Hemmafruar utan barn?

Nejdå, verkligen inte. Men hur många gör det? Då är man väl dessutom inte hemmafru utan studerande? Om man nu ska märka ord.....

Och är man, säg, 50 - 55 är det dessutom en lång resa från att vara student (som dessutom behöver finansieras) till ett välbetalt och roligt jobb. Det finns åldersdiskriminering, dessutom, och man ska ha nåt rätt speciellt att erbjuda för att vara attraktiv på arbetsmarknaden vid äldre år.

Fast langt ifran alla hemmafruar ar lagutbildade. Om man som TS dessutom ar bekymrad om vad man ska gora nar man inte forvarvsarbetar sa finns det precis hur mycket volunteer arbete som helst som ger erfarenheter, om vi nu ska tala om att vara dar "beslut fattas":p.
Dessutom ar det kanske sa att en del hemmafruar valjer mellan att ha lagbetalda och lagstimmulerande arbeten eller att vara hemma och rota runt hemmet, med eller utan barn, och inte skulle ha haft ett "valbetalt eller roligt" jobb i alla handelser.

Fast langt ifran alla hemmafruar ar lagutbildade. Om man som TS dessutom ar bekymrad om vad man ska gora nar man inte forvarvsarbetar sa finns det precis hur mycket volunteer arbete som helst som ger erfarenheter, om vi nu ska tala om att vara dar "beslut fattas":p.
Dessutom ar det kanske sa att en del hemmafruar valjer mellan att ha lagbetalda och lagstimmulerande arbeten eller att vara hemma och rota runt hemmet, med eller utan barn, och inte skulle ha haft ett "valbetalt eller roligt" jobb i alla handelser.
Men det väger ju inte lika tungt som arbetserfarenhet, om det är helt annat än det man söker jobb för.

Men det väger ju inte lika tungt som arbetserfarenhet, om det är helt annat än det man söker jobb för.

Sjalvklart inte, men om man ar hemmafru kanske man har mer tid att agna sig at volunteer arbete som ger nagon erfarenhet alls forutom i det lagavlonade yrke man vanligtvis har.

Min mamma jobbade som "kontors ratta" hela sitt liv tills hon blev pensionar. Da gick hon med i diverse foreningar och borjade agna sig at volunteer arbete. Pa grund av det blev hon sedermera invald i bade kyrkoradet och kommunfullmaktige (tror jag det var) dar hon uppbar inkomst under manga ar.
Hon var sjalv mycket overraskad att hon blev invald och fick inkomst fran nagot som var sa roligt och "betydelsefullt". Dar hennes tidigare arbetslivserfarenheter inte hade nagot alls att gora med det arbete hon utforde utan allt var baserat pa nya erfarenheter och hennes allmanna arbets etik.

Men jag är inte översocial så jag behöver inte ha social kontakt från morgon till kväll, jag trivs gott med att ha några timmar om dagen med social kontakt.
Några timmar om dagen?
Så mycket behöver jag inte, men några timmar i veckan vore bra.
Förra vintern så upptäckte jag att jag inte hade varit av gården eller träffat andra människor på 6 veckor.
Det var inte så bra.

Om man som TS dessutom ar bekymrad om vad man ska gora nar man inte forvarvsarbetar sa finns det precis hur mycket volunteer arbete som helst som ger erfarenheter, om vi nu ska tala om att vara dar "beslut fattas":p.
Jag har faktiskt kommit på en grej att göra som kommer att tillfredsställa både social meningsfullhet och närhet till beslutsfattande.
Detta tack vare denna tråden.
Det fanns mitt framför mitt ansikte men jag hade låst mig så jag såg det inte.

Alltså, självklart blir man beroende av den arbetande parten. Så är det ju. Därför är det jätteviktigt att ha försäkringar, pensionsavtal och ev äktenskapsförord i ordning för att skydda sig.

Sedan tycker inte jag att man ska undervärdera arbetet som görs hemma. Att ta hand om barn t.ex., på heltid. Eller för den delen att sköta hem och trädgård. Det verkar man se ner på väldigt i Sverige.

Volontärarbete kan innefatta rätt mycket ansvar och höga poster. Det verkar dock inte vara så vanligt i Sverige? I England är det mycket vanligt och en merit att ha på sin CV, även på lägre nivåer.

Man kan bättra på sin utbildning med kurser, som man läser när det passar.

Man kan ägna sig åt sin tidskrävande hobby, t.ex. hästar, och bli bättre på det vilket är väldigt tillfredsställande på många sätt.

Jag tror att många ser på hemmafrun som den där underdåniga stereotypen som har middagen på bordet varje dag klockan fem och gör allt hennes make ber henne om därför att han är hennes boss.
Men så funkar det ju för det mesta inte. Jag skulle skratta rakt ut åt min man om han krävde middag på bordet varje dag. Han har absolut inga synpunkter på hur jag lägger upp min dag, vad jag gör och inte gör, hur mycket jag spenderar eller på vad (jag behöver definitvt inte be om lov).
Men ja, arbetsfördelningen för oss är att han jobbar och jag sköter barn och hem (på vardagar, inte på helgerna för då delar vi).
Det är ju främst för att vi bor i ett land där barnomsorgen är apdyr och allt funkar annorlunda mot i Sverige.

Hade vi bott i Sthlm hade jag garanterat jobbat (eller pluggat på heltid).

Kanske inte lika tungt. Men det kan ha betydelse.
Generellt så tror jag ideellt arbete värderas mer än vad man tror, speciellt på "marginalen", om det står mellan två likvärdiga så kan det avgöra. Självklart hjälper det inte om man har helt fel utbildning/erfarenhet. Dessutom kan man få bra kontakter och referenser. I USA värderas detta högre än i Sverige. Speciellt inom politik men även andra högre tjänster förutsätter ofta någon form av socialt/ideellt arbete i CV:t.
Jag tycker jag hör att det diskuteras/efterfrågas en del om det även kan bli mer av det i Sverige. Socialt/ideellt arbete kan visa att man är pålitlig, kan arbeta hårt, ger referenser och kontakter. Det ger också vidare perspektiv.

Alltså, självklart blir man beroende av den arbetande parten. Så är det ju. Därför är det jätteviktigt att ha försäkringar, pensionsavtal och ev äktenskapsförord i ordning för att skydda sig.

Sedan tycker inte jag att man ska undervärdera arbetet som görs hemma. Att ta hand om barn t.ex., på heltid. Eller för den delen att sköta hem och trädgård. Det verkar man se ner på väldigt i Sverige.

Volontärarbete kan innefatta rätt mycket ansvar och höga poster. Det verkar dock inte vara så vanligt i Sverige? I England är det mycket vanligt och en merit att ha på sin CV, även på lägre nivåer.

Man kan bättra på sin utbildning med kurser, som man läser när det passar.

Man kan ägna sig åt sin tidskrävande hobby, t.ex. hästar, och bli bättre på det vilket är väldigt tillfredsställande på många sätt.

Jag tror att många ser på hemmafrun som den där underdåniga stereotypen som har middagen på bordet varje dag klockan fem och gör allt hennes make ber henne om därför att han är hennes boss.
Men så funkar det ju för det mesta inte. Jag skulle skratta rakt ut åt min man om han krävde middag på bordet varje dag. Han har absolut inga synpunkter på hur jag lägger upp min dag, vad jag gör och inte gör, hur mycket jag spenderar eller på vad (jag behöver definitvt inte be om lov).
Men ja, arbetsfördelningen för oss är att han jobbar och jag sköter barn och hem (på vardagar, inte på helgerna för då delar vi).
Det är ju främst för att vi bor i ett land där barnomsorgen är apdyr och allt funkar annorlunda mot i Sverige.

Hade vi bott i Sthlm hade jag garanterat jobbat (eller pluggat på heltid).
Sättet som samhället fungerar på, kan ju hjälpa eller stjälpa förutsättningarna för jämställda familjer. Sverige försöker åtminstone, England inte fullt så mycket.

Det där volontärarbetet hänger ju ihop med det. Med lägre skatter och en mycket mindre offentlig sektor - och färre kvinnor i yrkeslivet - finns ett större behov av gratisarbete, utfört av kvinnor, ofta.

Jag tror inte att många ser på hemmafrun som du beskriver det. Jag ser hemmafrusystemet som en samhällsform där kvinnors samhälleliga roll och maktarenor begränsas. Oavsett när middagen står på bordet och vem som.lagar den. Hemmafrusystemet medför ju också att KÖN blir en väldigt avgörande faktor för hur individen lever sitt liv. Och det är ju ojämställt och könsrollskonserverande.

Att ta hand om ett hem på heltid, ser jag som en väldigt underlig och meningslös syssla. Så mycket tid tar det ju helt enkelt inte. Jag tycker att det finns goda skäl att kräva mer än så av sig själv.

Efter ytterligare funderingar så tror jag att trivseln även har med ekonomi att göra,
Det är lättare att trivas när man har en så god ekonomi att man kan göra saker när man är hemma.
De som jag har stött på som verkar litet bittra måste leva (mycket) sparsamt för att få ihop det på en lön.
Egen bil är t.ex. inte ett alternativ.

Efter ytterligare funderingar så tror jag att trivseln även har med ekonomi att göra,
Det är lättare att trivas när man har en så god ekonomi att man kan göra saker när man är hemma.
De som jag har stött på som verkar litet bittra måste leva (mycket) sparsamt för att få ihop det på en lön.
Egen bil är t.ex. inte ett alternativ.

:crazy: Jag skulle saga upp mig som hemmafru dag ett om jag inte hade egen bil eller mycket enkel transport narhelst jag vill.

:crazy: Jag skulle saga upp mig som hemmafru dag ett om jag inte hade egen bil eller mycket enkel transport narhelst jag vill.
I vissa fall så saknades även körkort så inte ens låna bil var möjligt.
Alla behov skulle då fyllas (rymmas) inom hemmets 4 väggar.
Och det verkar ingen i tråden tycka är möjligt.
Att åka och göra saker utanför hemmet verkar snarast centralt för trivseln.

Jag skulle skratta rakt ut åt min man om han krävde middag på bordet varje dag. Han har absolut inga synpunkter på hur jag lägger upp min dag, vad jag gör och inte gör, hur mycket jag spenderar eller på vad (jag behöver definitvt inte be om lov).
Om inte kvinnans lön bara har en rent marginell betydelse i familjen så kan man kanske anta att den som arbetar och drar in försörjningen kan ha vissa synpunkter på vad den skall slippa göra hemma.
Det måste ju finnas någon typ av fördel med uppdelningen även för den försörjande parten.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
5 687
Senast: Badger
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 565
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 526
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V