Hemsk död

Sv: Hemsk död

Hon vart knappast skrämd av dem :smirk: Dålig syn :confused: Hon så ju för tusan hönorna om de var 100 m bort på backen och sprang ju i full kareta dit för att "ta dom"..
Hur som haver, så är det borttränat. hästar är ju inte dumma djur, så det Går att träna bort dumheter, och det var vad det var!
 
Sv: Hemsk död

Gnist skrev:
Hon vart knappast skrämd av dem :smirk: Dålig syn :confused: Hon så ju för tusan hönorna om de var 100 m bort på backen och sprang ju i full kareta dit för att "ta dom"..
Hur som haver, så är det borttränat. hästar är ju inte dumma djur, så det Går att träna bort dumheter, och det var vad det var!

Jag har inte träffat på din häst så jag vet ju inget om orsaken, har heller aldrig träffat en unghäst som beteer sig så.

Men har träffat många hingstar som är så... framförallt de som går själv i hagen....
 
Sv: Hemsk död

Du har aldrig skrivit det rakt ut, men man kan tolka det som att du tycker det är ok när du skriver att "vad har hunden där att göra", men nu har vi ju grett ut de.....;)

Men jag håller med om att risken är stor om man låter hunden vara i hagen och kommer katten in på hundens gård så är det ju egentligen hundens territorium.

Har dock tidigare haft problem med kattägare som tyckt att bara för att dom inte kan dressera katten som jag kan dressera min hund så tycker dom katten har rätt att göra vad den vill typ vara på min bilhuv, altan, i möblerna på altanen...mm. Irriterande och det är några katter som fått sig en kalldusch med vattuslangen :devil: Missförstå mig inte, jag gillar katter, men inte när dom pissar i mina möbler eller prommenerar på min bil!
 
Sv: Hemsk död

Mhm Men detta är fortfarande ett STO, som inte är ensamhäst och aldrig har varit det heller...

Att dra paraleller till vuxna hingstar som går ensamma funkar inte riktigt...
 
Sv: Hemsk död

Gnist skrev:
Mhm Men detta är fortfarande ett STO, som inte är ensamhäst och aldrig har varit det heller...

Att dra paraleller till vuxna hingstar som går ensamma funkar inte riktigt...

Nej men vi diskuterar igentligen inte din häst, utan rent generellt, ... Det började med olgaklaras inlägg...
 
Sv: Hemsk död

Montéryttare skrev:
Börjar med öronen bakåt,
sänker huvud,
kniper med svans,
piskar till,
hugger i luften,
lyfter bakben o "hytter" som en varning,
Lyssnar inte respektive gör hästen ett "utfall"...

Till sist kommer våld med hugg o sparkar...verbalt!


MEN, börjar du med en OFÖRSTÖRD unghäst så kan man sätta den på plats med bara blicken o i sista fall rösten...


Så fungerar ingen av mina hästar där sparkas det direkt som varning inga sänkta huvuden eller knipta svansar eller piskande svansar. De biter dessutom direkt om de är missnöjda med varandra, inte så att det går hål men för att tala om
 
Sv: Hemsk död

ankans skrev:
Nej men vi diskuterar igentligen inte din häst, utan rent generellt, ... Det började med olgaklaras inlägg...


Precis och mitt ena sto hatar alla sorters smådjur. Har faktiskt sett detta beteende mer på ston än de andra :crazy:
 
Sv: Hemsk död

olgaklara skrev:
Så fungerar ingen av mina hästar där sparkas det direkt som varning inga sänkta huvuden eller knipta svansar eller piskande svansar. De biter dessutom direkt om de är missnöjda med varandra, inte så att det går hål men för att tala om

Hästar i frihet agerar så emot varann... finns ingen som sparkar en annan utan att ha "varnat" först...
 
Sv: Hemsk död

olgaklara skrev:
Så fungerar ingen av mina hästar där sparkas det direkt som varning inga sänkta huvuden eller knipta svansar eller piskande svansar. De biter dessutom direkt om de är missnöjda med varandra, inte så att det går hål men för att tala om

Dina hästar attackerar garanterat inte utan varning, bara det att du inte ser dem och den häst som "utsätts" endaså inte förstår signalerna (finns sådana hästar som inte kan hästspråket) eller skiter i dem.
 
Sv: Hemsk död

ankans skrev:
mmmm, men om jag sett min älskling blir söndertrasad av en lös hund och jag inte kunde värja dom på annat sätt än med våld för att skydda min hund? då vetefan vad jag gjort
Jag vet precis vad jag gjort och jag hade tagit min anmälan oxå om det behövts, både för djurmisshandel och människo misshandel! :mad:
 
Sv: Hemsk död

*kl*

Mitt förra ungsto kom som 'smådjurshatare'. I hennes fall garanterat pga av att hennes mor hyste ett extremt agg mot smådjur. Vad det berodd epå vet jag inte. Men min dam hade lärt sig av mor sin att 'små djur = ha ihjäl'.

Jag hade en liten hund, som normalt både fick och gärna var i hästhagen så det var bara till att ganska snabbt träna bort smådjurshatet. Smådjur var förresten allt i storlek från får och neråt, ett av grannens lamm som förvirrade sig in i hästhagen hann jag med nöd och näppe rädda från att bli ihjälstampad.

Damen blev väl aldrig någon direkt hundälskare, såsom mina nuvarande är som gärna 'gosar' med hundarna, däremot var det inga problem att få henne att acceptera hundarna, lammen, fåren, katterna etc. Min lilla kunde utan vidare gena under magen på ungstoet utan att det hände något (och nä, jag gillade inte genande under hästmagar, men det hände).

Hon var 11 månader när hon kom, och då var smådjurshatet väldigt befäst. Hon var 12 - 13 månader när jag fick rädda lammet, och cirkus 18 månader när hon var 'smådjurssäker'

Fast vad det har med den här diskussionen att göra är lite tveksamt, eftersom hästar är flyktdjur och hundar och katter är rovdjur..
 
Sv: Hemsk död

escodobe skrev:
En kattung kan visst vara ett naturligt byte för en hund i fångenskap, precis som kaniner, grävligar,rävar och råttor.
däremot ÄR DET ÄGARENS FEL.
Som ägare är man både moraliskt(i mina ögon) och ENLIGT LAGEN ANSVARIG för sin hund!
En hund ska INTE ha fått tillfälle att döda den kattungen.
Mna kan inte skylla på hunden - utan det är ÄGAREN som ska se till att såpnt inte ska ske

om man ska kalla det ett naturligt byte vet jag inte.... om min hund skulle göra något sådant så skulle hon avlivas på en gång! och jag har inte behövat "uppfostra" henne till att inte slakta katter! det har varit helt naturligt för henne att inte ge sej på katter. men jag undrar vad det var för hund som h*n hade?
 
Sv: Hemsk död

Alla smådjur är naturliga byten för hunden och det beror på jaktlust och bytesintresse om hunden ska börja jaga. Antagligen saknar din hund jaktlust och därför finns inte intresse att jaga katter.

För övrigt bör du lära dig vad det är du håller i kopplet eller gå över till gosedjur. Jag börjar tröttna på att folk som äger hund inte fattar vad det är för varelse.
 
Sv: Hemsk död

Montéryttare skrev:
Hästar i frihet agerar så emot varann... finns ingen som sparkar en annan utan att ha "varnat" först...


Hotar med ett bakben utan att sparka ut, visst gör de så i frihet. De behöver inte går runt och visa det först
 
Sv: Hemsk död

vacasso skrev:
Dina hästar attackerar garanterat inte utan varning, bara det att du inte ser dem och den häst som "utsätts" endaså inte förstår signalerna (finns sådana hästar som inte kan hästspråket) eller skiter i dem.


Vem har sagt attackera?? men inte går de runt med huvudet sänkt och ser sura ut innan de varningssparkar.
 
Sv: Hemsk död

olgaklara skrev:
Hotar med ett bakben utan att sparka ut, visst gör de så i frihet. De behöver inte går runt och visa det först


Om du inte "märker" innan det smäller har du inte vart tillräckligt uppmärksam...
 
Sv: Hemsk död

olgaklara skrev:
Vem har sagt attackera?? men inte går de runt med huvudet sänkt och ser sura ut innan de varningssparkar.
Nej ursäkta jag glömde att det här är bukefalos där man inte bara måste skriva tydligt utan dessutom vara ÖVERTYDLIG.
*attackera
*mota bort
*flytta på
*flytta bort från...
*vakta sin...
.. tillräckligt eller ska jag skriva några fler exempel där en häst kan tänkas hytta med bakbenet?

Den som drog upp exemplen med hästars varningsignaler generaliserade rätt så mycket, det finns ingen färdig mall som hästen följer punkt för punkt.
Men du har fel när du tror att hästarna inte säjer till innan det smäller, en häst som inte gör det är
1) Sjuk i huvudet.. kanske en tumör?
2) Har blivit fråntagen sin mor och fått gått ensam utan hästsällskap hela livet.
3) Den varnar, men du ser inte.
 
Sv: Hemsk död

*små-flinar* Man kan ALDRIG bli FÖR Ö V E R T Y D L I G på bukefalos;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 336
Senast: Lillefrun
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 548
Senast: Skjøldur
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 930
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 321
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp