Hingstvisningar 2013

Sv: Hingstvisningar

Om Totilas ska vara i avel hela säsongen, kan det då tänkas att han även kommer finnas på TAI? Eller har han kanske alltid bara funnits på fryst?
 
Sv: Hingstvisningar

Är det ingen som har någon film på Snap Shot?
Vore väldigt kul att se hur han ser ut nu. Han var helt fantastisk som treåring (delade en film på honom här på buke då men den finns tyvärr inte mer) så vore väldigt kul att se honom nu.
 
Sv: Hingstvisningar

Om Totilas ska vara i avel hela säsongen, kan det då tänkas att han även kommer finnas på TAI? Eller har han kanske alltid bara funnits på fryst?

Med tanke på att det är en skada han fått av att hoppa på bocken som gör att han behöver lång tid för att läka, kan man ju med säkerhet utgå ifrån att han inte kommer att hoppa på bocken under den konvalecenten och alltså bara finnas på fryst.
 
Sv: Hingstvisningar

kl

Roligt att många verkar gilla Don Frederic! Don Frederico är en gammal favorit för min del, men av någon anledning har jag bara bläddrat förbi Don Frederic. Men tittade nu på film både från Flyinge och Tyskland, och han ser ju väldigt fin ut! Skulle kanske kunna vara ett alternativ till mitt sto. Som inte ska betäckas. :angel:
 
Sv: Hingstvisningar

Är det ingen som har någon film på Snap Shot?
Vore väldigt kul att se hur han ser ut nu. Han var helt fantastisk som treåring (delade en film på honom här på buke då men den finns tyvärr inte mer) så vore väldigt kul att se honom nu.

Hans exteriör bedömning finns i exteriörfilmen på de direktkvalificerade på bruks på asvhs youtubekanal
 
Sv: Hingstvisningar

Inte förvånad :mad:
Om jag räknat rätt så var han ute till allmän beskådning 4 ggr förra året. En hingstvisning och 3 tävlingsstarter..
Undrar om det blir ngt alls iår?! Undrar om de tänker visa ngn ny bild på honom snart?!

varför inte förvånad?

Undrar vart han tagit vägen för visst är det Shooting Star ni pratar om nu?
 
Sv: Hingstvisningar

Fast att det inte fungerar riktigt med Totilas beror mycket på att S vill att han ska tappas och då står han inte hos Rath utan hos S. Det betyder att träningen blir hattig. I år var det sagt (enligt tidningar på nätet) att han inte skulle betäcka så mycket utan Rath skulle få ha honom hemma och träna/tävla istället men så ändrade sig S och Totilas skulle vara i avel fram till maj. Nu har han skadat sig på bocken, så det blir avel hela säsongen.
Rath är en framstående ryttare och Bretton Woods passar honom dessutom i storlek.

Helt säkert är Mahias Rath en framstående ryttare och det är ju också säkert så att det har varit väldigt hattigt med träningen. Men det ändrar inte att han upplevdes igår - av oss, ett gäng ganska hästkunniga människor - som ganska brysk i sin ridning. Mycket möjligt också att det var nervöst på visningen men han bör väl vara såpass rutinerad att han klarar detta?

A
 
Sv: Hingstvisningar

Kan säkert vara så att han upplevs hård, han är ju inte lika liten som t ex Gal.
Hingstarna han sitter på är dock ganska stora (Bretton Woods är ju enorm) och kanske lite starka? Det står t ex i artikel ovan att det var första gången han red passage på B W, så hjälperna kanske behövde vara övertydliga?
 
Sv: Hingstvisningar

Med tanke på att det är en skada han fått av att hoppa på bocken som gör att han behöver lång tid för att läka, kan man ju med säkerhet utgå ifrån att han inte kommer att hoppa på bocken under den konvalecenten och alltså bara finnas på fryst.

Förvisso, men då borde det ju inte heta att han ska verka i avel hela säsongen kan tyckas...
Hursom så ska han ju tydligen nu ridas i stället.
 
Sv: Hingstvisningar

Jag reagerade inte alls på mattias ridning, men förvisso tittade jag inte så himla noggrant.

Däremot var jag på tullstorp innan och blev inte så imponerad.. Både Rayban och Zaladin såg ut som två ganska vanliga mediokra hästar, och jag kände mig något irriterad när han satt och samlade Zaladin, försök till galopppiruetter på en 5-åring imponerar inte på mig. Jag hade velat se hingstarna gå framåt så jag faktiskt kunde se dom röra sig. Samma med fölen, hur gammal kan Ampere ungen varit? Den såg knappt ut att vara en vecka gammal, lite väl liten för att visas upp, och den hade svårt att följa stoet. Och inte ser man så mkt på en så liten fölunge heller. Den andra (E: Rayban?) däremot var väldigt fin, den hade gärna fått följa med mig hem :angel:

Tråkigt att inte Careful reds, han tävlas ändå fortfarande och det kändes ganska meningslöst att titta på när dom leder runt honom i skritt. Finast där var Snap shot och Certus, båda väldigt fina hingst. Tror Snap shot kommer bli populär om dom marknadsför honom rätt. I övrigt var det en väldigt trevlig och välkomnande visning, tror att tullstorp är ett bra företag att ha att göra med.

På Flyinge var Armani code min favorit, så himla fin. Lite besviken på Diarado, har inte sett honom innan och hade kanske lite höga förväntningar då man hört att han ska vara helt fantastisk. Cinsley var också fin. Don Frederic var finast av dressyrhästarna, vilken häst...
 
Sv: Hingstvisningar

Kan inte moderater slå ihop alla hingstvisningstrådar nu?

Jag blev extremt besviken på Tullstorp. Man såg knappt något, man visste inte vilka hingstar som skulle visas och jag måste säga att det är enorm klasskillnad på Tullstorps visade hingstar och Flyinges visade hingstar.

På Tullstorp var Snap Shot himla fin! Jag stod bredvid en mycket kunnig man, som även är visare för flera hingstar, och han sa att han är säker på att Snap Shot blir en ny Ampere, fast lite bättre än Ampere. Det handlade om något rörelsemönster/benkonstruktion som jag fattade det.
Certus var också himla fin och väldigt cool!
De andra, njaaa, hade höga förväntningar på JJ Rayban, men jag tyckte han var ganska trist.
Av hopphingstarna hoppade väl Diamant de Revel finast, men han är ju ingen fin exterör (enligt mig). Last Mans Hope har ju usla exteriör poäng och är en riktig temperamentsfull hingst som knappt går att hantera så han ryker direkt.

Jag tyckte det var trist att Careful visades ledd, varför? Jag skulle vilja se han hoppa!
Untouchable hoppades jag mycket på, men han leddes också pga skada.
Chirlon leddes med täcke på, så där visade man ju inte upp honom alls.

Flyinge hade fått iordning på visningen i år (förra året var det lite halvrörigt). Bra visning i bra tempo!

Armani Code var riktigt superfin! Såg extremt lätt ut!

Diarado och Balou var även i år riktigt fina!

Sen kom Don Frederic och vilken hingst! Jag som inte ens är paddockvändare fick nästan tårar i ögonen! Bretton Woods och Furstenball var också riktigt fina!

Jag gillar lite tyskt pli, det ska vara organiserat, showigt och man går in och gör det man ska, sen går man ut :D
Fantastiskt att hästarna fixar musik osv.


Jag var också på dessa två hingstvisningar och undrar vad du bygger ditt påstående om Last Man's Hope på? Vi tyckte nämligen han var snygg och hoppade superbra, och han verkade lugn och sansad för att vara hingst. Var även inne hos honom i boxen efteråt. På vilket sätt är han "så temperamentsfull att han knappt går att hantera?" Och vad är fel exteriört?

Tacksam för svar!
 
Sv: Hingstvisningar

Jag tror hippocampus antingen har blandat ihop honom med någon annan eller så glömde hon ta på sig glasögonen.

Här är hans danska bedömmning och siffror.

Springbetonet, storrammet, højtstillet hingst af fremragende type. Kønt hoved. Passende lang, velansat hals. Lang, skrå skulder. Lang, velmarkeret manke. God albuefrihed. Lidt lang, men smidig lænd. Langt, velformet kryds. God lårmuskulatur. Forlemmerne passende føre. Baglemmerne passende føre. Indkneben under has. Særdeles god galop. Springer med god albuefrihed, smidighed og stor kapacitet

Krop: 9898
Lemmer: 87
Galop: 8
Helhed:8
Springteknik løsspringning:8,5
Kapacitet løsspringning:8,5
 
Sv: Hingstvisningar

Vill också förstå kommentarer om Last mans hopes dåliga temperament. Jag har fått till mig att han ska vara en väldigt cool hingst. Var tyvärr borta på visningarna nu. Me. Såg flera hästar med det blodet på de stora stallen/uppfödarna i Belgien/Holland och Tyskland.
 
Sv: Hingstvisningar

Han var inte särskilt rolig på bruksprovet när han visades på exteriören är säkert därifrån kommentaren kommer. Film finns på asvhs youtube kanal. Han såg mest ut att ha lust att klippa till den där människan som visade honom kort sagt som en riktigt opålitlig hingst. Men skenet kan ju bedra men uppfattningen om honom därifrån gav inget intryck av något trevligt temperament. Titta själv på filmen.
 
Sv: Hingstvisningar

Som gylle skriver så grundar det sig på hur han betedde sig på bruksprovets exteriördel, vi pratade med honom som visade honom. Och ja, opålitlig kan man nog lugnt säga. Dessutom kommenterade väl till och med speakern att han hade lite humör när han sparkade i sargen..
 
Sv: Hingstvisningar

Jag som var på plats upplevde att han var uppe i varv men uppfattade honom inte alls som opålitlig, snarare ivrig. Man såg på sättet han rörde sig att det fanns gång i honom men eftersom han inte visade upp det kunde ju poängen inte bli bättre.
 
Sv: Hingstvisningar

Jag var med visaren på Bruksprovet och det gick knappt att hantera hingsten. Och då inte bara inne på banan (som det finns film på) utan överlag, även "bakom" evenemanget.
När han dessutom får 35 p provet så...visst det berodde på att han inte visade gångarterna men det säger något om temperamentet.

När jag sen kom till Tullstorp, visaren var där och även lite andra frågade jag om hingsten lugnat ned sig (man sa nämligen att han betedde sig illa på bruksprovet pga att kom från Tyskland på natten och hade inte fått vara ute innan provet), men nej. Han hade härjat runt igen, bitit, sparkat osv.
Alla får välja fritt, men jag hade aldrig valt den där hingsten (sen att han hoppar bra är ju sant, men det finns så många andra bra hopphingstar).
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 619
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej! Jag är helt ny på detta forum och hoppas på att kunna få lite tips från er erfarna hästmänniskor :) Kort om mig. Jag red på...
2
Svar
22
· Visningar
3 363
Senast: Mustang
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 992
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt internet är äntligen tillbaka och det här inlägget som jag tänkt ta med till jobbet för att lägga ut i morgon, kan läggas ut på en...
Svar
0
· Visningar
493
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp