Hjälp! Hon stegrar sig!? :S

Sv: Hjälp! Hon stegrar sig!? :S

Hur länge har du haft hästen och vart kommer den ifrån.Tycker att jag känner igen det där.

Piraja skrev:
Det är bra att hästen är kollad av vet men det behöver troligen kompletteras av en ET eller massör.

Det jag läser ut av din hästs beteende är att den inte är stark nog än. Det blir för övermäktigt för den att klättra och galoppen är lika krävande. Skritt jobba mer, lägg in korta övergångar i trav, jobba sidorörelser, volt och förvänd sådan i skritt senare i trav. Begär inte mer förrän det funkar felfritt;)

Tror jag också. Rygg eller tex bakknän kan det också vara problem med om det händer när hon ska galoppera eller klättra. Är det branta backar? Ta i så fall lägre i början.
Om det är innan galopp kan det ju cokså var ouppfostrat att hon vill slänga sen iväg, det är svårt att veta när man inte har sett er.

Läser om problemet med stegrande häst. Jag tycker absolut att du ska ta hjälp av veterinär. Om de inte hittar något ta hjälp av kunnig person som är van vid stegrande hästar.

Om det sker någon enstaka gång att hästen reser sig är tipset att hålla sig på halsen bra.
Men annars farligt. Har själv fått erfara detta. Min häst ska nu genomgå undersökning för ryggen. Har velat tro att eftersom hon är ung kan det vara trots och träningsvärk, därför stegrar hon sig. Men efter två allvarliga omkullfallningar med stegrande häst och sjukhusbesök går det inte längre. Jag höll mig kvar på halsen och hästen kastade sig runt när hon stegrade sig. Blev medvetslös+ hjärnskakning ena gången. Nu med inre skador på klämt knä + rygg och nack smärtor. Var rädda om er!

Du måste utesluta att hästen har ont innan du gör nåt annat.
Först när du är 100% säker på att den inte har ont fysiskt kan du testa annat.

OM hästen är frisk, så skulle jag antingen leja ngn skicklig ryttare, som även följer upp när du rider.

Eller så innan hon hinner resa sig, så dra ner henne åt sidan.
Ha spöt i samma hand så att du kan rubba rumpan.
Snurra hästen sen rid sen framåt med kraft, utan att ta det allra minsta i munnen, KLAPPA.

min systers häst gjorde likadant och ja min syster "använde våld" som ni beskrivit här..

till slut åkte hon och kollade henne, hopväxta tornutskott i ryggen + spatt båda bak, svårt att förlåta sig själv efter att man fått veta att hästen gjort det pga smärta i arbetsfasen...:crazy:

man ska inte slå hästen i huvudet det är både faligt och dumt. Hästens hjärna kan ta skada då det är väldigt mjukt mellan öronen, för det var väl där du menade att man skulle slå. Man kan göra så att man när hästen stegrar försöka få omkull den men då måste man veta exakt hur man gör, då det inte är så trevligt att hamna under hästen. men detta sak men göra om man vet til 100% att det inte är något fel på hästen. inte för jag har provat men jag har hört att man kan göra så, då tror hästen att det var den som orsakade sej själv smärta och trovligt vis gör den inte om det. jag själv skulle ta hjälp av en riktig duktig ryttare som vet och kan hästar med detta problem

Jag blir aldeles trött och missmodig både när jag läser ditt problem och råden du får.

en häst som stegrar så intensivt och högt att den går över är livsfarlig. Lämna bort hästen till någon som kan reda ut problemet eller gör dig av med hästen. Det är inget att hålla på och experimentera med själv, ni har ju skadat er redan!

Håller med andra. Uteslut först allt som ha med smärta att göra. Åk o röntga hästens rygg och nacke, kolla tänder o sadel noga. Min gjorde liknande saker o jag var iväg o röntgade, men röntgen var okej. Det var hemskt skönt att veta det, att inte "dummade" sig pga smärta. Min vet. på flyinge sade att hoon troligen aldrig fått lära sig gå i form och stegrade o backade för att det blev jobbigt. MEN uteslut allt anna t inna du antar att det bara är dumheter från hennes sida. Är hästen försäkrad bör röntgen gå på försäkringen.

Herregud vad är det med folk.
Slå spöt i huvet på hästen när den stegrar? Det enda du uppnår då är en häst under press. Du tvingar den till lydnad. En häst som är tvingar under press skyggar, dummar sig (de ni säger att dom testar), lägger öronen bakåt mot dig när du sadlar (dra härifrån o låt mig vara), sticker när ni e ute i skogen, bits, sparkar, reser, bockar mm Är det kul att ha en sån häst? Min häst var sådan förut, sen vart jag ivägskickad på en clinic med Doug Mills och efter det har allt detta försvunnit. Det som jag alltid trott bara var ett nervigt fullblod var egentligen en otroligt dominant häst som blivit tvingad under press.

Sen jag började me NH har min häst aldrig någonsin skyggat för något, såvida inte jag också reagerar.

Självklart ska man kolla igenom ev skador.
Stegra är ett vanligt symptom på bäckenskador.

Börja med NH, det finns inget som inte går att lösa med NH.

Sidekick skrev:
Börja med NH, det finns inget som inte går att lösa med NH.
hihi. hihi...
man kanske inte ska vara så enkelspårig :D finns bra och dåliga saker med allt :D

mackan skrev:
Jag blir aldeles trött och missmodig både när jag läser ditt problem och råden du får.

en häst som stegrar så intensivt och högt att den går över är livsfarlig. Lämna bort hästen till någon som kan reda ut problemet eller gör dig av med hästen. Det är inget att hålla på och experimentera med själv, ni har ju skadat er redan!
Tack och lov! :bow:
Jag bli helt mörkrädd när jag läser denna tråden och de tips och råd..

SLUTA för fasen rid hästen och arbeta den från marken, det hjälper inte med hur duktig ryttare du slänger upp! Reser hon sig så hon slår över så är hästen totalt livsfarlig och ska definitivt inte ha en ryttare på ryggen! :mad:

Lämna hästen till en kunnig person. Jag har själv tagit emot ponnyer som sysslat med sådant här, och det är lättare att vända beteendet på en häst som inte fått chansen för just den ryttaren (som är beredd och vet vad man ska göra när problemet kommer) att komma undan med det! Vadå tvinga en häst under press?
Det handlar ju om att vara konskekvent! Alltså inte dominant eller elak, snarare lyhörd och bestämd om vad man vill och vad hästen får/inte får göra.
Mina hästar får mkt beröm när de gör rätt samtidigt som jag säger ifrån när de gör ngt som jag ogillar. De ska ha respekt för ryttaren samtidigt som de ska känna sig trygga med dig!
Mina hästar trivs med min ridning och det märks genom att dom är pigga och glada, och jobbar med spetsade öron:)

Senast ändrad av en moderator:

_Gullunge_ skrev:
Jag håller med om att du ska kolla upp henne ordentligt. Du ska däremot inte utforska om hon gör samma sak utan sadel. = farligt. Även om man har sjukt bra balans.. så ska man inte utsätta sig för det. Det kan sluta illa för både häst o ryttare!:crazy: Men låt däremot någon duktig se efter om sadeln verkligen passar och inte klämmer. Det låter konstigt att hon inte gör det på plan mark:confused: För du jobbar henne väl "hårt" där med?
Om det nu bara är dumheter, vilket det antagligen är. Så tycker jag att du ska ta o klappa till henne med handtaget på spöt uppe på huvudet, när hon är på väg upp, inte ner! Hon ska inte lära sig att hon "får" göra så och måste få en bestraffning när det händer. Det är en farlig situation. Man kan även "leda" med tygeln neråt. Jobbat mkt med problemponnyer som gjort sånt här, och det har alltid varit dumheter! Lycka till:)
Herregud!
Dina råd är ju livsfarliga! :eek:

Snälla moderatorn, rensa bort alla dessa idiotiska råd innan det komme nån dåre som tror det är en bra idé! :mad:

Snälla, sluta rida hästen tills du fått reda på vad som är fel!

Du utsätter faktiskt dig själv för livsfara :(
Jag har sett en kompis hamna under en sådan häst...hon skadades allvarligt och är nu, över femton år senare, inte fullt återställd...men hade ändå tur som överlevde.
Själv har jag gjort det två gånger, med två olika hästar (hur dum får man bli??? Skyller på att jag var väldigt ung och övermodig) och mirakulöst nog kommit undan med hjärnskakning, spräckt överarm och stukad fot. Det kunde gått mycket, mycket värre.....:eek:

Säger som flera andra här...kolla upp hästen på klinik, hon kan mycket väl ha ont i ryggen.

Var rädd om dig!!!

Min häst stegrar sig för att hon inte tycker om att jobba

Känner igen det där jätte väl:D

Anledning till konflikt: Som ledare som han förmodligen är, så kommer han förmodligen att behandla dig som är underordnad på ett eller annat sätt som innebär risk för dig. Ex.vis bita, kicka eller slå, knuffas eller gnida sig mot dig och kanske gå på dig när du hanterar eller leder honom; Visa aggression (bakåtstrukna öron, slå med svansen, hota dig o.s.v.) och göra motstånd mot det du vill han skall göra både när du utfordrar, ryktar, sadlar eller tränar honom. I detta fallet när du träna honom

Jag bruka träna hästen från marken tills den börja lyssna på mig.....:D Hästen behandlar dig som en häst - gör detsamma med honom. Om han tränger in i din zon, se till att omedelbart få bort den invaderande kroppsdelen. Är man inte van vid sådana här problem, så är rådet till dig att ta ut en duktig NH-tränare

När du sen kan leda din häst, så att den känner tillit och som ger klara signaler så att hästen förstår och lyder, kommer du att komma mkt långt...;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag hoppas att du lyssnar på de kloka råden som du har fått!

Och att slå hästen med pisk i huvudet som någon skrev!!! Det ser jag inte med blinda ögon på!!

DÄR KUNSKAPEN TAR SLUT, TAR VÅLDET VID!!!

Knapp

Stegring är alltid PROTEST! Oftast för att spara sig dâ man vet att man mâste göra ngt som ens kropp inte klarar av/fâr ont av. Är man lat och inte "vill" stâr man still, är man rädd springer man iväg, är man osams och arg pâ ryttaren(protest) stegrar man sig ocksâ.....men varför är man osams/arg pâ ryttaren? Sedan kan ont eller liknande gâ över men vanan kan sitta kvar.....ngt vi gjort med stegrande typer är att ge dom lugnande nâgra dar EFTER att vi sett till att resten är ok. Och absolut inga "heavy" grejer, bara sâ att man fâr kontakt med hjärnan igen "genom" ovanan och kan ta sig igenom. Â andra sidan verkar det mkt otäckt att den gâtt omkull sâ mânga gânger, en brukar räcka....hästen är flyktdjur och vill helst inte skada kroppen(man mâste ju kunna rusa iväg) Att ramla är att skada sig......

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 149
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 268
Senast: Happimess
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 197
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar