Hemsk död

Sv: Hemsk död

Har hunden redan tagit sitt byte, så är det väl en anings för sent att bromsa själva angreppet...
 
Sv: Hemsk död

Gnist skrev:
Min teori är att många får panik. Vissa "fryser" och blir oförmögna att göra någonting och andra tappar all logisk och rimlig tankeförmåga i en sådan situation och tar därför till övervåld.

De som "fryser" mår sedan dåligt av det och grubblar på om de kunnat förhindra det skedda och de andra rättfärdigar sitt överagerande med att det "var nödvändigt, inget annat skulle ha hjälpt"

Men som sagt det är ju bara min teori det..

Jag är helt inne på din väg... Jag kan själv säga att sparkar är helt fel, på tok för mycket kraft och skadar på tok för mycket. MEN när man står där och väljer mellan liv och död, då reagerar man inte som man skulle gjort om man fick tänka efter.
Jag vet inte hur många gånger jag har kastat mig in i slagsmål mellan kursares hundar för att sära på dem och kommit ut med en hållandes i svansen och en i nackskinnet, totalidiotiskt på pappret... Men jag är också beredd att ta ett bett och går inte emellan två testestoronstinna rottishanar (inget illa mot rottis, bara exempel på kraftfull stor hund) utan att tänka 2 gånger, nu för tiden.

Sparkar är helt fel, men när man står där så tänker man inte så långt i många fall. Vissa fryser, andra reagerar ordentligt, sen kommer den gången då allt går snett och man försöker allt... Jag vet inte...

//E
 
Sv: Hemsk död

Inte läst hela tråden. Men jag har hundar OCH katter. Och katterna är både inne och ute, och INTE av den lugna sorten, utan de kan komma i full fart och sladda framför näsan på hundarna. Som är dels av 'jakthundsras' och avlade och tränade för att jaga (och i förlängningen döda) smådjur. Jag är inte ett dugg rädd att lämna katterna och hundarna tillsammans utan tillsyn.

Min tik är uppfödd hos en katt- OCH hunduppfödare, han föder dessutom paralellt upp en småhundsras. Jag har själv (ihop med tiken) haft småhund.

Samma tik bär skulden för ett stycke väldigt död kattunge, tillhörande grannen. Jag håller det INTE emot henne.

I det aktuella fallet brast jag i ansvar och uppsikt och hon var över hos grannen, på grannens gräsmatta, framför grannens barnbarn :eek: och tog en kattunge efter att ha jagat den en stund. Nånstans där reagerade jag på att hunden var borta men inte var hon var. Så jag kallad ein henne och hon kom. Fast med en levande men dödligt skadad kattunge i käften. Jag vrålade loss och hunden släppte, och sen sa jag end el annat till hunden med och jagade henne in i huset. Det är den enda repressalie hon fått för det. Och jag håller INTE kattungens död mot henne, däremot att hon var och lallade hos grannen (hon vet att hon inte ska det..). Men hade jag inte brustit i ansvar hade hon inte befunnit sig hos grannen.

I alla fall. Hon är avlad, uppföd och tränad för just det hon gjorde. Jaga och nedlägga smådjursbyte. Sen att det den här gången var en katt och inte en hare (som hon också kommit hem med btw..) är i hennes värld ingen skillnad. I min värld kan hon väl hålla sig till hararna iofs.

Men jag skulle aldrig drömma om att ta bort henne eller ens tänka tanken. Jag är heller inte ett dugg rädd att hon ska mörda mina katter, spädbarn eller småhundar vi möter. Det är vitt skilda situationer. Dessutom så HON såg knappast grannens kattunge som 'katt - aj aj' utan 'BYTE! Döda!'. Hade jag varit på plats hade jag kunnat förhindra det, men nu var jag inte det så tja..

På samma sätt lastade jag övht inte unghästen när hon blev skrämd och placerade en brodd rakt in i bogen på tiken. Det är en NATURLIG reaktion, och vi kan inte förmänskliga djur in absurdum.

Och en katt som 'plötsligt' dyker upp, som hunden inte är van med och som inte hör till 'familjen', den är i de flesta hundars ögon ett byte. Sen har olika hundar olika jaktinstinkt etc, men det är ALDRIG hundens fel att den tar t ex en katt, det är människans.

Däremot går även jag in och avbryter, utan att riskbedömma. Men jag STRAFFAR otroligt sällan. Jag fick bända loss min lilla hund ur käftarna på pappas stora hund ett antal gånger. Jag kunde fått handen avbiten men det enda somr örde sig i mitt huvud var att rädda livet på lillhunden. Bästa sättet ansåg jag var att få loss henne ur käftarna på den stora hunden, och bände således upp. Att SLÅ den stora hunden kanske hade fungerat, eller så hade den bara blivit mer förbannad och det drabbat lillhunden.. Jag har dock varken där och då, direkt efteråt eller någon gång framöver hyst AGG mot pappas hund. Hon reagerade fel - ja. Men hon reagerade efter sina förutsättningar och instinkt. Och det är alltid vi människor som är ytterst ansvariga.
 
Sv: Hemsk död

Med en egen hund kan man i bästa fall få in kommandot "Loss" så att det sitter i alla lägen. Vissa hundar reagerar också på rädsla i rösten hos människan och tolkar det då som något farligt och släpper. Ilska får däremot de flesta att bita ihop ännu mer. Detta gäller dock bara den egna hunden.

Andras hundar är det rätt kört med och där ska man definitivt inte gå in och sparka och slå. Det man kan göra är att förekomma hunden och hinna ta den innan käkarna smäller igen. Vid hundslagsmål kan det fungera att hänga upp den okända hunden i halsbandet så att man stryper lufttillförseln, men också det är på gränsen till vad man får göra.

Jag kan förstå att man tar till hugg och slag i ren affekt, men inte att man sedan rättfärdigar det och ser det som en korrekt handling.
 
Sv: Hemsk död

Alexandra_W skrev:
Inte läst hela tråden. Men jag har hundar OCH katter. Och katterna är både inne och ute, och INTE av den lugna sorten, utan de kan komma i full fart och sladda framför näsan på hundarna. Som är dels av 'jakthundsras' och avlade och tränade för att jaga (och i förlängningen döda) smådjur. Jag är inte ett dugg rädd att lämna katterna och hundarna tillsammans utan tillsyn.

Min tik är uppfödd hos en katt- OCH hunduppfödare, han föder dessutom paralellt upp en småhundsras. Jag har själv (ihop med tiken) haft småhund.

Samma tik bär skulden för ett stycke väldigt död kattunge, tillhörande grannen. Jag håller det INTE emot henne.

I det aktuella fallet brast jag i ansvar och uppsikt och hon var över hos grannen, på grannens gräsmatta, framför grannens barnbarn :eek: och tog en kattunge efter att ha jagat den en stund. Nånstans där reagerade jag på att hunden var borta men inte var hon var. Så jag kallad ein henne och hon kom. Fast med en levande men dödligt skadad kattunge i käften. Jag vrålade loss och hunden släppte, och sen sa jag end el annat till hunden med och jagade henne in i huset. Det är den enda repressalie hon fått för det. Och jag håller INTE kattungens död mot henne, däremot att hon var och lallade hos grannen (hon vet att hon inte ska det..). Men hade jag inte brustit i ansvar hade hon inte befunnit sig hos grannen.

I alla fall. Hon är avlad, uppföd och tränad för just det hon gjorde. Jaga och nedlägga smådjursbyte. Sen att det den här gången var en katt och inte en hare (som hon också kommit hem med btw..) är i hennes värld ingen skillnad. I min värld kan hon väl hålla sig till hararna iofs.

Men jag skulle aldrig drömma om att ta bort henne eller ens tänka tanken. Jag är heller inte ett dugg rädd att hon ska mörda mina katter, spädbarn eller småhundar vi möter. Det är vitt skilda situationer. Dessutom så HON såg knappast grannens kattunge som 'katt - aj aj' utan 'BYTE! Döda!'. Hade jag varit på plats hade jag kunnat förhindra det, men nu var jag inte det så tja..

På samma sätt lastade jag övht inte unghästen när hon blev skrämd och placerade en brodd rakt in i bogen på tiken. Det är en NATURLIG reaktion, och vi kan inte förmänskliga djur in absurdum.

Och en katt som 'plötsligt' dyker upp, som hunden inte är van med och som inte hör till 'familjen', den är i de flesta hundars ögon ett byte. Sen har olika hundar olika jaktinstinkt etc, men det är ALDRIG hundens fel att den tar t ex en katt, det är människans.
a.


Precis vad jag försökt få fram:banana:
 
Sv: Hemsk död

Jag skulle också vilja se den som fotar till en hund med skärpa och försvar som omriktar och ger sig på dig som sparkar istället.
Precis! Ett troligt scenario.

Tror ni verkligen att hunden gör skillnad på katt och vilda byten?
Javisst! Gör inte du det? :confused:
Skriver nu om någorlunda vettigt uppfostrade hundar. Dom ska göra skillnad på gårdens djur resp andra tamdjur resp vild djur. Även dom vilda djuren ska hunden kunna göra skillnad på. Den ska också veta vilka nivåer som gäller i kontakten med dom olika djuren.
Allt beror på i vilken utsträckning man informerat hunden (och hundens intelligens?).

Jag är beredd att ta ett bett från en anfallande hund. Är ni?
Helst inte. :( Det gör ont. Men om det verkligen är allvar så tänker man inte på det, utan försöker vara så effektiv som möjligt.

Hur jag själv reagerar beror på situation. I trådexemplet där kattungen redan är ihjälbiten, finns ingen anledning alls att gripa in med någon slags räddningsaktion. Talar om för mig främmande hundar. Ska jag försöka rädda ett angripet djur, finns ett antal tänkbara varianter, men sparka är inte ett av dom.

LIA
 
Sv: Hemsk död

Nej, jag tror inte på att hunden skiljer på katter och vilda smådjur. Man kan lära hunden att inte jaga katt, men innan detta är inpräntat i hjärnan på hunden så är en katt lika mycket byte som något annat. Dock blir ju katt inte direkt skiljt från vilda smådjur mer än att det är förbjudet att jaga, i hundens ögon. Att det är tamdjur fattar ju inte hunden.

Jag håller dock med dig om att en rätt uppfostrad hund ska ha lärt sig att man inte jagar någonting utan tillstånd. En ouppfostrad hund är ju dock inte koko i bollen bara för att den klipper en katt. Den följer ju bara en instinkt.
 
Sv: Hemsk död

Efter att ha läst de första tre sidorna orkar jag inte läsa mer, men hoppas innerligt att de flesta som tycker att det är ok att misshandla hunden för att de har brustit i uppfostran inte har hund. Det är ta mig tusan skrämmande att höra hur ni kan tänka er att handla. Det är en sak att i stundens hetta göra något dumt, men att man tycker att det är ok att tänka att man ska handla så är hemskt. Hoppas att ni blir mer upplysta innan ni får egna hundar.
 
Sv: Hemsk död

En ouppfostrad hund är ju dock inte koko i bollen bara för att den klipper en katt. Den följer ju bara en instinkt.
Absolut, och det hänger som vanligt på människan hur resultatet blir. Ingen uppfostran, inga krav= hunden gör som den tycker och är avlad för.


Man kan lära hunden att inte jaga katt, men innan detta är inpräntat i hjärnan på hunden så är en katt lika mycket byte som något annat.
Är det inte det vi talar om? Uppfostrade/lärda hundar? Övriga hundar är vi nog överens om att man inte kan ställa några krav på alls.

Dock blir ju katt inte direkt skiljt från vilda smådjur mer än att det är förbjudet att jaga, i hundens ögon. Att det är tamdjur fattar ju inte hunden.
Här har jag en annan uppfattning. Mina (eftersom det är dom jag har störst erfarenhet av) har alla gjort skillnad på vilda djur och tama, olika arter osv. Det är faktiskt intressant att se hur väl dom tar efter våra inställningar till dom olika djuren. Småfåglar är mysiga och ska vara på gården, medan skatorna jagas iväg, rådjur är vackra och studeras under tystnad, medan älgen motas bort från trädgårdens närhet och räven våldsamt jagas till skogs. Gårdens katter leker man och busar med, främmande jagas iväg när den egna katten fräser åt den, medan grannarnas katter accepteras med visst ointresse.

T o m katterna verkar begripa skillnader. Dom visar inga som helst "rovdjursinstinkter" mot våra kycklingar, inte ens nykläckta på köksgolvet, men blir upphetsade när man visar dom en gråsparv som krockat med fönstret och är vimmelkantig.

LIA
 
Sv: Hemsk död

LIA skrev:
Precis! Ett troligt scenario.

Javisst! Gör inte du det? :confused:
Skriver nu om någorlunda vettigt uppfostrade hundar. Dom ska göra skillnad på gårdens djur resp andra tamdjur resp vild djur. Även dom vilda djuren ska hunden kunna göra skillnad på. Den ska också veta vilka nivåer som gäller i kontakten med dom olika djuren.
Allt beror på i vilken utsträckning man informerat hunden (och hundens intelligens?).
LIA


Fast i just det här fallet är frågan om hunden uppfattade kattenungen som just kattunge, eller som BYTE?

Som jag fattat det så hade hunden aldrig träffat katten i stallet förr (dvs den situationen var ny), dessutom dök katten 'plötsligt' upp framför/nedanför nosen på hunden.

Det ska väldig mycket till för att hunden på den korta tid som det tycks handlat om, och i den helt NYA situationen ska hinna registrera 'katt, inte jaga'. Den klippte nog antagligen till utan att 'tänka'. Sen kan man diskutera om de ska det, men jag ser det som en förmildrande faktor i sammanhanget.

När jag skaffar ny katt, eller när mina greyisar ska få träffa en ny liten hund första gången, så är det munkorg och koppel på som gäller. Inte för att jag TROR det ska hända ett dugg, soms agt är de både kattvana och småhundsvana, men för att jag vill vara SÄKER på att det INTE händer något. Just för det är en NY katt, en NY liten hund och/eller en NY situation.

På samma sätt var jag inte alls förvånad att tiken inte brydde sig ett SMACK om katterna inne, inte ens kattungen, men UTE jagade samma katter med liv och lust. Tiken fattade ju inte att 'inte jaga katt inne' betydde 'inte jaga katt ute', och jag är HELT säker på att hon INTE var medveten om att det var samma katt. Vid ett tillfälle kom katten på att 'vad fan springer jag för?' och stannade, tiken for fram som ett jehu och jag såg katten gå förlorad för min inre syn, men precis när tiken ska hugga avbryter hon, sniffar sedan grundligt på hela katten och lallar sen iväg. För att dagen efter jaga igen i och för sig då, men ;)

NU vet tiken att våra katter är lika förbjudna inne som ute, om de så springer aldrig så lockande. Kommer grannens katt in på gräsmattan däremot och jag inte är ute blir den garanterat hundmat. Är jag ute kan jag tala om att det är NEJ. Men hon ser ju själv inte att 'katt är katt och förbjudet'.

Och första gången hon såg stallkatten i stallet, samma katt hon lärt sig att inte jaga inne eller ute på gården, så ryckte det rejält i musklerna på henne att sätta efter. Tills hon insåg att det visst var samma gamla förbjudna katt.. som tycktes dyka upp överallt.

men om du 'hällde ut' en främmande kattunge under näsan på henne i stallet och hon inte sett en kattunge i stallet för så skulle jag inte klandra henne om hon satte tänderna i den.. (Jag skulle däremot klandra mig själv).

Så jag är som sagt inte säker på att hunden hann uppfatta så himla mycket i det aktuella fallet, och även en 'icke stallkattsjagande' hund skulle enligt mig kunna huggit ihjäl den där kattungen (och haft min förlåtelse).
 
Sv: Hemsk död

LIA skrev:
Här har jag en annan uppfattning. Mina (eftersom det är dom jag har störst erfarenhet av) har alla gjort skillnad på vilda djur och tama, olika arter osv. Det är faktiskt intressant att se hur väl dom tar efter våra inställningar till dom olika djuren. Småfåglar är mysiga och ska vara på gården, medan skatorna jagas iväg, rådjur är vackra och studeras under tystnad, medan älgen motas bort från trädgårdens närhet och räven våldsamt jagas till skogs. Gårdens katter leker man och busar med, främmande jagas iväg när den egna katten fräser åt den, medan grannarnas katter accepteras med visst ointresse.

T o m katterna verkar begripa skillnader. Dom visar inga som helst "rovdjursinstinkter" mot våra kycklingar, inte ens nykläckta på köksgolvet, men blir upphetsade när man visar dom en gråsparv som krockat med fönstret och är vimmelkantig.

LIA

Lite nyfikna frågor eftersom jag tycker det här är den intressanta delen av diskussionen..

VAD gör hundarna/katterna med kycklingen på köksgolvet om du lämnar dem ensamma och åker bort?

VAD gör hundarna/katterna med samma kyckling ute på gräsmattan/gårdsplanen om du åker bort?

HUR lång tid tog det innan du kom dit du är nu? Och vad är det för ras (jakthundsras eller ej räcker) och har du haft dem sen de var valp? Jagar du med dem/har de jagats med?

Jag har ju haft både höns och kaniner, och ingen av hundarna rörde hönsen, ens ensamma hemma. Men tog sig gärna 'annan fågel'. Förvisso vild, men det fanns inga andra tamfåglar att ta så urvalet var lätt begränsat.

Kaninerna var hundarna väldigt intresserad av, men på inget sätt fientliga mot. En hona brukade rymma och skuttade på gräsmattan lite lojt på mornarna ibland - hundarna rörde henne inte. Däremot den gång hon skuttade runt i stallet slog det över och de tog upp jakten, om det var för LEK eller JAKT inledningsvis vet jag inte, men det slog över i jakt och kaninhonan dog i käftarna på hundarna. Detta innebar dock inte något ökat intresse för de andra kaninerna i buren, ens när de skuttade runt. Så det verkar som om inte bara 'vad för djur/vems djur' spelar in, utan även situation och så vidare.

Och jag skulle med all säkerhet kunna ha en vimmelkantig kyckling på golvet och sitta vid köksbordet utan att hundarna skulle äta upp dem, men jag skulle inte våga lämna köket. Inte förrän X tid förflutit och jag inpräntat att 'kyckling står inte på matsedeln oavsett'.

Sen ser jag stor skillnad mellan mina hundar. Hanen litar jag blint på, och jag kan *alltid* avbryta jakt eller avstyra intresse att jaga, t ex rådjur. Tiken kan jag avstyra till en viss gräns,s en är jag körd. Henne litar jag inte blint på längre. Hon har bevisat att det kan fungera perfekt i 1, 2 eller 14 månader, men att det lika gärna kan fallera sen.. Ingen av dem har jag fått som valp, bägge har 'lvet för' att jaga, men tiken har en mycket högre jaktinstinkt än hanen, och hanen har betydligt mer vilja att vara till lags än tiken har. Vilket gör att samma grund egentligen ger två helt olika slutprodukter. (Sen kanske tiken om 5 år är HELT pålitlig lös i skogen, det vet jag inte, men jag har nog ingen lust att göra misstaget att tro det igen)
 
Sv: Hemsk död

Jag förstår hur du menar och håller till viss del med, men vill förenkla det hela lite. Hunden lär sig vad som hör hemma på gården och vad som inte ska vara där. Likaså lär man dem vad som är okej att köra bort och vad de ska låta bli. Dock tror jag inte att det förstår att vissa djur är just tamdjur, utan det är bara så att vissa djur låter man bli och andra inte. ( Annars blir matte arg :angel: )

Min korkade jycke ser inte skillnad på katt och katt. Om hon fick skulle hon jaga dem allihop. Hon skulle gärna jaga min katt också, men den gamla kattan är för fet och lat för att springa och matte tillåter inget dylikt.
 
Sv: Hemsk död

Etoile skrev:
OJ vad jag hade lagt mig i det bråket! Hade sparkat hunden i magen HÅRT eller t.o.m i skallen om det hade behövts. Stackars katt.

att göra något sådant är nästintill djurplågeri!
Liksom set är ägarens uppgift att uppfostra hunden! Liksom kan hunden inte lyda och så ska den inte va liksom i närheten bland katter eller nått sånt hade jag varit där och sett att någon sparkat hunden hade jag fan smällt till en som hade sparkat hunde ni magen eller skallen!!!!!!! :mad:
 
Sv: Hemsk död

Jag har papegoja, kanin, katter och hund för det mesta lösa i huset och kan lämna dem utan att det händer något. Hunden sjasar dock bort katter som inte hör till gården. Vi har även en katt som flyttade in hos oss för flera år sedan och hunden behandlade länge henne annorlunda än de andra katterna. Hon fick t.ex. inte vistas i alla rum.
 
Sv: Hemsk död

VAD gör hundarna/katterna med kycklingen på köksgolvet om du lämnar dem ensamma och åker bort?
Inget. Har i o f s inte "åkt bort" men lämnat djuren så under längre stunder. Har på video när alla tre käkar ur samma matskål.Till slut lyfter hunden med sin stora tunga ut kycklingen ur matskålen för att komma åt resten av maten.

VAD gör hundarna/katterna med samma kyckling ute på gräsmattan/gårdsplanen om du åker bort?
Vet ej, men dom rör den inte när dom är ute ensamma. Också hänt många gånger.
Det jag skrev ovan om hundarnas beteenden gentemot andra djur gäller när dom är ensamma ute.


HUR lång tid tog det innan du kom dit du är nu?
Har alltid varit där känns det som. Det är liksom naturligt.

Och vad är det för ras (jakthundsras eller ej räcker) och har du haft dem sen de var valp? Jagar du med dem/har de jagats med?
Schäfrar, de flesta och ingen jakt. Alla utom två har kommit som valpar, en var två år men kom snabbt in i mönstret och en var 3 år och hos mig iof omplacering. Han var "valp" till min dåvarande hane och på något lustigt sätt smälte han in direkt, även med pappan.

På ett havsnära ställe jag bodde tidigare gillade en av jyckarna att smyga på fiskmåsarna som låg och dega på gräsmattan. Om han lyckades komma ända fram, tryckte han nosen mot fågeln som yrvaket for upp och drog iväg med längsta startsträckan. :) Kul att se. Det här hände flera gånger, och fåglarna måste ha undrat hur dom kom undan med livet i behåll.
Avd udda intresse.

LIA
 
Sv: Hemsk död

Visst går dom på vad vi lär dom. Det mer anmärkningsvärda tycker jag är det vi inte lär dom. Medvetet alltså.

När vi besökte en kompis och min förra hund levde, var han och en av kompisens katter dödspolare. Dom hängde ihop hela tiden vi var där och det gick knappt att sära på dom till natten, då katterna skulle vara ute. Övriga katter behandlades med ointresse. Även min nuvarande gör skillnad på hans katter, men inte alls lika extremt.
Visst är djurvärlden intressant!?

LIA
 
Sv: Hemsk död

Jag tycker det märks rätt tydligt att du är mer hundmänniska än kattmänniska. Hunden välbefinnande går före kattens, hellre att katten dör än att hunden får ont.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 336
Senast: Lillefrun
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 548
Senast: Skjøldur
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 930
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 321
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp