Hjälp! Hon stegrar sig!? :S

Sv: Hjälp! Hon stegrar sig!? :S

Vissa hästar (speciellt ston) kan vara väldigt känsliga gentemot skänkeln. Hon kanske blir lugnare om du använder mycket röstsignaler ist?
Ett ord/ljud för skritt, trav, galopp, sakta av, stanna osv...?

När jag köpte mitt kallblodssto hade hon också pippi på att stå på bakbenen, framför allt när hon skulle stå still eller rygga. Jag fick tipset om att slå mellan öronen med pisken, men det gjorde henne bara sju resor värre. Jag tog istället på henne en chambon och spände in den så att hon inte kom upp mer än högst en meter. Det funkade för oss, hon gav sig & man kunde lättare få ner henne åt sidan. Dessutom slapp man se trädtopparna...:eek:

Hejsan.

Oj, det låter läskigt det där. Prova med martingal på henne vilket gör att hon inte kommer så högt med huvudet och att du får en halsring att hålla i. När hon reser sig, luta dig framår och lägg hela din tyngd på hennes framdel, då det kan få henne att gå ner och inte slå runt. Kom ihåg när du är ute att driva henne framåt hela tiden, omväxla med skritt, trav och galopp och aktivera henne så att hon inte får en chans att komma på andra tankar. Funkar inte detta så måste du ta hjälp av en duktig tränare, för en häst som stegrar sig kan bli livsfarlig!! Lycka till!!

//Jessica

Min erfarenhet är att man måste in till en riktig ATG klinik eller motsvarande för att få en ordeltlig genomgån av hela hästen med röntgen osv. Där kan både du och veterinären provrida hästen och försöka komma fram till vad som är fel. Sedan kan du ju prova att inte utsätta hästen för de saker den stegrar sig vid. Min erfarehet är att det oftast beror på att hästen har ont eller TROR att den har ont eller att något farligt ska hända. Kom ihåg att hästar är minnes djur. Den kan ha blivit illa behandlad i dessa situationer, så smärtan kan upplevas om och om igen för hästen. Har själv en sådan häst som är genomkollad enligt alla konstens regler. Hon ville stegra sig så fort hon kom till ett ställe på travbanan. Det sitter i huvudet och därför bör hon slippa det, något har bevisligen hänt hene även om man aldrig får reda på vad. Det är ett stort ansvar att ha häst, så det är bra att du tar problemen på allvar. Själv brukar jag anlita NH tränare när jag har problem, efter att jag kollat så det inte är något kroppsligt som felar.

Vill bara säga en sak till. Endel som svara här på buke kmr med helt förskräckliga tips! Vänd dej till en kunnig person som har rätt inställning! NH tränare? lr liknande.

Visst kan man lösa saker med våld (genom att tvinga hästen)
Men då har du förlorat vänskapen o förtoendet!

Jag har läst några av inläggen här.. måste säga att livet går före våghalsiga utspel. Detta har jag insett först efter 25 års ålder. Innan dess betedde jag mig som någon slags kamikazepilot.

Hamnade bla under en häst som gick över, tappade medvetandet och fick en hjärnskakning + 100 blåmärken... mirakulöst inte värre än så! :crazy:

Igår red jag en unghäst som verkligen aldrig har visat tendenser till att stegra. Helt plötsligt blev han rädd för en annan häst som brallade rundor i ridhuset. Han ställde sig verkligen lodrät upp i luften på noll sekunder och jag blev hängandes baklänges i tyglarna, man hinner tänka på en hel del saker de sekunderna man hänger där....

Även den snällaste häst kan alltid reagera på ljud, ljus och rörelser.

Lycka till och var försiktig! - det ska vara roligt att rida ;)

Senast ändrad av en moderator:

VI HAR FORTFARANDE INTE FÅTT SVAR PÅ OM HÄSTEN ÄR KOLLAD ELLER INTE! vilket jag tycker är konstigt...är den INTE kollad så GÖR det! och vad du än gör, lyd inte dessa idiottips om "slå hästen i skallen" bla bla bla...UTRED hästen på klinik, är allt okej...FINE! då är det nåt annat som spökar, men inget du ska sitta och gissa dig fram till på egen hand. Ta hjälp av en tränare! jag skulle aldrig i livet drämma till hästen i skallen då det ALLTID finns en anledning.
om det nu är så att den inte orkar, varför KRÄVER du att den ska göra det? du vet själv när den protesterar, o att den gör det för att det är jobbigt, varför tvinga den då? TA DET LUGNT! våld löser inga problem!

Nej, skulle jag inte. det funkar bra, då håkler jag mej till det.

För mej är hästarna inga vänner, dom är arbetsredskap och tävlingsdjur.
hur kan du säga så? vill du ha en hjärndöd maskin...skaffa bil eller nåt. MEN AKTA DINA STACKARS MEDTRAFIKANTER!

Senast ändrad:

Vad ska jag göra? Min häst stegrar sig för att hon inte tycker om att jobba. Hon har stegrat sig och gått runt med min kompis så att hon fick ligga på sjukhus. Nu idag när jag red och vi skulle klättra, så stegrar hon sig i början av backen, det är väldigt högt hon reser sig också. :S

Till sist så ställde hon sig och då sa kompisen att hon stog rakt upp. Jag lyckades dock få henne så att hon ramlar åt sidan, så att jag inte blir mosad. :P:S Vad gör man? Hur får jag henne att sluta stegra sig?

Mvh Diana

Hej Diana!

Sätt genast på hästen en GOGUE och rid med den en längre tid. Jag har själv en häst som stegrar sig högt när hon inte vill jobba mm, det fungerar jättebra! Ger ett tryck över nacken, men endast när hon reser sig och stör inte hästen annars. Min häst ger sig direkt när hon känner trycket över nacken och inser då att det inte är ngn ide. Försök med detta jag vet att det hjälpt många, hästen får bara intr stegra sig det är ju livsfarligt!!

Lycka Till. Skriv gärna och tala om hur det funkade.

Om en häst stegrar sig och går omkull upprepade gånger är något fel, riktigt, riktigt fel. Hästen har säkert en skada i skelettet eller så som bara märks när hästen ska göra något jobbigt, som t.ex. att klättra i branta backar eller galoppera. Rid inte hästen förrän du fått den röntgad och veterinärkollad. Ta gärna ut en massör eller liknande för att gå igenom hästen. Kontrollera också bett och sadel. Den här hästen är verkligen farlig, du borde verkligen inte rida den!

Och framför allt, SLÅ INTE HÄSTEN. Den gör inte så för att vara dum, den har ONT eller är missnöjd med något!!! (En häst skulle ALDRIG, ALDRIG göra så för att den vill vara elak eller för att den är lat!!!!)

Hej Diana!

Sätt genast på hästen en GOGUE och rid med den en längre tid. Jag har själv en häst som stegrar sig högt när hon inte vill jobba mm, det fungerar jättebra! Ger ett tryck över nacken, men endast när hon reser sig och stör inte hästen annars. Min häst ger sig direkt när hon känner trycket över nacken och inser då att det inte är ngn ide. Försök med detta jag vet att det hjälpt många, hästen får bara intr stegra sig det är ju livsfarligt!!

ja inspänningar fiunkar ju alltid!!!!!!!!!!NOT!!!!!

joohoo...först spänner man in hästen till max...sen tvingar man den till det man vill med slag o sparkar...o när den ändå protesterar så...antingen säljer man vidare...ELLER låter den stå...I BÄSTA FALL tar man kontakt med vet. här...vilket borde gjorts i början...o hästen borde absolut inte ens ridas!:cry:
ps. jag var ironisk. inspänningar löser inga problem, döljer dem bara.

Ja, jag har läst en massa svar i tråden, men det enda jag har att säga är - riakera inte livet för en häst! Antingen har den ont. Låt hästen bli "promenadhäst" och se om beteendet försvinner om den inte uträtts för nån som helst press. Eller så är den "knäpp" och då får du helt enkelt ta bort den. Det GÅR inte att ha så stora djur som är farliga...

VI HAR FORTFARANDE INTE FÅTT SVAR PÅ OM HÄSTEN ÄR KOLLAD ELLER INTE! vilket jag tycker är konstigt...är den INTE kollad så GÖR det! och vad du än gör, lyd inte dessa idiottips om "slå hästen i skallen" bla bla bla...UTRED hästen på klinik, är allt okej...FINE! då är det nåt annat som spökar, men inget du ska sitta och gissa dig fram till på egen hand. Ta hjälp av en tränare! jag skulle aldrig i livet drämma till hästen i skallen då det ALLTID finns en anledning.
om det nu är så att den inte orkar, varför KRÄVER du att den ska göra det? du vet själv när den protesterar, o att den gör det för att det är jobbigt, varför tvinga den då? TA DET LUGNT! våld löser inga problem!

Jag skrev väl att den var kollad om jag inte minns helt fel. :/

Men man måste ju "öka" svårighetsgraden lite, när den går fint & är bra balanserad i t.ex trav och man vill prova på galopp så måste man ju "utsätta" hästen för det som vart jobbigt, det kanske inte är så längre.. Hur ska man veta dte om man inte testar, hur ska man veta att den inte orkar om man inte provar?

//Diana

Det hon skrev var ju bara en hjälp när den stegrade, den inverkade juinte på hästen så länge den inte stog på bakbenen, eller försökte stå på bakbenen rättare sagt.. Inspänningar funkar visst om man använder de rätt.. Men kan man inte "hantera" dom ska man heller inte använda dom..

//Diana

Jag hade en kompis som red en häst som började att stegra sig. Ägaren att att hon skulle piska henne i huvet, men de gjorde vi inte utan tog dit vet. istället. Hon hade ont i en gammal skada :)

Om en häst stegrar sig och går omkull upprepade gånger är något fel, riktigt, riktigt fel. Hästen har säkert en skada i skelettet eller så som bara märks när hästen ska göra något jobbigt, som t.ex. att klättra i branta backar eller galoppera. Rid inte hästen förrän du fått den röntgad och veterinärkollad. Ta gärna ut en massör eller liknande för att gå igenom hästen. Kontrollera också bett och sadel. Den här hästen är verkligen farlig, du borde verkligen inte rida den!

Och framför allt, SLÅ INTE HÄSTEN. Den gör inte så för att vara dum, den har ONT eller är missnöjd med något!!! (En häst skulle ALDRIG, ALDRIG göra så för att den vill vara elak eller för att den är lat!!!!)

Den är kollad av vet. Hon stegrar sig inte alltid vid galopp eller klättring, vid klättring har hon gjort det en gång & då gick hon omkull.. Vi galopp gör hon det oftare men det är alltid när jag ber henne om det så jag antar att det har med skänklarna att göra. Får hon själv bestämma när hon ska galoppera så är det lugnt.. Bett & sadel är också kollade..

//Diana

Hej Diana!

Tack för ett bra svar.. Jag ska testa ett tag till att rida utan bett & barbacka som jag provat nu & det verkar funka, funkar även bra med sadel för tillfället, tror att det kan vara så att hon inte tycker om att ha bett i munnen..

//Diana

Hej Diana!

Som många skriver att slå hästen i huvudet, ibland kan det hjälpa med DU ska inte göra det. Lämna iväg hästen!! Min instruktör hade en galen unghäst, hennes egna uppfödning, som stegrade titt som tött, både när man ledde o när hon reds in o hade blivit inriden. Hon vart bortlämnad till en JOHAN i sthlm tror jag. Har febrilt letat nummer till honom, han var skapligt billig trots sin erfarenhet.Ska fortsätta leta nummer.
Detta sto kom tillbaka mkt bättre, hon har fortfarande tendenser att resa sig, men går ej längre runt.
PROVA EJ DETTA SJÄLV!
Hans metod på detta sto, en häst som hade en psyke av stål, inte ens hennes tjurmärr till mamma rådde på henne tills slut, trots 4väluppfostrade föl tidigare!
Han tömkörde henne o när hon reste sig drog han runt henne bara, MEN KOM IHÅG, han vet vad han gör! Han vet exakt hur han skall dra henne så hon inte gör sig illa!!! Provar man det här utan att veta vad man gör så kan du knäcka nacke eller rygg på din häst!!

Det är en mkt tuff metod men jag vill poängtera att detta sto är nästintill unikt, hon är den värsta jag träffat o jag har ändå arbetat med hästar i 16år. Hon är en stållady som vet vad hon vill o vet hur stor hon är, TROTS uppfostrad/träning (bli ledd utan att hoppa på människan brevid osv) redan från föl!
Stegringen har inte helt gått bort på denna häst, hon är alltså fullt frisk, men det går att kontrollera på ett helt annat sätt än innan Johan tog emot henne.

Din häst Diana kan vara lite för mkt häst för dig, det kan vara bättre att låta henne bli såld men att då vara ärlig att hon faktiskt är MKT svår att rida då hon går runt. Sälj till en som har referenser (om hon är frisk vill säga, men jag skulle tro att det är en olat) på att han/hon arbetat med problemhästar då har ni gjort vad ni kunnat för att hon skall få det bra.
Köp en häst du kan lita på om du skall köpa någon, en häst du kan ha kul med utan att behöva fundera "ska hon stegra o gå runt idag oxå". Du har haft ÄNGLAVAKT som inte skadat dig! Sluta rid hästen, det är ett svårt beslut att ge upp sin älskade men jag lovar dig, det finns bättre hästar där ute!! En som är perfekt för dig!!

(En häst skulle ALDRIG, ALDRIG göra så för att den vill vara elak eller för att den är lat!!!!)[/QUOTE]

VIll Bara säga att det finns faktiskt hästar som är jävliga, det är MKT FÅ som är det, men det finns! Så det där att hästen aldrig aldrig skulle göra nått sånt det är orätt då det föds elaka hästar precis somd et föds elaka människor. Men som jag skrev det är MKT FÅ som är elaka!! Jag har träffat på TVÅ i alla år som jag arbetat med hästar, dessa två var helsyskon o kombination med mamma o pappa vart ett fiasko. Fölet emellan dom vart underbar så det har inte med de olika föräldrarna att göra utan kombinationen.
Detta står jag för, ni som ej träffat dessa två hästar kan ej ha en åsikt om dessa! Hade en såkallad elak häst själv men han var i grund o botten livrädd, så hans ilska gick över, med dessa två hästar som jag nämner deras ilska går inte över.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 268
Senast: Happimess
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 197
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar