Sv: Hjälp! Hon stegrar sig!? :S
Det fungerar t ex bra att lasta ern häst med grisfösare och eftersom det funkar då, så tycker de att ändamåler helgar medlen så det är uok.
Ok, bör då även vara barriering? Det funkar ju.. :smirk:
Nej, jag tänker inte sitta och acceptera att du i en tråd på buke rekommenderar en tjej att slå sin häst med en pisk i huvudet eller mellan öronen, för att du varit dum nog att testa det själv och din häst slutade stegra...
Om du t ex tar och läser tråden igen så ser du säkert att denna hästen redan har stegrat sig flera gånger OCH slagit över... och ditt bot på det skule då vara ett slag i huvudet!
Tar du ansvar för om hästen får panik och slår över igen? Något som faktiskt är ett vanligt senario efter denna myt att man ska slå hästen i huvudet,istället för att hjälpa så stjälper man, både i praktik och teori..
Det finns en massa metoder som fungerar, vissa bra andra dåliga eller livsfarliga..Angely skrev:Nej, hade inte för avsikt att göra det. Mitt förra halvblod reste sig med mig en gång, á la svarta hingsten, hon fick ett lätt rapp mellan öronen, sen dess reste hon sig aldrig mer, hade inte ens minsta tendens till att göra det. Så hur kunde det då vara fel om det nu fungerade? Sen kan ju tilläggas att den hästen hade ett otroligt förtroende för mig, så det handlade verkligen inte om att hon var rädd för mig eller så. Jag kunde göra precis vad jag ville med henne, och hon respekterade mig totalt.
Ska man bli stämplad som djurplågare och okunnig idiot om man använder en metod som fungerar? Olika metoder fungerar på olika hästar, alla har sina sätt, kan man intebara acceptera det?
Det fungerar t ex bra att lasta ern häst med grisfösare och eftersom det funkar då, så tycker de att ändamåler helgar medlen så det är uok.
Ok, bör då även vara barriering? Det funkar ju.. :smirk:
Nej, jag tänker inte sitta och acceptera att du i en tråd på buke rekommenderar en tjej att slå sin häst med en pisk i huvudet eller mellan öronen, för att du varit dum nog att testa det själv och din häst slutade stegra...
Om du t ex tar och läser tråden igen så ser du säkert att denna hästen redan har stegrat sig flera gånger OCH slagit över... och ditt bot på det skule då vara ett slag i huvudet!
Tar du ansvar för om hästen får panik och slår över igen? Något som faktiskt är ett vanligt senario efter denna myt att man ska slå hästen i huvudet,istället för att hjälpa så stjälper man, både i praktik och teori..