Hemsk död

Sv: Hemsk död

MissFideli skrev:
Jag tycker det märks rätt tydligt att du är mer hundmänniska än kattmänniska. Hunden välbefinnande går före kattens, hellre att katten dör än att hunden får ont.

Sätt ett finger på din nässpets. Tänk sedan efter:Slutar världen där?
 
Sv: Hemsk död

Om hunden på allvar klipper katten så är den redan död. Det finns då ingen mening med att gå in och sparka skiten ur hunden. Inte ens om katten fortfarande lever är det läge att sparka. Det fungerar ju som sagt inte så varför puckla på hunden?

Har du otur får du en hund som omriktar och biter dig, i annat fall kniper bara hunden ihop truten hårdare. Häll en stor hink vatten över hundskrället istället. Betydligt större chans att få loss katten och mindre skador på hunden.

Jag skulle beklaga om en av mig ägd hund någonsin skulle klippa en katt, men gud nåde den människa som sätter igång och sparkar och dessutom hävdar att det var rätt gjort.
 
Sv: Hemsk död

Och man hinner på den tiden springa och fylla en hink med vatten och hälla över hunden? Svårt att tro det, men det kanske funkar.

Du hade reagerat om nån sparkat din hund, jag hade reagerat om din hund tagit min katt och jag hade klart anmält hunden och dig för det.
Det finns ju en annan del i det hela också, nämligen kattägaren. Den glöms bort här.
 
Sv: Hemsk död

Jag lovar att risken för en död katt ökar om du sparkar på en hund när den väl har katten i munnen. Ja tycker att det vore lika illa om du sparkade på din katt när den hade en burfågel i munnen.
PL
 
Sv: Hemsk död

Visst förstår jag att du skulle anmäla och jag skulle var beredd att ersätta dig för katten. Dessutom skulle jag skämmas. Jag skulle dock inte acceptera misshandel av hundstackarn bara för att jag var en klantig hundägare.

Det är nämligen skillnad på dig och hunden. Hunden utövar ett naturligt beteende som den egentligen inte kan rå för. Om inte hundägaren talar om att katter inte är byte, hur ska då hunden kunna veta det?
Du är en människa och utövar inget naturligt beteende om du sparkar skiten ur hunden. Lite våld i ren panik kan jag ta, men övergår det till att sparkas i ren ilska så är risken stor att jag blir betydligt farligare än min hund.
 
Sv: Hemsk död

Fast i ett sånt läge skulle det iaf för mig inte handla om ilska, utan om att katten ska klara sig.
För mig är försvar ett rätt så naturligt beteende, precis som jag hade hoppat på vilket annat djur eller vilken annan människa som helst som gjorde illa min katt.
 
Sv: Hemsk död

Dom går aldrig utanför dörren mao? Och om de gör det så är de förmodligen kopplade?
 
Sv: Hemsk död

*knapplån för att visa att jag har läst alla inlägg hela vägen hit*

Det har varit intressant att läsa denna tråd.
Särskilt i dag som jag faktiskt har funderat på om jag skulle kunna hyra ut en av mina småstugor till någon med hund.
Jag har ju efter att ha träffat Marthas Dansk-Svenska gårdshund och några andra hundar med ägare som har teurapeutat mig vad gäller hundar, slutat upp med att bli så där grymt irriterad på hundar som jag blev förut.

Jag har en del tråkiga hundhistorier i bagaget.

Men efter denna tråden så är jag säker.
Inga hundar på min gård, för mina katter skall kunna leva säkert och utan att riskera att bli uppätna av någon hund av misstag.
Jag visste inte att det var så vanligt att hundar nöp katter, kaniner och andra smådjur.
 
Sv: Hemsk död

De flesta brukar dock inse rätt snart att katten är död eller så skadad att den inte kommer klara sig. Chansen att en katt ska klara sig om en större hund biter är mycket liten. Dock tvivlar jag på att folk slutar sparka utan istället övergår de i ilska och ska ta ut sin sorg och frustration på hunden. Kolla bara på många av inläggen i tråden. Där handlar det inte om att bryta beteendet utan om straff och hämd.
 
Sv: Hemsk död

Det blir vad man gör det till. Det är inte naturligt för en katt att dela värld med elaka människor, barn och bilar. Och det är mitt ansvar som ägare att se till att dom inte ställs inför sådana faror.
Sen är djur ärliga, dom visar om dom inte trivs.
 
Sv: Hemsk död

peter_lundin skrev:
Det är både en fråga om ras o om tillvänjning/uppfostran.
PL
Jo men hur i hela världen skall jag som inte vet ett smack om hundar kunna se och avgöra vilken typ av hund som en ev blivande hyresgäst har?
Husse/matte säger att "Den är så snäll så", och vad betyder det på en skala?
Stadsbor på grönbete i sommarstuga på landet, och så får inte hunden springa lös.
Hur argumenterar jag för det utan att både deras semestervistelse och min sommar blir förstörd?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 336
Senast: Lillefrun
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 548
Senast: Skjøldur
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 930
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 321
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp