Heltidsarbete och hund?

Sv: Heltidsarbete och hund?

Och jag blir så förvånad.
Är det så som hundar lever, så är det ju inte konstigt att jag träffar många ouppfostrade hundar.
När skall dessa hussar och mattar ha tid för att uppfostra och stimulera sina hundar.
Eller lever de all sin övriga tid med hundarna?
Går de aldrig ut och festar eller går och shoppar?


Det är just det jag också undrar. När handlar dom, när umgås de med vänner (om inte hundarna kan följa med). Ja, när gör de saker som inte hundarna kan följa med på.
Lämnar de hunden/hundarna ytterligare tid då?
En fd jobbarkompis gjorde så. Hon och hennes sambo jobbade heltid (samma arbetstider), sen åkte hon hem, gick ut med hunden, sen kanske de åkte och storhandlade i ett par timmar... För mig helt obegripligt att man kan göra så.
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

Helt rätt. Jag har mycket svårt för "argumentet" att "annars skulle nästan ingen kunna ha hund" Att ha ett djur är ingen rättighet.
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

Jag är ärligt talat alldeles förbluffad.
Är det sådär som folk har hundar alltså?
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

Ja hur bra kan det bli när man är frånvarande? Det undrar jag också. Det handlar väl om att man "ska" ha saker bara för att man ska. För att alla andra har det. Man hoppas väl på att hunden ska bli gammal så att den blir lätt att umgås med, med minimal arbetsinsats. Man får väl vänta en si så där 7-8 år. Men det kan det ju vara värt. Det handlar väl om minimal arbetsinsats och maximal utdelning skulle jag tro. Jag förstår inte heller hur man kan skaffa hund som tillbehör utan att reflektera över att det tar tid och att det är jobbigt. En hund ska dessutom ut i alla väder och oavsett om man är ensam hemma är sjuk, har feber och/eller har nackspärr och tandvärk (och på det 6 akvarium som ska skötas, det är självupplevt och genomfört ;)) En hund lever dessutom rätt så mångaår, så det är många år man får anstränga sig.
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

Ja, det är inte helt ovanligt.
Speciellt de som inte är riktgt intresserad utan bara "har" hund för att liksom
Man ska ändå veta att folk på forumen ofta är mer intresserade än gemene man...
. Det finns mängder med ursäkter att skaffa hund, man köper för barnens skull, för att ha ett skäl att motionera, för att frun ska våga promenera när det är mörk, för att grannen har så söta valpar osv.......
För att kunna stå på torget och skryta med sin "farliga kamphund" eller som är mode nu - en chick liten dvärghund att matcha handväskan och klä i rosa klänningar - precis om kändisen paris hilton

Sen är det försvisso inte alltid så att hundar automatiskt blir trevliga och väldresserade även om man ägnar mycket tid åt dem. Sånt behöver inte hänga ihop.
Däremot så har ju hunden betydligt roligare liv.
 
Senast ändrad:
Sv: Heltidsarbete och hund?

Jag förstår nu bätte varför jag så ofta får frågan "Varför har inte du hund, du som bor i hus på landet och allting. Det hör ju liksom till då."

Jag brukar svara "Gör det?"
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

Jag är ärligt talat alldeles förbluffad.
Är det sådär som folk har hundar alltså?

Jag är också förbluffad.
För denna diskussionen har varit uppe här på buke flera gånger. Och varje gång är det många som försvarar att det är ok för en hund att vara själv 8-9 timmar per dag.
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

Jag har en lite fråga på det här med hund dagis..
jag bor i lund men här finns inget hunddagis(tyvär).
Hade varit bra när man ska i väg eller så( tur släkten ställer upp då)
Men hur osm jag gick in på en hemsida till ett hunddagis i malmö och där kostar det alltså 1 800 kr i mnaden pe hund shit om an har tex tre hundar blir de nästan halva lönen för många,..Hur fanken har ni råd??
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

det finns pensionat om det skulle knipa. de kostar från 100 per dag och box, och man kan nog trycka in tre mindre i en box. men då har de inte sällskap, bara tillgång till "uteplats".

jag har sagt nej till jobb p g a mina hundar. med det jobbet jag har nu är jag fast anställd på 65 %, resten är timmar som jag kan tacka nej till om jag inte hittar hundvakt. visst kan det ändå hända att de blir ensamma någon lång dag, men det är sällan, och då får jag se till så att de är riktigt trötta. men utan min snälla mamma och mina underbara vänner hade jag inte kunnat ha hund.
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

Jag har inte heller full arbetstid så länge jag har två hundar. Det lönar sig inte. (Förutom sånt som är inkomstbaserat och det är ju inte bra :() Men jag ska hålla ut ett tag till.
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

själv satsar jag stenhårt på att träffa en vettig karl som bara ÄLSKAR hundar :D


Det var det jag gjorde :D Och sen att vi bor på gård och han jobbar hemma är ju perfekt ;)
Från 2 hundar och 2 katter, så är det nu 4 hundar, 3 katter, 2 hästar och en himla massa grisar :bump: :love:
Så leta vidare du, sånna karlar finns :)
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

Jag har en lite fråga på det här med hund dagis..
jag bor i lund men här finns inget hunddagis(tyvär).
Hade varit bra när man ska i väg eller så( tur släkten ställer upp då)
Men hur osm jag gick in på en hemsida till ett hunddagis i malmö och där kostar det alltså 1 800 kr i mnaden pe hund shit om an har tex tre hundar blir de nästan halva lönen för många,..Hur fanken har ni råd??

Man får nog billigare om man har hundarna ihop.
Men jag hade tur att jag hade en mamma som hade min hund under tiden jag behövde hundvakt (4 år). Hade jag inte haft henne hade jag fått placera om min hund. Jag lämnade t o m bort henne (hunden alltså, inte mamma) under ca 2 månader, just för jag insåg jag inte fixade att ha det som jag hade. Men sen ställde min mamma upp :love:
Det är mitt samvete som aldrig skulle klara av att lämna mina hundar själva varje dag om jag jobbade heltid. Och självklart för hundarnas skull.
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

*kl*

Jag tycker också att det är hemskt att lämna hunden 9 timmar/dag, fem dagar/vecka. Men ni som tackar nej till jobb pga av hunden hur har ni råd med att ha hund och leva (ni som bor själva)? Jag hoppas ju att ni inte har a-kassa:devil:
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

nej jag har aldrig fått en krona från vare sig a-kassa eller soc. det går alltid att hitta jobb om man lägger nivån tillräckligt lågt. nu jobbar jag som personlig assistent (fast + timmar) och vickar ibland som elevassistent på en specialskola för autistiska grundskoleelever. ett otroligt givande jobb, och framförallt roligt, men lönen är inte den högsta. tack vare OB't går det dock att klara sig på mindre än heltid.
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

Man får prioritera... Jag har prioriterat bort mycket... Allt som heter kläder, resor och vanligt svenssonliv. Jag skulle antaglígen haft barn också för länge sedan om det inte vore för mina jyckar. Man kan inte få allt... Eller, en del kan, men långt ifrån alla. Då får man välja.
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

Jag har också haft mamma i massor av år! De hade affär hemma, så det var alltid någon där och promenadavstånd hemmifrån :)

Sen har jag pluggat, pusslat och så valt att jobba mindre...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 611
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
24
· Visningar
926
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: Hellhound
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 472
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp