hemsk avlivning....varning

Sv: hemsk avlivning....varning

pratade med en kompis igår...hennes vän skulle avliva sin pålle för ett tag sedan...
de tog hästen ut till skogen, och en man skulle skjuta hästen.

precis när han tryckte av slet sig hästen för ägarn och han sköt AV stackars nosen på hästen....:( hästen sprang för livet genom skogen och de fick jaga honom genom skogen all världens väg innan han lyckades skjuta hästen på håll

va hemskt...man mår illa när man hör sånt här:( :( :(

Just därför är det värt pengarna att ta upp veterinären som ger en liten laddning med lugnande innan..

En hästs tår inte kolugn och sen precis i skottögonblicken sliter sig. Alltså lär hästen ha varit uppstressad redan innan, och en god skytt lägger inte ens an då. Du tar inga chanser med ett skott.

Det är DET folk vänder sig emot.

KeyKey! då fattar jag :cool:

Om du läser hela tråden så förstår du både hur det kunde hända (om det nu hänt...) och framförallt hur du undviker att det händer din häst.

usch vad hemskt :cry: :mad:

mina 2 hästar som gått vidare lät jag avliva på våran åker i stugan.. efter att ha fått tillstånd av länsstyrelsen samt kommunen att gräva ner dom där..

Pappa ( som är en mycket erfaren jägare) och en bonde i närheten hjälptes åt att hålla hästen.. å båda vara vid dessa tillfällenn helt lugna stod helt stilla så det gick snabbt och smidigt...

Skulle aldrig någonsin kunna riskera att något skulle kunna gå fel.. liksom varken min pappa eller den här bonden skulle.. skulle hästarna varit stressade så skulle dom givetvis inte tagit bort dom vid det tillfället.. det är ju galet att göra det..

Just därför är det värt pengarna att ta upp veterinären som ger en liten laddning med lugnande innan..

Jag känner till ett antal hästar som skulle bli BETYDLIGT mer stressade av att se vererinären, för att inte tala om att sprutas, än av främmande peson med bultpistol.

Så känner jag till fall där en dos lugnade till hästägaren säkert skulle hjälpa mer än att ge det till hästen... Med tanke på hur jag själv mått när hundar och marsvin avlivats är jag inte helt säker på att jag inte själv platsat i den kategorin om det gällt den egna hästen. När jag hade häst visste jag vem jag kunde be om hjälp vid en planerad avlivning.

skulle aldrig låta nån skjuta min häst om det inte va jätte jätte akut då hästen ligger.. klantigt..:mad: :cry:

Hur lyder den lagen?
Faktum är, att det är mycket vanligt att man använder kulgevär till avlivning av nöt och svin vid hemmaslakt på gårdar och jag tror inte att lagen skiljer ut hästar därvidlag.

Kulvapen ÄR tillåtet. Skott mot annat än 'punkten i pannan' följt av avblodning eller att veterinär ger överdos narkosmedel och konstaterar hästen död är INTE tillåtet.

Så, det är FULLT tillåtet att skjuta i pannan med kulvapen. Men det är INTE tillåtet att med kulvapen skjuta t ex hjärtskott.

Och att skjuta, med kulvapen eller bult, är inte en avlivningsmetod, det är en bedövningsmetod. Avblodningen är själv avlivningsmetoden vid skott (kan ju ren tekniskt ersättas med injektion efteråt om man vill ha det oblodigt men ändå inte spruta häst som är vid medvetande)

Så, inget 'fel' alls på kulvapen, mitt kbl slaktades på slakteri med kulvapen. Däremot får du inte skjuta med det 'hur som helst'.

För dom som reagerar på att man i TS fall missade skottet, ska upplysas om att inte heller bultpistol är helsäker i sammanhanget. Det hänger mycket på den som sköter vapnet. Ett djur kan rycka till precis innan skottögonblicket, och det går inte då att hålla tillbaka avtryckarrörelsen. Resultatet blir en felträff. Därför viktigt att skytten "känner av" situationen. En hink med godismat brukar ge den bäst garantin för ett korrekt skott.
Vad jag reagerar på, är att "halva mulen sköts bort", dvs en rejäl miss. Hur var det möjligt?

Det är väl precis den grova missen folk reagerar på.. Det är iaf det jag reagerar på. För hästar är levande och oberäkneliga djur och kan rycka till, vrida huvudet etc och då kan det 'ta fel'. Men en häst står ju inte kolugn, för att precis i skottögonblicket flippa ur såpass att skottet tar rakt i mulen. (Sen att de efter det sliter sig är dock inget konstigt, bara beklagligt). Alltså, JAG kan inte tolka det på annat sätt än att endera visste den som höll i vapnet inte riktigt vad h*n höll på med, eller så var hästen inte lugn innan. Och precis som dus äger, är de inte lugna innan ens, då trycker man inte av.

pratade med en kompis igår...hennes vän skulle avliva sin pålle för ett tag sedan...
de tog hästen ut till skogen, och en man skulle skjuta hästen.

precis när han tryckte av slet sig hästen för ägarn och han sköt AV stackars nosen på hästen....:( hästen sprang för livet genom skogen och de fick jaga honom genom skogen all världens väg innan han lyckades skjuta hästen på håll

va hemskt...man mår illa när man hör sånt här:( :( :(

Om man har en bultpistol mot hästens panna och utför avlivningen korrekt och när hästen står lugnt ska inte detta kunna hända..!

Stackars häst pga av otroligt oansvarsfulla personer.

Jag blir arg! :mad:

shit, stackars häst säger jag bara...
Min förra sköthäst vart skjuten i pannan med ett gevär... o de va en ridskola som hade hästen.....
Om min häst skulle bli så illa däran att han måste avlivas direkt så skulle inte min pappa tveka att hämta geväret och skjuta han, han har vart jägare i snart 50år... så han har erfarenhet, lyckades skjuta ett lyckat skott i nacken på en grävling i november t e x :)

OBS! detta med grävlingen var inte för sköjs skull utan för att den höll på att döda vår hund valp ( nej, valpen vart inte i närheten när grävlingen sköts).

Men egentligen är det klart som fan att hästen var uppstressad! hästar precis som andra djur känner på sig att det ska händ ngt, om man kommer gråtandes och går ut i skogen med en främmande , min gamla islandshäst har alltid gått i in i transporten utan att krångla, men när jag skulle lasta (hanskullesäjlas) så total vägrade han och vi fick ståa halva dagen innan han gick in... Stackars häst, och om jag får säga mitt, tkr jag detta är riktigt oansvarigt.

finns att många amatörer å så kallade häst människor. bättre å anlita folk som kan sin sak så behöver inte sånt här hända. men de är ju min åsikt.

De ästa hade kanske varit om hästen fått varit i sin hage o fått gott om mat att äta o han som skjutit varit där en stund så den fått vänja sig o sedan tryckt. då hade nog allt gått lugnare.... otäckt

Låter verkligen underligt, undrar samma sak, vart sköt de hästen?
Visst fungerar ett hjärtskott även på häst, de stendör de också, men i o m att det handlar om just avlivning har jag också hört att det måste ske mot huvudet, i pannan...
Måste vara svårt med gevär, pistol kanske *funderar*... min farmor berättade dock att när hon var liten slog de ihjäl hästarna, en stor spik och en hammare, välriktat hårt slag... så det GÅR ju att ta död på dem på många sätt.... :crazy:

min farmor berättade dock att när hon var liten slog de ihjäl hästarna, en stor spik och en hammare, välriktat hårt slag... så det GÅR ju att ta död på dem på många sätt....

Det blir "samma slags död" som när man skjuter dem med vapen i pannan. Räknas endast som bedövning, man måste avbloda efteråt.

en liten undran bara .. .
din pappa sköt grävlingen för att ...

citat " OBS! detta med grävlingen var inte för sköjs skull utan för att den höll på att döda vår hund valp ( nej, valpen vart inte i närheten när grävlingen sköts)."

grävlingen höll på att döda hundvalpen ... men grävlingen var inte i närheten av valpen när grävlingen sköts ... Hmmm får inte riktigt den ekvationen att gå ihop!

Största klåparen är ägaren.

/P Döben

Ja här kan jag inte annat än hålla med.. Shhitt varför inte anlita någon som vet va han håller på med.. Skulle aldrig utsätta min häst för något dylikt.. Nä proffs får det vara för min del.. Tänk på djuret innan ekonomin..

Lider stakt med hästens sista mardrömmstimmar.:cool: :eek: :mad: :cry: :(

Låter verkligen underligt, undrar samma sak, vart sköt de hästen?
Visst fungerar ett hjärtskott även på häst, de stendör de också, men i o m att det handlar om just avlivning har jag också hört att det måste ske mot huvudet, i pannan...
Måste vara svårt med gevär, pistol kanske *funderar*... min farmor berättade dock att när hon var liten slog de ihjäl hästarna, en stor spik och en hammare, välriktat hårt slag... så det GÅR ju att ta död på dem på många sätt.... :crazy:

många hemma slaktare använder fortfarande den metoden. har inte hört att det används på häst, men väl svin, nöt och får villket jag även bevittnat hos en granne. inte värre än bult pistol men lite "bökigare". det är ett rakt "järnrör" med en platta i ena änden att "slå på" och "spetsigare" i den andra(som ett mindre "stenhuggar järn")oftast använder dom en klubba att slå till med. (djuret blir ju "hjärndött" med en gång, men ska ju avblodas både för att anses dött och för att köttet ska gå att använda)

oftast "stendör" inte ett djur som skjuts med hjärtskott, utan kan springa iväg ganska långt. det är sällan hjärtat träffas utan oftast är det lungorna. hjärtskott är snarare en "benämning" av skottomr.
dödsorsaken blir oftast förblödning och att andningen lägger av, lungorna kollapsar (vilket iof. går ganska fort, men djuret hinner springa en bit.)

Senast ändrad av en moderator:

Ja fast även om du skjuter ett djur i huvudet så kan det springa en bit, se på hönor som man nackar, de springer oftast iväg om man släpper dem, utan huvud.
Så ett djur som skjuts ordentligt i "hjärtat" känner i de allra flesta fall ingen smärta, då chockverkan är större, så de är ju alltså "döda" egentligen.
Men hagelvapen är det ju chocken som dödar, inte skadorna i sig egentligen.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 149
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 770
Senast: pews1972
·
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 407
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 678
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar