Hemsk död

Sv: Hemsk död

Tie skrev:
Jag tror apport kan vara en sådan sak som kan lära hunden vara försiktig med det som dom tar i munnen. Hur skulle det se ut om min hund när hon apporterar fågel kommer tillbaka med den helt söndertuggad! :(

Liten spin-off, men det kan bli dödsfall även om du har en fullfjädrad apportör. Vår vorsteh hade ihjäl en av våra hönor så. Hönan var på vift i skogen, och hunden skulle bära hem henne tyckte han. Och tog så fint, så fint så (han kunde apportera råa ägg utan att krasa dem) - men den stackars hönan dog ju i hjärtslag.. Samma sak har hänt med en kanin (nej jag har ingen vidare lycka med mina kaniner nä..), hunden skulle 'bara bära', men kaninen fick hjärtslag och dog..

En KATT däremot hade ju garanterat klara sig OM inte hunden 'tänt till' på att det spottar, fräser och slingrar sig i munnen.
 
Sv: Hemsk död

Jag ser ingen mening med att munkorga flertalet hundar bara för att det sker några få olyckor med katter. Jaga katter kan hunden göra även med munkorg och det är vad de flesta hundar begränsar sig till. Om katten stannar vet hunden inte längre vad den ska göra.

Munkorg används sällan därför att det helt enkelt inte behövs. Jakt-problem är enkelt lösta med träning och att man vet vad man håller i snöret. Har man exempelvis en husky får man räkna med att smådjur kan gå åt och därför hålla hunden borta från katter, kaniner osv. Förvisso kan även den lydigaste hund få för sig att sticka på vilt om man som ägare är ouppmärksam, men ska vi garantera att hunden aldrig jagar något alls så är det typ 1 meters koppel som gäller och det vore ett trist hundliv.

Jag skulle se det som ett personligt misslyckande om jag var tvungen att korga min hund. Kan jag inte ens få min veka rottis att lyda borde jag inte ha hund alls.
 
Sv: Hemsk död

Jag tror att många (omedvetet) glömmer bort att träna på detta. Hunden lyder ju bra när man tränar hemma på gården så då tror man att man har en lydig hund......stort misstag.......

Grundlydnaden skall man givetvis träna hemma, men när den sitter och fungerar hemma det är då den riktiga träningen och nötningen av alla olika moment i olika miljöer och på olika avstånd börjar!

Jag personligen anser att jag ska kunna skicka iväg min hund att exempelvis jaga iväg en katt från gården. När jag sedan mitt under hundens jakt säger "stanna" skall hunden tvärnita den skall trots jaktlusten vara så lyhörd på mina instruktioner/kommandon att den trots frestelserna lyder mig ändå.

Men det är ju de krav jag har på min hund och jag vet att alla inte ställer dom kraven på sin hund.
 
Sv: Hemsk död

Hundslagsmål är lite annorlunda. Hundar biter, släpper och tar om. Då har man chansen att få in en fot emellan och sära på dem. Förhopningsvis finns det då också en hundägare till som kan få bort sin hund.
 
Sv: Hemsk död

Givetvis kan djuren dö av hjärtslag, men hunden har ju inte slaktat det! Och det är tack vare apport träningen. Som du skriver så skulle ju hunden bara apportera. Hade ni inte lärt den att hålla fint och försiktigt när den apporterar så kunde den ha kommit hem en mosad höna och mosad kanin! Vi har också haft Vorsteh förr och denna var också en fullfjädrad apportör som apporterade ALLT och var väldigt försiktig med bytet. Vi skickade henne på apport efter en tjädertupp som vi råkade vingklippa (dålig skytt :angel: ) det blev slagsmål mellan henne och tuppen och slutade med att hon enbart höll fast den tills VI kom och dödade den! Jag hade inte varit arg på henne om hon tuggat sönder tuppen för hon fick rätt mycket stryk av den, men hon hade det så inpräntat att man tuggar inte sänder bytet.

Givetvis är det mentala olika på alla hundar även inom en ras, men jag tror att alla moment i dressyren bidrar till att du får mindre problem längre fram. Katten skulle tex inte ha varit död idag om hunden som dödade den vetat att NEJ är NEJ....
 
Sv: Hemsk död

Jadzia skrev:
Hundslagsmål är lite annorlunda. Hundar biter, släpper och tar om. Då har man chansen att få in en fot emellan och sära på dem. Förhopningsvis finns det då också en hundägare till som kan få bort sin hund.

Ja man kan hoppas, men om inte? Vad gör man? inte helt enkelt att svara på...
 
Sv: Hemsk död

Hoppas att den andra hunden har ett strypkoppel eller liknande på sig som man kan hänga upp den i. Till slut måste de släppa.
 
Sv: Hemsk död

Jadzia skrev:
Hoppas att den andra hunden har ett strypkoppel eller liknande på sig som man kan hänga upp den i. Till slut måste de släppa.

mmmm, men om jag sett min älskling blir söndertrasad av en lös hund och jag inte kunde värja dom på annat sätt än med våld för att skydda min hund? då vetefan vad jag gjort
 
Sv: Hemsk död

peter_lundin skrev:
gör det troligtvis mer skada än nytta att sparka på den o dessutom är risken för allvarlig skada på hunden stor.
Du kallar tydligen alla hundar för byrackor, jag kallar inte alla katter för kattkräk! Vem är det som är "djurrasist"?
PL
Precis var har jag skrivit ngt om att sparka hundar? Jag har skrivit att jag skulle göra allt i min makt för att rädda livet på mitt attackerade djur och där ingår inte att sparka på en hund som redan bitit tag. Men du kan ju citera mig var jag skrivit att jag skulle göra det. Att jag sen skulle kunna tänka mig att skada en attackerande hund är en annan sak. När den väl bitit sig fast får man som sagt ta till andra metoder.

Alla hundar som är byrackor kallar jag för byrackor, uppfostrade hundar är hundar.
 
Sv: Hemsk död

Nu är det ju ingen hästtråd, men men ...

Det är väl många hästar som är sådana, framförallt de med starkt revirstänkande, framförallt hingstar då....
Det är inte ovanligt alls...... Och jag ser inte hur man skulle kunna träna bort det?
Jag hoppas att det inte är sååå många. Hävda revir mot en höna?
Vet inte heller om det går att träna bort. För mig är det mer en fråga om uppfostran och hanterande, fr a under hästens unga period. Inte sjutton ska en häst känna behov av att trampa ihjäl allt som rör sig, förutom folk då.

LIA
 
Sv: Hemsk död

Ambra skrev:
Så du menar att om jag skulle komma hem till dig med min hamster å din katt skulle tugga på den, så skulle det vara helt ok för mig å ge mig på din katt då??? verkar ju vettigt:crazy:
Är du dum på riktigt? Om du kommer hem till mitt hem med tillhörande djur och släpper ner din hamster på golvet (med vetskapen vilka djur som finnes här) bland mina katter så får du skylla dig själv. Att de sen inte skulle göra ngt med din hamster är en annan femma.
 
Sv: Hemsk död

Jadzia skrev:
Vem sjutton har sagt att det är acceptabelt att hunden klipper en katt?

Det både p_l och jag argumenterar mot är den rena djurmisshandel som många uppmanar till. Vi har upprepade gånger påpekat att varken sparkar eller slag får en hund att släppa, utan triggar den bara ännu mer. Därför är det meningslöst att sparka hunden i syfte att rädda katten utan det blir bara ren hämdaktion mot hunden.
Jag har inte skrivt ngt om att sparka hundar som bitit tag i ett annat djur. Och att efteråt gå på hunden skulle jag aldrig göra, utan vad jag skrivit är att jag skulle göra allt jag kan för att rädda livet på mitt attackerade djur, och där ingår inte att sparka på hund som redan bitit sig fast för det räddar antagligen inte livet på djuret. Att i efterhand ge sig på hunden är enbart förkastligt.

Om din hund däremot biter ihjäl ngt av mina djur så kan ni räkna med en anmälan.
 
Sv: Hemsk död

ankans skrev:
Det är väl många hästar som är sådana, framförallt de med starkt revirstänkande, framförallt hingstar då....

Det är inte ovanligt alls...... Och jag ser inte hur man skulle kunna träna bort det?

Ett 10 månaders shettissto är väl ändå inte starkt revirhävdande :confused:
Och det Är borttränat. Hon älskar fortfarande inte smådjur och kommer nog aldrig att göra det heller, men hon accepterar att de finns och hon tolererar deras närvaro!
Hon kan i dagsläget tolerera att en höna flaxa upp och sätter sig på hennes rumpa utan problem :cool:
 
Sv: Hemsk död

Alexandra_W skrev:
För att du är människa och (förhoppningsvis, även om jag börjar känna viss tveksamhet i frågan..) har möjligheten att TÄNKA, helst logiskt med. Hur man än vrider på det så är en hund och en människa förvisso däggdjur bägge två, men på HELT olika nivåer. Alltså begär jag mer av dig än av hunden.
Jag vet inte vad du vill ha fram med den här meningen

Ditt 'smådjur' är inte värt mer än mina hundar (som btw inte är byrackor..) egentligen, éftersom du säkert har ett högt emotionellt värde på det. Däremot så är INGEN hjälpt av att du i vredesmod ger min hund stryk för den ätit upp ditt djur. Det gör inte ditt djur mer levande, det gör inte min hund till en bättre hund och det gör absolut inte mig till en bättre hundägare. Att däremot skälla ut mig och/eller anmäla mig/rikta krav mot MIG, hundägaren, gör förhoppningsvis att du eliminerar all risk att min hund äter upp någon annans smådjur igen.
Återigen, citera var jag skriver att jag i vredesmod skulle ge mig på en hund som dödat mitt djur? Om du läser igen ser du att jag skrivit att jag skulle göra allt jag kan för att rädda livet på mitt djur, inte att sparka och slå en hund efteråt. :smirk:
Om din hund hade ihjäk ngt av mina djur så skulle jag självklart rikta det mot dig, med anmälan och en sanningens ord. Vad jag hela tiden skrivit om är i det attackerande skedet. Dessutom har jag inte skrivit ngt om att sparka på hund som bitit tag i offret.

Sen, nu är jag elak, men OM du skulle i vredesmod ge dig på en hund som attackerar ditt smådjur, och din enda avsikt är att STRAFFA den - då hoppas jag att det är en hund av den vassare typen som riktar om och siktar in sig på dig. Så kommer du inse varför det INTE är en bra ide ur NÅGON aspekt att i vredesmod slå en hund för att försöka få den att släppa byte..
Men gud människa läs för h##e vad jag skrivit. VAR har jag skrivit att jag skulle gå in för att bestraffa den attackerande hunden? Återigen, jag har enbart skrivit att jag skulle göra allt jag kan för att rädda mitt djur inte i affekt försöka bestraffa hunden efteråt.

Lär dig skilja på vad olika personer skriver :mad:
 
Sv: Hemsk död

Så du menar att det är ok för hästen att sparka ihjäl hunden om den kommer in i en hästhage?! Är det då också ok för hunden att skada katten om den dyker upp på hundens gård?
 
Sv: Hemsk död

Gnist skrev:
Ett 10 månaders shettissto är väl ändå inte starkt revirhävdande :confused:
Och det Är borttränat. Hon älskar fortfarande inte smådjur och kommer nog aldrig att göra det heller, men hon accepterar att de finns och hon tolererar deras närvaro!
Hon kan i dagsläget tolerera att en höna flaxa upp och sätter sig på hennes rumpa utan problem :cool:

Inte vet jag, och det kanske går att träna bort på vissa individer, men jag hävdar att det finns framförallt hingstar som inte tolererar att man inkräktar på deras område, och jag hävdar att det inte går att träna bort på alla...

För en unghäst kan det ju bero på att den blivit skrämd av smådjur, dålig syn etc.... och då är det nog inte omöjligt att träna bort heller....
 
Sv: Hemsk död

Var har jag skrivit att det är ok? Det skulle vara mkt olyckligt men det kan hända om man låter hunden springa in i hästhagen.

Om hunden dödar katten på sin egen gård är det mer försvarligt än om hunden kommer hem till katten eller på annan plats ja.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 336
Senast: Lillefrun
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 548
Senast: Skjøldur
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 930
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 321
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp