Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
om nu hästen är helt ok vilket vi nu får anta då hästen är grundligt kollad. tycker jag att det låter som om hästen pressas en aning för mycket. då jag inte vet hur du rider så säger jag inte att det är så. men ibland är gränsen hårfin när man bör lägga av å när man kan begära lite till. sen kan det ju faktiskt vara så att hästen pressats för mycket tidigare å när den känner att nu är det på g igen så protesterar den innan det gått så långt.
kanske bäst att låta bli å galoppera när man rider å tömköra dem mer å lägga in lite galopparbete där korta stunder utan att pressa den , utöka det succesivt å när du kan kräva lite längre galoppjobb på töm börja igen när du rider med att galoppera.
red en kompis unghäst i somras som slängde av oss när vi skulle galoppera, provade att longera, han var motvillig att galoppera även på lina, vi gav oss inte, han skulle galoppera ett helt varv, när han gjorde det slutade vi, sen nästa gång han galopperade ett varv slutade vi. nästa gång fick han göra 2 varv osv. sen när han tog galoppkomandot o galopperade tills vi sa till han att sluta, hoppade jag upp å provade å då var det inga problem. undertiden reds han bara i skritt å trav.
en HOVSLAGARE?!?!?!?!?Det du beskriver känner jag igen.
Jag har precis samma problem med min islänning (9år)
När jag arbetar med honom och han tycker att det blir jobbigt reser han sig.
Han har inga spänningar i kropeen fina tänder och rätt utrustnng.
Min hovslagare sa till mig att det bara var dummheter och att jag skulle låtsas som att jag ville att han skulle resa sig och dumma sig.
Inte bry sig helt enkelt.
Det har funkat för mig.
Att börja skrika på hästen lönade sig inte. Men nu när jag inte bryr mig desto mer så har han insett att det inte är någon mening att dumma sig när jag rider.
Han testar såklart fortfarande men inte i samma mängd.
Det är som med ungar säger man att dem inte får peta i näsan så gör dem det bara för att dem inte får.
Lycka till med busfröt
När jag köpte mitt kallblodssto hade hon också pippi på att stå på bakbenen, framför allt när hon skulle stå still eller rygga. Jag fick tipset om att slå mellan öronen med pisken, men det gjorde henne bara sju resor värre. Jag tog istället på henne en chambon och spände in den så att hon inte kom upp mer än högst en meter. Det funkade för oss, hon gav sig & man kunde lättare få ner henne åt sidan. Dessutom slapp man se trädtopparna...
Jo jag vet hur lång tid det tar att få ordning på en häst. :smirk:
Ett år på sin höjd.
Har haft två hästar som den ena varit felhanterad och den andra felriden.
Det tog mig ungefär ett år att "få ordning" på båda två.
Men ditt problem har ju tydligen hållt på längre än så, vad jag har fått ut av den här tråden. Och eftersom det tydligen inte har blivit någon direkt bättring, eftersom hon fortfarande stegrar så måste det ju vara något som är fel, eller hur?!
Klart det kan. Men jag klarade det på så pass "kort" tid eftersom jag hela tiden lyssnade på hästen och tillslut såg vad det var som behövdes.
Vad jag har läst av dina inlägg är att hästen fortfarande stegrar sig ganska ofta.
En bättring för mig är att det händer så pass sällan som MAX en gång i månaden, annars har man helt enkelt inte kommit på någon bra lösning.
Ja, och därför ska man skaffa hjälp om man inte klarar ut det. Det är iaf vad jag har lärt mig, och något jag alltid kommer att göra.
Märker jag att jag inte klarar ut det så vet jag att jag inte har rätt kunskap som krävs.
Jo det är klart det är en förbättring, det är jättebra att hon inte gör det lika ofta nu, men som jag sa efter så lång tid bör det inte hända så ofta.
Det ÄR något som brister i kunskapen eller någonting annat då.