot att bettet finns där.
Likadant i avsaktningar saktar av med hjälp av röst och säte. Sen korrigerar jag formen, genom att lägga till benen.
Numera går det så fort, att formen aldrig ändras, förutom i fattningarna.
Jag tror hon stegrade för hon visste att hon vart tagen imunnen-självförsvar....
Strunta i vad form heter, hela ridturen, och få hästen att vilja göra rätt...
Går det för fort, bromsa inte utan rid in på en volt, se rakt spår, volt igen om det går för fort.
Det blir en ond cirkel...det är ingen ide att prova få bort det med våld, hästen tappar bara förtroendet för människan.
Min åsikt är att när man börjar använda våld, så vinner alltid hästen. Å det är bara dumskallar som ids prova.

Åter ett flummigt inlägg:o

Marlene

Senast ändrad:

Låter precis som min märr, hon stegrade också isamma situationer som din...

Hm...vad gjorde jag för att få henne att sluta....
Hon kastar fortfarande upp huvudet i galoppfattningarna en aning, tror att det blivit en ond cirkel, hon stegrade innan hon vart tagen i munnen...
Nu vet jag inte varför hon började att stegra, köpte henne som "problem" häst då hon redan börjat att stegra.
Har du provat att inte ta henne i munnen?
Även om problemet inte är i munnen, det var det iaf inte på min och du har ju kollat hennes mun.
Då jag fattar galopp, så gör jag det i en "lös form" och efter ett par meter driver jag ihop henne men benen, så hon söker sej neråt, då har hon ingenting emot att bettet finns där.
Likadant i avsaktningar saktar av med hjälp av röst och säte. Sen korrigerar jag formen, genom att lägga till benen.
Numera går det så fort, att formen aldrig ändras, förutom i fattningarna.
Jag tror hon stegrade för hon visste att hon vart tagen imunnen-självförsvar....
Strunta i vad form heter, hela ridturen, och få hästen att vilja göra rätt...
Går det för fort, bromsa inte utan rid in på en volt, se rakt spår, volt igen om det går för fort.
Det blir en ond cirkel...det är ingen ide att prova få bort det med våld, hästen tappar bara förtroendet för människan.
Min åsikt är att när man börjar använda våld, så vinner alltid hästen. Å det är bara dumskallar som ids prova.

Åter ett flummigt inlägg:o

Marlene

Tack för ett jätte bra svar, hon stegrar även fast jag inte tar henne i munnen.. Jag kan inte gå in på volt då hon springe lika fort där. :S

Men det du sa att jag ska driva ihop henne med skänklarna? "Klämmer" jag bara med dom då eller? för det har jag gjort nån gång och då går hon faktiskt lite lite lugnare..

Tycker du/ni att jag bara ska ut och låta henne galoppera i det tempo hon vill än så länge, liksom att trava på och trycka till lite extra så att hon fattar galopp, på lång tygel. För då krånglar hon inte lika mkt..

//Diana

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 268
Senast: Happimess
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 197
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar