Hemsk död

Sv: Hemsk död

Jag har iofs inga problem med att folk tar bort djur som inte fungerar.
En bordecollie tex som ger sig på får är värdelös o är inget att fortsätta med. Obs då menar jag inte en orutinerad hund som rågar nypa till lite hårt. En stångande bagge kan vara livsfarlig o det finns lägen när det är dags att ge upp med en farlig häst.
Som jag har hört från flera håll "Livet är för kort för att hålla på med dåliga hundar", gäller andra djur också.
PL
 
Sv: Hemsk död

*lånar knappen*

Vi pratar visst om allvarlig misshandel här, och jag vill bara förtydliga mitt uttalande tidigt i tråden, om att jag hade gjort likadant: Jag skulle inte stå och sparka på mig hund upprepade gånger, men visst hade jag använt foten för att försöka få undan hunden från katten om den inte var fast i hans käftar vill säga. Ännu mer troligt är att jag hade tagit tag i hunden, i det jag kan få tag i, öron eller nackskinn, och försökt få ur katten ur hans mun om han hunnit ta ett ordentligt tag i den.....
 
Sv: Hemsk död

nevin skrev:
*lånar knappen*

Vi pratar visst om allvarlig misshandel här, och jag vill bara förtydliga mitt uttalande tidigt i tråden, om att jag hade gjort likadant: Jag skulle inte stå och sparka på mig hund upprepade gånger, men visst hade jag använt foten för att försöka få undan hunden från katten om den inte var fast i hans käftar vill säga. Ännu mer troligt är att jag hade tagit tag i hunden, i det jag kan få tag i, öron eller nackskinn, och försökt få ur katten ur hans mun om han hunnit ta ett ordentligt tag i den.....


:bow: :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Hemsk död

*Rycker sista*

Det GA sa lite längre upp var väldigt :bow:

Man slåss under några omständigheter, inte!!
Min syster har en kompis med en karelarkorsning som hoppade in i min kaninhage på den tiden jag hade kaniner, och tog ihjäl min finaste hona :devil:
Nog för att jag blev arg.. jäkligt arg, men jag slog inte. Jag vrålade förvisso och släpade ut honom ur kaninhagen i nackskinnet och överlämnade honom till sin skamsna matte men man slåss Inte!

Slå och sparka gör bara den som inte vet av något bättre, den som har dålig impulskontroll och som inte lärt sig något om djuret framför en.
 
Sv: Hemsk död

Ja vissa av de beskrivingar som getts beskriver definitivt allvarlig misshandel i avsikt att få hunden att släppa sitt byte, inte att fösa el stoppa hunden med foten för att hindra ett angrepp.
Till dessa hör definitivt flara av Montéryttares inlägg.
PL
 
Sv: Hemsk död

Jag vet inte om jag är helt blind, men jag hittar inte något inlägg där monte´ryttare säger att man bör misshandla hundar som attackerar, oavsett vad de attackerar.... Att man i stridens hetta sparkar till hunden, det är nåt vi alla får ta ställning till själva, jag har sparkat min hund en gång då han hamnade i bråk med en annan hund, det var mitt fel som hade honom lös och inte hade störtkoll på omgivningen :crazy: , iallafall så bråkade de, 2 stora, ganska ilskna hundar och jag ville inte ens försöka ta tag i nån kroppsdel då det var hugg i luften. Riktade en rejel spark mot låret på min hund, träffade med tårna, så det kändes kanske inte allt för mycket, men det stoppade så pass att vi kunde skilja dem åt. Efteråt fick han inget mer skäll, dels hade han inte tagit det till sig, sen var det mitt fel att det hände.... Hde givetvis järnkoll på hunden några dagar efteråt, ifall han hade fått ont :smirk:

Det enda som jag hittar är en tanke som inte överensstämmer med din, och det är den att hon INTE skulle behålla en sådan hund i livet, och det må väl vara så, man har ju ett ansvar och eget bestämmande över sin ägodel, som ju faktiskt hunden är.
 
Sv: Hemsk död

Inlägg 23 innhåller visserligen ett stavfel som jag nu ser går att tolka på 2 sätt men jag tolkade det som sparka. Inägg 58 ser jag klart som en uppmaning till att sparka o skita var det träffar.
Visst är det var o ens frihet att ta bort en hund men jag ifrågasätter en oerfaren icke hundägares kompetens att avgöra vad som är vettigt.
PL
 
Sv: Hemsk död

peter_lundin skrev:
Ja vissa av de beskrivingar som getts beskriver definitivt allvarlig misshandel i avsikt att få hunden att släppa sitt byte, inte att fösa el stoppa hunden med foten för att hindra ett angrepp.
Till dessa hör definitivt flara av Montéryttares inlägg.
PL

Nu får du passa dig.. Du har slängt tillräckligt med skit på mig att jag börjar få NOG!

För det första: Den gången jag sparkade min bästa kompis hund, en rottis träffade jag bakpartiet MEDVETET, men ilsket för att klart visa att hon aldrig mer är välkommen vid kaninboxen.

För det andra: När jag gick emellan hundslagsmål tog jag i NACKEN o drog med handen allt jag kunde... Räckte för att hundarna blev distraherade o slutade fajtas(men med ett hugg i mitt ben från den andra hunden!)

För det tredje: Jag skulle ALDRIG sparka en hund i skallen, ALDRIG... Så kom inte o snacka skit om att jag skulle sparka ihjäl min hund!!!


För att sparka ihjäl en hund så vet du som jag att det krävs KRAFTIGT övervåld och träffar på mycket skadliga ställen...

Om jag väljer att sparka mot muskulaturen samtidigt som jag skriker så hinner en hund ofta uppfatta det o släppa bytet och fly....

Sen om JAG skulle ha en hund som fortsatte att DÖDA trots min tillrättavisning på skarpaste sätt, då skulle jag se att jag inte har tillräcklig kontroll över hunden... Så antingen om jag tar bort den/avlivar(beror på vad som hänt) eller tar hjälp av en ERFAREN hund dressör!


Så dra inte mig över kanten krossa skallen/sparka ihjäl o sånna påhopp!
 
Sv: Hemsk död

Vadå passa mig? Hotar du?
Du har ingen anining om hur lite våld som kan krävas för att allvarligt skada en hund o jag anser fortvarande att dina inlägg uppmanar till sånt våld. Sen får du göra vad du vill åt den saken!
Att du i din okunnighet anser att man skall ta bort hundar för ett naturligt beteende är din rättighet liksom det är min att protestera.
Håll dig du till andras hundar o skaffa helst ingen egen.
PL
 
Sv: Hemsk död

får jag bara fråga vad var det för hund?? det är jätte tråkigt att något sådant ska hända men i bland blir det så i alla fall :(
 
Sv: Hemsk död

trökigt att sånt ska behöva hända
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hemsk död

peter_lundin skrev:
Att ta bort en hund för att den dödat en kattunge pga ett misstag från ägarens sida vore väl ändå att ta i.
En kattunge är ett helt naturligt byte för en hund o om man inte har uppfostrat hunden så att den inte tar katter så är det knappast hundens fel. När vi hade polarhundar hände det ngn gång att ngn tog sig ut o skadade andra djur men inte kom vi på tanken att ta bort en hund för att vi gjort ngn miss.
PL
en kattunge är då defenitift INTE ett naturligt byte för en hund!!! Inte en hund i fångenskap så att säga.... det var då inte ägarens fel att hunden hade i hjäl katten... men det ände var att men kanske hade kunnat var a lite mer försiktig men det är lätt att vara efterklok! och en hund ska inte göra en sån sak som att slakta på det viset!
 
Sv: Hemsk död

Dina svar i fråga om vad du skulle göra med din hund i liknande situationer tar jag som rent teoretiska, då du faktiskt inte har eller har haft en egen hund :cool:
 
Sv: Hemsk död

Jag ser nu vad du såg, men jag tror fortfarande inte att det var så hon menade, att man besinningslöst ska sparka och slå på hunden för att avsiktligt/oavsiktligt skada den, utan att man kanske i stridens hetta kanske inte tänker så rationellt.

Men, jag ska inte sitta här och försvara någon, jag kan bara säga var jag står, och det kan jag säga, att skulle jag hamna i den sitsen igen att hunden slåss så sparkar jag hellre till honom i baken, än stoppar ner mina armar i röran.... att man sedan får ta beslut om hur man gör efteråt är upp till var och en så länge man gör det på rätt sätt och att hunden i fråga inte lider. (Nu talar jag om avlivning, och inget annat)
 
Sv: Hemsk död

peter_lundin skrev:
Vadå passa mig? Hotar du?
PL

Jag vill INTE ha några mera falska på hopp från dig! Sen att jag inte haft egen hund på papper är annan sak men att jag vart fodervärd till o från till vänners hundar gör att jag kan säga hur jag skulle ha handlat i situationen samt relatera till hur jag FAKTISKT HAR handlat TIDIGARE i samma situation...
 
Sv: Hemsk död

Lustigt att nevin förstår vad jag skriver men inte du, även om h*n inte håller med mig... men vissa kanske inte vill förstå utan tolka o lägga till som man vill!
 
Sv: Hemsk död

Gnist skrev:
Dina svar i fråga om vad du skulle göra med din hund i liknande situationer tar jag som rent teoretiska, då du faktiskt inte har eller har haft en egen hund :cool:
SÅååå sant att jag inte haft EGEn hund utan bara "egen" och är uppväxt med, vart fodervärd, alla vänner har hundar osv osv... :smirk:
 
Sv: Hemsk död

peter_lundin skrev:
jag anser fortvarande att dina inlägg uppmanar till sånt våld.
PL

Jag uppmanar INTE till våld... Jag säger hur JAG skulle ha gjort... Inte VÅLD utan mer tillrättavisa!
 
Sv: Hemsk död

:eek: En spark är Aldrig en tillrättavisning.

Däremot, så kan det vara en avbrytande manöver i ett allvarligt läge, men det är enligt min mening endast berättigat med den typen av (över)våld mot djur, när fara för människa föreligger!

:smirk: på dig själv du :cool:
 
Sv: Hemsk död

Och jag vidhåller att du propagerar för/försvarar ett oacceptabelt våld.
Kalla det falskt eller vad som helst, anser du att mina åsikter är oacceptabla får du väl anmäla mina inlägg till moderator.
Vidare så undrar jag vilka kunskaper du har om hur kraftigt våld som fordras för att allvarligt skada en hund?
PL
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 336
Senast: Lillefrun
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 548
Senast: Skjøldur
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 930
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 321
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp