Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gnist skrev:Min teori är att många får panik. Vissa "fryser" och blir oförmögna att göra någonting och andra tappar all logisk och rimlig tankeförmåga i en sådan situation och tar därför till övervåld.
De som "fryser" mår sedan dåligt av det och grubblar på om de kunnat förhindra det skedda och de andra rättfärdigar sitt överagerande med att det "var nödvändigt, inget annat skulle ha hjälpt"
Men som sagt det är ju bara min teori det..
Alexandra_W skrev:Inte läst hela tråden. Men jag har hundar OCH katter. Och katterna är både inne och ute, och INTE av den lugna sorten, utan de kan komma i full fart och sladda framför näsan på hundarna. Som är dels av 'jakthundsras' och avlade och tränade för att jaga (och i förlängningen döda) smådjur. Jag är inte ett dugg rädd att lämna katterna och hundarna tillsammans utan tillsyn.
Min tik är uppfödd hos en katt- OCH hunduppfödare, han föder dessutom paralellt upp en småhundsras. Jag har själv (ihop med tiken) haft småhund.
Samma tik bär skulden för ett stycke väldigt död kattunge, tillhörande grannen. Jag håller det INTE emot henne.
I det aktuella fallet brast jag i ansvar och uppsikt och hon var över hos grannen, på grannens gräsmatta, framför grannens barnbarn och tog en kattunge efter att ha jagat den en stund. Nånstans där reagerade jag på att hunden var borta men inte var hon var. Så jag kallad ein henne och hon kom. Fast med en levande men dödligt skadad kattunge i käften. Jag vrålade loss och hunden släppte, och sen sa jag end el annat till hunden med och jagade henne in i huset. Det är den enda repressalie hon fått för det. Och jag håller INTE kattungens död mot henne, däremot att hon var och lallade hos grannen (hon vet att hon inte ska det..). Men hade jag inte brustit i ansvar hade hon inte befunnit sig hos grannen.
I alla fall. Hon är avlad, uppföd och tränad för just det hon gjorde. Jaga och nedlägga smådjursbyte. Sen att det den här gången var en katt och inte en hare (som hon också kommit hem med btw..) är i hennes värld ingen skillnad. I min värld kan hon väl hålla sig till hararna iofs.
Men jag skulle aldrig drömma om att ta bort henne eller ens tänka tanken. Jag är heller inte ett dugg rädd att hon ska mörda mina katter, spädbarn eller småhundar vi möter. Det är vitt skilda situationer. Dessutom så HON såg knappast grannens kattunge som 'katt - aj aj' utan 'BYTE! Döda!'. Hade jag varit på plats hade jag kunnat förhindra det, men nu var jag inte det så tja..
På samma sätt lastade jag övht inte unghästen när hon blev skrämd och placerade en brodd rakt in i bogen på tiken. Det är en NATURLIG reaktion, och vi kan inte förmänskliga djur in absurdum.
Och en katt som 'plötsligt' dyker upp, som hunden inte är van med och som inte hör till 'familjen', den är i de flesta hundars ögon ett byte. Sen har olika hundar olika jaktinstinkt etc, men det är ALDRIG hundens fel att den tar t ex en katt, det är människans.
a.
Precis! Ett troligt scenario.Jag skulle också vilja se den som fotar till en hund med skärpa och försvar som omriktar och ger sig på dig som sparkar istället.
Javisst! Gör inte du det?Tror ni verkligen att hunden gör skillnad på katt och vilda byten?
Helst inte. Det gör ont. Men om det verkligen är allvar så tänker man inte på det, utan försöker vara så effektiv som möjligt.Jag är beredd att ta ett bett från en anfallande hund. Är ni?
Absolut, och det hänger som vanligt på människan hur resultatet blir. Ingen uppfostran, inga krav= hunden gör som den tycker och är avlad för.En ouppfostrad hund är ju dock inte koko i bollen bara för att den klipper en katt. Den följer ju bara en instinkt.
Är det inte det vi talar om? Uppfostrade/lärda hundar? Övriga hundar är vi nog överens om att man inte kan ställa några krav på alls.Man kan lära hunden att inte jaga katt, men innan detta är inpräntat i hjärnan på hunden så är en katt lika mycket byte som något annat.
Här har jag en annan uppfattning. Mina (eftersom det är dom jag har störst erfarenhet av) har alla gjort skillnad på vilda djur och tama, olika arter osv. Det är faktiskt intressant att se hur väl dom tar efter våra inställningar till dom olika djuren. Småfåglar är mysiga och ska vara på gården, medan skatorna jagas iväg, rådjur är vackra och studeras under tystnad, medan älgen motas bort från trädgårdens närhet och räven våldsamt jagas till skogs. Gårdens katter leker man och busar med, främmande jagas iväg när den egna katten fräser åt den, medan grannarnas katter accepteras med visst ointresse.Dock blir ju katt inte direkt skiljt från vilda smådjur mer än att det är förbjudet att jaga, i hundens ögon. Att det är tamdjur fattar ju inte hunden.
LIA skrev:Precis! Ett troligt scenario.
Javisst! Gör inte du det?
Skriver nu om någorlunda vettigt uppfostrade hundar. Dom ska göra skillnad på gårdens djur resp andra tamdjur resp vild djur. Även dom vilda djuren ska hunden kunna göra skillnad på. Den ska också veta vilka nivåer som gäller i kontakten med dom olika djuren.
Allt beror på i vilken utsträckning man informerat hunden (och hundens intelligens?).
LIA
LIA skrev:Här har jag en annan uppfattning. Mina (eftersom det är dom jag har störst erfarenhet av) har alla gjort skillnad på vilda djur och tama, olika arter osv. Det är faktiskt intressant att se hur väl dom tar efter våra inställningar till dom olika djuren. Småfåglar är mysiga och ska vara på gården, medan skatorna jagas iväg, rådjur är vackra och studeras under tystnad, medan älgen motas bort från trädgårdens närhet och räven våldsamt jagas till skogs. Gårdens katter leker man och busar med, främmande jagas iväg när den egna katten fräser åt den, medan grannarnas katter accepteras med visst ointresse.
T o m katterna verkar begripa skillnader. Dom visar inga som helst "rovdjursinstinkter" mot våra kycklingar, inte ens nykläckta på köksgolvet, men blir upphetsade när man visar dom en gråsparv som krockat med fönstret och är vimmelkantig.
LIA
Etoile skrev:OJ vad jag hade lagt mig i det bråket! Hade sparkat hunden i magen HÅRT eller t.o.m i skallen om det hade behövts. Stackars katt.