helkuperad dobermann

Sv: helkuperad dobermann

Just det där terräng resonemanget har jag lite svårt att förstå, men jag har också hört det som argument. Rent krasst så borde en terräng som är så tät och jävlig att en jagande hund inte kan gå in utan att slå sönder svansen vara totalt ojagbar pga dålig skjutsikt. Det känns som om det är mer en skröna än verklighet. Spaniels kan visseligen gå i väldigt tät terräng ända upp i svanshöjd, men våra hundars svansar håller ändå. Det är ju mest bara ris och elände iallafall. För att svansen ska gå sönder borde det krävas stabilare saker att slå emot, och då är soffbordets skarpa kanter en större riskfaktor än naturen.

Om inte vår röda tik slår sönder svansen på soffbordet borde det vara omöjligt för henne att slå sönder den ute i terrängen. Den farliga änden på den hunden är just svansen. Mer än en gång har jag fått blåmärken av den rackarns svansen, så kraften i snärten är inte dålig...

Det låter inte som om du varit så mycket i riktigt jaktterräng som vi har iaf här uppe i norr. Ofta befinner sig fåglarna kring bäckar med inte allt för trevlig terräng, så det kan vara rätt så tätt många gånger och givetvis kan det vara svårt att få skott tillfälle då, men likafullt är ju hunden där inne(för där är fåglarna!!!) och man får fågelarbete som skall fullföljas! Och man kan komma till ställen där det är grövre buskar/ris ja jag vet faktiskt inte vad man ska kalla dem men dom håller att gå på iaf och dom når under armhålorna på mig och ibland tom högre än vad jag är lång (jag är 175cm). Dessa har jag faktiskt oftast träffat på ute på fjället:angel:(ofta får man skottläge när fåglarna kommer just ovanför dessa buskar) Men hunden är ju givetvis där nere i smeten och viftar på. Men visst är det hyffsat öppen terräng många gånger också, myrmarker, vissa skogspartier, kalhyggen, kalfjället mm. Sedan har vi ju den förbannade kontortaskogen där man lätt kan gå vilse för den är så tät. Men den är relativt mjuk så jag tycker inte att hundarna borde ha problem med den....däremot har vi människor problem med den om inte solen skiner och kompassen i skallen är helt ok :angel: ;)

Har aldrig själv haft en hund som slagit sönder svansen....ok den förra blödde faktiskt 1gång under sitt 8-9åriga jaktliv, men det vara enormt lite, så det var inte så mycket att bry sig om. Hundarna har sett värre ut av knottbett :eek: (hemska små kryp!!!)

Men det vore ändå kul att veta om detta med att det slås sönder så få svansar motför vad folk tror bara gäller i södra sverige eller om det gäller hela landet!

Nja, terrängen är nog likadan här. Vad jag menar är att det krävs hårdare saker och vassare kanter för att en normal svans ska ta skada. Även om terrängen är tät och snårig så är det klippor och sten som i så fall borde vara problemet, och då är det vanligare med soffbord och dörrposter som skadefällor. Då spelar landets geografi ingen roll, för det har vi ju alla hemma.

Jo jag förstår vad du menar och jag vet också att soffbord odyl kan vara väldigt hårda (personlig erfarenhet;) ) Men de att inte en svans kan snärtas sönder mot det som finns i naturen förutom klippor och sten det köper jag inte. För tänk bara efter själv när du går kring en snårig bäck vad du kan bli snärtad av vegitationen.

Men visst håller jag samtidigt med dig att det borde vara en sak som i alla fall tas i beräkning i avelsarbetet! Personligen har jag ju turen att antingen föds min ras med plym på svansen som "dämpar" eller så föds dom med stubbsvans alternativt helt utan! :bump:

Så jag har inga problem att hunden slår sönder svansen varken utomhus eller inomhus!:banana: Däremot så kan det finnas en del rivmärken på hunden under jaktsäsongen för det är ju helt onödigt att gå runt de tätaste/rivigaste områdena när man kan gå rakt igenom och hitta nått spännande! :eek: ;)

olgaklara skrev:
Vår granne har det så :angel: Uppbundna instängda hela året om tills de slaktas.

Jag vet iaf 5st bönder som har sina kor på detta sättet

Ha ! Drt vet jag med, industriella bondgårdar låter i regel inte sina djur gå ute öht. Dom får inte känns solljus fram tills den dagon dom slaktas.

De första åren av betestvång för kor var det många som fick dispens vilket var nödvändigt eftersom den statliga rådgivningen länge propagerat mot bete. I dagsläget skall dispenser egentligen inte medges annat än i extremfall, jag är inte ens säker på att kommunerna själva får medge dispens.
Hos oss är det ingen som har det.
PL

ååå, vill också haaaaa...är så snyggt med kuperade men skulle aldrig ha hjärta att göra det...för fyyy vad ont hundarna har sen :( . men de är snyggt

Bodbäckspålle skrev:
*knapplån*

Radon: jag förvånas över så många stavfel och hur du uttrycker dig i skrift, du känns yngre än en som skulle studera på universitet till veterinär. För att komma in på veterinär så behövs MVG i alla ämnen, även i svenska. Dessutom så går ju kupering mot djurskyddslagen precis som veterinär PL har påpekat och som veterinär skall man väl jobba med den lagen, inte emot!
kan ju säga som så - eftersom du antar att jag har dåliga betyg för att jag skriver fort på ett tangentbord så kan jag säga att jag lär ha BETYDLIGT bättre betyg än dig - eftersom jag studerar på universitet och dessutom är det vetutbildningen...
sen som någon sa så vill jag bara veta om det finns några bra kennlar utomlands jag kan vända mig till som dom har bra erfarenhet av. så erat resonemang med varandra ändrar inte mitt tycke om kuperad dobermann. men för all del - fortsätt disskutera, då har ni ju nåt "vettigt" att att lägga eran dyrbara tid på... lägg denna disskusion hos skk istället så kanske ni kan påverka någon - men jag tror inte ni gör det här. för dom som är för kupering kommer att vara det oavsett det ni säger, och dom som är emot kommer att vara det även dom efteråt.
och sedan så behöver man inte vara emot detta för man vill bli veterinär - tycker jag, och tydligen även andra veterinärer åxå. i och med att jag känner två som har kuperade hundar... men vi kanske måste anmäla dom för att dom har det??

jag tycker att dobermann passar mkt bättre att vara kuperad..dom gör det..ja- det må vara ytligt men dom "ska" vara det för att jag ens ska tycka att en dobermann är en fin hund och att ens kunna tänka mig själv att äga en sådan.

Innan förbudet kom i kraft här i sverige så kuperade vi några av våra hundar..dock enbart svansarna...men det var under tiden min mamma var uppfödare .
och om jag ska vara helt ärlig så passade även dom hundarna bättre utan svans än med..(vi födde upp yorkshire terrier)

smak sak helt enkelt,och det är som TS säger-inget lär förändra vår syn på det oavsett vad "typ".

Nej det är ingen som säger att man måste vara mot kupering för att bli vet men med tanke på att dina synpunkter går emot Veterinärförbundets etiska regler kan det bli lite krångligt.
Undrar fortvarande vilken årskurs du går i.
PL

peter_lundin skrev:
Nej det är ingen som säger att man måste vara mot kupering för att bli vet men med tanke på att dina synpunkter går emot Veterinärförbundets etiska regler kan det bli lite krångligt.
Undrar fortvarande vilken årskurs du går i.
PL

Du är bara här för att bråka .. :devil:

För att jag inte anser det etiskt ok för en blivande vet att aktivt försöka komma undan kuperingsförbudet?
PL

peter_lundin skrev:
För att jag inte anser det etiskt ok för en blivande vet att aktivt försöka komma undan kuperingsförbudet?
PL[/QU

Nej jag pratar inte om de där, men man ska väl kunna säga sin åsikt utan att du ska komma här och käfta eller ... vi vet redan va du tycker !

Men så länge folk fortsätter att argumentera för får väl jag fortsätta att argumentera mot?
Ffa som jag troligen är den enda här som både kuperat o amputerat svansar själv.
PL

peter_lundin skrev:
Men så länge folk fortsätter att argumentera för får väl jag fortsätta att argumentera mot?
Ffa som jag troligen är den enda här som både kuperat o amputerat svansar själv.
PL

okii.. Jaa de får du väl. Men jag säger att man måste få tycka som man själv vill eller hur.
Fortsätt du och predika men människorna om tycker om kuperat kommer nog ej ändra uppfattning om de.

Håll dig då till debatten istället för att påstå att jag bara är ute efter att bråka!
Jag kanske kan avskräcka några som inte bestämt sig!
PL

All heder till Peter:bow:, som utexaminerad veterinär med mångårig erfarenhet vet han nog betydligt bättre vad han snackar om än några snorungar som har noll koll vad en kupering innebär. :devil:

Tack och lov så blir det snart tävlings- och utställningsförbud för kuperade hundar i Sverige. Synd att förbud ska behövas för att stoppa idioti.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
893
Senast: ildiko
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 183
Senast: Johanna1988
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna... 2 3
Svar
57
· Visningar
13 136
Senast: Nixehen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 139
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka