Heltidsarbete och hund?

Sv: Heltidsarbete och hund?

Men det är STOR skillnad på att vara hemma med hunden och inte aktivera den än att vara borta 10 timmar ( oavsett tid på dygnet )

En hund är ett flockdjur och det ska man inte underskatta..

Lite övrigt:

Oftast tror folk att det är själva rastningen som är problemet så dom löser det med att gå hem på lunchen..

Men faktum är att det inte är det största problemet, en hund kan hålla sig i flera timmar om så är..

Problemet är att hunden får vara ensam större delen av dagen, utan sin flock..

Precis!.....
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

Jag hoppas du är hemma all övrig tid och inte lämnar de mer under dagen.

Många säger att de inte jobbade som de gjorde när de skaffade sin hund. Men det är väl inget försvar att hunden ska ligga själv halva dagarna?
Sen säger dom att mina hundar klarar det. Ja, mina skulle också klara det, de skulle kunna ligga själv 10-15 timmar om dan om det vore så. Men jag gör det inte, eftersom jag tycker det är fel.
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

Och hur mkt tid är fördelat på sömn hos många rovdjur?

Säkert en hel del. Men sen har de också ett annat sätt att leva. De måste jobba för få mat, annars dör dom. Och det jobbet de gör är inte på långa vägar samma som det vi gör med våra hundar.
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

Men det enda valet hundarna har är att sova, för de kan inte gå ut, de kan inte gå på jakt, de har helt enkelt inget val.

Vi bestämmer ju redan allt i hundens liv och om det nu är så fel så borde man inte gjort hunden till ett sällskapsdjur från början...

Vi bestämmer när den ska äta, när den ska ut, om den ska träna, om den ska springa.... Om allt det är fel så borde ingen ha hund för vi inkräktar på dess naturliga instinkt... Precis som att ha fågel i bur, fisk i akvarium och Hästar i en hage/box....

Vi lever nu och alla försöker förhoppningsvis göra sitt bästa för sina djur som vi har "skapt " för att "behaga oss" om man ska dra det krasst...

Dom har fortfarande inget val så länge du inte bor på landet och dörren står öppen 24 timmar om dygnet!
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

Sånna här trådar kommer upp då och då. Och jag blir lika ledsen varje gång när folk försvarar och tycker det är ok att hundar är själva så mycket. Så egentligen borta jag sluta med att öppna sånna här trådar.
Satt just och diskuterade annan djurhållning med en kompis i går, grisar och kor mm. Och vi sa båda att skulle man kolla hur många hundar har det här i Sverige, så tror jag det skulle bli mer ramaskri än hur de svenska grisarna och kossorna har det.
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

Vi bestämmer ju redan allt i hundens liv och om det nu är så fel så borde man inte gjort hunden till ett sällskapsdjur från början...

Vi bestämmer när den ska äta, när den ska ut, om den ska träna, om den ska springa.... Om allt det är fel så borde ingen ha hund för vi inkräktar på dess naturliga instinkt... Precis som att ha fågel i bur, fisk i akvarium och Hästar i en hage/box....

Vi lever nu och alla försöker förhoppningsvis göra sitt bästa för sina djur som vi har "skapt " för att "behaga oss" om man ska dra det krasst...

Dom har fortfarande inget val så länge du inte bor på landet och dörren står öppen 24 timmar om dygnet!


Är det ännu ett försvar för att våra hundar ska ligga själva så mycket?
Jag skulle aldrig skaffa fågel, för jag tycker det också är fel. Vill inte ha djur i bur överhuvudtaget. Mina hästar går på lösdrift och går in och ut som de vill.
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

Inget försvar... och mina hundar ligger inte hemma 10-15 timmar själv... Ibland blir det längre än jag vill men för övrigt så ordnar jag utgång + lite lek mitt på dagen i form av en vän till mig...

Jag tycker dock att man inte ska "racka ner" på alla med heltidsarbete och hund... Visst finns det dom som har dom själva konstant... det är inte ok för mig heller....

Men man kan inte dra alla över en kam... utan att först fråga vad dom gör med sina hundar tiden dom är hemma...

För det mesta så är det väl så att man inte jobbade lika mkt när man skaffade hund,.. Pricken sprang fritt på en gård sitt första år med mig... kunde jag leva så skulle jag.. men tiderna förändras och jag väljer att llösa det på mitt sätt för jag tänker inte göra mig av med mina så länge jag ser att dom inte tar skada av "vårt" sätt att leva...

Moa
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

För mig spelar det ingen roll vad man gör med hunden när man är hemma. Jag tycker inte de ska ligga själva minst 9 timmar som det blir om man jobbar heltid.
Jag tycker så, och ändrar mig inte :)
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

jag är helt enig med dig. ordnar det sig inte med hundvakt så får man helt enkelt byta jobb/gå ner i tjänst/omplacera hunden. en kort period med en trygg (eller helst två trygga) hund/ar kan jag tycka är okej, men inte hela hundens liv, eller ens en längre period.
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

Jag har turen att jóbba på ett äldreboende där är hundar osm katter välkommna hur som hälst.(så vida ingen allergi uppstår)

Hunddagis vad ligger de på i månaden ca??

Jag tycker personligen att 5 timmar är max.
Om jag är hema med min hund visst katten är han kissig efter 5 timmar då.
Men till er som ser en lössning med att man skaffar två hundar inebör inte det mer jobb och att som någon skrev här upp att det oxå blir två kissiga hundar att skynda sig hem till?

Jag har en husky kille nu och ska hämta min 2:a nu snart pg av att jag har märkt att det finns sååå mycket flokinstinkt hos dena hund/ras.
Så om jag ska kunna känna mig tillfreds att åka till jobb oh ev lämna mitt djur hema så ser jag det lite som en lössning att han får en vän.
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

*knapplån*

Jag förstår inte hur man kan ha hundarna liggandes hemma flera timmar varje dag. Jag klarar knappt av att lämna min i nån timme när jag ska iväg och handla.

Hunden är ett flockdjur och ska vara med sin flock så mycket som är möjligt. Det spelar ingen roll om dom är två.

Jag och min sambo har turen att han är hemma för det mesta. När han jobbar jobbar vi om varann så hunden slipper vara ensam. Känns toppen att kunna lösa det så.

Ni som lämnar era hundar 8-10 timmar per dag, hur många timmar ägnar ni tillsammans med hunden egentligen? Dygnet har bara 24 timmar.

Om man arbetar heltid får man helt enkelt lämna hunden på dagis, ha dagmatte eller husse eller lösa på annat vis.
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

Min sambo jobbar deltid, och just nu pluggar jag heltid (tidigare jobbade jag som lärare, och på min skola hade vi ett avtal som gjorde att vi fick förlägga planeringsarbete, rättning etc hemma om vi ville, vilket gjorde att det inte blev så långa dagar) så under det senaste halvåret har vår hund faktiskt varit ensam åtta timmar två dagar i veckan (de andra dagarna är han själv kanske ett par, tre timmar). Han sover med oss i sängen (jaaa, 25 kg Springer Spaniel ÄR faktiskt underbart som gosedjur på natten :love: ), så nattetid är han verkligen mitt i sin flock.

Jag pluggar till ridinstruktör, och på skolan finns det hundgårdar, så jag skulle faktiskt kunna ha med honom dit, MEN vi upplever honom som nöjd och trygg hemma i sällskap med katterna, så därför får han var hemma i stället.

Vi ska alldeles snart skaffa en cockervalp, eftersom det passar bra att få valp nu då jag fr o m nu och till den första mars har enbart distansstudier. Den kommer att få följa med mig till jobb / skola när den blir stor (som liten ser jag det som en fullkomlig självklarhet att inte lämna den annat än korta stunder) om det skulle visa sig att den inte trívdes med att vara ensam hemma tillsammans med stora hunden de dagar vi är borta lite längre. Kan ju oxå bli så att syora hunden kan tycka det blir roligare att följa med och sitta i hundgård på dagen om den har en kompis med sig. Det där får vi se vad som passar hundarna bäst den dag det blir aktuellt.

Att sambon bara jobbar 60procent underlättar dock djurlivet mycket, både vad det gäller hundar o hästar.
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

Vet inte om jag missuppfattade ett tidigare inlägg att nån lämnade sina hundar ensamma HELA NATTEN när h*n jobbar? Visst sover de i vilket fall, men tänk om ngt händer när du är borta då? Ja, det kan hända ngt när de är ensamma 5h också, men dubbelt så lång tid= dubbelt så stor risk.
Egentligen ska man inte lämna sin hund alls eftersom det är ett trauma för dem att skiljas från flocken, det är inte normalt för dem. I vårt samhälle är ju detta tyvärr inte möjligt.
Jag tycker det är enormt egoistiskt att skaffa hund om den regelbundet måste vara ensam mer än 4-5h/dag, sen kan ni ju skylla ifrån er hur mycket ni vill...

Att hunden ligger och sover när den är ensam är inte alls samma sak som när den ligger och sover när man är hemma, det bode ju vem som helst förstå..
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

Jag håller också med. Jag förstår inte resonemnaget om att hundarna har sällskap av varandra så de klarar sig osv. Det spelar ingen roll att jag har två hundar. Jag märker direkt de har varit ensamma för länge. Då luktar det HUND när jag kommer hem. Ett säkert tecken på hundar som stressat anser jag. Jag fick ett knäppt sommarjobb när mon äldre hund var unghund. Jag kom hem på lunchen och rastade henne och så hem på eftermiddagen. Det gick bra måndag, tisdag, sen började det att lukta mer och mer hund av henne allt eftersom att veckan gick.

Självklart så måste man ibland lämna sina hundar lite längre än vad man vill. Det det handlar om enstaka dagar och inte 5 dagar i veckan år ut och år in. Iaf jag är helt döslut när jag jobbar hetid, så hur mycket nöje har man iaf av sin hund? Orkar man med ett par timmars aktivering som hunden skulle behöva för att klara ett 9h pass dagen efter igen?
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

Fast just det där hur man själv orkar är nog väldigt individuellt. Att umgås med sina egna djur efter arbetsdagens slut är för mig den bästa fritid som finns. DOCK kan jag ibland känna att det blir väl mycket häst, då det är hästar både på dagtid o kvällstid/fritid. Att hålla på med hunden är däremot för mig supereffektivt som avstressare och high quality time. Dock är det min sambo som står mest för vovves (och senare vovvars) aktivering o promenader på vardagarna, eftersom jag har hästarna oxå.

Men visst kan det vara tufft att, som jag har gjort nu, köra full fart från sex på morgonen till tio, elva på kvällen. man behöver andningshål, och jag tänker skapa mig ett sådant genom att vintervila hästarna i ett par, tre veckor.

Att basera sitt hundägande på att jobba heltid utan dagmatte etc är dock inget jag tror på. Jag hade aldrig haft hund om jag var ensam, det hade inte hunnits med.
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

Jag anser ioförsig att två hundar ensamma är bättre än en. Om bägge hundarna ÄR lugna och trygga, så visst har de sällskao.
I annat fall så kan det bli VÄRRE eftersom de stressar upp varandra.
Däremed INTE sagt att jag tycker att de är två rättfärdigar att lämman dem ensamma heltid under en längre period.
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

Jag fick sluta det bäst betalda jobb jag någonsin haft, pågrund utav min ena hund.
Han mådde helt enkelt inte bra av att jag var bort så (extremt) mycket. Han skaffade sig ovanor och blev mer stressad. TROTS att han ALDRIG var ensam, han hade hela tiden sällskap av min svärfar, i hundens hem och min dåvarande sambo - sambon har levt med hunden sedan 8v. ålde och svärfar hade han kännt och umgåtts med lika länge.

Jag måste erkänna att jag var väldigt förvånad, att det var just den hunden som reagerade .då jag alltid upplevt den hunden som självständig och att vi inte alls är så bundna till varandra som jag och mina andra hundar. Tiken som jag hade samtigt och jag var extremt bundna vid varandra. Men hon tog det mkt bättre.

Hunden har förövrigt INGA problem att vara ensam alls. med elelr utan sällskapVare sig korta eller bra lånag stunder. (han har bla filmats)
Är han i ensam, i en icke stimularnde miljö så sover han, har han sällskap och/elelr mer stimulernade miljö (ex tillgång till rastgård) så är han mer aktiv. (inte stress)

Utan det var stora frånvaraon av flockledaren, och framförallt de "korta" möterna med mig som stressade mest.
 
Senast ändrad:
Sv: Heltidsarbete och hund?

Och jag blir så förvånad.
Är det så som hundar lever, så är det ju inte konstigt att jag träffar många ouppfostrade hundar.
När skall dessa hussar och mattar ha tid för att uppfostra och stimulera sina hundar.
Eller lever de all sin övriga tid med hundarna?
Går de aldrig ut och festar eller går och shoppar?
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

Tja man får väl lämna över dem till någon annan som uppfostrar dem när man inte orkar själv.
 
Sv: Heltidsarbete och hund?

Hahaha, "get your point".
Men om man inte ens gör det då?
Utan liksom alltid antingen är frånvarande eller har annat för sig.
Hur bra kan då det bli?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 611
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
24
· Visningar
926
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: Hellhound
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 472
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp