Hemligt brev ang otrohet

Sv: Hemligt brev ang otrohet

Jag har haft goda vänner som haft förhållanden vid sidan av (partners ovetande) men aldrig känt att jag behövt tänka på vad jag kan säga när partnern varit med. SÅ svårt är det ju inte.

I fallet du beskriver - han visste ju att hon hade andra, så det skulle väl knappast ha varit en katastrof om någon råkat försäga sig. Vilket jag alltså inte tror är särskilt lätt att göra.

Gud, jag skulle aldrig klara av att ligga med någon som har ett förhållande! För skulle det hända mig skulle jag bli så oerhört sårad!:(

Hela deras förhållandes välmående hamnade helt plötsligt på andra att FÖR GUDS SKULL INTE RÅKA NÄMNA NÅT. Eller fråga nåt. Vi vänner visste ju om det - inga problem liksom - men alla andra då? Jag kan inte riktigt förstå hur ens förhållande kan ligga så i knät på andra; att om nån råkar berätta fel sak så är det så himla känsligt och nästan kört.
Ja, det där blir ju problematiskt. Men någonstans måste man ju vara realistisk också, eller hur?

Jag vet att det kommer att komma en dag när någon självutnämnd budbärare kommer att prata med min sambo. Och den dagen får vi ta det snacket. Det är ju inte mer med det liksom. Men jag hoppas verkligen att ingen av mina vänner är sådana världspoliser att de känner att de behöver berätta för min sambo utan att prata med mig först. Visst fattar jag också att folk är snäva i sin syn på moral, men vad är poängen med att berätta för någon? Man vet ju faktiskt inte ifall man skyddar eller ifall man skadar.

Nej, jag har heller inte råkat försäga mig. Men uppenbart kan andra göra det (precis som Ramona säger, vänners vänner, kanske kollegor etc).

Och jo, för honom hade det varit total katastrof. Så kanske det inte är för de flesta, men då är det ju heller inte alltför stor skada skedd om någon självutnämnd sanningsväktare (:D) skulle råka med missriktad vänlighet berätta om vad hen har sett. Då kan man ju i min väns fall, eller Ramonas fall, bara säga att det är lugnt.

Alltså, de här trådarna landar alltid där:D

Budbärare vill väl - vilket i era ögon alltså verkar innebära att icke budbärare vill illa?

Man KAN ju faktiskt tycka att det att INTE lägga sig är att göra väl.

Ja, det där blir ju problematiskt. Men någonstans måste man ju vara realistisk också, eller hur?

Jag vet att det kommer att komma en dag när någon självutnämnd budbärare kommer att prata med min sambo. Och den dagen får vi ta det snacket. Det är ju inte mer med det liksom. Men jag hoppas verkligen att ingen av mina vänner är sådana världspoliser att de känner att de behöver berätta för min sambo utan att prata med mig först. Visst fattar jag också att folk är snäva i sin syn på moral, men vad är poängen med att berätta för någon? Man vet ju faktiskt inte ifall man skyddar eller ifall man skadar.
Ah, vad bra att du svarade och du verkar förstå vad jag menar :) Och ja, det är ju väldigt problematiskt. Jag skulle inte känna mig bekväm att vara i en sån relation, just för att det liksom bara funkar så länge ingen berättar något för konkret för min partner.

Dina vänner känner dig nog väl nog för att inte göra något sånt. Ingen av oss hade någonsin sagt något till vår väns partner, inte en chans. Däremot vet man ju inte vad andra bestämmer sig för att göra.

Grejen är ju, som flera skriver, att ibland (ofta?) riskerar man troligen att skada och såra mer genom att berätta än att inte göra det. Det är extremt svårt att veta.

Jag resonerade precis som du gör när jag var yngre. Men har tänkt helt om. Jag respekterar andra människors förhållanden och dealar alldeles för mycket för att vara en sån typ av budbärare. Så tänker jag.

Det är faktiskt på grund av otrogna vänner som jag har tänkt om. På rak arm har jag tre nära vänner (däribland Ramona) som är öppna med sina affärer (med mig). Jag känner även deras sambor i varierande grad. Jag har insett att det funkar, att de har bra relationer med sina män (och, vill jag påstå, kanske inte orkat leva i en relation om de inte haft nån vid sidan om). Jag ser egentligen ingen som lider.

Alla dessa tre män är mer eller mindre vetande. Ramona har ju berättat om hur hon har det. En annan av kompisarnas man fick faktiskt ett anonymt brev... Skrivet av ganska kända människor i hästvärlden (kröp fram senare), anledningen kan man bara spekulera i. Men de ville nog bara skada, tyvärr.

Alltså, det här kanske kan låta genomgräsligt men såhär ser min moral ut: Är det en vän till mig som är otrogen så skulle jag aldrig någonsin säga något. Blir däremot en nära vän till mig bedragen, en vän som jag vet skulle ha velat veta, då skulle jag utan tvekan berätta.

Mina vänner betyder allt för mig och vi är väldigt öppna om allt. Jag berättar om jag reagerar på nåt som deras partners säger eller gör, precis som att de är raka och ärliga mot mig om de tycker att den jag är med inte är helt schysst emot mig. Jag skulle inte kunna vara tyst om jag visste att de faktiskt skulle vilja att jag berättar. Men ALDRIG att jag skulle berätta för deras partners om de hade något vid sidan av - aaaaldrig.

Gud, jag skulle aldrig klara av att ligga med någon som har ett förhållande! För skulle det hända mig skulle jag bli så oerhört sårad!:(

Jag ligger med honom för att jag tycker mycket om honom. Kan inte svara på om jag skulle vilja leva med honom om möjligheten fanns, men han gör mig knäsvag, lyckligare, jag längtar efter honom och han tillför mycket.

MEN, framförallt. Jag har inte lovat hans fru något. Det är han som är ute och valsar. Han sviker henne, inte jag.

kl
Intressant diskussion och ganska aktuell för min del.
Min man får sms ifrån ett oreggat nr om att jag skulle vara otrogen mot honom, och som om det inte vore nog, att han inte skulle vara pappa till våra två barn.
Tack o lov litar han på mig, plus att vi vet med högsta sannolikhet vem det är så smsen skadar knappast oss. men ändå. Hade dom kommit från tomma intet så hade han kanske blivit mer fundersam.

Så man kanske ska ha i beräkning när man får sådana besked, speciellt ifrån en anonym person, att det kanske finns någon som hoppas på att kunna splittra för sin egen vinnings skull..

Alltså, det här kanske kan låta genomgräsligt men såhär ser min moral ut: Är det en vän till mig som är otrogen så skulle jag aldrig någonsin säga något. Blir däremot en nära vän till mig bedragen, en vän som jag vet skulle ha velat veta, då skulle jag utan tvekan berätta.

Mina vänner betyder allt för mig och vi är väldigt öppna om allt. Jag berättar om jag reagerar på nåt som deras partners säger eller gör, precis som att de är raka och ärliga mot mig om de tycker att den jag är med inte är helt schysst emot mig. Jag skulle inte kunna vara tyst om jag visste att de faktiskt skulle vilja att jag berättar. Men ALDRIG att jag skulle berätta för deras partners om de hade något vid sidan av - aaaaldrig.

Här håller jag nog med. Men om det gällde en nära vän som blev bedragen tror jag att jag skulle ge bedragaren chans att berätta själv först.

Har dock aldrig varit i situationen.

Tur det, tråden började ju sega till sig lite ;)

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 654
Senast: Whoever
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 928
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
840
Senast: ryujaneiro
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka