Hjälp! Hon stegrar sig!? :S

Sv: Hjälp! Hon stegrar sig!? :S

Angely skrev:
Nej, hade inte för avsikt att göra det. Mitt förra halvblod reste sig med mig en gång, á la svarta hingsten, hon fick ett lätt rapp mellan öronen, sen dess reste hon sig aldrig mer, hade inte ens minsta tendens till att göra det. Så hur kunde det då vara fel om det nu fungerade? Sen kan ju tilläggas att den hästen hade ett otroligt förtroende för mig, så det handlade verkligen inte om att hon var rädd för mig eller så. Jag kunde göra precis vad jag ville med henne, och hon respekterade mig totalt.

Ska man bli stämplad som djurplågare och okunnig idiot om man använder en metod som fungerar? Olika metoder fungerar på olika hästar, alla har sina sätt, kan man intebara acceptera det?
Det finns en massa metoder som fungerar, vissa bra andra dåliga eller livsfarliga..
Det fungerar t ex bra att lasta ern häst med grisfösare och eftersom det funkar då, så tycker de att ändamåler helgar medlen så det är uok.
Ok, bör då även vara barriering? Det funkar ju.. :smirk:

Nej, jag tänker inte sitta och acceptera att du i en tråd på buke rekommenderar en tjej att slå sin häst med en pisk i huvudet eller mellan öronen, för att du varit dum nog att testa det själv och din häst slutade stegra...
Om du t ex tar och läser tråden igen så ser du säkert att denna hästen redan har stegrat sig flera gånger OCH slagit över... och ditt bot på det skule då vara ett slag i huvudet! :mad:
Tar du ansvar för om hästen får panik och slår över igen? Något som faktiskt är ett vanligt senario efter denna myt att man ska slå hästen i huvudet,istället för att hjälpa så stjälper man, både i praktik och teori.. :mad:

Belinda skrev:
Det som gör att iaf inte jag "bara kan acceptera det" är att du sitter och lämnar ut dessa metoder som goda råd på ett öppet forum, som svar till en tjej som alldeles uppenbart inte klarar av sin häst själv just nu.
Återigen, en häst som stegrar och faller över är livsfarlig att rida.

Varför öht lämna ut tvivelaktiga råd här, när det enda rätta för trådskaparen att göra är att lämna bort hästen till någon med större erfarenhet???
Ett av få kloka svar i denna tråden! :bow: :bow: :bow:

mackan skrev:
det var den värsta myten jag nånsin hört! Det finns en annan version av den, det är att slå en vattenpåse i huvudet på hästen när den stegrar, då tror den att den blöder sen när vattnet rinner över den, och slutar stegra.
total bullshit bägge två.
"först ska hästen lära sig att inte under några omständigheter stegra sig"? Och det tror du lösningen är att rappa den över huvudet så slutar den vips?

snälla alla - sluta ge råd ni inte har någon som helst erfarenhet eller kunnighet om utan som är baserad på ideer och hörsägen.
Jag upprepar: en stegrande häst som tagit för vana att stegra sig som trådskaparen beskriver när den inte vill, är FARLIG och bör inte ridas av en liten tjej. ALLS.
Den bör utredas för möjliga fysiska skador som orsakar beteendet. Lämnas till någon som kan hantera problemet.
Och bedömer den personen att det inte går att bryta beteendet (för så kan det vara just med stegring, när det gått för långt i vissa fall) bör hästen inte vara ridhäst över huvud taget.

Det är ju definitvit ingen myt. En häst som stegrar är livsfarlig, den ska lära sig att den under några omständigheter inte får göra det.
Min just nu bästa tävlingshäst reste sig när man red ut i början när jag fick hem henne, tre el fyra gånger, sen slutade hon.. I börh´jan gjorde jag ingenting åt det, men sen frågade jag min tränare på en träning hur jag skulle göra. Och det funkat jäkligt bra.
Och erfarenhet och kunnande har jag iaf.

StarLina skrev:
Det är ju definitvit ingen myt. En häst som stegrar är livsfarlig, den ska lära sig att den under några omständigheter inte får göra det.
Min just nu bästa tävlingshäst reste sig när man red ut i början när jag fick hem henne, tre el fyra gånger, sen slutade hon.. I börh´jan gjorde jag ingenting åt det, men sen frågade jag min tränare på en träning hur jag skulle göra. Och det funkat jäkligt bra.
Och erfarenhet och kunnande har jag iaf.
Och det lär den sig genom att få slag mellan öronen? :eek:
Ja, du har erfarenhet och kunnande om hur man slår hästar till lydnad! Inte imponerade! :mad:

Angely skrev:
Nej, hade inte för avsikt att göra det. Mitt förra halvblod reste sig med mig en gång, á la svarta hingsten, hon fick ett lätt rapp mellan öronen, sen dess reste hon sig aldrig mer, hade inte ens minsta tendens till att göra det. Så hur kunde det då vara fel om det nu fungerade? Sen kan ju tilläggas att den hästen hade ett otroligt förtroende för mig, så det handlade verkligen inte om att hon var rädd för mig eller så. Jag kunde göra precis vad jag ville med henne, och hon respekterade mig totalt.

Ska man bli stämplad som djurplågare och okunnig idiot om man använder en metod som fungerar? Olika metoder fungerar på olika hästar, alla har sina sätt, kan man intebara acceptera det?

Jag kunde få min pålle att sluta resa sig genom att byta ut en sak som han tyckte var obehaglig och rida på ett sånt sätt att han trivdes. Olika hästar vill bli ridna på olika sätt. Oftast när dem börjar stegra sig är det för att dem känner obehag för något, kan vara att man kräver saker som dem inte förstår, är känsliga i munnen eller har ont någonstans m.m. Att slå en häst till lydnad när den egentligen visar att något är fel är oerhört dumt. Visst olika metoder funkar med olika hästar, men det finns gränser med allt och det är när man gör illa hästen. Om du gör något fel ska vi slå dig då???? Jag gör fel också, men har m,an en häst som stegrar sig och man inte har mer erfarenhet än att man kan slå dem i huvudet, då har man inte mycke erfarenhet... Dessutom ska vi tillåta barrering då för det funkar ju på en del hästar. Hade jag slagit min häst i huvudet så hade mamma sålt min häst och lagt mig över hennes knä och randat mig...;) Och det tycker jag hon hade gjort rätt i. Nej det icke våldsamma vägen är oftast bäst, ge hästen ett rapp i ändan kan jag väl göra, men absolut inte i huvudet. SEn så tycker jag att om man har en häst som stegrar sig och man känner att man inte klarar ut det eller det blir för farligt, då ska man be någon annan rida till den som inte behövet ta till våld eller så att det inte blir så stor risk att någon skadas.

Humelibumlan skrev:
Och det lär den sig genom att få slag mellan öronen? :eek:
Ja, du har erfarenhet och kunnande om hur man slår hästar till lydnad! Inte imponerade! :mad:

Det handlar inte om att slå till lydnad. Det handlar om att hästen aldrig aldrig får stegra sig. Det är farligt!

StarLina skrev:
Det handlar inte om att slå till lydnad. Det handlar om att hästen aldrig aldrig får stegra sig. Det är farligt!

japp det är det. Och jag säger som Humelibumlan: man måste rikta sina råd och svar efter den som frågar. I mina ögon är det INTE vettigt att råda en tjej som helt klart inte rår på sin häst och som utsatt henne för fara redan, samt skickat kompisen till sjukhus, att utöva de metoder du förespråkar.
tycker man har ett ansvar om man som "erfaren" eller rätt och slätt rådgivare i NÅGON bemärkelse ö.h.t, väljer att rådgiva här på forumet!

StarLina skrev:
Oavsett så är det att slå till lydnad!

Som vi sagt tidigare, att slå hästen i huvudet resulterar i många fall till att hästen får panik och går ännu högre... :crazy:
Era råd tyder bara på okunskap och som någon tidigare sagt!
Där kunskap tar slut, tar våld vid!

Sorgligt att ens läsa denna tråden.:cry:

Wake_me_up skrev:
ja tykker de verkar som om hästen har ont, kanche i frammdelen om den stegrar:S De brukar väll vara så.
Men dom flesta hästarna brukar inte stegra om de inte är något som gör ont på den, finns undantag, kolla upp hästen!

Det brukar oftast vara det ja. Min häst var så känslig i munnen att bara jag tog jättelite med ganska långa tyglar höll han på att backa och stegra sig, men då jag märkte att det var i samma situationer så prövade jag att rida han med grimma och då slutade han ochv ar lugn och avslappnad och sen bytte jag till hackamore och sedan dess har han inte stegrat sig i princip någon gång, men sen har han aldrig stegrat sig så högt. Hade han gjort det och det varit risk för att han skulle gå över hade jag inte ridit honom utan haft markarbete istället för om det händer något så kommer man att ångra sig i resten av sitt liv.

Humelibumlan skrev:
Oavsett så är det att slå till lydnad!

Som vi sagt tidigare, att slå hästen i huvudet resulterar i många fall till att hästen får panik och går ännu högre... :crazy:
Era råd tyder bara på okunskap och som någon tidigare sagt!
Där kunskap tar slut, tar våld vid!

Sorgligt att ens läsa denna tråden.:cry:

Hade jag gjort så på min häst hade han fått världens panik och antingen stegrat sig högre eller stuckit iväg och varit helt okontaktbar. Rekommenderar istället isådanafall markarbete, där det är mindre risk att skada sig om man skyddar sig väl och är försiktig om man har en stegrande häst. Dock känner man att man inte kan hantera en häst på ett bra sätt utan risk för att människor ska bli skadade är det nog dags att skicka hästen till en duktig tillridare.

Knapplån
Säger som jag sagt tidigare.

Ta hjälp, och då menar jag inte från kreti och pleti här på forumet utan från någon tränare, med referenser och erfarenhet av träning av "problemhästar" (gillar inte uttrycket) som kan komma till dig och hjälpa dig.

Och du, utsätt dig inte för livsfara (läser pernilla s inlägg)

Regel, om man känner "Detta klarar jag inte av" så ska man backa några steg och även be om hjälp.

Har adlrig aldrig varit med om att häsyen går högre för det.
Men shit the same. Gör ni på ert sätt då så gör jag på mitt.

StarLina skrev:
Har adlrig aldrig varit med om att häsyen går högre för det.
Men shit the same. Gör ni på ert sätt då så gör jag på mitt.
Nähä? Ditt sätt att skriva gör saken ännu sorgligare... Hur ofts slår du egentligen hästarna i huvudet för att kunna avgöra om det är vanligt eller inte?

Tillskillnad då mot dig så har jag sett och hört om flera hästar som pga. av folks okunskap blivit värre än de var från början för att folk tror man ska slå saker ur dem..

Vi gör på vårat sätt redan och det är ju himla tråkat att du totalt saknar ödmjukhet :(
Men det vi reagerara på är råden i tråden... råd som ges till en person som efter vad vi vet kan vara 12 år och nybörjare... :mad:
Det skulle förvå¨na mig om ni tog ansvar för vad som kan ske, i värsta fall att hästen slår över i bästa fall hästen blir livrädd och obrukbar... Ni tar säkert ansvar och t ex betalar för hästen hos någon som kan lösa problemen? :crazy:

Humelibumlan skrev:
Nähä? Ditt sätt att skriva gör saken ännu sorgligare... Hur ofts slår du egentligen hästarna i huvudet för att kunna avgöra om det är vanligt eller inte?

Tillskillnad då mot dig så har jag sett och hört om flera hästar som pga. av folks okunskap blivit värre än de var från början för att folk tror man ska slå saker ur dem..

Vi gör på vårat sätt redan och det är ju himla tråkat att du totalt saknar ödmjukhet :(
Men det vi reagerara på är råden i tråden... råd som ges till en person som efter vad vi vet kan vara 12 år och nybörjare... :mad:
Det skulle förvå¨na mig om ni tog ansvar för vad som kan ske, i värsta fall att hästen slår över i bästa fall hästen blir livrädd och obrukbar... Ni tar säkert ansvar och t ex betalar för hästen hos någon som kan lösa problemen? :crazy:

Jag har bara haft en häst det behövts på, men sett många andra göra det också.
Risken att hästen slår över är ju betydligt större om man Inte gör det.
Varför skulle jag ta absvar och betala? Hästen stegrara redan, problemet finns där? So what, svårt att fixa till

StarLina skrev:
Jag har bara haft en häst det behövts på, men sett många andra göra det också.
Risken att hästen slår över är ju betydligt större om man Inte gör det.
Varför skulle jag ta absvar och betala? Hästen stegrara redan, problemet finns där? So what, svårt att fixa till
Tar du inte ansvar för dina dåliga och farliga tips och råd, tycker jag du ska hålla dem för dig själv. :smirk:

Om du slår en häst i huvudet så är risken att den får panik större än om du sitter still, kliver av och inser att hästen är farlig och arbetar den från marken tills den är säker igen... :idea:

Humelibumlan skrev:
Tar du inte ansvar för dina dåliga och farliga tips och råd, tycker jag du ska hålla dem för dig själv. :smirk:

Om du slår en häst i huvudet så är risken att den får panik större än om du sitter still, kliver av och inser att hästen är farlig och arbetar den från marken tills den är säker igen... :idea:

Jag anser att dom varekns är dåliga eller farliga. Dock inte, en häst som står i ett stall och går upp i taket och slåri huvudet. Tror du den får panik för det?.

Arbetar från marken? Problemet är när man sitter på hästen. Hur löser du problemet från marken?

StarLina skrev:
Jag anser att dom varekns är dåliga eller farliga. Dock inte, en häst som står i ett stall och går upp i taket och slåri huvudet. Tror du den får panik för det?.

Arbetar från marken? Problemet är när man sitter på hästen. Hur löser du problemet från marken?

Den kanske redan har panik när den går upp i tak och slår i huvudet. Tänkt den tanken någon gång?

/Smulu, mycket irriterad!!

*KL*

Här har man nu läst div okunniga citat, man blir ju mörkrädd!

Det finns INGEN häst som stegrar så att den slår över för att det är kul! Det finns alltid en anledning.

Hästar är olika känsliga precis som vi människor. En del reagerar för väldigt lite smärta och andra kan gå hur länge som helst.

Jag blir så trött på folk som bara ser symptom och beteende och behandlar och bestaffar detta. Leta efter orsaken till problemet istället!!!
VARFÖR vill folk inte veta varför hästarna gör som de gör???

Självklart kan pisk användas i hjälpande syfte, men skillnaden är hårfin....

GLÖM aldrig att det finns hästar med MKT smärta som jobbar efter en omgång stryk till det rasar! Tappra starka djur som slavar för sin okunniga ryttare...

Smulu skrev:
Den kanske redan har panik när den går upp i tak och slår i huvudet. Tänkt den tanken någon gång?

/Smulu, mycket irriterad!!

Varför skulle den ha det? Bara frö att den reser sej har den inte panik

som en föregående skrev...när hon reser sig kan du slå spöet i huvudet på henne.. (jag vet att den metod inte är så populär, men bättre det en att hästen tar livet av någon..) Jag gjorde detta på min pålla, hon reste sig jätte mycket i början, men det räckte med att jag gjorde så tre gånger. Hon reste sig inte en gång på tre år...
Anledningen är den att hästen tror då att den slår i huvudet å då gör den det inte igen...Men först av allt, KOLLA UPP HÄSTEN NOGA!!!

Lycke Till!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 268
Senast: Happimess
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 197
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar