Hjälp! Hon stegrar sig!? :S

Sv: Hjälp! Hon stegrar sig!? :S

Splittan skrev:
Jag hoppas att du lyssnar på de kloka råden som du har fått!

Och att slå hästen med pisk i huvudet som någon skrev!!! Det ser jag inte med blinda ögon på!!

DÄR KUNSKAPEN TAR SLUT, TAR VÅLDET VID!!!

:bow: :bow: :bow:

När mitt sto började så hamnade jag på sjukhus med spräcktskallben, sprängd trummhinna och i koma. Hon var frisk men ville heller inte jobba. Hon fortsatte när jag började rida henne igen eftersom hon visste att hon slapp jobba eftersom jag försvann när hon gjorde det första gången. Jag provade allt som stog i böckerna allt vad folk sa till mej att göra. Slå henne med spö mellan öronen (hon skakade på huvudet och fortsatte) få henn i obalans (Häst med bättre balans än vad hon hade får man leta efter) Klämde ihop henne med graman så fort hon stegrade (balansen igen) Det ände som hjälpte på henne var tyvärr spöt. (jag grät floder när jag blev tvungen att slå henne) Kastade mej av så fort hon började och slog henne på bogen. Behövde göra det två gånger sen slutade hon. inget jag rekomenderar men vissa ston bryter häldre nacken av sej än att ger sej.

Vore jag du, skulle jag börja om från noll,ut på långa promenader och träna henne mkt från marken, bygga upp en ömsesidig relation, då detta ta tid och mkt tålamod på sådanna hästar, måste man ha den eller kan man ju välja att leja bort det....;)

Var rädd om dig

Måste bara tillägga att alla gånger räcker det inte med röntgen heller för att utesluta skador.........jag hade samma problem med min häst som reste sig i vissa situationer. Eftersom det är en väldigt tuff häst och jag inte hade haft henne så länge så tog det ett tag innan jag insåg att det inte bara var test. Vi röntgade hela ryggen men det var inget fel där. Det visade sig att hon har pålagringar i lederna mellan ländrygg och bäcken. Detta kunde bara hittas med ultraljud. Efter lång vila, många behandligar och långsam uppbyggnad är hon nu igångsatt och fungerar hur bra som helst! Hon kommer dock behöva behandlingar med jämna mellanrum resten av livet, men huvudsaken är att hon inte har ont längre!

Vore jag du, skulle jag börja om från noll,ut på långa promenader och träna henne mkt från marken, bygga upp en ömsesidig relation, då detta ta tid och mkt tålamod på sådanna hästar, måste man ha den eller kan man ju välja att leja bort det...

Så gjorde jag med min häst, honom har jag inga probs med idag. Tålamod bara man får så mycket tillbaka av att jobba en häst från marken. Jag har inget spö eller någonting på mina två hästar, våld löser INGA problem kom ihåg det :bow: :cool:

Humelibumlan skrev:
Herregud!
Dina råd är ju livsfarliga! :eek:

Snälla moderatorn, rensa bort alla dessa idiotiska råd innan det komme nån dåre som tror det är en bra idé! :mad:

Tycker du att mina råd är livsfarliga??
Jag skrev att jag inte tyckte hon skulle pröva om hon var likadan utan sadel (som ngn här hade föreslagit..) :crazy:
Jag läste inte alla inläggen på denna tråden först och såg bara att hon hade problem med att hästen reste sig. Det är en farlig situation som kan bli ännu farligare om man låter den komma undan med det. Jag håller med till 110 % att hon borde lämna iväg hästen om hon inte reder ut det. Folk som tar på sig hästar som är för svåra utsätter inte bara sig själva utan även hästen för en stor risk.
Dessutom så tycker jag att du ska ta hjälp av en erfaren tränare som du har i närheten, inte bara en gång, utan regelbundet.

_Gullunge_ skrev:
Tycker du att mina råd är livsfarliga??
Jag skrev att jag inte tyckte hon skulle pröva om hon var likadan utan sadel (som ngn här hade föreslagit..) :crazy:
Jag läste inte alla inläggen på denna tråden först och såg bara att hon hade problem med att hästen reste sig. Det är en farlig situation som kan bli ännu farligare om man låter den komma undan med det. Jag håller med till 110 % att hon borde lämna iväg hästen om hon inte reder ut det. Folk som tar på sig hästar som är för svåra utsätter inte bara sig själva utan även hästen för en stor risk.
Dessutom så tycker jag att du ska ta hjälp av en erfaren tränare som du har i närheten, inte bara en gång, utan regelbundet.
Ja, det tycker jag!
Om det nu bara är dumheter, vilket det antagligen är. Så tycker jag att du ska ta o klappa till henne med handtaget på spöt uppe på huvudet, när hon är på väg upp, inte ner! Hon ska inte lära sig att hon "får" göra så och måste få en bestraffning när det händer. Det är en farlig situation. Man kan även "leda" med tygeln neråt. Jobbat mkt med problemponnyer som gjort sånt här, och det har alltid varit dumheter! Lycka till
Det finns massa sätt att få en häst sluta stegra, vissa bra andra rent livsfarliga! Ditt tips är både okunnigt och farligt! :crazy:

Är du helt säker på att hästen är frisk, inte har ont osv, att det "bara" är olater, så funkar ett rapp mellan öronen alldeles utmärkt.

Ärdet så mycket bättre att få omkull hästen än att slå den lätt mellan öronen? Hjärnan tar skada? Men kom igen, av ett litet spö?! Då är det sjutton så mycket större risk att den bryter nacken - eller benen, när den går omkull.

Angely skrev:
Ärdet så mycket bättre att få omkull hästen än att slå den lätt mellan öronen? Hjärnan tar skada? Men kom igen, av ett litet spö?! Då är det sjutton så mycket större risk att den bryter nacken - eller benen, när den går omkull.

Jag hade problem med min ponny att hans stegrade sig oftast några gånger per ridtur, men inte tänkte jag slå han mellan öronen för det. Det tycker jg är djurplågeri. Ska vi börja slå våra ungar i huvudet med när dem är olydiga... Jag red försiktigt och kollade igenom vilka situationer det var han gjorde det och kom fram till att han var het och oerhört känslig i munnen. Bytte till hackamore och han blev mycket bättre, dock så känslig att man måste rida på långa tyglar och bara krama mycket lätt för att han ska sakta av. Det bästa är att ta det försiktigt och om du känner att du inte klarar av hästen så lämna iväg den för din egen skull. Men kolla med veterinär massör m.m så att det inte är någon muskel eller något annat som gör ont.

Angely skrev:
Är det bara de 2 alternativen du har. så tycker jag du ska börja med någon annan sport... typ gunghästar eller liknande :smirk:

Knapplån:

Efter att ha läst tråden så tycker jag så här.

1a Gå till veterinären, röntga/ultraljuda
1b Behandla ev. skada
2 Ta hjälp av en tränare, NH kanske? som kan ta sig an er många gånger.

Lycka till och hoppas ni kommer tillrätta med problemet.

Angely skrev:

Det finns många mkt bra metoder att få en häst att sluta stegra, eller bli av med andra farligheter.
Allt handlar om att överlista hästen, samt att tänka på sin egna samt hästens säkerhet.
Att välta hästen eller slå den räknas absolut INTE till de metoderna, börjar man använda våld eller riskerar sig eller hästens hälsa så har man förlorat mot hästen!

Om man inte vet hur man ska göra när en häst stegrar så ska man inte ge sig i kast och försöka lösa problemet, då är det bättre att lämna hästen till någon kunnig!

Enligt många är det tabu att "slå" hästen. Och jag menar inte att man ska slå vansinnigt hårt och flera ggr om, men ett rapp eller två kan en häst behöva ibland. Ni säger att den då kan komma attt förlora all respekt för människor, att det kan sabba dess självförtroende totalt, och visst, med riktigt ängsliga häsar som blivit misshandlade förrut kan det väll mycket väl hända.

Men kolla på hästarna i hagen och se hur de beter sig mot varandra när de tillrättavisar varandra och bråkar. Går de snällt fram och puffar på varandra eller tränar flera veckor för att ge självförtroende åt varandra? Knappast! De kan bitas och slåss så in i helsike, och det är inga små rapp eller tjuvnyp ibland inte...

Dessutom är en människa ganska mycket mindre än en häst om man säger så, så bara man inte pryglar en häst i flera timmar kan jag inte tänka mig att man kan göra någon större fysisk skada på hästen. Hästar bits och sparkas - människor har inte ens den fysiska styrkan att göra det lika hårt som hästarna göra, så jag kan inte se varför det kan vara så fel att "slå" hästen vid situationer då det verkligen behövs. Om en häst biter dig, skulle du då stå stilla och säga "men åhh, gulliga lilla hästen, det är bara för att du känner dig psykiskt stressad, det gör inget!"? Det kanske är du det, men jag vill att min häst ska ha respekt för mig. Biter den mig biter jag tillbaka. Sparkar den mig sparkar jag tillbaka. Naturligtvis ska hästen ha förtroende för en, men utan respekt - inget förtroende. Helt omöjligt.

Ha ett spö med när du rider, ha det vinklat så att du håller det upp och ner. När hästen reser sig så rappa till den mellan öronen, det får den att tro att den går emot ett tak el liknande, då komemr den att slita, sen ett rapp bakom sadlen så att den tänker framåt.
Det är livsfarligt när dom stegrar.
givetvis ska du ta reda på orsaken och åtgärda den men först ska hästen lära sig att inte under några omständigheter stegra sig!

StarLina skrev:
Ha ett spö med när du rider, ha det vinklat så att du håller det upp och ner. När hästen reser sig så rappa till den mellan öronen, det får den att tro att den går emot ett tak el liknande, då komemr den att slita, sen ett rapp bakom sadlen så att den tänker framåt.
Det är livsfarligt när dom stegrar.
givetvis ska du ta reda på orsaken och åtgärda den men först ska hästen lära sig att inte under några omständigheter stegra sig!

det var den värsta myten jag nånsin hört! Det finns en annan version av den, det är att slå en vattenpåse i huvudet på hästen när den stegrar, då tror den att den blöder sen när vattnet rinner över den, och slutar stegra.
total bullshit bägge två.
"först ska hästen lära sig att inte under några omständigheter stegra sig"? Och det tror du lösningen är att rappa den över huvudet så slutar den vips?

snälla alla - sluta ge råd ni inte har någon som helst erfarenhet eller kunnighet om utan som är baserad på ideer och hörsägen.
Jag upprepar: en stegrande häst som tagit för vana att stegra sig som trådskaparen beskriver när den inte vill, är FARLIG och bör inte ridas av en liten tjej. ALLS.
Den bör utredas för möjliga fysiska skador som orsakar beteendet. Lämnas till någon som kan hantera problemet.
Och bedömer den personen att det inte går att bryta beteendet (för så kan det vara just med stegring, när det gått för långt i vissa fall) bör hästen inte vara ridhäst över huvud taget.

Angely skrev:
Enligt många är det tabu att "slå" hästen. Och jag menar inte att man ska slå vansinnigt hårt och flera ggr om, men ett rapp eller två kan en häst behöva ibland. Ni säger att den då kan komma attt förlora all respekt för människor, att det kan sabba dess självförtroende totalt, och visst, med riktigt ängsliga häsar som blivit misshandlade förrut kan det väll mycket väl hända.

Men kolla på hästarna i hagen och se hur de beter sig mot varandra när de tillrättavisar varandra och bråkar. Går de snällt fram och puffar på varandra eller tränar flera veckor för att ge självförtroende åt varandra? Knappast! De kan bitas och slåss så in i helsike, och det är inga små rapp eller tjuvnyp ibland inte...

Dessutom är en människa ganska mycket mindre än en häst om man säger så, så bara man inte pryglar en häst i flera timmar kan jag inte tänka mig att man kan göra någon större fysisk skada på hästen. Hästar bits och sparkas - människor har inte ens den fysiska styrkan att göra det lika hårt som hästarna göra, så jag kan inte se varför det kan vara så fel att "slå" hästen vid situationer då det verkligen behövs. Om en häst biter dig, skulle du då stå stilla och säga "men åhh, gulliga lilla hästen, det är bara för att du känner dig psykiskt stressad, det gör inget!"? Det kanske är du det, men jag vill att min häst ska ha respekt för mig. Biter den mig biter jag tillbaka. Sparkar den mig sparkar jag tillbaka. Naturligtvis ska hästen ha förtroende för en, men utan respekt - inget förtroende. Helt omöjligt.
Som sagt, KÄPPHÄSTAR är kanske vad du ska satsa på i fortsättningen! :crazy:

Nej, hade inte för avsikt att göra det. Mitt förra halvblod reste sig med mig en gång, á la svarta hingsten, hon fick ett lätt rapp mellan öronen, sen dess reste hon sig aldrig mer, hade inte ens minsta tendens till att göra det. Så hur kunde det då vara fel om det nu fungerade? Sen kan ju tilläggas att den hästen hade ett otroligt förtroende för mig, så det handlade verkligen inte om att hon var rädd för mig eller så. Jag kunde göra precis vad jag ville med henne, och hon respekterade mig totalt.

Ska man bli stämplad som djurplågare och okunnig idiot om man använder en metod som fungerar? Olika metoder fungerar på olika hästar, alla har sina sätt, kan man intebara acceptera det?

ja tykker de verkar som om hästen har ont, kanche i frammdelen om den stegrar:S De brukar väll vara så.
Men dom flesta hästarna brukar inte stegra om de inte är något som gör ont på den, finns undantag, kolla upp hästen!

Angely skrev:
Olika metoder fungerar på olika hästar, alla har sina sätt, kan man inte bara acceptera det?

Det som gör att iaf inte jag "bara kan acceptera det" är att du sitter och lämnar ut dessa metoder som goda råd på ett öppet forum, som svar till en tjej som alldeles uppenbart inte klarar av sin häst själv just nu.
Återigen, en häst som stegrar och faller över är livsfarlig att rida.

Varför öht lämna ut tvivelaktiga råd här, när det enda rätta för trådskaparen att göra är att lämna bort hästen till någon med större erfarenhet???

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 149
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 268
Senast: Happimess
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 197
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar