hemsk avlivning....varning

M

Morningstar

pratade med en kompis igår...hennes vän skulle avliva sin pålle för ett tag sedan...
de tog hästen ut till skogen, och en man skulle skjuta hästen.

precis när han tryckte av slet sig hästen för ägarn och han sköt AV stackars nosen på hästen....:( hästen sprang för livet genom skogen och de fick jaga honom genom skogen all världens väg innan han lyckades skjuta hästen på håll

va hemskt...man mår illa när man hör sånt här:( :( :(

Sv: hemsk avlivning....varning

varför välja att avliva på ett så "osäkert" sätt?

Vad var det för klåpare som sköt? :confused:

man kan ju inte direkt skylla på skytten heller...hästen slet ju sig...för klen person till att hålla hästen kanske...ja vet inte...är väl ingens fel eg men hemskt var det iaf....

Största klåparen är ägaren.

/P Döben

Man skjuter ju inte om inte djuret står lugnt och stilla och var skytten ens erfaren nog att sköta en sån här avlivning? Aldrig i livet att jag skulle anlita en vanlig jägare om det inte var akut, jag vill ha yrkeskvalificerat folk som sköter om den saken när den dagen kommer. :mad:

Förlåt, men jag tänker direkt "vandringshistoria"...:angel:

OM det inte är det så undrar jag hur 17 man är funtad när man tar ut hästen i skogen för att försöka avliva den på detta sätt?:mad: :mad: :mad:

Oerhört traumatiskt för hästen, och människorna runtomkring iofs. Men jag har mycket svårt att tro att hästen stod lugnt och stilla och sen precis i skottögonblicket fick tuppjuck och slet sig. Utan jag anser att hästen måste ha varits tressad och orolig innan, och då lägger man för fan inte ens an, än mindre funderar på att trycka av. Det är totalt oansvarigt!

Ursäkta mig, men om nu denna historia är sann, så vad är det för MONGO som försöker avliva sin häst på det viset och sedan blir förvånad när det går åt h-ete? :mad: Shit, man slutar aldrig att förvånas...

Kan inte säga nått annat än stackars häst, Varför väljer man att avliva på ett sådant sätt och sedan bli förvånad över att den reagerar på det sätt den gjorde?

Nej, Hästen borde ha vart uppstressad innan som Alexandra_W säger..

Fy för sådana ägare..

Otrolig vidrig historia! :(
Men en liten tanke bara - hur får man med sig kroppen hem om man är mitt ute i skogen?? Man lämnar ju inte en död häst i skogen direkt... det här måste ju vara en vandringssägen...

Det är nog inte helt ovanligt att man gräver ner hästen i skogen, speciellt inte om man har egen skog.

Man kan faktiskt t.o.m. få tillstånd att göra det.:angel:

jag känner en som gjorde på liknade sätt, hennes häst var livrädd för att åka transport och hon ville inte stresa upp hästen med det innan. men hon anlitade ju ett proffs och avlivade hästen när den gick och betade lugnt i sin hage, hästen visste inte om något eftersom ingen stog och höll den stilla utan hästen betade bara i lugn och ro och sne kom skottet och hästen hann inte regera. det tycker i alla fall jag var bra istället för att stressa upp hästen med att åka med transport. Desutom stog dom och kollade hästen en timme innan så den var helt lugn och inte skulle springa iväg utan hon stog helt stilla hela tiden, men annars hade dom ju aldrig tänkt tanken. så detta låter lite konstigt att ta ut hästen i skogen och hålla fast den och sen ska en annan skuta, det ¨måste ju hästen fårstå vad som ska hända. Ursh vad hemskt:cry:

jag känner en som gjorde på liknade sätt, hennes häst var livrädd för att åka transport och hon ville inte stresa upp hästen med det innan. men hon anlitade ju ett proffs och avlivade hästen när den gick och betade lugnt i sin hage, hästen visste inte om något eftersom ingen stog och höll den stilla utan hästen betade bara i lugn och ro och sne kom skottet och hästen hann inte regera. det tycker i alla fall jag var bra istället för att stressa upp hästen med att åka med transport. Desutom stog dom och kollade hästen en timme innan så den var helt lugn och inte skulle springa iväg utan hon stog helt stilla hela tiden, men annars hade dom ju aldrig tänkt tanken. så detta låter lite konstigt att ta ut hästen i skogen och hålla fast den och sen ska en annan skuta, det ¨måste ju hästen fårstå vad som ska hända. Ursh vad hemskt:cry:

INGEN ansvarsfull person ens funderar på skott mot lös häst. VAR sköt de den hästen egentligen? (Alltså kroppsdel). Det är nämligen rätt klurigt att sätta en kula i pannan på rätt ställe på en häst som går och betar..

Och att skjuta dem någon annanstans än på rätt ställe i pannan är inte en tillåten avlivningsmetod!

Utan när du avlivar med bult eller kulvapen ÄR det gängse att hästen hålls i, vapnet (bultpistolen eller kulvapnet) sätts dikt an mot pannan mot rätt punkt, och sen trycker man av. Inget vinglande på lite håll, inga skott mot något annat än punkten i pannan etc.

Så, det du beskriver låter helt ärligt som ett ännu större risktagande och en ännu större risk för total katastrof.

Det är få hästar som reagerar på att stå och hållas i och att vapnet läggs mot pannan. Reagerar de får man ge dem lite tid, reagerar de fortfarande får man endera först ge lugnande och sen skjuta eller avliva med spruta.

Otrolig vidrig historia! :(
Men en liten tanke bara - hur får man med sig kroppen hem om man är mitt ute i skogen?? Man lämnar ju inte en död häst i skogen direkt... det här måste ju vara en vandringssägen...

Traktorskopa.. Välanvänt sätt. Eller så har man tillstånd att gräva ner den där.

Men, om man inte vill avliva på stallplan/i närheten av stallet (kan ju finnas många anledningar) så är det inte alls ovanligt att ta hästen avsides, ut längs en skogsbilväg eller i en skogsglänta etc. Bara det går att köra traktor dit. Sedan tager man traktorn och hämtar kadavret och kör det dit det ska. Är det än bättre farbar väg så kan kadaverbilen hämta kroppen direkt där istället för på stallplanen med.

kl.

jag kan inte förstå att folk skjuter sina hästar med gevär på håll när det finns slaktmask och även bra avlivningsvätska :crazy: tar man ut tex. lantbrukstjänt så inte vet hästen vad som ska hända. och det är folk som "bara" sysslar med avlivningar, dom bultar inte om det finns minsta risk för att missa.

iof. finns det ju "akutsituationer" då vad som helst är bättre än att vänta på yrkesman/kvinna/vet. men det är ju rätt sällsynt.

måste bara fråga vad ett proffs innebär när det skjuts med gevär på håll ? vet ingen professionell slaktare som skulle göra så :confused:

Har hört betydligt värre saker som hänt på slakterier, med "yrkeskunnigt" folk, har varit tvungen att nödslakta en häst med älgjägare då veterinären inte tyckte det var lönt att komma....
och det gick bra, var inte med själv men dom flesta älgjägare vet nog vad dom gör...

visst gör dom flesta jägare det :smirk: men dom skjuter med hjärtskott då dom skjuter med kula på håll.(älg måste skjutas med kulvapen)

vilt "avlivas" på det sättet. jag har jägare runt mig som lever på jakten (och försäljning runt om) ingen av dom skulle få för sig att avliva hästar planerat (skillnad vid olyckor) genom att tex. gå ut i hagen och skjuta. dels för att det inte är ovanligt att djuret "springer iväg" vid hjärtskott (faller först när blodet gått ur) och dels för att det är väldigt svårt att träffa huvudet på "rätt plats" från håll.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 149
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 770
Senast: pews1972
·
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 407
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 678
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar