Hemsk död

Sv: Hemsk död

Montéryttare skrev:
Om du inte "märker" innan det smäller har du inte vart tillräckligt uppmärksam...

Hmm en sanning med modifikation, tränger du ihop hästar på begränsat område, så är det inte säkert at deras signal system är lika utvecklat som i det fria...

Man kan inte jämföra, dessutom sätter man ihop hästar med vilka som helst, de kanske inte hade valt varandras sällskap i flock utan hållt sig på skilda håll
 
Sv: Hemsk död

Jadzia skrev:
Alla smådjur är naturliga byten för hunden och det beror på jaktlust och bytesintresse om hunden ska börja jaga. Antagligen saknar din hund jaktlust och därför finns inte intresse att jaga katter.

För övrigt bör du lära dig vad det är du håller i kopplet eller gå över till gosedjur. Jag börjar tröttna på att folk som äger hund inte fattar vad det är för varelse.


jo då min hund jagar våra katter om dom springer det är självklart en naturlig grejj. men det jag vill komma med är att det inte är naturligt att slakta! inte med de vi avlarfram i dag som vi har i våra hem! men undantag finns.
 
Sv: Hemsk död

Jadzia skrev:
Alla smådjur är naturliga byten för hunden och det beror på jaktlust och bytesintresse om hunden ska börja jaga. Antagligen saknar din hund jaktlust och därför finns inte intresse att jaga katter.

För övrigt bör du lära dig vad det är du håller i kopplet eller gå över till gosedjur. Jag börjar tröttna på att folk som äger hund inte fattar vad det är för varelse.

å sedan undrar jag om du verkligen vet vad det är för varelser.... så om din hund skulle slakta en katt utan anledning så skulle inte du bry dej?? skulle du bara kolla på då kanske till och med berömma kanske? det var ju en naturlig grejj!
 
Sv: Hemsk död

Nog sjutton skulle jag bry mig, men jag är inte så naiv att jag tror att hunden är någon sorts nalle utan jaktinstinkt. Just därför att jag vet att en hund kan jaga och ta död på smådjur så lägger jag mig vinn om att träna bort ett sådant beteende. Det är när man är ignorant för vad ens hund kan göra som olyckor sker.
 
Sv: Hemsk död

Jadzia skrev:
Nog sjutton skulle jag bry mig, men jag är inte så naiv att jag tror att hunden är någon sorts nalle utan jaktinstinkt. Just därför att jag vet att en hund kan jaga och ta död på smådjur så lägger jag mig vinn om att träna bort ett sådant beteende. Det är när man är ignorant för vad ens hund kan göra som olyckor sker.
du ska nog inte döma som du gör innan du vet vad du pratar om....
 
Sv: Hemsk död

Okej, om du råkar vara Matti Orrava så ber jag om ursäkt, men i annat fall står min åsikt fast.
 
Sv: Hemsk död

Jag vet inte vad du egentligen tror att hunden är för djur om du inte tror att det är naturligt för den att döda andra djur???
Våra tamhundar har i princip alla sina ursprungliga beteende kvar, människan har inte tagit bort eller lagt till någonting, vad vi har gjort genom aveln är att vi förändrat retningströskeln för när olika beteenden utlösees o detta olika för olika raser beroende på användning. Att ha den kunskapen behöver inte innebära att man skiter i vad som händer utan är en förutsättning för att kunna hantera olika problem.
PL
 
Sv: Hemsk död

peter_lundin skrev:
Jag vet inte vad du egentligen tror att hunden är för djur om du inte tror att det är naturligt för den att döda andra djur???
Våra tamhundar har i princip alla sina ursprungliga beteende kvar, människan har inte tagit bort eller lagt till någonting, vad vi har gjort genom aveln är att vi förändrat retningströskeln för när olika beteenden utlösees o detta olika för olika raser beroende på användning. Att ha den kunskapen behöver inte innebära att man skiter i vad som händer utan är en förutsättning för att kunna hantera olika problem.
PL
det här tycker jag har börjat bli lite fjantigt.... verkar som man bara vill bråka här... det enda jag har villa kommit fram till är att det inte är naturligt att slakta! så du menar om våran kinesiska nakenhund skulle slakta en av våra katter skulle det vara naturligt...... tror inte det! det var därför jag undrade vad det var för hund som hade gjort det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hemsk död

Det är inte fjantigt, för alla som vill komma ngn vart med hundar är det ytterst viktigt att man vet grunderna för hur en hund fungerar o det verkar du inte göra.
Vem säger att kinesiska nakenhundar är naturliga, minst två allvarliga defektgener.
Men även sådana kan säkert ta o döda lämpliga byten om de har tillräckligt med tänder för att hålla fast någonting.
PL
 
Sv: Hemsk död

peter_lundin skrev:
Det är inte fjantigt, för alla som vill komma ngn vart med hundar är det ytterst viktigt att man vet grunderna för hur en hund fungerar o det verkar du inte göra.
Vem säger att kinesiska nakenhundar är naturliga, minst två allvarliga defektgener.
Men även sådana kan säkert ta o döda lämpliga byten om de har tillräckligt med tänder för att hålla fast någonting.
PL
det är klart att den kan ha i hjäl något djur men for en kinesisk nakenjund är inte det en naturlig grejj...
 
Sv: Hemsk död

MissFideli skrev:
Hade nog inte hållt mig till slag i ett sånt fall. Munkorg på hundarna är väl en självklarhet efter detta?

vadå munkorg efter det finns nåt som heter jakt i hundar o det ska är väl inget onaturligt bettende detta...
 
Sv: Hemsk död

Det är lika mycket hund som en Schäfer, bara något mindre. Jakt finns, mer eller mindre, i de flesta hundar.
 
Sv: Hemsk död

Beteendet finns även om tröskeln är hög. Men nog var det lite löjligt att dra fram nakenhunden som ngn slags bevis för att det är onaturligt för hundar att döda katter eftersom de fysiska förutsättningarna inte finns vare sig storleks el tandmässigt.
PL
 
Sv: Hemsk död

Har de två defekta gener?
Vilken mer förutom nakenheten?

Jag trodde det var vavva som led starkt av tandförluster.
 
Sv: Hemsk död

Jacksson_95 skrev:
det här tycker jag har börjat bli lite fjantigt.... verkar som man bara vill bråka här... det enda jag har villa kommit fram till är att det inte är naturligt att slakta! så du menar om våran kinesiska nakenhund skulle slakta en av våra katter skulle det vara naturligt...... tror inte det! det var därför jag undrade vad det var för hund som hade gjort det.

Klart det är fullt naturligt med "slakt" i det fallet heter det "dödadrift"
alltså kolla vissa hundar när det biter i en trasa så får hunden vinna då rusar de runt o slänger me den hur tror du om det är en katt då jo den åker i bitar.
Jag vill ha mycket jakt i mina hundar efter som jag håller på med skydd. Där blir det ju o ta bytet från figuranten me bla bytes intresse o jaktdrifter som kommer med i bilden.
 
Sv: Hemsk död

Montéryttare skrev:
Om du inte "märker" innan det smäller har du inte vart tillräckligt uppmärksam...


Nu är det inte mig de sparkar utan varandra, och de varningssparkar. Men sänkta huvuden har jag aldrig någonsin sett, snarare höjda huvuden
 
Sv: Hemsk död

vacasso skrev:
Nej ursäkta jag glömde att det här är bukefalos där man inte bara måste skriva tydligt utan dessutom vara ÖVERTYDLIG.
*attackera
*mota bort
*flytta på
*flytta bort från...
*vakta sin...
.. tillräckligt eller ska jag skriva några fler exempel där en häst kan tänkas hytta med bakbenet?

Den som drog upp exemplen med hästars varningsignaler generaliserade rätt så mycket, det finns ingen färdig mall som hästen följer punkt för punkt.
Men du har fel när du tror att hästarna inte säjer till innan det smäller, en häst som inte gör det är
1) Sjuk i huvudet.. kanske en tumör?
2) Har blivit fråntagen sin mor och fått gått ensam utan hästsällskap hela livet.
3) Den varnar, men du ser inte.


:smirk:

Jag vet hur de reagerar mot varandra och ingen av dem är speciellt sjuk i huvudet eller fråntagen sin mor tidigt eller gått utan hästsällskap.

Däremot så anser jag inte att dessa varningstecken som ni beskriver inte alltid behöver vara så fullt tydliga. Det är inte så att hästen går runt och visar att den är missnöjd om det är så att en annan häst kommer för nära en lång stund.

Mina säger till direkt genom att varningssparka samtidigt som de lägger öronen tillbaka. De går inte runt en stund först och "varnar" och aldrig har de sänkt huvudet.
 
Sv: Hemsk död

Jacksson_95 skrev:
det här tycker jag har börjat bli lite fjantigt.... verkar som man bara vill bråka här... det enda jag har villa kommit fram till är att det inte är naturligt att slakta! så du menar om våran kinesiska nakenhund skulle slakta en av våra katter skulle det vara naturligt...... tror inte det! det var därför jag undrade vad det var för hund som hade gjort det.


men den skulle säkert ge sig på ett mindre djur som tex en råtta eller mus.
 
Sv: Hemsk död

olgaklara skrev:
Nu är det inte mig de sparkar utan varandra, och de varningssparkar. Men sänkta huvuden har jag aldrig någonsin sett, snarare höjda huvuden

Höjer huvet gör dom när det är intressant, dom är pigga eller stressar upp sig eller har flykt i tankarna....
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 336
Senast: Lillefrun
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 548
Senast: Skjøldur
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 930
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 321
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp