hemsk avlivning....varning

Sv: hemsk avlivning....varning

Det du skriver låter väldigt vettigt tycker jag. Hästarna behöver väl också sörja...Fast det är väldigt sorgligt det du skriver...:(

Jag vill tvärtom sträcka mig så långt att jag om det är möjligt faktiskt skulle vilja låta de kvarvarande hästarna titta och nosa på den döda kompisen. Tror att det (iaf om man har få hästar eller hästar som är väldigt tighta kompisar) kan få dem att förstå att kompisen är 'borta'. Man ska inte glömma att död är en del av vardagen för vilda hästar, och tänk på hur de gör, de nosar lite på polaren, sparkar ev lite och sen så fortsätter de äta eller vad de nu skulle göra. (Undantaget föl som sörjer sin mor, och mödrar som sörjer sitt föl, de kan ju stå både länge och väl vid kroppen och både bara stå och vakta, och knuffa, sparka och bita för att säga 'res dig nu!!'.) Och det finns ju en anledning att ston som fått en stund med sin döda fölunge tycks ta det bättre efteråt än ston vars fölunge bara 'försvunnit'.

Håller med dig där. En av mina grannars hästar (de hade 4 st) var tvungen att avlivas pga stelkramp i våras. Han hade stått inne i stallet med bästa kompisen hela dagen och de andra två var ute i hagen. Vid avlivningen ledde vi ut honom ur stallet, han fick sin spruta och de två i hagen såg det hela. De förstod. När jag sedan skulle släppa in dem stannade de till och tittade på honom och sen traskade de lugnt in i stallet.

Acusia däremot, som stått inne, for runt i boxen och gnäggade. Så jag släppte ut henne så hon oxå skulle kunna se var han blivit av. Hon travade genast en bra bit bort i hagen och ställde sig där och gnäggade och såg sig omkring. Sen galopperade hon tillbaka till stallet och förstod fortfarande inte hur han kunde vara spårlöst borta.

Men när jag släppte ut dem morgonen därpå förstod hon oxå att han låg där precis vid stalldörren. Sen var det mesta som vanligt igen. Det har varit större förvirring i flocken när någon kompis har sålts.

Jag kan berätta hur det var när min förre pålle gick bort. Han gick ett par år på sommarbete tillsammans med fem ardennrar och två ponnyer, alla ston och varav b-ponnyn var hopplöst förälskad i min häst (obesvarad kärlek ;) ). Sista sommaren så avled han på betet (helt på egen hand, utan inblandning av utomstående...:crazy: ). Ponnyn gick inte längre än två meter ifrån min häst från att han blev dålig och låg ner tills det hela var över. Vi motade ut de andra hästarna och spärrade av den delen av hagen som min häst låg i. När vi lyfte ut kroppen från hagen så följde ledarstoet, den äldsta ardennern, tätt efter hjullastaren och stod sedan vid grinden och tittade när kroppen blev upphämtad av en lastbil. Sedan verkade hon nöjd när hon sett var hennes flockmedlem tog vägen. B-ponnyn däremot stod vid grinden nästintill hela dagarna i en hel vecka och tittade efter min pålle som aldrig kom tillbaka. Jag tror att hon sörjde honom, även om hon sett att han var död.

nepp det är ingen vandringshistoria...vet ifråga vem tjejen är nämligen...men ingen jag känner sådär direkt...

Verkar ju helt sanslöst. Och att ta ut i skogen för avlivning är ju märkligt. Inte minst för att det är svårare att ta med kadavret sedan. Stallbacken är ju lämpligare.

Hälsning Maja

Hästen jag var med till slakteriet med var en travare som åkt land och rike runt och tävlat. Så var van nya ställen och slakteriet tog då alltid hästar på morgonen och allt var renskurat och lugnt. Såg inte det minsta av "slakteriet" utan var ett eget rum och det enda som syntes var en vinsch i taket.

man kan ju inte direkt skylla på skytten heller...hästen slet ju sig...för klen person till att hålla hästen kanske...ja vet inte...är väl ingens fel eg men hemskt var det iaf....

Men va fan! Ingen kan ju hålla en häst som sliter sig . Elr du kanske kan ? Jag kan i alla fall inte .

Jag kan berätta hur det var när min förre pålle gick bort. Han gick ett par år på sommarbete tillsammans med fem ardennrar och två ponnyer, alla ston och varav b-ponnyn var hopplöst förälskad i min häst (obesvarad kärlek ;) ). Sista sommaren så avled han på betet (helt på egen hand, utan inblandning av utomstående...:crazy: ). Ponnyn gick inte längre än två meter ifrån min häst från att han blev dålig och låg ner tills det hela var över. Vi motade ut de andra hästarna och spärrade av den delen av hagen som min häst låg i. När vi lyfte ut kroppen från hagen så följde ledarstoet, den äldsta ardennern, tätt efter hjullastaren och stod sedan vid grinden och tittade när kroppen blev upphämtad av en lastbil. Sedan verkade hon nöjd när hon sett var hennes flockmedlem tog vägen. B-ponnyn däremot stod vid grinden nästintill hela dagarna i en hel vecka och tittade efter min pålle som aldrig kom tillbaka. Jag tror att hon sörjde honom, även om hon sett att han var död.

Gud vad sorgligt.. Blir ju nästan tårögd :cry:

Stackars häst.:eek: De måste varit hemskt för den. Det finns väl andra sätt att "döda" en häst på? Det finns väl typ såna sprutor elr ?

Och du är den enda som vet något om det menar du :smirk: Att du har haft bra upplevleser på ett slakteri innebär det att allas upplevelser är de samma?

Ledsen men jag har också varit på ett fleratal slakterier, i fler olika län. Även varit på gårdsslakterier osv.
Och jag kvarhåller att min åsikt är att det är stressande för djuret/ena

Djur hör bättre, känner lukter vi inte kan förnimma och känner närvaro av stress hos andra djur.

Så åter igen jag skulle aldrig skicka min häst till slakt, utan avliva honom på gårdsplan av en skicklig veterinär eller annan sakkunnig.
Inte så länge jag vet att det finns en chans att han känner sig stressad, hemma vet jag att han inget kommer veta och inget kommer märka
Så det är min åsikt och mitt sätt att försäkra mig över att hans slut kommer ske utan något lidande.

Mumin

Senast ändrad:

Sköt dom med vanligt gevär lr??
Vi tog bort en häst i vårt stall nyligen. Då använde dom bultpistol å allt gick snabbt å smärtfritt.
Hästen fick sitt sista andetag på gården å behövde inte stressa uppsej nått.
Ok obehagligt att se, men allt gick lugnt å harmoniskt till iaf.
å hästen fick en "rättvis" avlivning utan smärta.
finns ju riktiga människor att anlita för sånt här.

hallå :confused: det där va nog inte till mig va ? eller vad va det jag skrivit som va så hemskt :confused:

Och du är den enda som vet något om det menar du :smirk: Att du har haft bra upplevleser på ett slakteri innebär det att allas upplevelser är de samma?

---

Så åter igen jag skulle aldrig skicka min häst till slakt, utan avliva honom på gårdsplan av en skicklig veterinär eller annan sakkunnig.
Inte så länge jag vet att det finns en chans att han känner sig stressad, hemma vet jag att han inget kommer veta och inget kommer märka
Så det är min åsikt och mitt sätt att försäkra mig över att hans slut kommer ske utan något lidande.

Mumin

Nej, jag ville bara vända mig emot att ditt uttalande var fomulerat väldigt kategoriskt. Inte som 'min erfarenhet är' utan 'det är så att'.

Jag är helt övertygad om att det finns hästar som varit stressade vid avlivning på slakteri, men jag vet också att de finns de som inte är minsta stressade. Enligt mig är det väldigt sammankopplat mer hur det är 'runt omkring' (är det andra djur där? Är det renspolat och rengjort eller blodigt? Är det första på morgonen så det är lugnt osv?).

På samma sätt som jag vet att vissa hästar inte skulle vara lugna vid bultavlivning, medan andra är det.

Men vill inte att de som funderat åt ena eller andra hållet och är i valet och kvalet ska få intrycket att det alltid är si eller så. Utan det beror på så otroligt mkt runtomkring.

SKICKA häst på slakt skulle jag heller inte göra, och inte rekommendera någon då det om något lär vara stressande. Stor skillnad tycker jag på att åka själv (förutsätter såklart en åkvan häst som åker lugnt och är lugn på nya platser, de som inte är det ska inte behöva åka) och att skicka med slaktbilen.

Sen, jag tar också helst bort hemma, hänger väldigt mycket ihop med det jag skrev om att jag helst vill att kompisarna ska se och förstå att deras kompis är död. De brukar ha det lättare när de söjer då, än om kompisen bara 'försvann'.

Valacken har ju tyvärr inte sett varken när kblstoet eller unghästen togs bort. Kblstoet åkte jag ju med till gårdsslakteriet, så henne såg han åka iväg i transport och hon kom aldrig hem. Han letade efter henne länge och väl, och sörjde sen otroligt. Unghästen togs hem från betet när hon blev dålig, han fick följa med hem, men släpptes sedan tillbaka när jag insåg att unghästen kommer aldrig - hur det än går - komma tillbaka till betet. Dessutom skulle hon stå inne. Henne letade han mindre efter, antagligen för han åkte ifrån henne, och sen kom han ju hem från betet en dryg månad senare till tomt stall, det var lättare.

Men det ideala hade enligt mig varit om han fått se, lukta och undersöka kroppen och inse att 'den är död'. Han hade med all säkerhet sörjt ändå, men inte letat så hysteriskt. (Tog år för honom att sluta titta in i gamla vinterhagen, om stoet kanske kunde vara DÄR då?)

Senast ändrad:

Men va fan! Ingen kan ju hålla en häst som sliter sig . Elr du kanske kan ? Jag kan i alla fall inte .

En hästs tår inte kolugn och sen precis i skottögonblicken sliter sig. Alltså lär hästen ha varit uppstressad redan innan, och en god skytt lägger inte ens an då. Du tar inga chanser med ett skott.

Det är DET folk vänder sig emot.

pratade med en kompis igår...hennes vän skulle avliva sin pålle för ett tag sedan...
de tog hästen ut till skogen, och en man skulle skjuta hästen.

precis när han tryckte av slet sig hästen för ägarn och han sköt AV stackars nosen på hästen....:( hästen sprang för livet genom skogen och de fick jaga honom genom skogen all världens väg innan han lyckades skjuta hästen på håll

va hemskt...man mår illa när man hör sånt här:( :( :(
Herre jä.....! är det sant? om JA, lyfft för fa.... luren och ring POLISEN. Det är olagligt i Sverige, var inte feg och vänd ryggen åt det här. Lycka:confused: till!!

Håller med dig där. En av mina grannars hästar (de hade 4 st) var tvungen att avlivas pga stelkramp i våras. Han hade stått inne i stallet med bästa kompisen hela dagen och de andra två var ute i hagen. Vid avlivningen ledde vi ut honom ur stallet, han fick sin spruta och de två i hagen såg det hela. De förstod. När jag sedan skulle släppa in dem stannade de till och tittade på honom och sen traskade de lugnt in i stallet.

Acusia däremot, som stått inne, for runt i boxen och gnäggade. Så jag släppte ut henne så hon oxå skulle kunna se var han blivit av. Hon travade genast en bra bit bort i hagen och ställde sig där och gnäggade och såg sig omkring. Sen galopperade hon tillbaka till stallet och förstod fortfarande inte hur han kunde vara spårlöst borta.

Men när jag släppte ut dem morgonen därpå förstod hon oxå att han låg där precis vid stalldörren. Sen var det mesta som vanligt igen. Det har varit större förvirring i flocken när någon kompis har sålts.

Usch ja, det är svårt att veta hur de andra hästarna kommer reagera på en kompis död.
För många år sedan så skadade min ena häst sig så allvarligt vid ett tillfälle så att han efter 20minuters kämpande avled (de värsta minuterna i mitt liv så här långt...).
Våra andra två hästar gick i en hage bredvid paddocken och såg allt som hände men de blev ärligt talat aldrig sig lika igen.
De blev väldigt låsta vid varandra och sörjde helt klart väldigt länge.
Nu var ju detta en olycka och hästen som dog måste ju förmedlat många skräckslagna blickar och suckar/stönande innan han tillslut gav upp och brandkåren gav honom nådaskott utifallatt så fort de kom...dock så tror vi att hans vilja att resa sig (vilket inte gick) skedde trots att han var "borta" redan. (enligt vet. som kom senare så hade han antingen spräckt skallen eller brutit nacken)
Vi kanske skulle ha låtit de två ta farväl av honom innan han fraktades iväg? Så att de fick lugn och ro. Nu blev det så att när vi väl fick en slaktbil att vilja hämta honom så hade vi tagit in de andra två hästarna för att vi trodde det var de bästa för dem.
En vidrig dag var det för alla närvarande, tvåbenta som fyrbenta...

Jag säger bara :bow: till dig och många av dina kloka svar i denna tråd.

Sen allmänt vad det gäller jägare och gevärsavlivning har jag bara hört en enda gång att det har inträffat häromkring och det var på en häst som låg och slog alldeles vansinnigt omkring sig så att veterinären inte komma i närheten och ansåg då att ett gevär var enda alternativet.

Hur lyder den lagen?
Faktum är, att det är mycket vanligt att man använder kulgevär till avlivning av nöt och svin vid hemmaslakt på gårdar och jag tror inte att lagen skiljer ut hästar därvidlag.

Allmänt:
För dom som reagerar på att man i TS fall missade skottet, ska upplysas om att inte heller bultpistol är helsäker i sammanhanget. Det hänger mycket på den som sköter vapnet. Ett djur kan rycka till precis innan skottögonblicket, och det går inte då att hålla tillbaka avtryckarrörelsen. Resultatet blir en felträff. Därför viktigt att skytten "känner av" situationen. En hink med godismat brukar ge den bäst garantin för ett korrekt skott.
Vad jag reagerar på, är att "halva mulen sköts bort", dvs en rejäl miss. Hur var det möjligt?

När man jagar älg t ex, skjuter man vanligen inte hjärtskott utan lungskott (mycket större träffyta) vilket innebär att älgen kan springa flera hundra meter även efter en bra träff. Den känner förmodligen ingen smärta under den tiden, enligt uppgifter från människor som råkat ut för motsvarande sak. :eek:

Min erfarenhet från många slakttillfällen är att djur inte alls bryr sig om blod eller miljön i övrigt. Däremot kan "felhantering" i samband med avlivandet resultera i misstänksamhet och stress från övriga djur. Våra hästar slickar på blodfläckar och följer blodspår efter svin och nötslakt med stort intresse.

När det så gäller var man avlivar/slaktar, spelar platsen inte så stor roll som hur djuret upplever den. Dvs, är djuret vant vid att vara i miljön och van vid den hantering det utsätts för, så stressas det inte upp. En häst som är van vid att träna och tävla mycket på annan plats än hemmagården, kommer knappast att hetsa upp sig vid ett slakteri heller. Dom gånger jag varit med om det har i a f avlöpt lugnt.

LIA:s tankar och erfarenheter

pratade med en kompis igår...hennes vän skulle avliva sin pålle för ett tag sedan...
de tog hästen ut till skogen, och en man skulle skjuta hästen.

precis när han tryckte av slet sig hästen för ägarn och han sköt AV stackars nosen på hästen....:( hästen sprang för livet genom skogen och de fick jaga honom genom skogen all världens väg innan han lyckades skjuta hästen på håll

va hemskt...man mår illa när man hör sånt här:( :( :(

Det lät inge skoj...jag som precis sitter i valet och kvalet om jag ska avliva min häst:confused: Man undrar ju hur sånt där kan få hända!

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 149
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 770
Senast: pews1972
·
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 407
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 678
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar