Hemsk död

Sv: Hemsk död

Gnist skrev:
Jag har varit i den situationen, så jag Vet hur jag reagerar och agerar när hundar ryker ihop..
Och jag har på flera ställen skrivit att jag kan nypa tag i nackskinnet på hundar som slåss för att sära på dem och samtidigt "morra lusen" av dem. Hitintills har jag på det viset i de flesta fall lyckats sära hundar. Jag har fått några bett, men jag har ändock inte tagit till övervåld!
Det är ju jätte bra att du lyckats sära dem genom att ta tag i nackskinnet.
Jag har oxå särat på hundar genom att ta bak benen och dra, en annan genom att "bryta" i svansen och en tredje med vatten slangen och jag har oxå tagit bett.
Dvs. jag har inte heller behövt använda någon form av övervåld, eller direkt våld. Men det betyder inte att jag skulle använda det om det behövs i situationen.
 
Sv: Hemsk död

ankans skrev:
Det är ju det som är dilemmat, och som alla hitills vägrat svara på, förutom humlan ;)

Det är lätt att sitta på avstånd och tycka, men ingen verkar vilja säga vad de gjort om de själv hamnat där?

jag har haft oturen att behöva sära på min ena och andras hundar vid ett flertal tillfällen. ibland har det varit mitt fel, ibland andras. kommer hundar fram till henne slåss jag med armar och ben för att hålla avståndet. har de däremot börjat slåss är det lönlöst för mig att ge mig in i fighten med våld. både jag och andra hundägare har pucklat på våra hundar i ren panik, men det blir bara värre. strypning däremot fungerar. får hunden inte luft måste den släppa. dock är det inte helt riskfritt att göra så, men är det två hatiska tikar eller en stor och en liten hund som slåss är det värt risken.
 
Sv: Hemsk död

Jadzia skrev:
*Knapplån*

Efter att ha läst hela denna långa tråd inser jag att det fortfarande finns folk som äger hund, men som inte har en aning om vad det egentligen är de håller i kopplet. En hund är en hund och inget radiostyrt gosedjur. Tror ni verkligen att hunden gör skillnad på katt och vilda byten?

Jag skulle också vilja se den som fotar till en hund med skärpa och försvar som omriktar och ger sig på dig som sparkar istället. Det är ett mycket möjligt scenario och innebär inte att hunden är koko i skallen. En hund med mycket i sig kan mycket väl reagera på det viset. Då är det du som sparkar som får åka till akuten.

Ska man bryta ett angrepp från en hund med spark så ska den utdelas vid rätt tillfälle, på rätt hundtyp och på rätt ställe. Då hunden redan klippt katten är det för sent. Börjar du sparka då kan du dra igång bytesförsvar istället och då släpper hunden aldrig.

Jag skakar på huvudet åt denna allmänna okunskap och hoppas att de flesta i den här tråden håller sig till My Little Pony.

Förvisso kan jag också ta till rätt drastiska åtgärder för att skydda mig eller min hund, men jag gissar att jag har betydligt mer koll på hur hundar och hundtyper fungerar än de flesta sparka-och-slå-förespråkare här. Jag är beredd att ta ett bett från en anfallande hund. Är ni?


:bow: :bow:
 
Sv: Hemsk död

Vi har två hundar här hemma som ett tag var i slagsmål var eviga dag, nästan. P g a att ena var en Hane som var 11 år och den andra var en Tik som var 1 år, och tiken skulle försöka ta över "ledar-rollen". Och båda är foxterrier, och väldigt envisa. För min del går det bra, eftersom när jag ryter till på dem så brukar de sluta. Men ibland har jag tagit båda i nackskinnet och lyft upp dem. Har fått något bett över handen, men inget farligt.

Men det är inte så lätt att lyfta upp en stor hund i nackskinnet. Så där skulle man behöva annat hjälpmedel, men jag ser inte något som att sparkar en hund som något som skulle funka. Tänk dig en redan ilsken hund som senare får en spark i sidan, skulle det ta och lugna ner hunden? Skulle nog bara bli ännu mer förbannad, skulle jag tro.

Jag har även varit med om att vår schillerstövare och drever rykt ihop. Jag var ensam hemma och försökte spruta vatten på dem, men det funkade inte. Jag visste inte vad jag skulle göra, men gick sedan och försökte fåtag i drevern som är den som blir mest förbannad men som får mest stryk. Här var det en som högg mig i armen, men mest ett tjuvnyp.

Själv tror jag inte på "övervåld", men visst ibland kan det hända att man får ryka in med lite våld. T ex. knuffa bort ena hunden eller något i den stilen. Men skulle själv aldrig tipsa om att sparka bort en hund som redan är förbannad.

Min åsikt i det hela...
 
Sv: Hemsk död

Om det hade vart ngn utav mina hundar som gjort så hade jag sparkat och slått hunden för att få ett stopp på det. "där ligger ju den stackars katten i munnen på hunden. Kan faktiskt inte svara för vad jag hade gjort, bara sparkat och slått hunden med ALL min styrka.
 
Sv: Hemsk död

Va fan e ni för människor egenteligen?!
Man sparkar och slår väl för fan inte en hund!!
Det finns andra sätt man kan lägga sig i på utan att skada sin egen hund!

Det är ett naturligt beteende för en hund men har man inte bättre pli på sin hund än att den har ihjäl en katt mitt framför ögonen på dig så borde man kanske inte ha någon!

:devil:
 
Sv: Hemsk död

Har inte läst hela tråden, men att SLÅ hunden verkar ju absurt!
Man får väl se till att man har koll på sin hund, för att undvika att sådana saker händer.

Visst kan det hända olyckor, som min gamla hund brukade hjälpa till att ta in kaninerna från betet på kvällen, han rörde dom ALDRIG.
Men en kväll "tog" han bara en kanin och skakade till, han blev helt förtvivlad när der inte rörde sig mera, han satt och pep och puttade på den! Skulle jag gått fram och slagit honom då??

Efter händelsen fick han vara kopplad runt kaninerna, då vi inte litade på att det inte skulle ske igen!
Men att slå honom kom inte på tanken!
 
Sv: Hemsk död

Med tanke på vad du har för hundar hade det säkert gjort STOR nytta!
Läs Jadzias inlägg så kanske du kan lära dig lite grann.
PL
 
Sv: Hemsk död

Tveksamt i vilken utsträckning situationen varit förmildrande i ett djurplågerimål om du verkligen skadat din hund, det är inte svårt att ge allvarliga skador på en hund med en spark.
PL
 
Sv: Hemsk död

Va fan e ni för människor egenteligen?!
Man sparkar och slår väl för fan inte en hund!!
Det finns andra sätt man kan lägga sig i på utan att skada sin egen hund!

Det är ett naturligt beteende för en hund men har man inte bättre pli på sin hund än att den har ihjäl en katt mitt framför ögonen på dig så borde man kanske inte ha någon!

:devil:




NEJ det är inte naturligt för en hund att bita ihjäl en katt, hur kan du ens påstå det? Och för att rädda kattens liv så hade jag absolut använt varje medel för att få stopp på kattens lidande. Om det då innebär att jag ger mina hund ett par ordentliga smällar och ett par blåmärken, Så är det VÄRT det!!!
 
Sv: Hemsk död

Katter är lika mycket bytesdjur som harar, i hundens ögon. De gör ingen skillnad på olika smådjur, om man inte lärt hunden detta redan i valpstadiet. En äldre hund kan läras att låta bli katter, men det kommer fortfarande generellt alltid att vara ett byte.

Bara för att vi ser katten som ett husdjur och en vän så innebär det inte att hunden gör det.
 
Sv: Hemsk död

Katter är lika mycket bytesdjur som harar, i hundens ögon. De gör ingen skillnad på olika smådjur, om man inte lärt hunden detta redan i valpstadiet. En äldre hund kan läras att låta bli katter, men det kommer fortfarande generellt alltid att vara ett byte.

Bara för att vi ser katten som ett husdjur och en vän så innebär det inte att hunden gör det.

Amen! Skönt att du börjat skriva igen :bow:
 
Sv: Hemsk död

*kl*
Jag har en greyhound (visserligen bara åtta mån.) som *peppar,peppar* inte verkar ha nån jättejaktlust i sig och hitills har jag kunnat stoppa henne med ett "stanna" om hon dragit iväg. Skulle hon ta en katt så skulle hon få munkorg på sig ute när hon är lös tills inkallning,stanna och loss fungerade i ALLA lägen oavsett vad som dök upp.En spark skulle inte göra saken bättre och jag tvivlar starkt på att jag ens skulle hinna fram innan kattstackaren var död.

Däremot har jag sparkat en stor schäferhane i sidan med all min kraft i syfte att skada honom allvarligt när han morrandes hoppade på och fällde min treåriga son och jag var absolut beredd på att ta bett på mig om han gått på mig också.
 
Sv: Hemsk död

Vet inte om jag skriver i rätt forum, men jag måste få skriva av mej lite.
Var i stallet idag (nu).Vi har två ny stallkisar som är 16veckor gamla.Ursöta skogskatter.Dom har en kattlucka som dom kan använda för att gå ut och in.
Hundarna var i stallet, brukar inte få vara det.Då hoppar den ena katten ner på golvet och det var det sista hon gjorde i sitt liv. Det var mitt fel, jag borde ha tänkt på att inte öppna för hundarna och ha dom med mej i stallet.
Det var FRUKTANSVÄRT att se när katten blev trasor.
Jag grät och skrek men till ingen nytta. Nu är Kisen i himlen.Snyft!!:cry: :cry:
Bet hunder ihjäl katten eller vad menar du?
 
Sv: Hemsk död

Vissa av beskrivningarna ovan passerar klart gränsen till djurplågeri!!
Det finns gränser vad man får göra även i en sån situation!!
PL
Håller med:bow:
Gå emellan och förhindra visst men man behöver ju inte misshandla hunden. :crazy:
Är glad att Bamse är uppväxt med katter i olika åldrar och även hästar
 
Sv: Hemsk död

Ja när kissar är i himlen så är dom döda.
Och den här katten har varit död länge - tråden är urgammal
 
Sv: Hemsk död

Hunden kanske inte kände katten (därför tog den katten) om den hade känt katten så hade den levt!

Katter kan vara taskig mot hundar också, de kan riva dem i ögonen så att de blir blinda, de kan bitas..skyll inte så mycket på hunden även om den gjorde fel (hunden har faktiskt jaktinstinker)

Jag är mer kattmänniska än hundmänniska, men man måste se det från bådas ögon och se hur de ser det, hunden ser det5 narturligt att ta ett "byte" och katten kämpar men måste ge sitt liv.

tänk om nån skulle sparka på oss om vi var ute o skjutit älg? Hur skulle det sluta;)

Det är väl trist att ett djur dör men sånt är livet...

Ha det bra

Jo, visst, men är övertygad om att tillräckligt väldresserade hundar inte gör en sådan sak. Har man inte pli på hundarna ska man enligt mitt tycke INTE ha dem lösa, det är ju ändå vi som har yttersta ansvaret för dem!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 335
Senast: Lillefrun
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 548
Senast: Skjøldur
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 930
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 321
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp