Hingstval 2014

Die_Frau

Trådstartare
Har ni börjat planera ännu? Inte många månader kvar nu innan säsongen startar ju:)
Några nya spännande hingstar på ingång?
Letar just nu bästa kombinationen till 4,5 gångssto med Orri-Ofeigur blod, vill avla på riktigt bra tölt och gärna med hingst över 8,5 på hals manke bog.

Sv: Hingstval 2014

Har ni börjat planera ännu? Inte många månader kvar nu innan säsongen startar ju:)
Några nya spännande hingstar på ingång?
Letar just nu bästa kombinationen till 4,5 gångssto med Orri-Ofeigur blod, vill avla på riktigt bra tölt och gärna med hingst över 8,5 på hals manke bog.

Vi har det mesta klart.

Då vi köpt Geysir fra Canada (e. Garri, ue Gustur fra Grund) och vi redan har riktig bra avkommor efter honom går i alla fall ett sto till honom.

Sen äger vi ju även denna http://www.youtube.com/watch?v=g_g_1vFLSkw
Oskar är fyra i år och tränas inför visning kanske redan i år om han blir klar.
Troligen använder vi honom till två av vara ston i år, vänta redan ett föl efter honom till sommaren

Sen är Oskars mor bokat till Hnokki och ett sto går till var andra unghingst Limbo.

Jag har ett rent fyrgångssto (inte dna testad dock) med galopp som bästa och favoritgångart, har mycket travtakt vid tölt,
Ganska stor (145cm) högbent, fin resning, dock något grov hals. Ext bed till 7.97.
Vad skulle ni prioritera vid val av hingst?

Jag har ett rent fyrgångssto (inte dna testad dock) med galopp som bästa och favoritgångart, har mycket travtakt vid tölt,
Ganska stor (145cm) högbent, fin resning, dock något grov hals. Ext bed till 7.97.
Vad skulle ni prioritera vid val av hingst?

Har hästen svårt för tölt så skulle jag vänja en hingst med lätthet för gångarten och som ger avkommor med mycket tölt. :)

Men det där med att hon hellre väljer galopp än trav funderar jag över, min vallack som är femgångare travar hellre än galopperar. Han travar alltid mycket upp i minst den dubbla farten än när hon har valt att gå över i galopp.. Ska man då satsa på både trav och tölt hos hingsten elller kommer "bättre" trav med tölten?
Nu påminner hennes gångartsregister mer om ett halvblod i hagen än en islandshästs...

Men det där med att hon hellre väljer galopp än trav funderar jag över, min vallack som är femgångare travar hellre än galopperar. Han travar alltid mycket upp i minst den dubbla farten än när hon har valt att gå över i galopp.. Ska man då satsa på både trav och tölt hos hingsten elller kommer "bättre" trav med tölten?
Nu påminner hennes gångartsregister mer om ett halvblod i hagen än en islandshästs...

Hade vald en hingst med bra register i gångarterna. Väljer du en fyrgångare hade jag tagit en med både högt (9 och över) i både trav och tölt.

Annars en femgångare gärna med både bra tölt och pass.

Satsa på att få mer fart i gångarterna, kan tänka mig att travtakten i tölten helt enkelt handla om att hon inte har tempokapacitet.

Jag ska betäcka min Rimma (e. Blær frá Hesti med 8,69 för ridegenskaper, därav 9,5 för pass, total 8,5) med Frægur frá Flekkudal :D

Skulle vilja ha tips till mitt sto.
Hon är e: Seth fra Nöddegården (4g) samt stark pass på moderns sida.
Dimma själv har passen och kan bli lite passtaktig i tölten. Nätt sto och så vill jag ha det för jag själv är inte stor. vill ha tölten på hennes avkomma.

Är ny på avel men har läst på så mycket jag bara kan i ca ett år men är fortfarande så svårt med vem man ska välja..
Sen en fråga, många skriver med dygnsavgift när stona går kvar där hingsten / semin finns men jag önskar ha henne hemma eftersom vi har egen gård. Det måste ju vara ok ?

Mitt sto är obedömt, vad tycker hingsthållarna om det?

Hoppas ni har lite idéer till mig :)

Kommer eran dubbelguling visas? Eller är han såld/kastrerad?

Limbo fyller 3 i år och ska exteriörbedömas nu till våren och sedan ridas in lite lätt. Han har ett sto dräktig som föla i år, ett till är tyvärr inte längre i livet så blir bara ett föl. Men vi löser licens igen i år och ska själv betäcka ett sto med honom.
Han ska behållas som hingst och en av få på gården som inte är till salu.

Skulle vilja ha tips till mitt sto.
Hon är e: Seth fra Nöddegården (4g) samt stark pass på moderns sida.
Dimma själv har passen och kan bli lite passtaktig i tölten. Nätt sto och så vill jag ha det för jag själv är inte stor. vill ha tölten på hennes avkomma.

Är ny på avel men har läst på så mycket jag bara kan i ca ett år men är fortfarande så svårt med vem man ska välja..
Sen en fråga, många skriver med dygnsavgift när stona går kvar där hingsten / semin finns men jag önskar ha henne hemma eftersom vi har egen gård. Det måste ju vara ok ?

Mitt sto är obedömt, vad tycker hingsthållarna om det?

Hoppas ni har lite idéer till mig :)

Vi har haft hingststation i många år och det är upp till stoägarna om de vill har stona kvar hos oss till UL eller inte, visa åker till och med var annan dag och betäcker och sen åker hem igen.
Det är dock vanligast att stoet stå hos hingsten under brunsten.

Hos oss är alla välkommen men ston som är bra bedömda, har avkommor som är bedömda eller har tävlat på hög nivå få rabatt.

Tipps bero helt på var du bor, hur långt du vill åka och vad för prisbild du tänker dig. Det finns ju hingstar allt mellan 3000 upp till över 20000 skr.

Limbo fyller 3 i år och ska exteriörbedömas nu till våren och sedan ridas in lite lätt. Han har ett sto dräktig som föla i år, ett till är tyvärr inte längre i livet så blir bara ett föl. Men vi löser licens igen i år och ska själv betäcka ett sto med honom.
Han ska behållas som hingst och en av få på gården som inte är till salu.

Jag är (ju) förtjust i gult så håller ögonen öppna för hur det går för honom :)

Kl.
Jag har ju inte helt klart för mig hur det blir med Tinna ännu, men hon ska sättas igång i April iaf.
Har som dröm att betäcka henne någon gång och om det blir igår eller nästa så blir det troligtvis Silfurtoppur fra Hatunum!

Vi har haft hingststation i många år och det är upp till stoägarna om de vill har stona kvar hos oss till UL eller inte, visa åker till och med var annan dag och betäcker och sen åker hem igen.
Det är dock vanligast att stoet stå hos hingsten under brunsten.

Hos oss är alla välkommen men ston som är bra bedömda, har avkommor som är bedömda eller har tävlat på hög nivå få rabatt.

Tipps bero helt på var du bor, hur långt du vill åka och vad för prisbild du tänker dig. Det finns ju hingstar allt mellan 3000 upp till över 20000 skr.

Tack för ditt svar!

Jag vill ju ha en hingst som ger hög blup då mitt sto ligger på 105. Men sen kostar dom också självklart. Runt 10-15tusen är för mig rimligt men sen ska det matcha min häst också. Hur vet man vad som är för och nackdel när man gör en viss kombination? Självklart kollar jag väldigt mycket på forum, WF och div sidor för att läsa på om olika hingstar .

Vill få fram en avkomma som ska passa till träning / tävling och med en bra vilja! ( det kanske alla säger iof ) ;)
Gärna någon hingst som redan lämnat några avkommor så man kan jämföra och se vad det blivit av dom.

Vad passar då mitt sto, gärna tips !?
Alla skriver ju självklart det bästa om sina hästar därför ber jag om tips till er som är erfarna inom avel.

Tack för ditt svar!

Jag vill ju ha en hingst som ger hög blup då mitt sto ligger på 105. Men sen kostar dom också självklart. Runt 10-15tusen är för mig rimligt men sen ska det matcha min häst också. Hur vet man vad som är för och nackdel när man gör en viss kombination? Självklart kollar jag väldigt mycket på forum, WF och div sidor för att läsa på om olika hingstar .

Vill få fram en avkomma som ska passa till träning / tävling och med en bra vilja! ( det kanske alla säger iof ) ;)
Gärna någon hingst som redan lämnat några avkommor så man kan jämföra och se vad det blivit av dom.

Vad passar då mitt sto, gärna tips !?
Alla skriver ju självklart det bästa om sina hästar därför ber jag om tips till er som är erfarna inom avel.

Var bor du mer exakt du kan ta det på PM om du vill

Jag har tre hingstar som jag gillar väldigt mycket!

Mozart från Sundsberg, Divar från Lindnäs samt Vaki från Österåker.
Svårt dock vilken som kan passa mitt musblacka sto. Vaki är ju 4gångare så är det för stor chansning? Hittar ingen prisuppgift heller på Divar.

När åker ni med era ston? Väljer man själv när man ska komma och när tar ni hem dom?
/ Elin

Jag har tre hingstar som jag gillar väldigt mycket!

Mozart från Sundsberg, Divar från Lindnäs samt Vaki från Österåker.
Svårt dock vilken som kan passa mitt musblacka sto. Vaki är ju 4gångare så är det för stor chansning? Hittar ingen prisuppgift heller på Divar.

När åker ni med era ston? Väljer man själv när man ska komma och när tar ni hem dom?
/ Elin

Divar kostade över 15000 om jag mins rätt valde bort honom då vi inte fick komma med var 4 åring.

Vårt första föl är beräknad 7 mars, vi betäcker gärna tidigt och få fölen tidigt men det är olika för varje hingsthållare. Vi ta tex inte in nya ston efter 1 augusti- bara de som inte blivit dräktiga än.
Åker vi långt få stoet stanna hos hingst tills hon är dräktig.
Men vi har själv 5 hingstar på gården så i år är det bara en som åker och hon ska till Hnokki så det blir en bit att köra. Hon få stanna där med sitt föl tills hon är dräktig. Hon ska dit direkt i början av april (fölar mitten av mars)

Divar kostade över 15000 om jag mins rätt valde bort honom då vi inte fick komma med var 4 åring.

Vårt första föl är beräknad 7 mars, vi betäcker gärna tidigt och få fölen tidigt men det är olika för varje hingsthållare. Vi ta tex inte in nya ston efter 1 augusti- bara de som inte blivit dräktiga än.
Åker vi långt få stoet stanna hos hingst tills hon är dräktig.
Men vi har själv 5 hingstar på gården så i år är det bara en som åker och hon ska till Hnokki så det blir en bit att köra. Hon få stanna där med sitt föl tills hon är dräktig. Hon ska dit direkt i början av april (fölar mitten av mars)

Tack snälla, är så tacksam för alla svar ! Gör mig klokare !
Vad bör en som jag tänka på första gången då? Har ni några tips?
Och får man fråga vad ni har för hingstar hemma? Du får skriva i pm om du vill!

/ Elin

Liknande trådar

Trav Har kommit i ett lite dilemma inför årets betäckningar. Mitt ena sto har fått tre föl det äldsta av dem har ännu inte startat, utan där...
Svar
19
· Visningar
2 949
Senast: Masse
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 817
Senast: supercassie
·
A
Islandshäst Jag ber er om hjälp eftersom jag tror att ni har mest kunskap. Först - skulle ni kunna bedömma tölten på dessa bilderna? Den sista är...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 287
Senast: Lella
·
Avel Jag VET, det är inte jätteaktuellt just nu men hästen kom precis hit och jag kan inte låta bli att börja planera :angel: Tilläggas bör...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 138
Senast: Behati
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar