hemsk avlivning....varning

Sv: hemsk avlivning....varning

Förlåt, men jag tänker direkt "vandringshistoria"...:angel:

OM det inte är det så undrar jag hur 17 man är funtad när man tar ut hästen i skogen för att försöka avliva den på detta sätt?:mad: :mad: :mad:

nepp det är ingen vandringshistoria...vet ifråga vem tjejen är nämligen...men ingen jag känner sådär direkt...

Har hört betydligt värre saker som hänt på slakterier, med "yrkeskunnigt" folk, har varit tvungen att nödslakta en häst med älgjägare då veterinären inte tyckte det var lönt att komma....
och det gick bra, var inte med själv men dom flesta älgjägare vet nog vad dom gör...

Älgstudsare, inte älgjägare..

Och mitt kallblodssto slaktades på slakteri med kulvapen. Men inte fasiken var det något siktandes på håll inte, utan pipans mynning dikt an mot pannan. Då beslöt sig hästen för att se sig omkring en gång till, varvid slaktaren sänkte vapnet, lät hästen kika, och när hon kikat klart la han an igen. Hästen stod still, vapnets mynning mot pannan och sen var det över.

Så, yrkeskunnigt folk med älgstudsare ska veta bättre än att skjuta på håll. Att avliva med kulvapen är helt okej, och lagenligt, slaktmask/bultpistol eller kulvapen är vad som godkäns i 'skjutväg', men inga hjärtskott eller liknande här inte.

Och en jägare som skjuter häst på håll eller med hjärtskott vet INTE vad de gör när det gäller hästar.

Jag har en mycket skicklig jägare i bekantskapskretsen, som är den jag skulle ringa om det var kris, hans kulle aldrig nånsin ge sig på hjärtskott på häst, för han är skicklig nog att veta att hästar 'tar' man via pannan. och hans kulle knappast chansa och trycka av på orolig häst heller, ingen skicklig jägare som vet vad de hålle rpå med chansar.

Sen, i en extrem situation där alla andra alternativ är omöjliga, så hellre ett hjärtskott av skicklig jägare än att låta det vara och hästen plågas. Men det som TS beskriver är inte en akut krissituation utan andra alternativ.

Senast ändrad:

Älgstudsare, inte älgjägare..

Sen, i en extrem situation där alla andra alternativ är omöjliga, så hellre ett hjärtskott av skicklig jägare än att låta det vara och hästen plågas. Men det som TS beskriver är inte en akut krissituation utan andra alternativ.

var det inte akut när hästen slet sig å de fick jaga den i skogen..det kallar jag ganska akut då hästen plågades av sin "halva" mule

men det hade inte hänt om det varit en slaktare som vetat vad den gjort :smirk:

Man ska ALDRIG avliva en häst utanför en inhängnad, just för att den kan slita sig. Sånt har hänt även med hundar när ägaren velat att den ska dö i sin favoritpark etc (då med avlivningsvätska förstås).

Kan man transportera bort kroppen däeifrån är inomhus bäst, gärna i boxen. Näst bäst är en liten hage.

Ja det kanske inte är det bästa sättet men hon visste ju inte vad hon skulle göra när hästen var så dålig den orkade inte stå upp en längre tid och hon fick inte tag i någon annan. men jag vet inte exakt hur det gick till för dte var längedsedan säkert 10 år sedan, och jag var inte med så jag vet inte i riktigt vad som hände men hon tycket det var bäst för hästen. Men jag ska andvända någon säker och icke plågosam metod hemma på gården när den hemska dagen kommer:cry:

men det hade inte hänt om det varit en slaktare som vetat vad den gjort :smirk:

kanske inte men visst händer det stories även med vana slaktare. Bäst om inte folk vet. :angel:
Många slakterier vill inte ha hästägaren där alls och det är inte så konstigt OM något går snett. :o

kanske inte men visst händer det stories även med vana slaktare. Bäst om inte folk vet. :angel:
Många slakterier vill inte ha hästägaren där alls och det är inte så konstigt OM något går snett. :o

visst kan det gå snett hur sjutton man än gör.

men med vana slaktare som inte skjuter på håll så lär risken vara BRA mkt. mindre.

att slakterierna helst inte vill ha hästägaren inne i hallen vet jag oxå, dels för att hästägaren själv många ggr. inte är lugn nog och pga. skaderisken för ÄGAREN (finns ju dom som ställer sig framför hästen när den bultas :eek: )

ända gången jag tyckt det varit obehagligt har varit med den gamla avlivningsvätskan. även om hästen rest sig/hoppat/slått runt eller kastat sig (har hänt med både bult och spruta) så är ju hästen ändå borta när den landar, så den lär ju inte haft ont av det.(det är ju mer en reflex. läskigt för ägaren men knappast för hästen)

Om man avlivar inomhus med bult/kulvapen borde det väl vare ett lika stort problem att få bort blodet från avblodningen som att flytta hästkroppen?

*KL*

Det händer nog relativt ofta "olyckor" i samband med avlivning. Till och med på klinik vill de sällan att hästägaren är med när de injicerar vätskan, till viss del för att hästen kan kasta runt i spasmer ett bra tag innan den dör. Det är ju inte ett "värdigt" sätt att dö på, men det man inte vet blir man inte lidande av, heter det ju. Den dagen det blir dags, OM det blir dags, så vill jag nog vara med oavsett vad som händer/kan hända. Jag vill hellre veta.

Överhuvudtaget tycker jag att "anlita jägare" är oansvarigt, eftersom man inte kan veta i förväg om personen tänker likadant som en själv eller inte. De flesta karlar är ganska blödiga bakom den oborstade fasaden och jag vet flera som inte skulle kunna tänka klart i en sådan situation. De skulle bara vilja skjuta och få det avklarat, även om de har jaktlicens och inte blinkar för att döda vilt. Detär liksom inte samma sak att döda för brödfödan som att avliva ett tamt djur, kanske till och med deras egen kompis...

Man ska ALDRIG avliva en häst utanför en inhängnad, just för att den kan slita sig. Sånt har hänt även med hundar när ägaren velat att den ska dö i sin favoritpark etc (då med avlivningsvätska förstås).

Kan man transportera bort kroppen däeifrån är inomhus bäst, gärna i boxen. Näst bäst är en liten hage.

Hm vi har tagit bort en hel del hästar genom åren i stallet. Senast så sent som för 2 timmar sedan och aldrig stått i inhägnad el inomhus. Idag så stod hästen m från hagen där alla kompisar stod. Med mulen nerkörd i havrehinken så hann hon aldrig märka när killen kliade henne på pannan och sköt henne med slaktmask. Ingen häst har varit stressad utan det har gått lugnt till in i det sista. En lugn person vid grimskaftet, en mathink och en avlivare som vet han gör samt en lugn plats som är hemmatam för en häst är nog det bästa. Aldrig att jag skulle gå upp i skogen utan jag tycker det är bäst utan för den vanliga hagen i närheten av hagkompisarna. Hitills har ingen annan häst reagerat på skottet el avblodningen så det är en myt om något.

Skönt att höra folk som tar det lugnt och gör det bästa för hästen.

Har hållt i grimman en gång när en häst skulle tas bort. Trots att det var på slakteriet så gick det väldigt lugnt och värdigt till. Det var dock inte min häst utan var meningen att jag skulle vara med som stöd. Dock tyckte både jag och de som jobbade där att det var bättre att ägarinan inte var med då hon var rejält upprörd. Hästen stod lugnt och blev kliad i pannan och sen var det godnatt.

Måste säga att jag håller med Pinky... tänker på vandringshistoria

Extremt klantigt och hemskt :crazy:

Men personligen avlivar jag hellre min häst på gården där den alltid har gått med en bultpistol, ingeting vet och känner ingen stress, kan i hela friden inte förstå människor som skickar iväg sina hästar till slakt och avlivning. Kan inte tro att de nånsin varit på ett slakteri och vilken stress det innebär för djuret att åka till en främmande plats där det finns tonvis av djur genomstressade. Inte direkt ett lugnt slut.
Nej en smärtfri och snabb död hemma på plats är det allra bästa för alla djurarter enligt mig
Fram för fler småskaliga gårdsslakterier :love:
Mumin

Extremt klantigt och hemskt :crazy:

Men personligen avlivar jag hellre min häst på gården där den alltid har gått med en bultpistol, ingeting vet och känner ingen stress, kan i hela friden inte förstå människor som skickar iväg sina hästar till slakt och avlivning. Kan inte tro att de nånsin varit på ett slakteri och vilken stress det innebär för djuret att åka till en främmande plats där det finns tonvis av djur genomstressade. Inte direkt ett lugnt slut.
Nej en smärtfri och snabb död hemma på plats är det allra bästa för alla djurarter enligt mig
Fram för fler småskaliga gårdsslakterier :love:
Mumin

och jag kan inte förstå när folk uttalar sig om saker de inte vet om.. Sorry, men det behövs inte fler felaktiga skräckhistorier ang slakt. Om man inte skickar dem med slaktbilen, utan kör hästen själv, behöver slakt på slakteri - litet eller stort - vara traumatiskt eller stressande för hästen. Dessutom tar alla slakterier jag vet om hästar vissa dagar, och då först på morgonen. Dvs de behöver inte träffa på en massa stressade kossor, grisar, får etc.

Det händer nog relativt ofta "olyckor" i samband med avlivning. Till och med på klinik vill de sällan att hästägaren är med när de injicerar vätskan, till viss del för att hästen kan kasta runt i spasmer ett bra tag innan den dör. Det är ju inte ett "värdigt" sätt att dö på, men det man inte vet blir man inte lidande av, heter det ju. Den dagen det blir dags, OM det blir dags, så vill jag nog vara med oavsett vad som händer/kan hända. Jag vill hellre veta.

Visst kan olyckor alltid ske, men att djurklinikerna inte vill ha ägaren med är av praktiska skäl. och jag vet ingen klinik som inte låter djurägaren se på på avstånd. Dvs man kan själv se även om det går åt skogen. Däremot vill de ofta(st) inte att djurägaren håller hästen själv, utan den får vara en bit därifrån. (Men får sen naturligtvis gå fram och klappa och ta farväl av hästen).

Sen, det är ytterst svårt, precis som du påpkar, att få det 'lugnt och stillsamt' när det handlar om så stora flyktdjur, som kämpar för att hålla sig på benen. För en hund t ex kan du ju ge lugnande så kommer den lägga sig lugnt och fint, en häst kämpar ju i det längsta att hålla sig på benen och lägger sig inte 'frivilligt' (därför jag inte tycker om avlivning med gamla sprutan). Och när man bultar så 400 - 600 kg vikt som handlöst faller i backen är ju inte så stillsamt. Och har man inte sett det innan, eller vet sådana detaljer som att de drar upp läpparna i dödsögonblicket, dör med öppna ögon och tömmer tarmen och att de kan krampa, gnägga och ha synlig puls även efter att de fallit (vid bultning) så kan det bli en ännu otrevligare händelse. Och är ju svårt att veta innan vilka som tänker krampa liksom.

Och det är då lättare att inte ha djurägaren i 'direkt anslutning' till hästen när det händer, och mans lipper risken med en mosad djurägare om hästen faller snett eller inte som förväntat. Så jag kan förstå djurklinikerna (även om jag kräver att få hålla själv). och det är knappast för att ägaren inte 'ska se om det går åt skogen'.

Men visst händer det - tyvärr.

Men hallå man skjuter väl inte häst med gevär???

:eek:

Dålig hästägare tycker jag som inte tar ut en riktig trotjänaravlivning

Hm vi har tagit bort en hel del hästar genom åren i stallet. Senast så sent som för 2 timmar sedan och aldrig stått i inhägnad el inomhus. .

Inte heller här har de tagits bort i 'inhägnad'. Kallblodsstoet togs ju bort på lilla gårdsslakteriet, men unghästen slutade sina dagar på stallplanen (inte inhägnad), ponnyerna så en slutade på stallplanen och en vid sin grav i vinterhagen (så okej, inhägnad men såpass många hektar räknas nog inte).

Ingen har varit minsta orolig, och varför skulle de? Matte/husse är med, det kommer en trevlig gubbe och kliar på dem, de får oftast något gott att äta (jag kör inte alltid med havrehink dock, ungstoe stod bara och..stod hon) och en massa uppmärksamhet får man. Och det var liksom det sista de upplevde i den här världen.

MINA hästar är iaf sociala djur som inte har någonting emot människor, inte är huvudskygga alls, och tror alla människor om gott. Så, det finns ingenting i situationen som upprör.

Ang blodlukt.. När kallblodsdamen togs bort på slakteri så låg det en halvflådd, 'nydöd' häst en meter därifrån, och det stank blod. Jag tänkte 'skit också, det här går aldrig' och tvärnitade i dörröppningen. Hästen puttade mig in i rummet och klev in. Sen stod hon där och tyckte, jaha ja? Tittade på den döda hästen, skulle LUKTA på den (där satte jag stopp) men var inte minsta lilla orolig. Inte heller av att ha ett gevär mot huvudet. Hon tyckte mest gubben var en trevlig prick, för han kliade ju henne i pannan (strök bort pannluggen för att se bättre..), och matte stod och kliade och havre hade man ätit innan med.

Så, jag håller med om att det är en myt att hästarna reagerar på blodlukten. Skottet kanske de kan reagera på om man använder kulvapen, men inte så de associerar det med död, utan bara att de hajar till ang vad som small, på samma sätt som de skulle det om avgasröret på en passerande bil small till.

Jag vill tvärtom sträcka mig så långt att jag om det är möjligt faktiskt skulle vilja låta de kvarvarande hästarna titta och nosa på den döda kompisen. Tror att det (iaf om man har få hästar eller hästar som är väldigt tighta kompisar) kan få dem att förstå att kompisen är 'borta'. Man ska inte glömma att död är en del av vardagen för vilda hästar, och tänk på hur de gör, de nosar lite på polaren, sparkar ev lite och sen så fortsätter de äta eller vad de nu skulle göra. (Undantaget föl som sörjer sin mor, och mödrar som sörjer sitt föl, de kan ju stå både länge och väl vid kroppen och både bara stå och vakta, och knuffa, sparka och bita för att säga 'res dig nu!!'.) Och det finns ju en anledning att ston som fått en stund med sin döda fölunge tycks ta det bättre efteråt än ston vars fölunge bara 'försvunnit'.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 149
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 770
Senast: pews1972
·
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 408
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 678
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar