HJÄLP behövs!

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare erika nilsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 381
  • Visningar Visningar 23 957
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: HJÄLP behövs!

Jag personligen väljer hund efter egenskaperna och inte efter utseendet. Det finns flera bruksraser jag skulle kunna tänka mig att ha, och ännu flera jag inte vill ha, och det baseras i första hand på deras egenskaper och inte deras utseende.

det är bra, samma för mej men jag skulle ändå aldrig välja en ras som inte faller mej i smaken utseendemässigt även ifall den var intressant i övrigt, nu menar jag inte att rasen måste vara super fin men nåt måste det finnas som man dras till för man vill ju gärna inte ha en ras som man ogillar till utseendet..

MEN, nu skulle väl TS inte ha en valp utan en lite äldre hund?
Jag kan tänka mig att det inte är de bästa hundarna som omplaceras alla gånger, framförallt inte om det inte är en jättevanlig ras. Att då hoppas på att det ska dyka upp en mentalt riktigt bra hund av en viss ras som har problem med just mentaliteten, inom en rimlig tid... Chanserna är väl inte jättestora jämfört med om man tittar på hundar av större (till antalet individer) raser med över lag bättre mentatlitet?

det är säkert inte lätt att hitta en vuxen collie till salu, det är nog oftast uppfödare som kanske behöver omplacera just en collie, verkar inte vara så vanligt att privat personer gör(med just collie) men jag vet inte, kan ju ha fel :) även om det är en vuxen hund så är det ändå lätt att kolla upp vart den kommer ifrån mm..

Iofs mitt problem att du inte kan både läsa och förstå vad som skrivs :cool:

Lyft näsan från den enskilda individen och se på rasen som helhet så går det nog bättre att förstå vad vi andra skriver.

visst är det illa att jag har såna svårigheter :) jag ser på helheten av dom collie JAG träffat.. förresten, är det nån som vet vad som är bäst att göra av: att låta MH testa en ung hund(precis när den får testas) eller att vänta ett tag tills den mognat lite?har hört olika svar om detta men vad tycker ni?skulle ni MH testa precis när man får göra det?

Dom smartskaften som låter Border Collien vara om dom inte tänker valla, hyllar jag.

Så anledningen till att "alla" inte väljer BC för att tävla agility är för att "alla" inte har en skock får hängande och slängade på gården så att hunden man köpt får nyttja sitt arv..

det kanske är sant men gäller inte det övriga raser också då?att dom andra raserna också ska få nyttja sitt arv?

för en rädd hund kan det vara jobbigt med lydnadstävlingar. det är mycket ljud, mycket folk och hundar och matte är kanske lite nervös. dessutom är collien inte bara rädd, den saknar också egenskaper som är nödvändiga för att den ska ta sig igenom ett helt program.

vilka egenskaper då :)? Har aldrig träffat på en collie som skulle vara rädd i folkmassor på en lydnasdstävling, klart det finns väl som allt annat men jag tror inte ett dugg på den teorin, att de skulle va därför folk inte tävlar. Det jag anser collie snarare har problem med är att avreagera plötsliga händelser, som att en overall flyger upp framför näsan på dom, inte folkmassor...

bilden hittade jag på sidan jag har länkat till:
convmhlangh.gif

hur belönar man en hund som inte vill leka och som inte är nyfiken? visst kan man mata med lite köttbullar, men det blir svårt när hunden måste jobba i 10 min utan påfyllning.

självklart kan man välja hund efter utseendet! det tror jag att många gör, omedvetet. men när man tvingas välja mellan en snygg hund och en bra arbetshund, så tror jag att de flesta tävlingsmänniskorna väljer en bra hund. jag är själv lite i den sisten när det finns en del roliga färger inom min nästa ras, och en som är lite "tråkig" och vanlig. det kommer förmodligen att bli den "tråkiga" och vanliga färgen och jag har anmält intresse för en kombination som enbart kan ge den färgen.

vad har du för ras :)? Det är sant, hur ska man belöna en sån hund, ingen aning för jag har aldrig träffat på en sån hund eller det vet jag ju att folk har såna hundar men jag har aldrig testat träna en, skulle inte vilja ha en hund som inte vill leka.. tråkigt tycker jag de låter..

Och du säger att JAG läser som en kratta? :crazy:
Kan inte du citera EN person som skrivit ovanstående här inne? Att en collie inte duger att ha med på ett hundgymnasium? Jag hittar inte en enda.

Då får du helt enkelt läsa noggrannare...
Jag har heller inte skrivit att du "läser som en kratta", sluta lägg in sådant som inte står, tack!

Jag skrev inte att Collien är ful, jag frågade dig om varför bruksfolk inte köper dom. Om det var för att dom var "fula" eller inte.

Och du kan fasiken inte känna till många vettiga bruksfolk. Jag kan säga att 99% av alla bruksmänniskor i min bekantskapskrets eller ens i närheten väljer ras efter vilket syfte de ska användas till. Jag har själv en Malinois, jag tycker inte dom är särskilt snygga. Dessutom riskerade jag att få en "blå" malle dom är RIKTIGT fula enligt mig. Men ändå ville jag ha en för deras mentalitet och för mitt ändamål. Hon hade kunnat haft rastaflätor, varit blå och haft en stubbsvans. Hade ändå tagit henne.

Hur kan du lova mig att så inte är fallet? Är det så att du kanske bara träffar folk som tränar lite trix hemma på köksgolvet med sina snygga hundar?

Det är klart att olika raser ska vara olika. Men det ska vara samma GRUND. Det är en bruksras av en anledning. Det finns fler bruksraser som jag anser vara urusla jobbhundar. Men Collien är helt värdelös rent mentalt. Säger du annat så LJUGER du eller förnekar sanningen.

haha du är riktigt rolig ibland du :) okej vi säger så, dom som är bruksfolk in i benmärgen väljer säkerligen efter rasens sätt men det finns ju också folk som har bruksraser som inte lever på brukshundklubben :) Jag säger fortfarande att jag går på dom jag träffat!

Det är jättejobbigt att äga en sådan hund som du beskriver så jag förstår vad din bekant upplever. Dock kan jag inte säga (med stor risk att åter åka på däng...) att din bekants hund är en typisk represent för rasen, lika lite som min hund var det.

MH som krav för Cert tror jag som sagt kunde vara ett sätt att få fler beskrivna hundar. Då det är så pass många tyckare om rasen i denna tråd så skulle man ju kunna tänka sig fler kreativa förslag, vilket jag också efterlyst. Dessa lyser dock med sin frånvaro!

Du kan inte ha någon stor erfaranhet av hundars mentalitet och tävlingar. Jag har själv en nervös, reserverad Beauceron här hemma. Som inte duger att tävla med. För det blir jobbigt för honom pga hans brister. Det är nya människor, det förekommer skott inom brukset och han är skotträdd. Det står konstiga tält uppe, folk pratar, skrattar, barn springer omkring vid sidan av planen osv.

Dessutom behövs det ett visst driv för att komma längre än klass 1. Arbetsvilja, sammarbetsförmåga, koncentration, uppmärksamhet, nerver är några av de egenskaper man bör ha i en bra tävlingshund. Sen finns det absolut hundar som jobbar enbart för mat, men en hund som klarar ett elitprogram i lydnaden eller brukset för den delen behöver något mer än så.

Nej men det har tydligen du hör jag :) Min ena collie klara inte sitt MH för att hon inte avreagerade i tid på skramlet. Hon är inte skotträdd, inte rädd för några tält, kastruller som flyger i golvet, barn ÄLSKAR hon och hon älskar folk så hon bryr sej inte om folk skrattar eller pratar, om en hund gör det så kan jag hålla med om att den är nervös. skithund skulle väl du kalla de? Hon har arbetsvilja och älskar att sammarbeta och hade jag vågat tävla hade hon kommit långt är jag säker på, fastän hon har avbrutit MH.

För det första tror ´jag att en väg att gå är att fler måste göra MH. Och att uppfödarna tar tag i detta! Uppfödarna måste bli bättre på att använda hundar med "bra" kryss på MH:t. För mig är det en gåta att så många tydligen inte tycker att det är viktigt att deras uppfödningar "testas". En attitydsförändring måste till! Jag skulle älska att träffa fler collies på tävlingsbanorna! Tycker att det är synd att en så gammal "god" bruksras "bara" blivit sällskapshund.

Nej men det har tydligen du hör jag :) Min ena collie klara inte sitt MH för att hon inte avreagerade i tid på skramlet. Hon är inte skotträdd, inte rädd för några tält, kastruller som flyger i golvet, barn ÄLSKAR hon och hon älskar folk så hon bryr sej inte om folk skrattar eller pratar, om en hund gör det så kan jag hålla med om att den är nervös. skithund skulle väl du kalla de? Hon har arbetsvilja och älskar att sammarbeta och hade jag vågat tävla hade hon kommit långt är jag säker på, fastän hon har avbrutit MH.

Så länge det inte skramlat för mycket i närheten....

Då får du helt enkelt läsa noggrannare...
Jag har heller inte skrivit att du "läser som en kratta", sluta lägg in sådant som inte står, tack!

Nej du insinuerar det bara mycket tydligt genom att upprepade gånger påpeka att jag ska läsa noggrannare. Nu igen!

Så länge det inte skramlat för mycket i närheten....

och vart skulle de skramla?det kanske skulle ligga en gubbe i gräset och skramla vid lydnadstävlingen eller vad tror du :) dessutom har hon mognat rejält och skulle inte reagera på samma vis idag..

Bara för att en hund inte flyr innebär det inte att den är rädd. En hel del hundar "stänger av" när det blir för mycket. Dessa hundar kan uppfattas som väldigt "lätta" hundar eftersom de helt enkelt inte vågar ta egna iniativ och snarare verkar verkar extremt lugna.

Men hur MÅR en sådan hund egentligen? Stresspåslag i kroppen är inte alls bra att ha.

Min ena hund, som enligt MT bland annat har stor dådkraft är inte lättskrämd och såg inte heller något skäl till att bli förbaskad på MT, men när han tycker något är otäckt så flyr han inte utan han "låtsas som det regnar" han tittar åt något annat håll och helt enkelt hoppas att problemet ska försvinna om han inte låtsas om att det finns.
Nu är min hund som sagt rätt hård och blir sällan rädd och avreagerar mkt snabbt.

Men tänk om han hade varit en riktig fegis som ständigt lever i stress och som dessutom inte så tydligt visar rädslan - jag kan garantera att han inte hade mått bra tex fått kass mage, kliat sig, konstiga reaktioner i andra situationer osv
Det skulle dessutom vara svårt att arbeta med den hunden i situationer när hunden måste tänka och handla själv utan stöd av föraren.

Har hunden som tex collies även svag leklust och nyfikenhet så hur bär man sig åt för att få hunden att övervinna sina rädslor och att avreagera?

Senast ändrad:

Ska kanske förtydliga han är måttligt hård, inser att jag utryckte mig lite oklart med "rätt hård".

KL!

Kanske bleve en intressant och nyttig erfarenhet, att ha med sig en "utmaning" till hund (eller hur man nu ska uttrycka sig:angel:) på ett Hundgymnasium. Är det Charlottes Sw:s hundgymnasium? (Förlåt, har ej läst alla inlägg...)
Jag har själv haft en extremt skotträdd hund (Setter), ja rädd för allt i stort sett, och lärde mig en hel del av den. Inte så att jag idag skulle komma på tanken att leta efter en hund med mindre bra psyke, men HAR man nu redan en ängslig hund med motivationsproblem (...) kan det ju vara nåt att bita i på Hundgymnasium!
Om man nu ska försöka se nåt positivt i det hela...

KL!

Kanske bleve en intressant och nyttig erfarenhet, att ha med sig en "utmaning" till hund (eller hur man nu ska uttrycka sig:angel:) på ett Hundgymnasium. Är det Charlottes Sw:s hundgymnasium? (Förlåt, har ej läst alla inlägg...)
Jag har själv haft en extremt skotträdd hund (Setter), ja rädd för allt i stort sett, och lärde mig en hel del av den. Inte så att jag idag skulle komma på tanken att leta efter en hund med mindre bra psyke, men HAR man nu redan en ängslig hund med motivationsproblem (...) kan det ju vara nåt att bita i på Hundgymnasium!
Om man nu ska försöka se nåt positivt i det hela...

Det var ungefär så som jag såg det när jag gick hundgymnasie med saluki :p Helt orädd, men inte lika lättmotiverad som de andra hundarna.
Tyvärr speglar det av sig på betygen. På gymnasiet jag gick på så skulle kunden kunna vissa grejer innan kursens slut. Kunde den inte det så fick man inte godkänt i kursen. Visserligen var det mest vad folk ser som "vardagslydnad", men för mig var det omöjligt att få min hund att komma när den var lös om den hade störning... (bara som ett exempel).
Därför kan det ju vara bra att i alla fall ha en hund som går att belöna, om den sedan är rädd och har sig, visst, det går att jobba med, men att först jobba järnet för att öht kunna belöna hunden på ett sätt som verkligen får den motiverad, för att sedan kunna jobba med den... På ett hundgymnasie har man tyvärr inte all tid i världen och vill man ha bra betyg kanske man inte ska hitta något som är "något att bita i" om man kan hitta något bättre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 957
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 370
Senast: ildiko
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 540
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 862
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka