Sv: Hitta partner
Jag beklagar verkligen sorgen
Det måste vara fruktansvärt svårt att börja leta efter någon ny för risken är så stor att man jämför med den personen man levde med. Även om du ser henne som perfekt så hade hon säkerligen sina fel och brister som alla andra och kanske är det det stadiet i sorgen som du behöver komma till innan du är redo att träffa någon ny? Ingen vill ju bli jämförd med någon som personen man är kär i har haft ett förhållande med.
För att återgå till din frågeställning så kan jag helt klart säga att jag inte vill att min partner ska ha ett eget hästintresse. Hästarna är mitt intresse och jag vill ha det för mig själv. Jag avskyr det faktum att min sambo måste hjälpa mig massor med hästarna nu när min sjukdom sätter stopp så att jag inte klarar det själv längre. Jag är givetvis oerhört tacksam för att han hjälper mig för annars hade det inte fungerat men jag vill ju ändå ha stallet och hästarna för mig själv. Mitt stall och mina hästar har alltid varit dit jag har kunnat gå för att få vara ifred. Antingen när livet blir för mycket eller bara för att få njuta av att titta på mina hästar och gosa med dem.
Jag har som många andra mycket bestämda åsikter om hur hästarna och stallet ska skötas och att få ihop det med någon annans syn kan vara svårt. Särskilt om man står långt ifrån varandra vad gäller typ av häst och på det viset man umgås med hästen. Endel är hårda mot hästen och klappar den knappt medans andra kör en mjuk stil och gosar, klappar och pussar. Endel har sin häst utan täcke på lösdrift medans en annan har ett fryslort till häst som behöver massor med täcken för att inte frysa och som bara går ute 4-5 timmar/dygn. Endel kollar bara över hästen lite snabbt när den tas in och ser till att hästen har mat och vatten och rider någon gång i veckan medans andra lägger ned massor med tid på att sköta häst och utrustning och rider varje dag efter en timmes rykt. Endel vill bara rida i skogen medans ytterligare andra har hästen enbart för att tävla. Det är ju stora spann inom hästintresset och att få ihop två ytterligheter tror jag är svårt.
Det jag vill tipsa dig om att att strunta i vad för intresse hon har så länge hon har intressen som tar tid så att hon inte sitter hemma och väntar och gnäller på att ditt intresse tar så mycket tid. När jag träffade min sambo hade jag levt ensam med mina barn ganska många år och även om jag vill leva med honom så var jag inte beredd att dra ned på den tiden jag lagt på det livet jag hade levt hitills med barn, hästar och arbete (jag jobbade med hästar då). Det behövde jag inte göra heller för min sambo har massor med intressen som tar tid och dessutom jobbar han borta i perioder. Det passade oss båda perfekt att få njuta av att leva tillsammans men inte behöva ge upp de liv vi hade innan.
Så kanske är det i helt andra kretsar än i hästkretsar du ska leta. Kanske leta efter någon som tränar på gym, spelar tennis eller golf eller som bara jobbar mycket eller ligger ute mycket på jobb. Jag tror också att du kanske behöver komma längre i din sorg så att du känner dig hel igen. Ingen annan kan ju ta hennes plats utan du måste skapa en helt ny plats i ditt hjärta. Är du redo för det?
Det kan bli lite desperation över en människa som söker väldigt intensivt så försök tona ner den biten och njut av vad livet har att ge här och nu så kommer hon nog i din väg. För att ett förhållande ska bli bra så behöver man vara hel som människa för ingen annan kan hela en. Det måste man göra själv.
Det finns inget attraktivare än en människa som ler med ögonen så gör det så mycket du kan.
Lycka till!