Hemsk död

Sv: Hemsk död

Gnist skrev:
:rofl: Jag har Ingen pudel...

Och när det gäller huruvida man öht med sparkar och slag kan avbryta en främmande hund, ställer jag mig tveksam till. Risken är Enormt stor att den hunden antingen blir ännu mer "galen" och ännu mer frenetisk i sina försök att ta död på den andra hunden eller att den omriktar all den ilskan och aggresionerna till Mig. Och tro mig då får Jag problem, (då jag är en liten tjej, på 162 cm/57 kg)att freda mig från hunden..

Sedan (trots att den gängse uppfattningen här inne verkar vara så), är det ju inte direkt jättevanligt att hundar slåss tills en dör...och defenitivt, så är det ytterst sällsynt att en hund blir "sliten i stycken" av en annan hund. Visst får de skador om man har otur, men Ofta så ser och låter det betydligt värre än det faktiskt är.

Terrierna kan man ju i värsta fall hysta upp och då försöka värja både sig själv och hunden om den andra hunden ändå "ska ta den".
Är det en liten hund som attackerar och jag inte kan bryta, så får de också ta hand om det själva.
De större hundarna får också i en sådan situation klara sig på egen hand om det inte går att bryta striden. "Been there, done that". (och har ännu inte fått en hund dödad av en annan hund....)

Och det är faktiskt så att mina hundar är fullt kapabla att ta hand om sig själva i ett slagsmål. Dom är inte gjorda av socker precis:smirk:
Dom har ju faktiskt en Betydligt större chans att gå hyfsat ok från den striden än vad jag har...
Spelar det någon roll hr vanligt det är? :smirk:
Frågan var ju vad man gör i situationen, alltså om det skulle ske.
Sen om du har pudlar eller Rottwilers är ju ganska så ointressant.
 
Sv: Hemsk död

Gnist skrev:
Mmm och jag har svarat på det Många gånger nu :smirk:
Ja? Vad har det med saken att göra??:confused:
Jag kommenterade vad du skrev och vi vet nu vad du skulle göra och inte, varför du skulle göra som du skulle oxå..
Vi tycker bara olika.
 
Sv: Hemsk död

Mabuse skrev:
*knapplån*

Men ni som förkastar all form av våld mot djur, vad skulle ni göra om en främmande hund kom in på er gård och tog er katt eller anföll er häst? Stå och titta på och tänka - ja, ja, sån är hundens natur, det kan den inte rå för?
När det gäller kattorna, så är det svårt att säga vad jag skulle göra.
Jag skulle i alla fall inte riskera mig själv och gå emellan med någon del av min kropp.
Om jag hade en främmande lös hund i mitt stall och ingen matte eller husse där och hunden satte igång att avliva kattor på löpande band.
Så skulle jag väl slå hunden i huvudet med ett spett eller något sådant.
Mest för att jag skulle vilja få stopp på besten och hävda min egen säkerhet i mitt stall.
Men om det var bara en katt och för sent, samt att jag fått undan de andra kattorna, så skulle jag mota in hunden i hingstboxen samt ringa till Polisen.

Ute i hästhagen så skulle väl sambon få skjuta hunden.
Om det var så att jag bedömde det som att mina hästar kunde ta skada av hundens jakt.

Hundvalp 6 000:- Islandshäst 50 000:- ett rent ekonomiskt val.

Men ärligt talat så är det väldigt få hundar som ens får tag på en katt eller jagar hästar.
Och om dessa hundar får löpa lösa utan att ägaren håller reda på dem, så är ju risken att någon, t.ex. jag fredar mig själv och min egendom.

Om jag däremot känner hunden, och vet vem som är ägaren och faran för hästarnas liv inte verkar överhängande.
Så får de vackert lov att komma och hämta sin hund.
Det är ju mycket enklare för mig än att få fram sambon med geväret.
 
Sv: Hemsk död

Gnist skrev:
Mmm och jag har svarat på det Många gånger nu :smirk:

Ja du har svarat att du skulle titta på och låta dem slåss på liv och död... om enda alternativet var att använda våld....
 
Sv: Hemsk död

På den tiden vi hade hundar som slogs på allvar hände det faktiskt att vi gav upp o lät dem slåss tills de tröttnade, sen fick man ev tråckla ihop det som behövdes. Att sparka tills de slutade var alldrig aktuellt, det hade garanterat gett värre skador.
PL
 
Sv: Hemsk död

peter_lundin skrev:
På den tiden vi hade hundar som slogs på allvar hände det faktiskt att vi gav upp o lät dem slåss tills de tröttnade, sen fick man ev tråckla ihop det som behövdes. Att sparka tills de slutade var alldrig aktuellt, det hade garanterat gett värre skador.
PL
Men? Varför låser du dig fast vid att sparka dem?
Det vi undrade var ju om det fanns tillfällen då man kunde tänka sig att använda våld för att sära på hundar som slåss på liv och död. Och våld är väl allt från att ta hårt tag i nackskinnet till att slå en spade i huvudet på hunden..

Sen känns det som att det blir skillnad på dina egna hundar och om din hund blir attackerad av en vilt främmande löshund.
 
Sv: Hemsk död

Nog har jag använt annat våld för att sära på hundar men vad jag reagerade starkt på i början av den här tråden var hur folk beskrev hur de skulle sparka för att få hunden att släppa katten.
PL
 
Sv: Hemsk död

ankans skrev:
Ja du har svarat att du skulle titta på och låta dem slåss på liv och död... om enda alternativet var att använda våld....

Som sagt tidigare är risken då STOR att hunden vänder sin aggresion mot mig som är betydligt sämre rustad mot en sådan attack än vad mina hundar är..+ att risken är lika stor att jag då tillfogar hunden värre skador än vad en annan hund kan göra.
Måste fråga:
Om en katt ryker i hop med din katt skulle du då sparka den katten allt vad du har för att avbryta?
 
Sv: Hemsk död

Det är skillnad på våld och det övervåld som många anser vara berättigat att använda.. Det är det vi diskuterat i den här tråden..
 
Sv: Hemsk död

peter_lundin skrev:
På den tiden vi hade hundar som slogs på allvar hände det faktiskt att vi gav upp o lät dem slåss tills de tröttnade, sen fick man ev tråckla ihop det som behövdes. Att sparka tills de slutade var alldrig aktuellt, det hade garanterat gett värre skador.
PL

Ofta är det ju så, men jag har sett en pitbull hugga tag i en tax... och han släppte inte, taxen dog av skadorna...

Som ägare till taxen i det läget hade jag gjort vad jag kunnat för att rädda min hund..... tror jag.... Även om det inneburit våld mot pitbullen...
 
Sv: Hemsk död

Gnist skrev:
Det är skillnad på våld och det övervåld som många anser vara berättigat att använda.. Det är det vi diskuterat i den här tråden..

skulle en hund angripa mig eller nån i min familj då gäller inga lagar längre, försvinner den inte då ska den vara lycklig om den vaknar dagen därpå , det ska gudarna veta.

Har haft två 2st så kallade sällskapshundar (kamphundar) på min o nu är jag less försvinner de inte nästa gång då är det bara de slåss med mig o då är det livet som insats det lovar ja.

Är så less på folk som har såna hundar med noll koll på dom. o så sitter dom o säger det är sällskapshundar precis som vilken sällskapsras som helst. Dom vet inte ett skit va dom har i kopplet om de säger så. Men visst helt okej hund i rätt händer det säger jag inget om men små flickor på 12år o slödder ger jag inte 5öre för när dom kommer me dom.
 
Sv: Hemsk död

PIRU skrev:
skulle en hund angripa mig eller nån i min familj då gäller inga lagar längre, försvinner den inte då ska den vara lycklig om den vaknar dagen därpå , det ska gudarna veta.

Det där är också avhandlat tidigare :p Det Är skillnad på vad man(iaf för mig) tar till för metoder beroende på om en hund anfaller en annan hund eller en människa..
 
Sv: Hemsk död

Inte för mig är för less för o bry mig sticker inte hunden när jag skrämmer den då får den stå för det också o då är det upp till han hur långt han vill gå. o Jag gör vad som krävs för o bli av med hunden om det så är o dräpa den. Det tar jag då men ingen mer hund ska få skada min hund som de två har gjort.
 
Sv: Hemsk död

Jo alla är vi ju olika och reagerar olika beroende på vad vi har för tidigare erfarenheter och vi har nog inte upplevt problemet på samma vis du och jag. Här uppe finns det ju inte direkt en uppsjö av sk kamphundar och kanske skulle jag resonerat annorlunda om det funnits det och om de attackerade både folk och hundar lite nu och då :confused: jag vet inte..
 
Sv: Hemsk död

Nej det är säkert sant det med att om det inte finns så många hyser man kanske ingen agg i mot det på samma sätt men sett dessa bägge sen den min kamrat på FALCK fick bråka med vid OKQ8 i Örebro när han hade busat hunden på mackbiträdet.

Har igentligen inget i mot kamphundar , brorsan har en skit härlig hund blandning mellan Pitbull o Amstaff, men man ser saker i den som inte är nyttiga som vi tillsammans har jobbat nåt enormt med. Första gången den kom hem till mig dök ner i marsvins lådan o döda 2 marsvin, iof strunt samma då det var foder till ormarna men bara han såg dom så vart det tilt för han.

Men jag såg vilka skador han fått av dom på min hund o det vill jag inte ha igen för hitills har jag haft tur att dom inte slitit sönder nåt på han.
 
Sv: Hemsk död

peter_lundin skrev:
Nog har jag använt annat våld för att sära på hundar men vad jag reagerade starkt på i början av den här tråden var hur folk beskrev hur de skulle sparka för att få hunden att släppa katten.
PL
Ok, det förstår jag absolut.
Men nu var det ju mer om din hund blir attackerad av en lös hund och det handlar om liv eller död för din hund...
 
Sv: Hemsk död

Gnist skrev:
Det är skillnad på våld och det övervåld som många anser vara berättigat att använda.. Det är det vi diskuterat i den här tråden..
Jag vet vad vi talat om, men en sak leder till en annan och därför frågade jag om "ni" kunde tänka er att använda någon form av våld, eller om ni nöjer er med Fy, Nej, Loss, släpp osv och om det inte funkar, väntar tills det är över...

Det är en sak att sitta här och hypotetiskt disskutera en situation, men har man inte varit i just den situationen så är det svårt att säga hur man skulle reagera och handla.
Jag tror att jag skulle göra allt för min hund, våld, övervåld, misshandel? Ja, när det handlar om min hunds liv.
 
Sv: Hemsk död

Humelibumlan skrev:
Det är en sak att sitta här och hypotetiskt disskutera en situation, men har man inte varit i just den situationen så är det svårt att säga hur man skulle reagera och handla.

Jag har varit i den situationen, så jag Vet hur jag reagerar och agerar när hundar ryker ihop..
Och jag har på flera ställen skrivit att jag kan nypa tag i nackskinnet på hundar som slåss för att sära på dem och samtidigt "morra lusen" av dem. Hitintills har jag på det viset i de flesta fall lyckats sära hundar. Jag har fått några bett, men jag har ändock inte tagit till övervåld!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 335
Senast: Lillefrun
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 548
Senast: Skjøldur
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 930
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 321
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp