helkuperad dobermann

Sv: helkuperad dobermann

listener skrev:
Tack och lov så blir det snart tävlings- och utställningsförbud för kuperade hundar i Sverige. Synd att förbud ska behövas för att stoppa idioti.

Inget som är klart än när du säger nåt så låter det som du har värsta insider information om allt.

Fii skrev:
peter_lundin skrev:
För att jag inte anser det etiskt ok för en blivande vet att aktivt försöka komma undan kuperingsförbudet?
PL[/QU

Nej jag pratar inte om de där, men man ska väl kunna säga sin åsikt utan att du ska komma här och käfta eller ... vi vet redan va du tycker !

Så ni skall få säga er åsikt.... Men PL få inte säga sin... för då är han här för att bråka?? Märklig inställning tycker jag :cool:

Klart alla får ha sin åsikt. Man får ju gilla pedofili och könsstympning också.

Det här är helt klart en känsloladdad diskussion... kring ett mycket intressant ämne! Jag tycker att det är oerhört viktigt för alla att höra båda "sidors" åsikter. Det är även skönt att en erfaren veterinär :bow: är med i diskussionen, han om någon borde ju veta vad han pratar om!

Jag tycker att det känns konstigt att man som blivande veterinär inte har mer empati och förståelse för djur. Jag trodde att de som läser till veterinär faktiskt vill hjälpa djur och ser till djurens bästa, inte behandla dem som okänsliga varelser som enbart är vackra att se på... okej, det här påståendet kanske är lite "under bältet", men jag kan inte låta bli att känna så efter att ha läst hela tråden.

Att valparna inte skulle lida vid och efter kupering är en sjuk tanke, lika sjuk som att bebisar inte känner någonting och att man därför kan behandla dem hur som helst. Sen hur de stympade hundarna lider i det fortsatta livet vet jag ingenting om. Tycker dock för egen del att det är fult att kupera hundar (särskilt öronen!) och kan inte förstå hur det kan anses vackert.

Nej, vackrast är en hund som inte blir utsatt för olika konstiga skönhetsförvandlingar, en stark och frisk hund som får leva som den är!

//Julia

Tycker det är vettigt det mesta du skriver men dock en sak som jag är i mot är att du ljämnför ett barn med en valp finns ju inga som helst likheter mellan dessa raser ärligt talat.

PIRU skrev:
Tycker det är vettigt det mesta du skriver men dock en sak som jag är i mot är att du ljämnför ett barn med en valp finns ju inga som helst likheter mellan dessa raser ärligt talat.
...mer än att båda föds med ett nervsystem så utvecklat att de faktiskt kan känna smärta från dag ett.

borde inte nikkis kika fram snart ? hon vill ju oxå ha en hel kuperad ..
helt sjukt ..

jag har själv en hund utan svans men hon är västgötaspets och född så ..

såna dumheter * :crazy:

Freyja_bus skrev:
Nej, vackrast är en hund som inte blir utsatt för olika konstiga skönhetsförvandlingar, en stark och frisk hund som får leva som den är!

//Julia

jag håller med dig till fullt:bow:

PIRU skrev:

Nåja, nog finns det fysiologiska likheter mellan hundar och människor. Det är inget snack om saken. Varför tror du annars att det utförs djurförsök?

En gång i tiden trodde man inte att hundar kunde känna någonting alls. När man obducerade dem levande skrek de inte för att det gjorde ont utan för att det var "inprogrammerat" i dem, man jämförde dem med klockor!

Många försvarar kupering av små valpar med att de inte har ett utvecklat nervsystem, men mig veterligen har ingen kunnat lägga fram vetenskapliga bevis för att det faktiskt är så och därför bör försiktighetsprincipen tillämpas. Utgå ifrån att de har ett lika väl utvecklat nervsystem som spädbarn.

Likheterna är större än skillnaderna bäde vad gäller fysiologi o anatomi!
Alla däggdjur har i grunden samma funktion även om det skiljer i en massa detaljer.
PL

PIRU skrev:

Ehum, bara en parantes: Det är olika arter, inte olika raser!

Sen vill jag bara säga att det för mig inte finns någon som har mer rätt en PL i frågan, och de(den?) som påstår att han är ute efter bråk bör nog granska sig själv i spegeln.

Tack för mig.

Jag ÄLSKAR dobermann, och jag vill absolut ha en dobermann nån gång!
Jag tycker också att kuperad doberman är snyggare (de har ful svans!)
men det spelar ingen roll för mig vad om den har lång eller kort svans.

Tyvärr är det ofta samma typ av folk som vill ha helkuperad dobermann. De som tycker det är "häftigt" att de ser farliga ut.

Det kan inte vara en vettig anledning att skaffa en hund.

Jag tycker också de är snyggare utan svans även rottisarna.
Men jag har vant mig vid svansen. Nu skulle jag inte kunna ha en hund utan svans.
Öronen är skit fula om de är kuperade. :eek:

Jag säger som många här. De behöver kunna visa tydliga tecken och sitt språk.

Jag läste i en tidning att de håller på att göra en lag på att hundar som är kuperade inte skall få tävla.
Det skall även bli en bedömmnings fråga på utställningar.
Jag tror det var skk jag läste det.

Tänk dig för innan du köper en kuperad hund.

Kimz0r skrev:
...mer än att båda föds med ett nervsystem så utvecklat att de faktiskt kan känna smärta från dag ett.

Ja det vet jag också men inte sagt nåt om det heller utan folk drar ljämnförelser med människor, och människofierar hunden och den blir nåt den inte är.

Hundar funkar långt ifrån på samma sätt som oss människor.

Kommer aldrig köpa en Kuperad hund för de raser som kuperas är det inte mycket idagsläget som Risen , dobermann och rottweiler. Så jag håller mig till Schäfer som är helt fantastiskt som brukshund, kanske att det blir en Rottweiler till men det ska mycket till om jag ska ha en till, kanske om min blir vald som hane med en skarp tik då ska jag fundera.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
893
Senast: ildiko
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 183
Senast: Johanna1988
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna... 2 3
Svar
57
· Visningar
13 136
Senast: Nixehen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 139
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka