Hemligt brev ang otrohet

Sv: Hemligt brev ang otrohet

När det gäller nära vänner är det inte svårt i min värld. Jag vet exakt vilka som vill veta och vilka som kan tänka sig att vara ovetande. Själv vill jag veta om jag blir grundlurad, oavsett vad det gäller.

Nja, illa vill de nog inte men de är nog mest intresserade av att skydda sig själva från det obehag som kan bli om de blir inblandade. Det är hittills den enda inställningen jag stött på irl.

Om man däremot väljer att hålla tyst för att man seriöst tror att det gör mer skada än nytta, då är det en annan femma.

Det håller jag med dig om, man är helt enkelt rädd att hamna i skottgluggen. De flesta gillar inte det.

Så - allt det där om att man inte lägger sig av respekt yada, yada, yada - det handlar förmodligen mer om egna rädslor.

Men det är nog OCKSÅ så, i vissa fall, att respekten för var och ens privatliv är stort..

Min egen tystnad berodde nog mest på att jag var självisk. Min relation till vänninan (som bedrog) var viktigare än att hon och hennes man fick en kris pga mig.

Denna fråga förtjänar egentligen ett långt svar som har att göra med hur jag ser på förhållanden mellan vuxna och vilken typ av relation jag kan tänka mig att engagera mig i med vilken typ av människa. Och det handlar också om hur man definierar otrohet. För mig är det inte tänkbart att man kan få allt av samma person och att den personen på nåt sätt skulle äga min sexualitet och mitt känsloliv och mina intressen. Det viktigaste är det man har gemensamt, inte det som händer utanför vårt förhållande. Däremot är det viktigt för mig att man förvarnar om förhållandet håller på att bli ointressant.
Jag håller med dig i det du skriver, men detta blir otrohet i min värld om inte din partner är med på det.
Jag kan inte se att det skulle skada mig att min man har djupa och förtroliga samtal med en kvinna han tycker är attraktiv, snarare känner jag att jag unnar honom det, så länge han inte gör det i syfte att ta steg ifrån vårt förhållande. Likaså tycker jag inte att han egentligen bedrar vårt förhållande om han skulle råka ha sex med någon på nån konferens. Jag håller inte sexualiteten så helig, däremot utgår jag ifrån att han inte skulle bete sig pinsamt på ett eller annat sätt som går ut över mig.

Otrohet bli att bedra om man lever i ett monogamt förhållande. Att ha sex med andra i ett öppet förhållande är inte att vara otrogen, tycker jag :)

Vad är otrohet för dig Mino?

Alltså, det här kanske kan låta genomgräsligt men såhär ser min moral ut: Är det en vän till mig som är otrogen så skulle jag aldrig någonsin säga något. Blir däremot en nära vän till mig bedragen, en vän som jag vet skulle ha velat veta, då skulle jag utan tvekan berätta.
Fast så kan jag inte tänka, för ofta är jag ju vän med båda två. Visst har jag vänner där jag bara träffar och pratar med partnern några gånger om året, men oftast är det ju så att man umgås i gäng med flera andra, varav några är tillsammans.

Jag säger inte att du ska tänka så, jag säger att jag tänker så.

Jag har inte två vänner som är tillsammans och som jag är nära vän med bägge två.

men oftast är det ju så att man umgås i gäng med flera andra, varav några är tillsammans.
Jaså, det gör man? Så umgås inte jag och mina vänner i alla fall och jag har inte någon vän som är står jättenära både mig och min sambo. Vi umgås på andra sätt helt enkelt.

Är det inte svårt att svara på en sådan här fråga i ett allmänt perspektiv? Man kan ju bara gå till sig själv och sitt eget förhållande. Och, om vi bortser från mitt något raljerande svar om tid osv, så vore det ljusår från de värderingar min man står för, och den peson han är. OM, säger om, han skulle vara otrogen skulle han aldrig stå ut med att hålla det hemligt, det skulle omedelbart komma fram. Han skulle aldrig, och då menar jag aldrig, kunna ha ett förhållande vid sidan om.

Det där trodde jag också om min man. Han bedrog mig i flera månader innan ett pm på Facebook avslöjade det hela. Och inte ens då kunde jag tro att karln hade haft sex. Det var fullkomligt otänkbart i min värld. Jag trodde bara att de var väldigt goda vänner...Jag väntade i en vecka och funderade innan jag tog upp saken med min man.

Jag kan inte vara så kategorisk som många vill vara i tråden och peka exakt på vad otrohet är, det hänger så otroligt mycket situationen. Om jag skulle ge nån definition så handlar det mer om att det inte är okej att försätta sin partner i en ovärdig situation, sexet är inte så jäkla betydelsefullt. Men mycket hänger ju förstås på vilken relation man har och hur trygg den är. En del trivs kanske med mer osäkra relationer än jag gör och då kanske de känner sig tvungna att bevaka gränserna på ett annat sätt.

Det där trodde jag också om min man. Han bedrog mig i flera månader innan ett pm på Facebook avslöjade det hela. Och inte ens då kunde jag tro att karln hade haft sex. Det var fullkomligt otänkbart i min värld. Jag trodde bara att de var väldigt goda vänner...Jag väntade i en vecka och funderade innan jag tog upp saken med min man.

Min poäng är att man måste välja vem man litar på utifrån vem man själv och partnern är, och vad man lovat varandra. Sedan kan man alltid bli lurad, i såväl kärlek som i affärer... men man kan ju inte förutsätta att man ska bli lurad! Jag tror det jag tror om min man, här och nu. Sedan kan livet ändras, man kan träffa någon annan, eller kärleken tar slut av någon anledning - men jag tror faktiskt att han skulle säga det till mig i så fall, inte gå bakom ryggen på mig.

Otrohet bli att bedra om man lever i ett monogamt förhållande. Att ha sex med andra i ett öppet förhållande är inte att vara otrogen, tycker jag :)

Vad är otrohet för dig Mino?

(Jag är ju inte Mino.)

Varför är det viktigt hur man defininerar otrohet?

Själv kommer jag inte ens i kontakt med ordet utanför buke, i stort sett, och jag har inget minne av att tex min man och jag någonsin har preciserat vad otrohet skulle vara.

Jag lutar mer åt Minos håll: vi gör vårt bästa för att inte skada varandra (tex inte sätta varandra i ovärdiga situationer) och det gemensamma liv och den relation jag vill ha, är inte på något enda vis beroende av att vi definierar vad otrohet är. Inte heller definierar vi vår relation i sin helhet utifrån den sexuella relationen. Vi har alltså aldrig någonsin använt vare sig uttrycket "monogamt förhållande" eller "öppet förhållande" om vårt förhållande, eftersom det inte är sex som definierar förhållandet.

För mig verkar det som att sex ges en extremt stor betydelse när det är just det som avgör relationens art, på något sätt.

(Jag är ju inte Mino.)

Själv kommer jag inte ens i kontakt med ordet utanför buke, i stort sett, och jag har inget minne av att tex min man och jag någonsin har preciserat vad otrohet skulle vara.

Jag lutar mer åt Minos håll: vi gör vårt bästa för att inte skada varandra (tex inte sätta varandra i ovärdiga situationer) och det gemensamma liv och den relation jag vill ha, är inte på något enda vis beroende av att vi definierar vad otrohet är. Inte heller definierar vi vår relation i sin helhet utifrån den sexuella relationen. Vi har alltså aldrig någonsin använt vare sig uttrycket "monogamt förhållande" eller "öppet förhållande" om vårt förhållande, eftersom det inte är sex som definierar förhållandet.

För mig verkar det som att sex ges en extremt stor betydelse när det är just det som avgör relationens art, på något sätt.

Det är egentligen inte viktigt men mycket lättare att diskutera på ett forum om man har en definition. Jag och min sambo lever under samma premisser som du och din man, ömsesidig respekt, om jag får fortsätta att definiera ;)
Gör man något som är respektlös mot sin partner eller familjen är det inte ok, oavsett om det är ha sex med någon annan om man vet att ens partner skulle må dåligt av det. Men givetvis behöver det inte handla om sex, någon tog ju sälja knark som exempel. Väldigt respektlös mot sin familj men jag skulle inte sätta det under epitetet Otrohet.
Svammel :D Alla har ju olika värderingar och gränser, oavsett vad det gäller. Jag har en imaginär bild av en knarkhandlare och hans flickvän, där är det ok sälja knark, men min normativa hjärna tror att hon/han skulle bli rabiat om han/hon låg med någon annan.

Det är egentligen inte viktigt men mycket lättare att diskutera på ett forum om man har en definition.

Men givetvis behöver det inte handla om sex, någon tog ju sälja knark som exempel. Väldigt respektlös mot sin familj men jag skulle inte sätta det under epitetet Otrohet.

Jag har en imaginär bild av en knarkhandlare och hans flickvän, där är det ok sälja knark, men min normativa hjärna tror att hon/han skulle bli rabiat om han/hon låg med någon annan.

Nej, jag skulle inte heller kalla knarkhandel för otrohet. Jag brukar ju inte ens använda ordet. Däremot skulle ju det ju kunna försätta mig i väldigt otrevliga situationer om min man sålde knark, som du också verkar vara inne på. Och det är i stort sett av sådana skäl, som jag inte kan tycka att frågan om hur man definierar otrohet är så himla viktig.

En man av den typ som blir rabiat om hans partner har sex med någon annan, framstår för mig som en man som tänker sig att han har rätt till sin partners sexualitet. Båda de två sakerna skulle kunna försätta mig i obehagliga eller ovärdiga situationer; dels om han (med eller utan grund för det) blev rabiat, dels om han tex visade den där upplevda rätten genom sitt beteende mot mig även i andra sammanhang (tex genom gester och annat som kan markera ett slags ägande" eller genom att försöka kontrollera min rörelsefrihet tex genom att förhindra att jag har nära vänskaper med män).

(Jag är ju inte Mino.)

Precis så är det i min och min mans förhållande. Vi har aldrig pratat om otrohet för att definiera det, eller ens funderat över det tror jag. Det har liksom aldrig varit intressant. Vi har faktiskt inte heller sagt och definierat vårt förhållande som si eller så.

Det låter så väldigt enkelt men jag fattar inte hur det går till? Definiera förhållandet håller jag med om inte är särskilt viktigt (definiera hur liksom? det räcker med att man vet att man tycker om varandra) men att inte diskutera "gränser"? Jag är alldeles för osäker för att inte göra det. Jag litar inte för fem öre på att den andre bara automatiskt skulle ha samma syn på "trohet", eller vad man ska kalla det, som jag. För mig är det väldigt viktigt att tidigt diskutera hur man ser på sådant så att ingen blir... besviken.

Hur lyckas ni med att inte diskutera eller ens tänka på sådana saker? Är det för att ni är så säkra på att ni har samma syn på det?

Med risk att verka enfaldig...

Jo, nog har sex en stor betydelse för relationens art.

Utan sexet skulle jag kunna leva med en man som bror och syster. Jag skulel kunna bo tillsammans med en nära vän som var min förtrogne/förtrogna i det mesta. I bägge fallen skulle jag inte definiera personen som min partner.

Men om där finns sex med i bilden blir det på något sätt markören för förhållandet. Personen övergår från nära kär vän till partner.
Jag skulle kunna ha sex med någon utan att ha ett förhållande. Men jag skulle inte kunna ha ett förhållande utan sex.

Hur lyckas ni med att inte diskutera eller ens tänka på sådana saker? Är det för att ni är så säkra på att ni har samma syn på det?
Alltså för mig låter det så märkligt att ämnet aldrig ens kommer upp. Sånt där har jag tagit upp med flera som jag dejtat, just för att jag vill checka av att de inte är såna som tycker att otrohet är det värsta som finns. Men vi har ju diskuterat massa saker, det där är bara ett av många ämnen som kommit upp. Vad jag inte riktigt förstår är hur man lyckas undvika det, det känns som att jag och min sambo diskuterat typ allt man kan ens tänka :D (men så kan vi ligga och prata hela nätter också).

Vad jag inte riktigt förstår är hur man lyckas undvika det, det känns som att jag och min sambo diskuterat typ allt man kan ens tänka :D (men så kan vi ligga och prata hela nätter också).

Jag vet att jag har undrat exakt det här på forumet tidigare, eftersom att jag själv resonerar likadant som dig där. Det känns knepigt om det aldrig kommer på tal, om man nu inte aktivt undviker det sas och det känns ännu mer underligt att ha ämnen som inte ska pratas om.

Jag är jätteintresserad av min sambos hjärna & tankar & vi pratar massor, om allt! Jag vet liksom vad han känner om otrohet, hur han tänker sig sin mammas äldrevård & att han drömmer om en näverlur. :)

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 653
Senast: Whoever
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 928
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
840
Senast: ryujaneiro
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 628

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka