Hemsk död

Sv: Hemsk död

Det är inte direkt vanligt med uppfostrade svensson-hundar. Många sällskapsraser saknar den jaktlust och det bytesförsvar som krävs för att ta fast och regelrätt bita ihjäl en katt. En Leonberger avlas ju inte med samma jaktlust som en Greyhound.

Även en hund med jaklust kan mycket väl läras att katter låter man bli. Jakt är i princip det enda som det finns något av i min hund, men här jagas inga katter och heller inga harar, rådjur eller hästar. Hon skulle nog om hon fick tillåtelse, men det får hon aldrig.

Oftast när hundar tar katter eller annat smått så handlar det om att hundägaren inte har insett att det är ett rovdjur som befinner sig i andra änden av kopplet och att de måste tränas för att låta bli jakt.
 
Sv: Hemsk död

Möjligt. Eftersom jag bara har raskatter så är det flera generationer innekatter bakom. Min äldsta vet inte ens hur man dödar möss, vi har testat.
 
Sv: Hemsk död

Om du bara ska ha sommargäster kan det bli svårt, men ska du hyra ut stugan för permanentboende är det enklare. Då kan du ju få se hur hunden och ägarna uppför sig innan de flyttar dit. Det märks rätt fort om hunden är lydig och om ägarna bemödar sig om att få hunden kattren.
 
Sv: Hemsk död

Jo, det är min konklusion också.
Jag har alltid haft det så förut, men det har blivit tämligen hetsiga debatter om det.
Många är de hundägare som har skrikit åt mig i telefonen för att de inte får hyra stugan p.g.a. hunden.
Vissa har t.o.m. hotat att anmäla mig till hyresnämden för det.

Jag kan förstå deras besvikelse, läget här är perfekt för hundägare som vill bo nära Stockholm Arlanda.

Men poliser och väktare med hund borde väl kunna sköta sig?
 
Sv: Hemsk död

Och du, det där om någon säger att hunden är så snäll....då ringer det genast varningsklockor i mina öron. Det är ett typiskt uttryck som används av folk som inte har kolla på sina hundar. Hundfolk brukar beskriva sin hundar i andra termer såsom lydig, väluppfostrad, tränad att inte göra dittan och dattan osv. De brukar ge en något mer utförlig beskrivning av hunden.
 
Sv: Hemsk död

Jadzia skrev:
men ska du hyra ut stugan för permanentboende är det enklare. Då kan du ju få se hur hunden och ägarna uppför sig innan de flyttar dit. Det märks rätt fort om hunden är lydig och om ägarna bemödar sig om att få hunden kattren.
Hur ser jag det?
Jag förstår att det är lätt för dig att se, men jag vet inte om jag kan se det.
 
Sv: Hemsk död

Jadzia skrev:
Och du, det där om någon säger att hunden är så snäll....då ringer det genast varningsklockor i mina öron.
Jasså, i dina också.
Det var skönt att läsa.
För jag får gåshud av det svaret när jag ber hundägare ta ut hunden ur hästhagen.
Men jag trodde att det var jag som var överkänslig.
 
Sv: Hemsk död

Det första ser man när hunden tas ur bilen. Sitter hunden i hundbur eller bälte är det ett gott tecken. Hundfolk har oftast någotdera (förutom jag då, hmmm). Hur släpps sedan hunden ur bilen?
Får den rusa lös rätt ut eller väntar den ordentligt på varsågod och tas ut kopplad?
Uppför den sig i koppel och lyssnar på matte/husse om den blir för ivrig?
Kan hunden sitta och ligga kvar om matte/husse sagt att den ska göra det?
Redan de första tio minuterna i koppel ger en bra fingervisning om lydnaden på hunden, för kan inte hunden uppföra sig där så kan den inte det lös heller.

Alla hundar kan bli lite uppspelta på ett nytt ställe, men en bra hundägare låter inte hunden fjanta runt för det. Om du anser att hunden är en ouppfostrad jycke och ägarna nonchalanta så stämmer det antagligen.

Men jag förstår att det kan vara svårt om man inte är van att se lydiga hundar. Du har ju dock sett ett par och kan jämföra potentiella hyresgästers hundar med dessa. Poliser och väktare brukar dock generellt ha bra koll på sina djur.
 
Sv: Hemsk död

Jag brukar få samma svar när en lös hund rusar mot min och det gör mig inte gladare. Jag struntar väl helt ärligt i om hunden är snäll eller inte.
 
Sv: Hemsk död

Tack för goda råd.
Jag skall klippa ur dem och spara dem i min "Checklista på hyresgäster".

Jadzia skrev:
Om du anser att hunden är en ouppfostrad jycke och ägarna nonchalanta så stämmer det antagligen.
Ja då så har jag inte missat någon bra hyresgäst hittils i alla fall.
För just så har jag kännt det.

Jadzia skrev:
Du har ju dock sett ett par och kan jämföra potentiella hyresgästers hundar med dessa.
Jo, nu så har jag ju det.
Och är hundarna sådana, så är det ju bara trevligt med hund.

Jadzia skrev:
Poliser och väktare brukar dock generellt ha bra koll på sina djur.
Okej, det verkar ju bra.
För det är många sådana som vill hyra häromkring.
Arlanda är ju nära och där så jobbar det ju en del hundar.

Jag tror att jag skall ta en hundvan granne till hjälp om det blir aktuellt med hundägande hyresgäst.
Jag får väl säga som det är.
Att jag har inte kompetens att bedöma om hunden är bra, så jag får ta till experhjälp i frågan.
Den som blir sur för det behöver ju inte hyra av mig.
 
Sv: Hemsk död

Jadzia skrev:
Och du, det där om någon säger att hunden är så snäll....då ringer det genast varningsklockor i mina öron. Det är ett typiskt uttryck som används av folk som inte har kolla på sina hundar. Hundfolk brukar beskriva sin hundar i andra termer såsom lydig, väluppfostrad, tränad att inte göra dittan och dattan osv. De brukar ge en något mer utförlig beskrivning av hunden.
Först vill jag säga att jag tycker du är helt fantastisk i denna diskussionen, både trevlig och kunnig! :bow: Tyvärr kan man inte säga det om några andra :smirk:

Om någon frågar om min hund Trusse, så kan jag bara beskriva honom som snäll... För det är precis vad han är, super snäll. Sen är han även väluppfostrad, tränad och jag har koll på honom och han på mig osv... men framför allt SNÄLL! :D

Den övriga disskussionen har jag svårt att ta ställning i, jag förstår den som sparkar/slår hunden och kan sätta mig in i situationen att det är så man skulle handla, å andra sidan så är det ju inte ett "rätt beteende" :crazy:
En väldigt sorglig händelse iallafall :cry:
 
Sv: Hemsk död

Instämmer helt med Peter och Gnist.

Visst det som hände var hemskt inte bara mot katten utan även mot den som var med och såg det hela. Dock som Peter skrev tidigare så är hunden ett rovdjur och dess instinkter är inte att förglömma. :bump: Men att avliva en hund för en sitation som detta då har man nog inte alla getterna hemma i hagen!
 
Sv: Hemsk död

MissFideli skrev:
Du hade reagerat om nån sparkat din hund, jag hade reagerat om din hund tagit min katt och jag hade klart anmält hunden och dig för det.
Det finns ju en annan del i det hela också, nämligen kattägaren. Den glöms bort här.

Jag har hund och katt. Och jag glömmer inte bort kattägaren i 'hund dödar katt'-exemplet, och tror ingen annan gör det heller. Men hur synd det än är om katten och/eller dess ägare så är ingen hjälpt av att ta ut ren frustration etc på hunden.

När min kom med en kattunge i käften så gav jag kommandot LOSS och hon släppte direkt kattungen. Jag kollade till den snabbt och den såg stendöd ut, det var den dock inte vid närmare koll en minut senare (när hunden tagits om hand och stängts in). Däremot var den arma kraken dödligt skadad, den kunde inte röra sig, den flåsade med tungan utanför munnen och ögonen höll på att tränga ut ur ögonhålorna. Såg dels otroligt otäckt ut (jag tror den höll på att kvävas, och att den fått typ ryggen bruten eller något. Men att den flåsade sådär och ögonen höll på att trilla ut tror jag var för att lungan/lungorna var punkterade). Det syntes bara små 'tandhål' på kissen så den var inte i slamsor etc. Men jisses så sjukt synd jag tyckte om den där kattungen från det att hunden kom med den tills dess att den var i katthimlen. Och självklart erbjöd jag mig på stående fot att både ta kattungen till veterinären och betala räkningen (även om jag visste att det var så kört det kunde bli för den där katten, men ev veterinär var inte mitt beslut).

Och jag var uppriktigt ledsen, och det lindrades INTE av att grannen såg GLAD ut och tyckte 'en mindre att slå ihjäl' och sen var det bra med det. Utan jag hade grymt dåligt samvete, och var OERHÖRT ledsen för det som hänt.

Om det varit min älskade Yakitori eller min lika älskade Tekla (mina katter) som blivit biten av en lösspringande hund så hade jag självklart varit ledsen och förtvivlad bortom ord. Och ARG. Men INTE på hunden. Utan på HUNDÄGAREN som inte höll koll på sin hund. Men jag hade inte känt en enda elak känsla mot HUNDEN, det är ju inte där felet är.

På samma sätt så efter kattmördarincidenten så var det MIG SJÄLV jag var arg, ledsen och besviken på. Inte hunden.

Så, ponera att min hund har ihjäl din katt - Då får du mer än gärna skrika, anklaga och ösa ovett över MIG. För fan ska veta att jag förtjänat det (om du inte kastat in katten över stängslet på gräsmattan här då). Och anmäl gärna MIG som hundägare för bristande tillsynd, brott mot koppelstadgan eller vad du nu finner lämpligt. Men lämna HUNDEN utanför både skäll och skuld!
 
Sv: Hemsk död

*KL*

Det här med snälla hundar. Mina hundar är snälla, speciellt snäll är den som dödade katten. SNÄLL är nämligen inget som för mig har med uppfostran att göra, utan endera är de snälla eller så är det de inte. Man kan dock förstöra snällhet men det är en annan sak. Men finns den inte där från början kan man inte få dit den.

Men ett ex på vad jag menar med snäll är när tiken, trots att hon är LIVRÄDD för veterinären och veterinären dessutom gjort otäcka saker som gör ont, glatt kommer och blir kelad med av veterinären. Och att hon oavsett situation aldrig, aldrig någonsin ens skulle morra eller liknande.

Hanen är också snäll, men lite mindre. Han skulle heller inte morra hur ont det än gör. Fast han har jag fått LÄRA att man inte får bete sig så. Tiken ÄR så. See the difference?

Tiken och min förra tik är de genuint mest snälla hundar jag träffat. Båda har ett antal djurs liv på sitt samvete (tack och lov mest tillåtna, vilda diton) och en hög jaktinstinkt. Men de var/är likförbaskat SNÄLLA.

Hanen som har en halv kanin på sitt samvete är också snäll, men inte lika snäll. Men titta ytligt så är det hanen du ska sätta som snällast. Han är inte det, däremot är han den mest väluppfostrade..

/Alexandra - som pga den här tråden minns vår gamla S.t Bernhard. Han ÄLSKADE smådjur, och kunde bryta sig in i marsvinsburen. För att kunna ligga och slicka på marsvinet. Timme ut och timme in. Samma sak med kattungar, han kunde ligga hur länge som helst, och skulle aldrig drömma om att sätta tänderna i dem. Han jagade dock glatt (och utan framgång av förståeliga skäl..) fiskmåsar och gnagare.
 
Sv: Hemsk död

Min hund är också riktigt snäll, men då hon blir rädd spelar det ingen roll hur snäll hon än är. Hon vill komma undan och gör till slut vad som helst för att bli lämnad ifred.

Tasse var också snäll, så länge man gjorde som han ville. :angel:

Därför lägger jag inte så stor vikt vid uttrycket "han/hon är snäll".
 
Sv: Hemsk död

MissFideli skrev:
Jag tycker det märks rätt tydligt att du är mer hundmänniska än kattmänniska. Hunden välbefinnande går före kattens, hellre att katten dör än att hunden får ont.
Jag håller helt med MissFideli!

Aja en katt mer eller mindre, det är heeeeeeeeelt ok att hunden biter ihjäl katter (för den är ju ett rovdjur), men nåde den som kröker ett morrhår på min hund! :smirk:

Samma sak med ngn som jämställde situationen katter dödar råttor med hund dödar katt och blir glatt bugad och rofl:ad. Skillnaden är att råttor är skadedjur, det är inte katter.

Kan säga så mycket att om en byracka ger sig på ngt av mina djur så kommer jag att göra allt i min makt för att rädda mitt djur, oavsett hur illa jag isf gör den anfallande byrackan, för det skiter jag högaktningsfullt i.

Men nu är ju risken för att ngn av mina katter ska råka ut för en lös byracka liten då jag precis som MF är en sån där värdelös kattägare som håller mina katter inne nu när jag bor i stan. För det är ju uppenbarligen bättre att släppa ut dem vind för våg bland människor, bilar och byrackor. :smirk:

Om det kommer in en byracka i hästhagen behöver jag (antagligen) inte gå in för att värja min häst, då han bevisligen vet hur hundar i hästhage ska tas. Fast ni skulle väl anmäla mig för hundmisshandel för det med, eftersom er hund med största sannolikhet antigen kommer ut med en väldig fart eller inte alls?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 336
Senast: Lillefrun
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 548
Senast: Skjøldur
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 930
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 321
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp