helkuperad dobermann

Sv: helkuperad dobermann

Sol skrev:
Det är väl lite olika hur veterinärerna gör. De brukar ju vilja ta tillräckligt för att hunden ska slippa mer problem, men de brukar inte vilja ta för mycket heller. Mycket pga. folk inte medvetet ska skada hundarnas svansar för att få dem kuperade.

Är medveten om detta och visst är det trist att det finns folk som kan tänka sig göra så här mot sina vänner. Helt ofattbart för mig.
Vad jag menade är som jag skrev ovan om det inte spelar hunden någon roll så hellre hel men lite krokig svans än en halv. Att ta hela svansen på en hund som har levt med svans måste kännas lite märkligt för hunden?!

Mallju skrev:
jag är emot hundkupering. jag tycker att det är jättesnyggt men hundarna lider av det! hur kul är det för en valp att ha en ställning på öronen efter öronen klipps av och ska ha det i några veckor/månader. tycker att det är väldigt plågsamt. svansen är nog inte så kul att få bort heller :mad: hörde en uppfödare som klippte av svansarna med en sax när dom var nyfödda, fan vad hemskt ! :mad: när min farfar var liten så födde hans föräldrar upp pudlar och dom tog ett snöre och knöt runt svansen jättehårt och tillslut ramlade den av för den ruttnade bort. usch säger jag bara!!

varför kan ni inte acceptera dom som dom är? dom accepterar ju er som ni är

Varför skriver du det här till mig? Vi är av samma åsikt. Däremot led nog min dobbis lita av sin svans och då får man ju ta ställning utifrån det. Jag lät den sitta kvar även om den inte var vacker i en dobbisdomares ögon. Tror ingreppet och vetbesöket och svanslösheten hade varit mer smärtsamt än att den gick sönder då och då...Vi trädde en lite skumgummibit över tippen så hon kunde vifta och vara glad när det kom hem folk :)

Aliide skrev:
Likabra jag är tyst :angel:

Samma här! har inte läst tråden och orkar inte det heller.

Hm. undra om jag ska kupera mina barn sen i framtiden. de e ju såå snyggt!

Kimz0r skrev:
För inte så hemskt länge sedan trodde man även att nyfödda barn inte kände något. :angel:

Man utförde t o m hjärtoperationer på nyfödda utan att söva/bedöva först. Man gav endast muskelavslappnande vilket gjorde att de inte ens kunde skrika ut sin smärta :crazy: :cry:

peter_lundin skrev:
För att få till det bra måste man kapa en bra bit ovanför skadad vävnad.
PL

Har jag fått erfara... min yngst ahund skadade svanstippen så illa när hon var 6 mån att veterinärern fick amputera 1½ kota och jag var förfärad eftersom RR ska ha lång afina svansar. Nu har hon en som inte är kort men heller inte lång. Det är ingen annan än jag som tänker på att den är lite kortare (mina hundar har något längre svansar än genomsnittet så...) men jag gör ju det :smirk:

Gnist skrev:
Du är väl medveten om att det mest är lösdrift på kor nuförtiden..
Vet inte en kobonde som hade djuren uppbundna 10 månader om året ens när det var vanligt med uppbundna kor :cool:

Vår granne har det så :angel: Uppbundna instängda hela året om tills de slaktas.

Jag vet iaf 5st bönder som har sina kor på detta sättet

Hoppas att du har fått reda på några bra kennlar :D

Min absoluta favorithund är helkuperad svart dobermann, dom är så himla fina :love: Men inte en hund öfr mig dock, skulle aldrig klara av att uppfostra dom eller den tiden dom kräver.

En kuperad hund har ofta (enligt min erfarenhet) bättre steg, längre kliv och "stoltare" gång. Kan vara därför som dom vinner på utställning :angel:

*knapplån*

Radon: jag förvånas över så många stavfel och hur du uttrycker dig i skrift, du känns yngre än en som skulle studera på universitet till veterinär. För att komma in på veterinär så behövs MVG i alla ämnen, även i svenska. Dessutom så går ju kupering mot djurskyddslagen precis som veterinär PL har påpekat och som veterinär skall man väl jobba med den lagen, inte emot!

Piru: betyder typ jävel på finska...behöver jag säga mer:angel:

Jag tycker det är rätt att kupera hundraser som har många fall av sönerslagna svansar. Det är inte rätt mot hundarna att låta dem lida gång på gång då svansen går sönder, ställ det mot att kupera en enda gång och med bra bedövning. Såg senast idag på tv en vovve som vart väldigt glad efter de kuperat svansen för då kunde han äntligen vifta utan att få ont! :smirk:

När man gör det vid tidig ålder går det lättare, så vitt jag vet så är det många vuxna hundar som har blivit kuperad efter skada och kan då tex. jaga sin svans som inte längre finns eller få typ. fantomsmärtor. :(

JA till kupering av vissa raser men i syfte för att minska lidandet för hunden inte för syns skull!

Jag tycker det är onödigt av er att klanka ner på trådskaparen och de andra som vill ha kuperade hundar. Skapa en egen tråd där ni kan diskutera den frågan.
Här var det ju fråga om en uppfödare utomlands med kuperade dobermanns, INTE "tycker ni det är rätt att kupera hundar?".
Håll er till saken.

Jag känner inte till någon ras där problemet är tillräckligt stort för att motivera ett återinförande av kuperingen.
Vid kupering på små valpar använder man inte bedövning.
PL

Lomir skrev:
Jag tycker det är rätt att kupera hundraser som har många fall av sönerslagna svansar. Det är inte rätt mot hundarna att låta dem lida gång på gång då svansen går sönder, ställ det mot att kupera en enda gång och med bra bedövning. Såg senast idag på tv en vovve som vart väldigt glad efter de kuperat svansen för då kunde han äntligen vifta utan att få ont! :smirk:

När man gör det vid tidig ålder går det lättare, så vitt jag vet så är det många vuxna hundar som har blivit kuperad efter skada och kan då tex. jaga sin svans som inte längre finns eller få typ. fantomsmärtor. :(

JA till kupering av vissa raser men i syfte för att minska lidandet för hunden inte för syns skull!

Och jag tycker NEJ till generell kupering av en ras. Har man problem inom en ras med sönderslagna svansar är det ett avelsproblem som inte ska maskeras med generell kupering.

Duvan skrev:
Och jag tycker NEJ till generell kupering av en ras. Har man problem inom en ras med sönderslagna svansar är det ett avelsproblem som inte ska maskeras med generell kupering.

Kan du utveckla dig lite med detta för jag vet inte hur avel skulle kunna få en korthårig Vorsthesvans att hålla bättre än den gör i dagsläget:confused: Man kan ju liksom inte få "plym" på de svansarna vilket dämpar "snärten". Däremot långhåriga raser kan man ju se till så dom är mer behårade på svansen så det inte blir lika stor snärt i den när hunden viftar, vilket medför att den inte går sönder lika lätt.
Bara lite nyfiken på hur det avelsarbetet skulle gå till?

Tie skrev:
Kan du utveckla dig lite med detta för jag vet inte hur avel skulle kunna få en korthårig Vorsthesvans att hålla bättre än den gör i dagsläget:confused: Man kan ju liksom inte få "plym" på de svansarna vilket dämpar "snärten". Däremot långhåriga raser kan man ju se till så dom är mer behårade på svansen så det inte blir lika stor snärt i den när hunden viftar, vilket medför att den inte går sönder lika lätt.
Bara lite nyfiken på hur det avelsarbetet skulle gå till?

Det beror knappast på behåringen. Det finns massor med korthåriga raser med långa, välviftande svansar där sönderslagning inte är ett problem.

Har man en hund som har problem med en svans som slås sönder ska man inte låta den gå i avel - även om den jagar bra. Det är helt enkelt en parameter som ska läggas in i avelsarbetet. Precis som bra trampdynor och tassar är viktigt på en jakthund. Ingen seriös uppfödare skulle avla på en hund som inte kan jaga stora delar av säsongen för att trampdynorna spricker, men en svans som slås sönder ses som något oundvikligt, och inte defekt.

Precis som Peter_Lundin säger finns det ingen ras som har så stora problem att generell svanskupering skulle vara befogad - inte ens vorsteh. Om man kuperar de som bevisligen slår sönder sina svansar och låter bli att använda dem i avel, så kommer problemet att på sikt bli sällsynt.

Ok då är jag med hur du menar. Då är jag med!

Och visst kan du ha rätt i att sådana hundar inte borde gå i avel även om det är bra jakthundar. Men jag är ändå inte helt inne på att man skulle få bort de sönderslagna svansarna genom detta, men antalet skulle säkert minska en aning. Allt är ju dessutom mycket beroende av i vilken terräng man befinner sig.

Ok en hund kan lätt slå sönder svansen hemma på saker och ting som den viftar i, men det känns som att tät terräng skulle vara en ännu större bov. Och tänk då de hundar som enbart går på fjället eller fält. Där är det inte lika mycke natur att vifta sönder svansen på. Ok det finns lite buskar, men det är ju inte som när man jagar i tät skog. Många hundar jagas det bara med på fjäll eller fält och då förs ju kanske dåliga "svansgener" vidare utan att man märker det förän på avkommorna senare som man tar med ut i skogen. Samma men de övriga "slå sönder svansarna raserna". En hund som bor i en trång lägenhet/trångt hus är det ju mer troligt viftar sönder svansen än en som bor på ett ställe med större ytor. Så då kan det ju utan att man märker det avlas på riktigt dåliga svansar.

Nåja, det var bara lite tankar som dök upp, men jag tycker för den delen inte att man skulle införa kupering igen, speciellt inte om antalet drabbade hundar är så litet som ni säger. Men är detta med mängden svansskador bevisat över hela landet och inte bara i södra regionerna?........Som den norrlänning jag är så vet jag att när man hänvisar till statisik mm. är det ofta koller som gjorts i stadsområdena från Stockholm och neråt. Kanske lite fördommar från min sida:angel: sorry......... men norra sverige har en tendens att glömmas bort ibland.

Men det vore ju riktigt bra:banana: om antalet sönderslagna svansar är hyffsat låga i hela sverige!:bump:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
893
Senast: ildiko
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 183
Senast: Johanna1988
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna... 2 3
Svar
57
· Visningar
13 136
Senast: Nixehen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 139
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka