Hemsk död

Sv: Hemsk död

Nej det har jag inte.

Och om du tycker att jag feltolkar det ni skriver ska ni kanske tänka på hur ni formulerar er istället.

Det är inte svårt att dra slutsatsen att du är helt emot innekatter tex på sättet du i denna tråd och andra påpekat kring detta.

Och flera har skrivt att ni tänker anmäla personen som försvarar sitt djur mot er byracka. Varför är mitt djurs liv mindre värt än att er hund ev blir skadad?

Jag kommer att skydda mina djur mot anfallande byrackor, med vilka medel som finns, om det behövs och jag bryr mig inte om byrackan blir skadad, det är inte mitt problem. Om jag kan rädda livet på mitt djur genom att skada den anfallande kommer jag att göra det, utan att tveka. Och om ni nu tycker det är misshandel så skulle ni tänkt på det innan in hade er hund lös där det finns andra djur som ni vet den kan ge sig på.

Varför ska mina djur riskera att dö/bli allvarligt skadade för att ni inte kan ha bli på era hundar?
 
Sv: Hemsk död

Jag har upprepade gånger skrivit att det är hundägarens ansvar att se till att sånt här inte händer. Sen har jag skrivit att när väl en hund har en katt i munnen gör det troligtvis mer skada än nytta att sparka på den o dessutom är risken för allvarlig skada på hunden stor.
Du kallar tydligen alla hundar för byrackor, jag kallar inte alla katter för kattkräk! Vem är det som är "djurrasist"?
PL
 
Sv: Hemsk död

AssoSarastro skrev:
Aja en katt mer eller mindre, det är heeeeeeeeelt ok att hunden biter ihjäl katter (för den är ju ett rovdjur), men nåde den som kröker ett morrhår på min hund! :smirk:

Samma sak med ngn som jämställde situationen katter dödar råttor med hund dödar katt och blir glatt bugad och rofl:ad. Skillnaden är att råttor är skadedjur, det är inte katter.

Kan säga så mycket att om en byracka ger sig på ngt av mina djur så kommer jag att göra allt i min makt för att rädda mitt djur, oavsett hur illa jag isf gör den anfallande byrackan, för det skiter jag högaktningsfullt i.

Så du menar att om jag skulle komma hem till dig med min hamster å din katt skulle tugga på den, så skulle det vara helt ok för mig å ge mig på din katt då??? verkar ju vettigt:crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hemsk död

Montéryttare skrev:
som jag TIDIGARE sagt, MITT val är att jag aldrig skulle ha en sån hund vid livet...

Nej, precis. Om jag förstått saken rätt så har du valt att inte ha hund alls. Jag tänker inte raljera över din syn på hur man får/inte får misshandla andras djur. Men det är betydligt enklare att tycka att man får sparka andras hundar eller att man ska avliva dem.

Självklart är det dåligt om min hund dödar andras husdjur. Men ger det dem rätten att misshandla/döda mitt husdjur för det? Jag kan omöjligen se logiken i det?
 
Sv: Hemsk död

Vem sjutton har sagt att det är acceptabelt att hunden klipper en katt?

Det både p_l och jag argumenterar mot är den rena djurmisshandel som många uppmanar till. Vi har upprepade gånger påpekat att varken sparkar eller slag får en hund att släppa, utan triggar den bara ännu mer. Därför är det meningslöst att sparka hunden i syfte att rädda katten utan det blir bara ren hämdaktion mot hunden.

Om hunden hinner ta katten så är katten redan död, om det inte finns en ägare i närheten som kan få hunden att släppa frivilligt. De katter som överlever hundbett är katter som tas av hundar som egentligen inte menar allvar med sin jakt eller småhundar där bettet och kraften inte är så stor. De hundarna släpper dessutom oftast av sig själva och behöver inte heller sparkas på och småhundarna är det bara att bända upp käkarna på.

Ska man rädda katten måste man hinna fram innan hunden slagit ihop käkarna. Inte heller då behöver man sparka hunden gul och blå. Dock kan jag utläsa rätt mycket ilska i era inlägg och detta riktat mot hunden. Inte konstigt att ni ska på och sparka då, men ingen av er har rätt att ha ihjäl min hund bara för att den dödat er katt.

Så, nu när faktiskt är informerade om hur läget är när det gäller kattbiten hund så blir ni inget annat än rena och skära hundmisshandlare om ni ändå går igång och börjar sparka.
 
Sv: Hemsk död

MissFideli skrev:
Jag tycker det märks rätt tydligt att du är mer hundmänniska än kattmänniska. Hunden välbefinnande går före kattens, hellre att katten dör än att hunden får ont.

Kattmänniska vill jag inte kalla mig likväl som jag inte kallar mig hundmänniska, jag är både och.
Men en hund som tagit min katt och om jag sparkar och slår en hund besinningslöst som hämnd för detta går inte att jämföra, det ena ursäktar inte det andra.
Hunden, ett djur -tar i det fallet inte min katt för att den är :devil: och en elak sate utan för att katten var där den inte skulle, och hunden hade en ägare som inte hade vett nog att hålla i den.
Hunden kan inte rå för vad den gör, jag har däremot ett val som tänkande människa och om jag väljer att slå och sparka en individ som i praktiken inte gjort något fel (hur kan den göra ett fel när den aldrig fått veta vad som är rätt och fel i mötet med en främmande katt?) så är jag en djurplågare.

Å ena sidan : Skulle någon hund sätta käftarna i min katt skulle jag göra det jag kunde för att få lös hunden, med det i tanken att man inte ska plåga eller skada hunden OCH att inte trigga den att bita hårdare. Nog 17 skulle jag sörja katten som tokig men jag skulle ju inte må bättre av att jag sparkat och slagit en hund, att jag skadat en annan levande varelse.
Den som skulle få en spark i häcken är den i andra änden av kopplet.

Å andra sidan: Hade jag en hund som tagit ihjäl en katt så finns det inte ord för hur dåligt jag skulle må, men jag skulle må ännu sämre om någon idiot sparkat in skallen på min hund, det skulle med största sannolikhet bara innebära att hunden dog med katten f.f. i munnen!
 
Sv: Hemsk död

peter_lundin skrev:
Då har de ju definitivt blivit vad man gjort dem till, dvs inga riktiga katter längre.
PL

Vill inte på något sätt lägga mig i detta med misshandel av hundar , eller vilket djur som helt, då jag anser att man inte bär hand på djur över huvudtaget.
Det som fick mig att svara i denna tråden är någonting helt annat, nämligen det som tillkommit i denna tråd: Innekatter.

Jag förstår din önskan om att inga djur ska hållas inomhus utan få leva i sitt rätta element, men som veterinär ser du nog längre än så eller har jag helt missbedömt dig från tidigare trådar:confused:

Katter i samhällen eller större städer löper risk att bli överkörda, ihjälsparkade och misshandlade, en innekatt klarar sig från det.
Många kattägare har därför valt att ha sin katt inne av omtanke om just katten.
Innekatter, speciellt om de tas som ungar, anpassar sig och vet inget annat liv.

En katt är ett underbart sällskap, och en tröst för många människor. En gammal ensam människa eller en sjuk som inte kan röra sig fritt eller på annat sätt tillgodose sig utevistelse/gemenskap av andra människor är väldigt hjälpt av en katt. Den kräver att husse/matte kommer ur sängen på morgonen, den ger tröst och kärlek som får ägaren att må bra.
Då är innekatten ett bra sällskap speciellt om personen som har katten bor i lägenhet i mindre eller större samhällen (städer).
Har sett tillräckligt många människor blomma upp efter att ha fått en innekatt för att helt förkasta denna typ av katthållning.

Som sagt, lite off topic men ville göra ett inlägg innan Peter får stämpeln "innekattmotståndare"...:eek:

Till trådskaparen: detta som hänt är hemskt tråkigt, jag lider med dig.
Anser att det gått till som en annan skrev: omgivningen var ny för hunden och katten "dök upp" från ingenstans.
Hoppas du kan lämna detta bakom dig och gå vidare i livet med dina hundar och övriga djur.
 
Sv: Hemsk död

Montéryttare skrev:
Diciplin o lydnad att det går att lära hundar över deras instinkt... och OM det inte skulle gå så är hunden en fara o BÖR avlivas enligt min mening....

Jösses. Då får vi avliva var och varannan hund här i Sverige. Det är inte många (av alla hundägare) som har 100% pli på sina hundar så de inte är intresserade av vilt. För vilt är en instinkt.
Men man kan ju se till så de inte jagar för det. Koppel tex.
 
Sv: Hemsk död

Jag är inte motståndare till att ha innekatter även om jag personligen föredrar att låta katter vara ute med de risker det innebär. Däremot vidhåller jag att om vi avlat fram raskatter som överhuvudtaget inte klarar av att vara ute så har vi tagit bort en del av det som gör en katt.
PL
 
Sv: Hemsk död

Jadzia skrev:
, men ingen av er har rätt att ha ihjäl min hund bara för att den dödat er katt.
Det är väldigt vad blodtörstig debatten blir.
Men det är ju många som även vill införa dödsstraff på mördare, så det är ju inget att förvånas över.

Munkorg och koppel är väl ypperliga hjälpmedel i dessa fall.
Varför används munkorg så sällan i Sverige?
Det skulle ju både rädda katten i det tråkiga fall som tråden handlar om och ge hundarna frihet att vistas på flera ställen och kanske mera löst.

Nog sjutton skulle jag känna mig tryggare med en munkorgsförsedd hund bland kattorna.
Så att det inte blir dumt i någon för hetsig lek.
Och så kan man ju vara säker på att inga barn blir bitna.
 
Sv: Hemsk död

Hermelin skrev:
Nej, precis. Om jag förstått saken rätt så har du valt att inte ha hund alls. Jag tänker inte raljera över din syn på hur man får/inte får misshandla andras djur. Men det är betydligt enklare att tycka att man får sparka andras hundar eller att man ska avliva dem.

Självklart är det dåligt om min hund dödar andras husdjur. Men ger det dem rätten att misshandla/döda mitt husdjur för det? Jag kan omöjligen se logiken i det?


Precis... Jag har valt att ha häst ist för hund då jag har dom runt omkring mig hela dagarena, liksom katterna :)

Det är nog svårt o säga om det var någons hund jag inte kände... Nu var det min bekants hund som hon själv skrek "vart är hunden, jag dödar henne om hon är inne hos kaninerna" och jag var 20 meter närmre så jag fick tag på och nådde med sparken samtidigt som jag skrek... Hon fick en träff med aldrig i ens NÄRHETEN av att bli skadad....

Sen skulle det säker kunna bli en fajt om jag skulle ha stått i samma stall som "peter" o fått tag i en av hans hundar, o vridit öronen av den... Men jag skulle ta det så länge man kan rädda ett liv...
 
Sv: Hemsk död

Jag håller helt med om att vi alla reagerar olika vid olika situationer. Så innan man varit med om ett hundslagsmål, hund som tagit katt mm. så kan man inte veta hur man reagerar. Man säga att man skulle göra si och man skulle göra så, men när det väl gäller så då handlar man utan att tänka många gånger.

Men om man reagerar med att sparka hunden hårt i en situation som denna måste man ta sig en funderare på hur man egentligen är funtad. Ok att man försöker stoppa in en fot emellan exempelvis hundarna (vid ett hundslagsmål) och då råkar kicka till hundarna lite är nästan oundikligt i och med att hundarna oftast inte står stilla! Men då har man målet att sära på hundarna. Men att medvetet sparka en hund hårt och tro att den då skall släppa visar att du inte är nå bättre än hunden. Hunden misshandlar katten och du misshandlar hunden?! Du tycker ju att det är fel att hunden misshandlar katten så då borde det ju vara fel att du misshandlar hunden också?!

Att det sedan är hundägarens skyldighet att hålla koll på sin hund håller jag till 100% med om. Är själv hundägare och har vuxit upp med fågelhundar hela mitt liv. Senast igår träffade jag och vovven på en katt. Jag hade henne lös på parkeringen medan jag sopade av bilen. Under tiden ser jag hur hon intresserat börjar kolla på något lite längre fram på parkeringen. Helt plötsligt springer det ut en katt inte långt framför henne. Hon står fortfarande stilla, men jag ser hur intressant hon tycker det är så jag säger åt henne att stanna för säkerhets skull. Poängen är att vi har tränat detta moment oändligt mycket i och med att hon inte får förfölja fåglarna vi jagar i skogen. När bytet rör på sig skall hunden stanna och jag som ägare/ledare/jägare tar över och "fångar" bytet. Så är hon dresserad. Men viljan att jaga bytet är enorm. Hade jag inte lagt ner alla dessa timmar på dressyr så skulle hon ha rusat efter katten igår.

Nu kommer säker många att säga att jag har en jakthund som är van att jaga och har det i blodet. Många glömmer att alla hundar har jakt i blodet. Även bruksraserna!!! Skillnaden är att en brukshund får "aldrig" träna på hur den skall bete sig i en "bytes situation" på samma sätt som man tränar en jakthund hur den skall bete sig i sådana situationer. Där tror jag vi har ursprungsfelet! Man måste dressera hunden för alla situationer! Så att avliva en hund för att det är brist i dressyren är helt tokigt anser i alla fall jag.

Sedan finns det ju hundraser med mer aggression som sliter sitt byte i stycken medan andra bara fångar det utan att skada. Men det är upp till hundägaren att veta vad man har i kopplet. Vilket ursprung har min hund, hur är dess beteende genetiskt.

Ni säger också att katter inte går att dressera. Alla djur går att dressera, men en katt är kanske inte lika dresserbar som en hund. Därför är det kanske lättare att vara kattägare och sedan hoppa på hundägarna när katten kommit i "bråk" med hunden. Låt oss säga att en katt kommer in på vår gård och min hund tar den. Är det hunden man skall vara arg på då?! Ok hunden borde inte ha tagit katten även om den nu inte hade ihjäl den, men katten har ju inget på min tomt att göra! Det pratas om ansvar som djurägare, det finns många sidor av det hela!

Men man får ALDRIG sparka ett djur varesig det är en katt eller hund. Vi människor borde börja tänka efter innan vi skaffar djur och av vad jag läst i denna tråd så är det en hel del människor som inte är lämpliga att befinna sig i närheten av djur om dom i vissa situationer redan på förhand funderar på misshandel och inte förstår vad det kan få för konsekvenser eller än värre inte bryr sig om konsekvenserna!
 
Sv: Hemsk död

Montéryttare skrev:
Skarka sönder... USCH vilka spann du har mellan o sparka i syfte att hindra o sparka sönder... Verkar vara VÄLDIGT överdriven :(


Jag tror nog vad han vet när han skriver så som han gör. Du kan ju spräcka mjälten relativt lätt eller andra inre organ.

Tror att PL har sett en hel del sjuka hundar eftersom han är veterinär :angel:
 
Sv: Hemsk död

Montéryttare skrev:
Våld kan behövas i vissa fall som tillrättavisning då bristen i uppfostran uppdagas. Jag uppfostrar ALDIG med våld!!! Men om jag får ett "färdigutbildat" djur som gör en HELT inkorrekt handling som att döda ett annat djur så väljer jag att ta till våld! Men det är MITT val...


Men det du nu skriver ovan!??

Du väljer VÅLD!! Det reagerar jag på rätt skarpt för våld skall man ALDRIG bruka.

Använder du våld mot dina hästar också??
 
Sv: Hemsk död

Montéryttare skrev:
om jag får ett "färdigutbildat" djur som gör en HELT inkorrekt handling som att döda ett annat djur så väljer jag att ta till våld! Men det är MITT val...

Det finns bättre tillvägagångssätt än våld, för att få bort (läs: Träna bort) olater :smirk:

Ett djur som är dött är dött oavsett om du sparkar/slår hunden efter faktum. :cool:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 336
Senast: Lillefrun
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 548
Senast: Skjøldur
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 930
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 321
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp