Hemsk död

Sv: Hemsk död

LIA skrev:
Ett sånt tråkigt beteende. Varför är hon sån?

LIA

Det är väl många hästar som är sådana, framförallt de med starkt revirstänkande, framförallt hingstar då....

Det är inte ovanligt alls...... Och jag ser inte hur man skulle kunna träna bort det?

Oavsett, synd om katten, men inte så mycket man kan göra, snabb död om inte annat...

Däremot så hade jag inte behållt en hund som betedde sig så, eftersom jag har katter, höns etc, det vore ju ohållbart.

Hade jag inte haft det, hade jag säkert behållt hunden, men jag hade för allas trevnad använt mig av munkorg.. På något sätt måste jag ju ta mitt ägaransvar... Det är det minsta man kan begära....

Sen i frågan om att skada andras hundar? Om en hund attackerar min hund, vad ska jag göra? om det står mellan grannens hund och min? kan jag inte separera på annat sätt än med våld så hade jag nog gjort det.. Iallafall om grannens hund sprang hem till oss och anföll min hund.. Då hade jag försvarat..

i vilken grad? Vet inte, skada grannens hund eller låta sin egen bli skadad? Hur lätt är det att avgöra, låta naturen ha sin gång klingar inte väl för mig i detta falll....
 
Sv: Hemsk död

Gnist skrev:
Nu var det hästen det var fråga om och du skrev




Jag blev INTE det = Hästen fick vare sig en smäll eller en spark eller en en tillsägelse- eftersom det redan hade skett.

Men för att vara lite snäll, så tar jag det IGEN:

Jag tar inte till Övervåld mot något djur och att ta till våld över huvud taget ligger INTE på första platsen i mina alternativ i fråga om sådana händelser:smirk:

Det är den stora skillnaden mellan oss. Jag anser att det finns andra alternativ och i min värld, så hamnar våld mot djur Väldigt långt ner på listan. Du däremot har våld på första plats på listan av vad att göra Om en sådan situation uppstår.

Skulle tro att skillnaderna i våra tanke och tillvägagångssätt dels har med personlighet att göra och dels på livserfarenhet att göra :cool:

och jag skrev att hon var ung...

Klart att det finns andra... Jag gick EMELLAN ett hundbråk o tog hugget själv för att sära på dom... Men där var det bråk o inte DÖD som gällde...
Våld är det allra sista jag väljer att ta till!

Du svarade aldrig på vad du gör om ditt djur attackerar en människa... låt oss säga ett litet kidds på 6bast... Skulle du lösa det med tankeläsning eller vad???
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hemsk död

Montéryttare skrev:
10månader.... MEN HALLÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ.....

Det är ju en unghäst! Sånna kan du inte räkna in, samma med hund valpar/ung hundar....


Om du slår ett ungdjur (vad det än är) kommer du att få skit i framtiden!!! Jag lovar dig! Hade en arabhingst till avel som fått ett o annat när han var liten som åt allt manligt folk o fä! Men det var pga FEL uppfostran som inkluderat våld... VILKET ÄR FEL FEL FEL FEL!!!!


Hoppas du fattar nu!

man bör väl göra sig förstådd på hästens språk? Hur uppfostrar ston och flockar unghästar? Inte säger dom låt bli det där lilla vän.. Inte för jag förespråkar våld, men viss form av handgriplighet krävs ibland...
 
Sv: Hemsk död

ankans skrev:
man bör väl göra sig förstådd på hästens språk? Hur uppfostrar ston och flockar unghästar? Inte säger dom låt bli det där lilla vän.. Inte för jag förespråkar våld, men viss form av handgriplighet krävs ibland...

Börjar med öronen bakåt,
sänker huvud,
kniper med svans,
piskar till,
hugger i luften,
lyfter bakben o "hytter" som en varning,
Lyssnar inte respektive gör hästen ett "utfall"...

Till sist kommer våld med hugg o sparkar...verbalt!


MEN, börjar du med en OFÖRSTÖRD unghäst så kan man sätta den på plats med bara blicken o i sista fall rösten...
 
Sv: Hemsk död

Nu skulle ju inget av mina djur (förutom möjligtvis någon av avelsbaggarna) göra något dyligt :smirk:, men om vi går till mina egna hundar om någon av dem mot all förmodan skulle anfalla ett barn i syfte att skada, så kommer jag INTE vare sig behöva slå eller sparka mina hundar för att de ska avbryta.
Det behöver jag heller inte göra om de två större hanarna (35 resp. 24 kg) ryker ihop.
Det vet jag av praktiska erfarenheter från dessa 2 herrar att det räcker med att jag nyper tag i varsitt nackskinn och "morrar" (obs Inte ryter eller skriker)fram orden "nu Räcker det". Så har det varit med alla mina hundar oavsett de blivit påhoppade av en annan hund, så kan jag UTAN att ta till våld avbryta mina hundar oavsett.

Jag är en dominant flockledare och kräver lydnad i ALLA situationer av ALLA mina hundar. Det vet, accepterar och respekterar alla hundarna!! :cool:
 
Sv: Hemsk död

Montéryttare skrev:
Börjar med öronen bakåt,
sänker huvud,
kniper med svans,
piskar till,
hugger i luften,
lyfter bakben o "hytter" som en varning,
Lyssnar inte respektive gör hästen ett "utfall"...

Till sist kommer våld med hugg o sparkar...verbalt!


MEN, börjar du med en OFÖRSTÖRD unghäst så kan man sätta den på plats med bara blicken o i sista fall rösten...

Har man den möjligheten alltid? i den perfekta världen så har vi fölet från det den föds och uppfostrar enligt alla konstens regler, men de facto är att det sällan är fallet.. Man köper fölet när den skiljs från modern, ibland senare...
 
Sv: Hemsk död

ankans skrev:
Har man den möjligheten alltid? i den perfekta världen så har vi fölet från det den föds och uppfostrar enligt alla konstens regler, men de facto är att det sällan är fallet.. Man köper fölet när den skiljs från modern, ibland senare...

Jag håller med dig helt o fullt!

Har däremot jobbat på stuteri o fått vara med o uppfostra fölisar o unghästar... När dom börjar nypas hjälper inte med ett stilla sagt or om "sluta".. :o Har både nypit tebax, bet tebax på en hingst en gång :angel: han bet ALDRIG mer mig, samt daskat/slagit till unghäst när dom testar över gränserna som dom ibland gör! Men det ser jag absoluuut inte som våld!
 
Sv: Hemsk död

DINA hunda ja... men om det är en ANNANS hund menar jag...!?!
 
Sv: Hemsk död

Montéryttare skrev:
Du svarade aldrig på vad du gör om ditt djur attackerar en människa... låt oss säga ett litet kidds på 6bast... Skulle du lösa det med tankeläsning eller vad???

Montéryttare skrev:
DINA hunda ja... men om det är en ANNANS hund menar jag...!?!

:rofl: Du är ju helt sanslös :rofl:

Jag svarade på din fråga:smirk: Läs vad du själv skriver om du inte kommer ihåg det.......
 
Sv: Hemsk död

Gnist skrev:
:rofl: Du är ju helt sanslös :rofl:

Jag svarade på din fråga:smirk: Läs vad du själv skriver om du inte kommer ihåg det.......

Jo sårry... jag tänkte men skrev inte i BÅDA fallen...

Jag har fått svar på att dina är lydiga o lyssnar...

Men nu om du hamnar med nån annans hund??
 
Sv: Hemsk död

En riktigt duktig dressör kan få till en hund som lyder i ALLA situationer utan att vare sig skrika eller slå djuret. Samma gäller med de flesta djur. Man måste helt enkelt prata deras språk.

De dåliga dressörerna måste ta till våld för att få dem att lyda!

Givetvis kan du inte ha lydnad på en hund som rusar fram och attackerar din hund, men om du har sådan lydnad på din hund att du kan få den att inte attackera tillbaka lika aggressivt har du lättare att få undan din hund och på så vis kunna avvärja situationen på ett smidigare sätt!
 
Sv: Hemsk död

Övervåld (sparkar och slag) står inte överst på min lista då heller...

Jag både är fullt beredd att ta hundbett (vilket jag även skrivit tidigare)för att avstyra en främmande hunds attack och har dessutom gjort det några gånger och Fortfarande så är inte övervåld mot hunden mitt första alternativ!

Du får fråga hur många gånger till och måla upp hur många scenarior du vill, men övervåld är inte och kommer aldrig att vara mitt första alternativ att ta till. Så enkelt är det!!
 
Sv: Hemsk död

Det viktigaste är ju att djuret inte dödar iaf!
 
Sv: Hemsk död

Ja lyder dina hundar som du säger så är du en bra dressör :rofl:

Hunddressyr är inte enkelt och man lär så länge man lever och givetvis lär man av sina misstag. Har själv fått jobba med mig själv när det gäller dressyren. Det är så lätt att man höjer rösten om hunden inte lyder, men oftast ger det ingen bra effekt i längden. Man få behärska sig och försöka tänka på "hundens språk" då kan man lyckas riktigt riktigt bra :)

För mig är det också en självklarhet att mitt djur inte skall vara benägen att "döda". Men jaktinstinkten ligger djupare i hundarna än vi tror och vi får dressera det till att fungera i vardagen/samhället.

Jag anser att varje valp är ett bra ämne, sedan är det upp till oss hur vi förvaltar det ämne vi köpt!
 
Sv: Hemsk död

:bow:

Jag inbillar mig inte på något vis att vare sig jag eller mina hundar är felfria, men jag kan lita på dom till 100% när det gäller och dom kan lita på mig till 100%. Det är alla parter i flocken nöjda med.

Sedan så har väl både de och jag våra små egenheter och hyss för oss, men på det stora hela så har vi en stor väl fungerande och framför allt snäll, glad, stabil och social flock här hemma.
 
Sv: Hemsk död

Ja alla har vi väl våra små egenheter för oss men det faktum att man kan lita på hunden är ett måste i mina ögon.

Det finns många hundar som älskar att jaga katter och då givetvis även dom som har ihjäl dem om dom får tag i dem. Tragiskt och jag känner med dom som behöver uppleva det. Men jag står fast vid att det är en dressyrfråga. Min hund är dresserad så att skulle hon ta nått som hon egentligen inte får ta så släpper hon det när jag säger till henne även om det sprattlar i munnen på henne. Men framför allt så har hon inpräntat i sig att hon får inte springa efter om inte jag gett henne kommando att göra det. Skulle jag ge henne ett godkännande kommando att hon skulle få ta katten skulle hon nog försöka jaga ikapp den för jaktlusten är enorm, (är jag givetvis glad för på hösten :rofl: )

Jag tror apport kan vara en sådan sak som kan lära hunden vara försiktig med det som dom tar i munnen. Hur skulle det se ut om min hund när hon apporterar fågel kommer tillbaka med den helt söndertuggad! :(

Alla moment av dressyren har sina fördelar så ju mer man kämpar och lär hunden i tidig ålder desto lugnare kan man ha det resten av hunden liv. Allt hänger ihop.

Vad många också glömmer är att hunden kan vara ögontjänare. En riktigt lydig hund lyder inte bara när du är inom ett visst avstånd. Den lyder även om den är 200m bort!
 
Sv: Hemsk död

AssoSarastro skrev:
Och flera har skrivt att ni tänker anmäla personen som försvarar sitt djur mot er byracka. Varför är mitt djurs liv mindre värt än att er hund ev blir skadad?

För att du är människa och (förhoppningsvis, även om jag börjar känna viss tveksamhet i frågan..) har möjligheten att TÄNKA, helst logiskt med. Hur man än vrider på det så är en hund och en människa förvisso däggdjur bägge två, men på HELT olika nivåer. Alltså begär jag mer av dig än av hunden.

Ditt 'smådjur' är inte värt mer än mina hundar (som btw inte är byrackor..) egentligen, éftersom du säkert har ett högt emotionellt värde på det. Däremot så är INGEN hjälpt av att du i vredesmod ger min hund stryk för den ätit upp ditt djur. Det gör inte ditt djur mer levande, det gör inte min hund till en bättre hund och det gör absolut inte mig till en bättre hundägare. Att däremot skälla ut mig och/eller anmäla mig/rikta krav mot MIG, hundägaren, gör förhoppningsvis att du eliminerar all risk att min hund äter upp någon annans smådjur igen.

Sen, nu är jag elak, men OM du skulle i vredesmod ge dig på en hund som attackerar ditt smådjur, och din enda avsikt är att STRAFFA den - då hoppas jag att det är en hund av den vassare typen som riktar om och siktar in sig på dig. Så kommer du inse varför det INTE är en bra ide ur NÅGON aspekt att i vredesmod slå en hund för att försöka få den att släppa byte..
 
Sv: Hemsk död

Exakt!!! Det är ju lite bortkastat att ha exempelvis en border collie 500 m bort för att hämta lamm om man inte kan lita på 1) att hunden inte biter lammen och 2) att den lyder mina kommandon. Ofta så ser jag ju Inte hunden hela tiden och då Måste jag kunna lita på hunden och det uppnår man endast med träning, träning och åter träning.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 336
Senast: Lillefrun
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 548
Senast: Skjøldur
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 930
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 321
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp