Hemsk död

Sv: Hemsk död

Jacksson_95 skrev:
en kattunge är då defenitift INTE ett naturligt byte för en hund!!! Inte en hund i fångenskap så att säga.... det var då inte ägarens fel att hunden hade i hjäl katten... men det ände var att men kanske hade kunnat var a lite mer försiktig men det är lätt att vara efterklok! och en hund ska inte göra en sån sak som att slakta på det viset!


En kattung kan visst vara ett naturligt byte för en hund i fångenskap, precis som kaniner, grävligar,rävar och råttor.
däremot ÄR DET ÄGARENS FEL.
Som ägare är man både moraliskt(i mina ögon) och ENLIGT LAGEN ANSVARIG för sin hund!
En hund ska INTE ha fått tillfälle att döda den kattungen.
Mna kan inte skylla på hunden - utan det är ÄGAREN som ska se till att såpnt inte ska ske
 
Sv: Hemsk död

Om någon "markeringssparkar" åt någon av mina hundar skulle dom se ut så här :confused: och inte alls fatta vad personen menar :smirk:

För att en hund ska backa vid en "markeringsspark" så måste den ju ha blivit sparkad tidigare, så att den Vet vad som komma skall (dvs smärta)
 
Sv: Hemsk död

Vem här har sagt att det är ok att en hund dödar katter, vad jag ifrågasätter är vilka metoder som är effektiva, vettiga o OK.
PL
 
Sv: Hemsk död

Att sparka en hund med jaktintinkt tillräckligt hårt för att den skall avbryta när den väl tagit ett byte är helt klart misshandel.
Du verkar ha lite bristande kunskaper om vad en hund egentligen är o hur den fungerar, men du är tillräckligt ung för att fortvarande lära dig om du ändrar din attityd lite o inte inbillar dig att du har 24 års hunderfarenhet.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Hemsk död

*Knapplån*

Efter att ha läst hela denna långa tråd inser jag att det fortfarande finns folk som äger hund, men som inte har en aning om vad det egentligen är de håller i kopplet. En hund är en hund och inget radiostyrt gosedjur. Tror ni verkligen att hunden gör skillnad på katt och vilda byten?

Jag skulle också vilja se den som fotar till en hund med skärpa och försvar som omriktar och ger sig på dig som sparkar istället. Det är ett mycket möjligt scenario och innebär inte att hunden är koko i skallen. En hund med mycket i sig kan mycket väl reagera på det viset. Då är det du som sparkar som får åka till akuten.

Ska man bryta ett angrepp från en hund med spark så ska den utdelas vid rätt tillfälle, på rätt hundtyp och på rätt ställe. Då hunden redan klippt katten är det för sent. Börjar du sparka då kan du dra igång bytesförsvar istället och då släpper hunden aldrig.

Jag skakar på huvudet åt denna allmänna okunskap och hoppas att de flesta i den här tråden håller sig till My Little Pony.

Förvisso kan jag också ta till rätt drastiska åtgärder för att skydda mig eller min hund, men jag gissar att jag har betydligt mer koll på hur hundar och hundtyper fungerar än de flesta sparka-och-slå-förespråkare här. Jag är beredd att ta ett bett från en anfallande hund. Är ni?
 
Sv: Hemsk död

:bow: :bow: :bow:
Du förstår varför jag dragit igång protesterna mot sparkförespråkarna.
JAG är beredd att ta emot ett bett om det verkligen gäller.
PL
 
Sv: Hemsk död

Glimfeather skrev:
Hur stor chans tror du en liten kattunge har att överleva efter att ha blivit biten av en hund?

Inte stor förmodligen, men mina instinkter skulle ta över i det här fallet och jag skulle kasta mig emellan oavsett hur klokt det var.
 
Sv: Hemsk död

Agera är en sak men om du sparkar på det sätt du beskrivit så sumpar du totalt kattungens chanser samtidigt som du begår ett brott!
PL
 
Sv: Hemsk död

Min teori är att många får panik. Vissa "fryser" och blir oförmögna att göra någonting och andra tappar all logisk och rimlig tankeförmåga i en sådan situation och tar därför till övervåld.

De som "fryser" mår sedan dåligt av det och grubblar på om de kunnat förhindra det skedda och de andra rättfärdigar sitt överagerande med att det "var nödvändigt, inget annat skulle ha hjälpt"

Men som sagt det är ju bara min teori det..
 
Sv: Hemsk död

Jag har kollat tillbaka på inläggen jag har skrivit och det första var att överreagera, borde tänkt till lite innan jag skrev det där så Jag backar för att sparka en hund i skallen.
Jag tror att om denna situation uppstått hade min mest naturliga reaktion varit att kasta mig emellan, varit beredd på att ev. bli biten, eller dragit hunden i nackskinnet.
Jag hade även kunnat sparka hunden innan den hann fram till katten, men om hunden redan har katten i munnen hade jag försökt bända upp käkarna på den.
Och jag hade faktiskt hellre åkt in till akuten än att katten dog.
 
Sv: Hemsk död

En hund som har ett byte i munnen o som utsätts för våld reagerar instinktivt: "Fan ngn försöker ta maten ur munnen på mig bäst att tugga o svälja fort som tusan". Detta är också en anledning att ta det varligt om hunden håller på att tugga i sig ngt farligt.
PL
 
Sv: Hemsk död

OK då är vi överens om att det är helt fel att sparka hunden för att försöka få den att släppa eller i ngt slags uppfostrande syfte?
PL
 
Sv: Hemsk död

peter_lundin skrev:
Vem här har sagt att det är ok att en hund dödar katter, vad jag ifrågasätter är vilka metoder som är effektiva, vettiga o OK.
PL

Du...
Av vad jag har sett har du ännu inte kommit med ett enda konkret försvar att bromsa hundens agerande...
 
Sv: Hemsk död

Stämmer säkert, dock hade jag en hund som gillade djurkadaver och gamla ben, sådant jag inte ville att han skulle få i sig; då brukade jag bända upp käkarna på honom med fara för mina händer då han var en aning instabil(gick inte att avleda honom på annat sätt). Fast detta var en liten hund, vet ej hur pass stor kraft en schäfer har i käkarna.
Men i paniken i situationen som uppstått hade jag nog inte kunnat ta det lugnt oavsett hur klokt det vore. Tyvärr..
 
Sv: Hemsk död

Heulwen skrev:
Jag tror att om denna situation uppstått hade min mest naturliga reaktion varit att kasta mig emellan, varit beredd på att ev. bli biten, eller dragit hunden i nackskinnet.
Jag hade även kunnat sparka hunden innan den hann fram till katten, men om hunden redan har katten i munnen hade jag försökt bända upp käkarna på den.
Och jag hade faktiskt hellre åkt in till akuten än att katten dog.


Håller med helt o fullt! :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Hemsk död

Aldrig att jag sparkar i uppfostrande syfte.
Men jag hade kunnat sparka för att rädda katten innan hunden hunnit fram om jag inte nått på annat sätt, dock hade jag inte siktat på skallen, jag är inte bevandrad i hundens anatomi men jag tror att bogen och benen skulle kunnat bli föremål för träffen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 336
Senast: Lillefrun
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 548
Senast: Skjøldur
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 930
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 321
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp