helkuperad dobermann

Sv: helkuperad dobermann

Zenith skrev:
Jag antog att du borde kunna något iaf, du påstår dig själv till att kunna en del åtminstone.

Hundar kommunicerar med både öron och svans. nu är öronen kvar tillräckligt för att hunden hyfsat ska kunna "prata" med dem. Men inte svansen. Inte på långa vägar är tre kotor tillräckligt för att en hund ska kunna kommunicera med svansen.

Och ja, det finns många rasstandarder på andra raser som gör att hunden inte kan kommunicera idealiskt med sina artfränder. Det är heller inte bra.

Även om både öron och svans är borta kan dom kommunicera med varandra.. Jag tycker kuperat är fint men det är inget måste , och hunden lider inte av de. Har själv en kuperad hund och hon mår precis lika bra som andra hundar. :banana:

annaJ skrev:
vad är det hunden skulle lida av efter den är kuperad? den är lika glad och mår lika bra som en som inte är kuperad,,i så fall är det lika mycket djurplågeri som att ta fram naken hundar och katter utan päls..: är lite mycket onödigt prat om att det är djurplågeri har ni aldrig ägt en egen eller känner någon som har behöver ni inte säga något om det,,

Precis jag håller med dig ... det finns värre saker en kuperat.. hunden lider juh inte .. svansen tas bort när dom är nyfödda så dom känner juh inte , och vadå .. då är juh gris kastrering också djurplågeri.

annaJ skrev:
vad är det hunden skulle lida av efter den är kuperad? den är lika glad och mår lika bra som en som inte är kuperad,,i så fall är det lika mycket djurplågeri som att ta fram naken hundar och katter utan päls..: är lite mycket onödigt prat om att det är djurplågeri har ni aldrig ägt en egen eller känner någon som har behöver ni inte säga något om det,,

2 fel ger inte 1 rätt...

För ett tag sedan gick det en dokumentär på SVT om platikkirugi på sällskapsdjur. Man fick bla. följa 2 st pitbullvalpar som blev kuperade, helkuperade. Man fick höra dem skrika när de vaknade upp ur narkosen och en av djursjukvårdarna intervjuades och jag minns mycket väl vad denne sade: "Om folk fick höra och se sina hundar vakna upp efter kuperingen skulle de aldrig göra om det."

Jag tycker själva tanken att ta bort friska kroppsdelar på djur bara för att det är snyggt är sjuk. Finns det någon gräns för hur långt (kirurgiskt) man kan gå för att få en snygg hund? Vart går gränsen?

Vill man ha dobermanns med stående öron och kort svans får man väl fixa det med gammalr hederligt avelsarbete...

Fii skrev:
Precis jag håller med dig ... det finns värre saker en kuperat.. hunden lider juh inte .. svansen tas bort när dom är nyfödda så dom känner juh inte , och vadå .. då är juh gris kastrering också djurplågeri.

Återigen, är det OK bara för att det finns sådant som är värre? Är det OK att så sin hund bara för att det finns idioter som piskar hundar med kedjor?

Man kan inte försvara ett fel med att det finns värre fel.

Sol skrev:
Återigen, är det OK bara för att det finns sådant som är värre? Är det OK att så sin hund bara för att det finns idioter som piskar hundar med kedjor?

Man kan inte försvara ett fel med att det finns värre fel.

Jag tycker inte att de är fel men vissa anser att kupera hundar är djurplågeri...Nej de är inte ok men hunden lider inte direkt av att den inte har någon svans !

Fii skrev:
svansen tas bort när dom är nyfödda så dom känner juh inte
För inte så hemskt länge sedan trodde man även att nyfödda barn inte kände något. :angel:

Öronkupering är definitivt djurplågeri. Men även småvalpar som svanskuperas lider definitivt, har du sett svanskupering?
PL

peter_lundin skrev:
Öronkupering är definitivt djurplågeri. Men även småvalpar som svanskuperas lider definitivt, har du sett svanskupering?
PL

Jag vet inte om de är mig du menar :) men jag skriver endå..
Öron känner dom säkert mer, vet inte men nej de har jag inte men min hund kommer ifrån spanien och kenneln där hon kommer ifrån sa att dom är så pass små, dom kanske känner svidet precis när dom kuperar .

Men du föredrar kanske att vara ignorant, att fortsätta försöka intala dig själv att "nyfödda valpar inte känner någonting"?

Senast ändrad av en moderator:

Fii skrev:

Det är inget att skratta åt. Man opererade spädbarn utan bedövning in på 70-talet just för att "spädbarn inte hade ett välutvecklat nervsystem och därför inte kunde känna smärta".

Hur man ens kan tro att det inte gör ont på ett djur att kapa av en kroppsdel är för mig en gåta. Visst tusan är det djurplågeri att utsätta sina djur för onödigt lidande och även om smärtan efter kupering går över är det onödigt lidande.

Sol skrev:
Det är inget att skratta åt. Man opererade spädbarn utan bedövning in på 70-talet just för att "spädbarn inte hade ett välutvecklat nervsystem och därför inte kunde känna smärta".

Hur man ens kan tro att det inte gör ont på ett djur att kapa av en kroppsdel är för mig en gåta. Visst tusan är det djurplågeri att utsätta sina djur för onödigt lidande och även om smärtan efter kupering går över är det onödigt lidande.

Nej jag skrattar inte åt de. ja de hände säkert men jaja..
ja du kanske tycker att det är djurplåågeri med att kupera´men de tycker inte jag.. Vi skulle kunna disskutera hur länge sm helt. du har din åsikt och jag har min .

peter_lundin skrev:
Eller att spanjorer bryr sig mindre?
Frågar en gång till, har du sett svanskupering på valpar?
PL

förstår ej vart du vill komma jag tror du bara vill disskutera.
Jag svarar en gång till nej de har jag inte .

Fii skrev:
nej enligt människor som jag har frågat så känner dom inte speciellt mycket!

Men det är ju ett sätt för människor att blunda för att det faktiskt är djurplågeri... De är så nyfödda att de nog inte känner så mycket..

Men har man varit med vid en svanskupering av valpar så glömmer man aldrig hur mycket de skrek... Och i flera dagar gnälldes det och gnyddes i valplådan. Råkade sedan ett kullsyskon komma åt den lilla stumpen så skreks det av smärta igen och igen i flera dagar...

Så visst fan känner de, och visst fan gör det helvetiskt ont på den lilla...:cool:
Ursäkta språket...

Men att de som vuxna inte minns smärtan... och kan leva ett normalt liv.. rättfärdigar det handlandet att utsätta valparna för detta.

Själv är jag uppvuxen på en dobermannkennel... och har varit ägare av kuperade raser... Jag tycker att det är ett bra förbud....

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
893
Senast: ildiko
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 183
Senast: Johanna1988
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna... 2 3
Svar
57
· Visningar
13 136
Senast: Nixehen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 139
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka