helkuperad dobermann

Sv: helkuperad dobermann

Hur kan man anse att det inte är djurplågeri att göra illa ett djur???

övrigt:
Jag tror inte tjejen som är trådskapare läser på veterinärprogrammet än! isf går hon i ettan (jag går i tvåan å med oss går hon inte och hon e för ung för att gå över mig) och blir förhoppningsvis urtagen dessa idiotiska idéer rätt snart!

Jag tycker oxo en kuperad dobbis e snyggt som faaan! Men jag tycker inte det är rätt! Jag skulle tex inte tvinga min pojkvän att operera om sig för att jag skulle tycka han var snyggare och jag skulle inte operera ev framtida barn "i förebyggande syfte" för att de sak bli snygga! Är öronen det viktigaste så avla fram ståöron på dobbis!

Argument om att grisar kastreras å kor e uppbundna är ju bara löjliga! Lagen är på väg att ändras men det går långsammare eftersom det är en näring och ett levebröd inte en hobby!

Jag förvånas ständigt över hur dumma folk får vara?!! Kan vi inte åtgärda dem istället för omgivningen??

Fii skrev:
nej enligt människor som jag har frågat så känner dom inte speciellt mycket!
Så om jag påstår att du skulle vara mkt snyggare om man klippte av dig exvis stortån och lillfingret och motiverar det samtidigt med att det inte gör så ont, det är övergående och tänk vad praktiskt det vore att slippa sparka i stortån i dörrposten, så skulle du göra det?! :idea: Det finns ju så mycket annat lidande här i världen, så att stympa en människa kan väl inte spela nån större roll, det är ju mycket snyggare utan lillfingrar och man slipper frysa om dem. :angel:

Jag har en finfin sekatör, ett klipp bara så har du ett problem mindre och det gör ju varken speciellt ont eller innebär något lidande för dig. :smirk: Fantomsmärtor, vad är det? :cool:

Det finns en hel del människor som påstår en hel massa galna saker. Det betyder inte att det de säger är rätt och riktigt, även om de påstår att så är fallet.

Mia_R skrev:
Så om jag påstår att du skulle vara mkt snyggare om man klippte av dig exvis stortån och lillfingret och motiverar det samtidigt med att det inte gör så ont, det är övergående och tänk vad praktiskt det vore att slippa sparka i stortån i dörrposten, så skulle du göra det?! :idea: Det finns ju så mycket annat lidande här i världen, så att stympa en människa kan väl inte spela nån större roll, det är ju mycket snyggare utan lillfingrar och man slipper frysa om dem. :angel:

Jag har en finfin sekatör, ett klipp bara så har du ett problem mindre och det gör ju varken speciellt ont eller innebär något lidande för dig. :smirk: Fantomsmärtor, vad är det? :cool:
'
har ej sagt att det är snyggare men jag tycker det är snyggt.. det gör inte mig nått om en hund skulle vara kuperad. Skulle aldrig köpa en hund bara för att den var kuperad men som sagt jag har inget i mot de.

Jga ser inget fel med att kupera varken öron eller svans.
Oftast får valparna bedövning.
Iallfall av dom kennlar jag varit i kontakt med.
Min bror har en Dogo Argentino som är kuperad.
Imp från Argentina.

Jag förstog direkt när jag läste första tråden att de här skulle leda till en massa dissk.
Men alla har sin samk..jag kan själv tycka att det är 100 gånger snyggare med en kuperad än en (normal) ni får kalla mig djurplågare eller vad ni vill de kan jag ta.
Sen var de ju oxå så att tjejen som skrev tråden ville veta om ni visste ångra kennlar inte höra er personliga åsikt om vad som är oh vad som ikke må vara djurplågeri.

Vem har sagt att det inte är djurplågeria att använda strypkoppel eller elpistol på sina hundar då??

Det ända som kan hända med en kuperad hund är att den kan få så kalade Fantomsmärtor( få ont i tex svansen fast den inte har någon svans) oh de kan leda så långt till att man tyvär måste avliva hunden.
Men vad tycker då alla ni om jackt hundarna som är ute i skogarna oh jagar som sliter sönder oh hellt av sina svansar när dom är ute på spåret.
Är de fel att kupera dom oxå då??

Ledsen men tycker ni ska hålla er till innebörden av tråden...

Svanskupering görs normalt vid en ålder där man inte ger bedövning.
Öronkupering görs senare o normalt under narkos men ger svår smärta under läkningen.
När det gäller det lilla antal jakthundar som får allvarliga problem har jag skrivit om detta ovan.
PL

Flo-Jo skrev:
Jga ser inget fel med att kupera varken öron eller svans.
Oftast får valparna bedövning.
Iallfall av dom kennlar jag varit i kontakt med.
Min bror har en Dogo Argentino som är kuperad.
Imp från Argentina.

Jag förstog direkt när jag läste första tråden att de här skulle leda till en massa dissk.
Men alla har sin samk..jag kan själv tycka att det är 100 gånger snyggare med en kuperad än en (normal) ni får kalla mig djurplågare eller vad ni vill de kan jag ta.
Sen var de ju oxå så att tjejen som skrev tråden ville veta om ni visste ångra kennlar inte höra er personliga åsikt om vad som är oh vad som ikke må vara djurplågeri.

Vem har sagt att det inte är djurplågeria att använda strypkoppel eller elpistol på sina hundar då??

Det ända som kan hända med en kuperad hund är att den kan få så kalade Fantomsmärtor( få ont i tex svansen fast den inte har någon svans) oh de kan leda så långt till att man tyvär måste avliva hunden.
Men vad tycker då alla ni om jackt hundarna som är ute i skogarna oh jagar som sliter sönder oh hellt av sina svansar när dom är ute på spåret.

Ledsen men tycker ni ska hålla er till innebörden av tråden...

Vad trött jag blir....:cool:

Jakthundar skadar INTE sina svansar oftare än vad andra hundar skadar sig... oavsett om det är en kuperingsras eller inte...

Skadeprocenten på tex brukshundar är större än jakthundars skadeprocent. Den största risken att skada sig under jakt löper hundar som används vid jakt på vildsvin... och då är det inte svansen som ryker i första hand...

Klart det inte gör dig något att det är din hund som är stympad, hade nog låtit helt annat om det var dig det gällde. :smirk:

pernilla_s skrev:
Fattar inte varför man vill ha kuperade djur, då är det ju bättre och skaffa en ras som ser ut på de viset. Det är ju djurplågeri. Ändra på deras utseende bara för att man tycker det är snyggt, det har ju inget behov... Skäms!!! Blir riktigt arg :( . Tänk om vi skulle göra så på dig inte fan vill du de. Svansen använder faktiskt hundarna till att hålla balansen så den är ju där för att de behöver den. Nej tacka vet jag en hund med svans och öron som är som dem ska!!! Inget kan ju vara bättre än det naturliga.

håller med dig till 100%.. vill man ha en hund ska man skaffa en som ser snygg ut som den är.. inge göra den på sådant vis som gör hunden illa.
jag tycker alla djur är snygga, hur långa öron svansar dom än har..

Är både för och emot...
Om det kunde ske smärtfritt så JA...annars NEJ.

Min dobbistik svans var av på två ställen, varje gång någon hälsade på blev hon så glad att hon viftade sönder svansen. Fick springa efter och torka blodstänk från golv till tak och ont fick hon. Öronen var lövtunna och gick oxå sönder för jämnan. Sydd två gånger i högeröra och en gång i vänster. Orsak: Bett, rivsår från skogen.
Öronen skulle de aldrig ha fått ta bort men den där svansen kunde hon nog vara utan, den var mest till besvär för henne.

Hade en svanskuperad hane innan. Enda gångerna jag tror att han påverkades av svansen var när han simmade. Möten med andra hundar funkade bra och jag kan inte påminna mig om att han blev missförstådd pga utebliven svanviftning. Hundar har ju fler signaler än så som de jobbar med även om svansen är ett tydligt sätt att uttrycka sig. Tycker generellt att kuperingsförbudet är en självklar sak även om de slår lite tokigt mot vissa raser och individer.

Flo-Jo skrev:
Oftast får valparna bedövning...

Som sagt, inte vid svanskupering. När man sedan kuperar öronen så släpper ju bedövningen efter en stund och då har hunden ont.

Flo-Jo skrev:

Majoriteten av alla jakthundar slår inte sönder sina svansar så att prata generellt om jakthundar och deras stackars svansar visar på viss okunskap på området. Vissa raser tex. spaniels har ett arbetssätt som man väl kan säga predisponerar för svansproblem, men ska undantagen sätta normen för vad som ska gälla för alla hundar? Vad har dessa hundars svansproblem med kuperade dobermanns att göra öht?

Jag har haft en jakthund som slog sönder sin svans (inte i skogen utan hemma) så jag vet vad det innebär, men jag vet också att det inte behöver vara värre än vilken annan skada som helst som hunden kan dra på sig under sitt liv.

Ska vi rycka klorna på hundar som riskerar att fastna med klorna i sin arbetsmiljö?

Trinity 1 skrev:
Tycker generellt att kuperingsförbudet är en självklar sak även om de slår lite tokigt mot vissa raser och individer.

Men det är ju fortfarande lagligt att amputera svansar och modifiera öron när veterinärmedicinska skäl föreligger.

:mad: Varför....nej förresten, jag ska inte säga någonting.:mad: Det är nog bättre att vara tyst..:mad:

Sol skrev:
Men det är ju fortfarande lagligt att amputera svansar och modifiera öron när veterinärmedicinska skäl föreligger.

Jo, men jag har hellre en lite krokig svans än en halv. De kapar ju inte och lämnar stumpen som vid valpkuppning utan bara det som behövs...ser helt sjukt ut ju med en 25-centimetersstump...

Från veterinär synpunkt är det frågan om vad som behöver tas bort för att hunden skall må bra inte vad DU tycker ser sjukt ut, en åsikt som hunden knappast delar.
PL

Trinity 1 skrev:
Jo, men jag har hellre en lite krokig svans än en halv. De kapar ju inte och lämnar stumpen som vid valpkuppning utan bara det som behövs...ser helt sjukt ut ju med en 25-centimetersstump...

Det är väl lite olika hur veterinärerna gör. De brukar ju vilja ta tillräckligt för att hunden ska slippa mer problem, men de brukar inte vilja ta för mycket heller. Mycket pga. folk inte medvetet ska skada hundarnas svansar för att få dem kuperade.

jag är emot hundkupering. jag tycker att det är jättesnyggt men hundarna lider av det! hur kul är det för en valp att ha en ställning på öronen efter öronen klipps av och ska ha det i några veckor/månader. tycker att det är väldigt plågsamt. svansen är nog inte så kul att få bort heller :mad: hörde en uppfödare som klippte av svansarna med en sax när dom var nyfödda, fan vad hemskt ! :mad: när min farfar var liten så födde hans föräldrar upp pudlar och dom tog ett snöre och knöt runt svansen jättehårt och tillslut ramlade den av för den ruttnade bort. usch säger jag bara!!

varför kan ni inte acceptera dom som dom är? dom accepterar ju er som ni är

peter_lundin skrev:
Från veterinär synpunkt är det frågan om vad som behöver tas bort för att hunden skall må bra inte vad DU tycker ser sjukt ut, en åsikt som hunden knappast delar.
PL

Du är som en piraya som hugger på allt och överreagerar...

Självklart låter jag inte min hund gå med bruten svans utan att kontakta vet men om den är krokig och dan men de anser att hunden inte lider så får den hellre vara lång och lite defekt än två decimeter.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
893
Senast: ildiko
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 183
Senast: Johanna1988
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna... 2 3
Svar
57
· Visningar
13 136
Senast: Nixehen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 139
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka