Hjälp! Hon stegrar sig!? :S

Sv: Hjälp! Hon stegrar sig!? :S

BlackEyedDaughter skrev:
som en föregående skrev...när hon reser sig kan du slå spöet i huvudet på henne.. (jag vet att den metod inte är så populär, men bättre det en att hästen tar livet av någon..) Jag gjorde detta på min pålla, hon reste sig jätte mycket i början, men det räckte med att jag gjorde så tre gånger. Hon reste sig inte en gång på tre år...
Anledningen är den att hästen tror då att den slår i huvudet å då gör den det inte igen...Men först av allt, KOLLA UPP HÄSTEN NOGA!!!

Lycke Till!!

Men genom att testa den metoden utsätter hon sig för livsfara för jag kan med 100% säkerhet säga att hade jag gjort något sådant mot min häst när han höll på att stegra sig så hade det slutat illa antingen hade han skenat iväg eller rest sig ännu högre. Så ska man nu använda en sådan metod, vilket jag inte tycker måste man vara oerhört j´kunnig, men ingen riktigt kunnig person med vett hade sagt att man skulle slå hästen i huvudet. Min häst stegrade sig för att han tyckte det var obehagligt av tygeltag fast jag hade mjuka händer och jag böt till hackamore och vips var problemen borta. En häst brukar aldrig stegra sig om den inte känner obehag av något och ibland visar sig kanske inget hos vet men likväl kan det vara något den har ont av, för allt visar sig inte på röngten mm.

Det hon behöver göra är antingen sluta rida hästen tills den blivit bättre och ha markarbete istället eller lämna hästen till någon kunnig person eller sälja den till någon duktig ryttare. Hästar som stegrar sig är farliga och därför ska man inte bara hoppa upp och pröva saker för värre skaer kan inträffa än det som redan har gjorts.

StarLina skrev:
Jag anser att dom varekns är dåliga eller farliga. Dock inte, en häst som står i ett stall och går upp i taket och slåri huvudet. Tror du den får panik för det?.

Arbetar från marken? Problemet är när man sitter på hästen. Hur löser du problemet från marken?
Jösses människa! :eek:
Ja, en häst kan få panik om den slår upp huvudet i taket.
Den även få en hel den andra en och problem..

Om problemen endast uppstår när man rider bör man kolla upp VARFÖR det är så, inte sitta och slå hästen i huvudet.
De flesta hästar som har rätt utrustning och inte ont någonstans har det som ovan när de inte vill eller kan, vilket oftast uppstår eftersom man haft för bråttom och hästen inte tycker det är roligt längre, det är hästen sätt att säga att något är fel :idea:
Börjar man då om från marken och gör arbetspassen roliga och får hästen med sig, så brukar problemen automatiskt lösa sig.. annars vänder man sig till någon som är duktig på den typen av problem. Man sätter sig inte och piskar hästen!!

Du tycker på fullaste allvar att det är ok att rekommendera någon, du inte vet ett dugg om, att slå hästen mellan öronen?

StarLina skrev:
Varför skulle den ha det? Bara frö att den reser sej har den inte panik
Kan du inte skaffa dig lite grundläggande kunskaper i området häst innan du börjar ge tips och råd? :smirk:

Om du hade ett barn som inte löd dig, skulle du rappa till den oxå då? :crazy: :cry:

Hera skrev:
*KL*

Här har man nu läst div okunniga citat, man blir ju mörkrädd!

Det finns INGEN häst som stegrar så att den slår över för att det är kul! Det finns alltid en anledning.

Hästar är olika känsliga precis som vi människor. En del reagerar för väldigt lite smärta och andra kan gå hur länge som helst.

Jag blir så trött på folk som bara ser symptom och beteende och behandlar och bestaffar detta. Leta efter orsaken till problemet istället!!!
VARFÖR vill folk inte veta varför hästarna gör som de gör???

Självklart kan pisk användas i hjälpande syfte, men skillnaden är hårfin....

GLÖM aldrig att det finns hästar med MKT smärta som jobbar efter en omgång stryk till det rasar! Tappra starka djur som slavar för sin okunniga ryttare...
:bow: :bow: :bow:

StarLina skrev:
så.
Risken att hästen slår över är ju betydligt större om man Inte gör det.

Ursäkta mig men jag måste asgarva!:D :rofl: :D
Skulle du slå en pisk i huvudet på en häst som vi har här hemma då hade du inte suttit i sadlen många hundra delar till......

Nu fick du rådet av din tränare, och du tyckte det fungerade så nu anser du att det är det bästa att göra, men tänk så här i stället om du hade fått ett annat råd av din tränare som inebär att du inte behöver slå din häst, och det fungerar.
Vilken metod hade du då valt??

Jag kan inte förstå att det finns folk här inne som tycker att det är det enda alternativet, att slå sin häst i huvudet med sin pisk.
Har inte KUNNSKAPEN och utvecklingen kommit längre än så???
Det gör mig mörkrädd!!

NI som slår era hästar mellan öronen, hade ni inte hellre velat göra det på ett mildare hästvänligare sätt där hästen slipper bestraffning i form av smärta, som i sin tur faktiskt kan leda till andra jobbigheter för hästen.

Varför välja en smärtsam metod till sin älskade vän när det finns så mkt bättre sett att få hästen att sluta stegra!

Aldrig att jag skulle göra så mot min häst, att ge den smärta bara för att jag inte har mer vett i huvudet.

Jag ber till alla er som på ett eller annat vi smärtar era hästar med piskor, vatten balonger och anat otyg, att sluta med det. Och sluta att ge det som tipps till andra.
Ta i ställer reda på alternativa metoder och öka er kunnskap!

Men vill ni fortsätta orsaka smärta för era hästar så kan nu ju be eran tränare att rappa till er med pisken så fort ni gör något fel på träningen, lika ska vara lika!!

Nej, skulle jag inte. det funkar bra, då håkler jag mej till det.

För mej är hästarna inga vänner, dom är arbetsredskap och tävlingsdjur.

*asg*

Du är ingen seriös person, du är bara ute efter att få reaktioner från folk. Du är en sådan som tycker det är kul att provicera.

Så nu hammnar du på ignorera listan.

För mej är hästarna inga vänner, dom är arbetsredskap och tävlingsdjur.[/QUOTE]

Charmerande!

Antar att dina hästar anser det samma om dig då, ingen vän med andra ord. :mad:

StarLina skrev:

Tänka sig, mina hästar är både vänner, arbetsredskap och tävlingsdjur.. :idea:

Efter alla inlägg på hur häst som stegrar sig ska behandlas undrar man nu vad har gjorts med hästen?

Har det blivit nya undersökningar eller får tiden utvisa vad nästa steg ska bli?

StarLina skrev:

va tänker du me:mad:

Våran pålle stegrar sig fruktansvärt ofta och varierar med att kicka. Han är kollad hos vet. massör, tandläkare och "friskförklarad". Det enda mönster man ser är att det är mer frekvent i höger varv och då bara i dressyr. Rider man i höger varv på hoppträning och gör snäva svängar är det inga problem :crazy:
Du skriver om alternativ till att använda piskan men ger inga förslag. Har du några? :confused:
Vårat nästa steg är att åka och få hjälp hos någon som sysslar med NH men man har ju inte en kappsäck full med pengar som man bara kan ösa ur.
Mitt inlägg vänder sig till Splittan

Elma_vip skrev:
Vad ska jag göra? Min häst stegrar sig för att hon inte tycker om att jobba. Hon har stegrat sig och gått runt med min kompis så att hon fick ligga på sjukhus. Nu idag när jag red och vi skulle klättra, så stegrar hon sig i början av backen, det är väldigt högt hon reser sig också. :S

Till sist så ställde hon sig och då sa kompisen att hon stog rakt upp. Jag lyckades dock få henne så att hon ramlar åt sidan, så att jag inte blir mosad. :P:S Vad gör man? Hur får jag henne att sluta stegra sig?

Mvh Diana

jag skulle först åk till vetrinären och kollat henne för det är inte lönt att rätta en häst som har ont, sedan skulle jag tat spöskaftet och larmat det i huvudet på hästen varje gång den börja stegra skulle det inte hjälpa eller om jag var rädd skulle jag sätta på en gramman,
dock inte rida på den utan bara ha den som hjälpmedel så att hästen inte kunde stå rakt upp, min skimmel var likadan när jag köpte honom.

Ett bra tips är att gå in på monty roberts sida.Han har ett jättebra tips på hur man får hästen att sluta med detta om hästen inte har ont eller annat förstås. Lycka till :bump:

Jag blir fullkomligt vansinnig på de personer i den här tråden som anser att det är ett vettigt råd att slå hästen i huvudet.!!!

Våld är aldrig en lösning på något problem.

T.S hur går det för er?

Mot att hästen kickar har jag faktiskt inga råd (då jag själva inte har råkat ut för sådana hästar ännu).
Men ang stegring så annvänder jag mig av snurr metoden, känner jag att hästen är på väg att resa sig, eller om jag inte är snabb nog så gör jag det precis när den har landat, jag tar tag i ena tyglen och snurrar runt hästen på en liten volt ett par varv, detta upplevs som obehaglit för hästen, och efter ett par gånger så förknippar hästen h obehaget (från snurrningen) med att stegra och slutar på så vis att stegra.
Har fungerat utmärkt på de hästar jag har stött på/haft som har stegrat.
Stegringarna börjar efter att par gånger att avta/försvinna.
Det enda hästen upplever är obehag pga att den snurrar runt, runt. Den slipper smärta, stress eller andra onödiga upplevelser.

Dock när man har snurrat klart ska man fortsätta sin ridning som om ingenting har hänt, hästens "bestraffning" är över och glömd.

Har bla en häst som bara för något år sedan som stegrade så fort han fick lust pga bus, eller för att han inte ville gör det man bad honom om osv, hans ursäkter var många. Han var även en mkt känslig häst för både skänklar och röst så han blev stirrig om man höjde rösten mot honom eller tryckte till med skänklen, med honom så avtog stegringen drastiskt och nu mera är det mkt, mkt sällan han stegrar.
Det finns fler tips man kan göra, och jag vet att en del av dem har skrivits här på buke, men jag annvänder mig av snurr metoden för att jag tycker att den personligen för mig fungerar bäst och det är den jag annvänder och har erfarenhet av i praktiken på ett par hästar.

Tkr. att du förts å främst skall kolla med veterinären, se så att sadeln inte skaver eller trycker på ryggen, om det inte är något sådant och veterinären inte hittar något fel på henne, så kan du ju alltid testa lite försiktigt att ha en hj. tygel så att hon itne får upp huvudet så långt, t.e.x sådana som travare/galopphästar brukar ha, som inte gör att de kan se uppåt, då vågar dem oftast inte stegra sig.
ett tisp kanse ?

Elma_vip skrev:
Vad ska jag göra? Min häst stegrar sig för att hon inte tycker om att jobba. Hon har stegrat sig och gått runt med min kompis så att hon fick ligga på sjukhus. Nu idag när jag red och vi skulle klättra, så stegrar hon sig i början av backen, det är väldigt högt hon reser sig också. :S

Till sist så ställde hon sig och då sa kompisen att hon stog rakt upp. Jag lyckades dock få henne så att hon ramlar åt sidan, så att jag inte blir mosad. :P:S Vad gör man? Hur får jag henne att sluta stegra sig?

Mvh Diana

Min lille hingst stegrar sig för att han tycker det e jobbigt. Jag drog över honom 1 ggr å sen dess har han bara småstegrat lite. Ska tillägga att han bara är 90 cm hög och lkandade mjukt å fint på ena skinkan. Det va mjukt sär han landade. Annars hade ja aldrig gjort det. Ja tömkörde honom då. MEn ja vet inte om man kan göra så me lite större hästar=/.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 268
Senast: Happimess
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 197
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar