helkuperad dobermann

Sv: helkuperad dobermann

Men var och varannan jakthund slår ju inte sönder svansen. Så jag tycker inte det är ett skäl till att de ska kuperas.
Men slår de sönder svansen tycker jag det är helt ok att man kuperar.

Jag har kompisar som köpt cocker både från england och frankrike. Ingen har lyckats få sina hundar okuperade. Jag tror dock att saken skulle komma i ett annat läge om man i sverige inte kunde tävla med en kuperad hund - DÅ skulle nog svansarna få vara kvar på våra importvalpar.

Ja det har du rätt i. Och förr eller senare tror jag att vi kommer förbjuda det här i Sverige också. Hoppas jag iallafall.

Grana skrev:
Men var och varannan jakthund slår ju inte sönder svansen. Så jag tycker inte det är ett skäl till att de ska kuperas.
Men slår de sönder svansen tycker jag det är helt ok att man kuperar.

Jo visst är det väl sant, men det känns som att det skulle vara mindre lidande för hunden om det görs när dom är små.....att det liksom inte skall vara lika stort ingrepp som när dom är stor och måste amputera:confused: Kanske inte stämmer, men det känns nästan så och när man ser hunden med den sönderslagna svansen så önskar man ju att den delen av svansen redan hade varit borta för då hade det ju inte varit några problem och lidande :crazy:

Jag säger inte att jag vill att dom skall införa kupering igen, utan bara att jag blir lite kluven när jag tänker på de stackars hundarna med sönderslagna svansar.

Som sagt....jag kanske är lite för blödig :cry: ;)

Men jag måste åter igen upprepa att jag tycker det är helt befängt att kupera bara för att det är "snyggare" vilket jag för den delen inte tycker att det är!

Krasux skrev:
Ja, jag och många med mig, har faktiskt svårt att förstå hur man på något som helst sett kan tycka att helkupering är snyggt.
Måste vara något fel på din syn:smirk:

Känner mig bara tvungen att säga ett par ord.

En svart, stor, dobermannhane, helkuperad = det finaste i hundväg! :love:
Min syn är helt ok, men min smak är kanske annorlunda än din.
Tänker dock aldrig skaffa mig en dobermann bara för att den är kuperad för mitt hjärta säger att det är fel.

Sen att en okuperad dobermann ser ut som en stövare är väl att generalisera... :angel: Har endast sett en dobermann som jag aldrig skulle tro vara en dobermann om det inte vore för färgen. Det var en liten och fet hane som kanske närmast liknande en labrador.
Annars är det ju en stor skillnad på dobbe och stövare!

att kupera en hund är ju inte nödvändigtvis djurplågeri se på Dvärgschnauzern förr var dem helkuperade alltså bortklippt svans och bortklippta öron pga dem skulle jaga råttor å sånt och dem där jätte råttorna bet ju sönder öronen och svansarna på hundarna så dem fick stora svårläkta sår därför kuperade man dem för att slippa det så råttorna inte skulle ha lika mkt att få tag å bita i men kupering för utseendets skull skulle jag inte köpa nej... håller med om att en helkuperad hund som en dobbermann eller risen eller så ser ju väldigt mkt skarpare ut på en gång och håller med om att det kan vara snyggt men jag skulle ALDRIG göra det för utseendets skull själv... känns som att dem visar ju så mkt känslor med öronen och svansen har själv en dvärg schnauzer med öron och svans och en BRT som har bortkuperad svans å tyckte min BRT var såååå ful när jag fick hem honom pga ingen svans visst nu viftar han på hela rumpan när han e glad men den där svans viftningen är ju väldigt viktig tycker jag personligen...

Duvan skrev:
Jag har kompisar som köpt cocker både från england och frankrike. Ingen har lyckats få sina hundar okuperade. Jag tror dock att saken skulle komma i ett annat läge om man i sverige inte kunde tävla med en kuperad hund - DÅ skulle nog svansarna få vara kvar på våra importvalpar.

Hm det låter dumt har haft en foderhund imp från Tyskland hennes svans sparade dem för att dem svenska ägarna ville ha svans kvar på henne.. så alla är nog inte omöjliga på den fronten...

pulkaskurk skrev:
Hm det låter dumt har haft en foderhund imp från Tyskland hennes svans sparade dem för att dem svenska ägarna ville ha svans kvar på henne.. så alla är nog inte omöjliga på den fronten...

Det är möjligt att någon kan tänka sig att spara en okuperad, men flertaltet vägrar idag. Med svenskt tävlingsförbud för kuperade skulle dock saken säkert komma i ett annat läge. Då skulle uppfödarens motivation för okuperat öka - samtidigt som köparen skulle bli mer påstridig.

PIRU skrev:
nej den är då inte från Beauceronen dummaste jag hört.

http://vovve.net/Rasstandarder/2/Dobermann.html

där kan du läsa om det

Då har du inte hört mycket :angel:
Jag köpte faktiskt min beauceron i Frankrike, där detta är allmänt känt. Många tror att min beauceron är en dobermannkorsning. Det räcker faktiskt med att titta på dem (med eller utan kuperade öron) för att se likheterna.
http://www.von-liphier-dobermann.com/about-doberman-pincher.php
"The Beauceron contributed size and color to the Dobermann bloodline. The Beauceron was a solidly built dog, very alert, and was known to be intelligent as well."

http://vovve.net/Rasstandarder/1/Beauceron.html
"Beauceron är en fransk herdehundras, som härstammar från en mycket gammal och tämligen oädel hundtyp. Den påminner något litet om dobermann, i vilken ras den för övrigt anses vara en av ingredienserna."

http://www.alltomhund.se/kennel/b18.htm
"Beauceron härstammar från franska proivinsen Brie där den i huvudsak har använts till jakt, vallning och som vakthund. Rasen är mycket gammal, man har hittat 2000 år gamla skelett som nästan är identiska med den moderna Beaucerons. Till utseendet påminner rasen om en korsning mellan en mastiff och en Dobermann, förmodligen ingick Beauceron som ingrediens i den senare."

http://www.lillsjovik.com/page6/page6.html
"Bakgrund
Beauceron är en fransk herdehundras, som härstammar från en mycket gammal hundtyp. Den påminner något litet om dobermann, i vilken ras den för övrigt anses vara en av ingredienserna."

http://web.telia.com/~u92041682/dhistorik.htm
"Louis Dobermann förde aldrig några anteckningar om de hundar som ingick i skapelseprocessen. Känt är att det i trakten av Thüringen förekom en råtthund, en Pinscher, uppskattad för sin goda jaktförmåga och starka käkar och det är troligt att den utgjorde en av ingredienserna. Men Pinschern var liten, och för att uppnå mer imponerande storlek kan Louis Dobermann ha använt lokala vakthundar, "slaktarhundar", mycket nära Rottweilern i typ. Även Beauceron lär ha funnits i området och satt sina spår. Från den kan Dobermannens anlag för flera olika färger stamma, något som Rottweilern saknar."

Finns hur många hänvisningar som helst, det ifrågasätts inte.

Senast ändrad:

*kl*

Har en dobbistik och tycker inte att hennes svans är i risksonen att slås sönder. Är det bara min hund som bär svansne högt och i en vacker båge, lite över ryggen? För inte viftar hon ner allt från borden elelr slår emot överallt med den. Därför förstår jag inte kuperingen av svansarna. Vet också att vissa har som argument att öronen lätt fryser sönder på vintern så därför är kupering bäst, men även där är jag lite oförstående för aldrig har min hund frysit om öronen.

Visst, det finns typ två olika varianter av dobbis; en lite grövre och en slankare. Min tillhör någ de grövre, men jag vill helst ha en slank dobbis. Inte 17 råbantar jag henne för att hon ska se ut som en slank dobbis! Hon är ju som hon är och jag älskar henne ändå! Hon är vacker och folk går inte frivilligt fram till henne pga utseendet även om hon ser go och glad ut i ögonen, så visst kan folk ha respekt för en okuperad dobbis.

Och är det inte så att dobbis faktiskt användes en tid som råttjägare? Gör inte det den till en typ av jakthund? Väktarhund har det kanske varit, men om jag har förstått det rätt så slutade polisne med dobbis just för att de var lite för skarpa. Någon anann som hört det?

Sol skrev:
Jag har inga problem att förstå att man kan tycka att det är snyggt med kuperade hundar, det är en sak. Det jag inte kan förstå är att det faktiskt finns människor som är redo att utsätta sina älskade(?) hundar för onödiga ingrepp som orsakar lidande enbart av estetiska skäl. Det är däri det sjuka ligger. Inte att man tycker att det är snyggt.

Jag tycker det är jättesnyggt med väldigt lågt ansatta öron på den kattras jag föder upp. Det innebär inte att jag tänker köpa kattungar från Italien där uppfödaren har skurit av senor i öronen för att de ska få bra öronplacering.

Word.

*10*

*Tilda* skrev:

Till trådskaparen
:

Ingen här kan ändra på hur du tycker, men som sagt, du kan ju inte heller tro att Alla här ska tycka precis som du, och Älska de & tycka de är snyggt.....:crazy:
jag har aldrig ens bet er andra att tyka som mig - jag har ENDAST sagt hur jag tycker - inget annat!!

Trix skrev:
Då har du inte hört mycket :angel:
Jag köpte faktiskt min beauceron i Frankrike, där detta är allmänt känt. Många tror att min beauceron är en dobermannkorsning. Det räcker faktiskt med att titta på dem (med eller utan kuperade öron) för att se likheterna.
http://www.von-liphier-dobermann.com/about-doberman-pincher.php
"The Beauceron contributed size and color to the Dobermann bloodline. The Beauceron was a solidly built dog, very alert, and was known to be intelligent as well."

http://vovve.net/Rasstandarder/1/Beauceron.html
"Beauceron är en fransk herdehundras, som härstammar från en mycket gammal och tämligen oädel hundtyp. Den påminner något litet om dobermann, i vilken ras den för övrigt anses vara en av ingredienserna."

http://www.alltomhund.se/kennel/b18.htm
"Beauceron härstammar från franska proivinsen Brie där den i huvudsak har använts till jakt, vallning och som vakthund. Rasen är mycket gammal, man har hittat 2000 år gamla skelett som nästan är identiska med den moderna Beaucerons. Till utseendet påminner rasen om en korsning mellan en mastiff och en Dobermann, förmodligen ingick Beauceron som ingrediens i den senare."

http://www.lillsjovik.com/page6/page6.html
"Bakgrund
Beauceron är en fransk herdehundras, som härstammar från en mycket gammal hundtyp. Den påminner något litet om dobermann, i vilken ras den för övrigt anses vara en av ingredienserna."

http://web.telia.com/~u92041682/dhistorik.htm
"Louis Dobermann förde aldrig några anteckningar om de hundar som ingick i skapelseprocessen. Känt är att det i trakten av Thüringen förekom en råtthund, en Pinscher, uppskattad för sin goda jaktförmåga och starka käkar och det är troligt att den utgjorde en av ingredienserna. Men Pinschern var liten, och för att uppnå mer imponerande storlek kan Louis Dobermann ha använt lokala vakthundar, "slaktarhundar", mycket nära Rottweilern i typ. Även Beauceron lär ha funnits i området och satt sina spår. Från den kan Dobermannens anlag för flera olika färger stamma, något som Rottweilern saknar."

Finns hur många hänvisningar som helst, det ifrågasätts inte.

Man lär sig alltid något nytt :bow:

lucillehornline skrev:
jag har aldrig ens bet er andra att tyka som mig - jag har ENDAST sagt hur jag tycker - inget annat!!

Nej, men du klagar ju över att vi inte tycker som du.
Ger man sig in i leken får man leken tåla.:smirk:

Fast bara för man gjorde det av en anledning så kan det ju vara djurplågeri.
Jag som har schnauzer visste inte att det var därför de kuperades. Däremot fick de långt skägg och lugg för inte bli bitna i ansiktet.
Fast det hjälper inte alltid. Min lilla har just nu ett sår på nosen efter ett råttbett. Jösses vad det blöder om de får ett sår på nosen.
Och den gamla har precis ett sår som läkt på nosen efter ett råttbett :D

Duvan skrev:
Det finns ett litet problem med det resonemanget. Svansarna ska kuperas tidigt, redan under de första dygnen. Då har man inte valt valp än - och kan inte ens vara helt säker på att man i slutänden vill ha en valp ur den kullen. Det kan ju faktiskt visa sig vara problem innan de blir leveransfärdiga. Detta gör att utlänska uppfödare sällan vill låta bli att svanskupera även fast man tingat en speciell valp.

Det är synd, men jag har förståelse för de utländska uppfödarna eftersom de i sina hemländer har svårt att sälja okuperat. Bästa sättet att stävja otyget är nog att porta kuperade hundar från all form av tävling. På allt utom utställning borde man dock kunna få dispens om hunden är kuperad pga medicinska skäl.

Inom min ras har jag upptäckt motsatt fenomen. I de forna öststaterna, där man fortfarande får kupera, kuperas numera inte alla valpar längre. Dels vill de exportera hundar till Tyskland och andra länder som har kuperingsförbud och dels vill de kunna meritera sina hundar var som helst i Europa. Italienarna har också i stor utsträckning slutat att kupera eftersom de vill kunna hävda sig internationellt.

De svenska uppfödare som jag känner till köper okuperade hundar från europeiska länder där kupering är kutym. Här är skälet att man vill kunna ställa hunden på fler ställen än i Sverige, Frankrike och England.

Men kanske har jag en ras där entusiasterna är något mer vidsynta än i andra raser?

Tillägg:

Följande kan läsas på kennel Scedirs hemsida. Det är en av europas mest ledande kennlar på dvärgschnauzer.

"...following the NEW STANDARD , schnauzers in all 3 size and colours....must be "natural"...not tail-docked and ear-cropped....as we SHOW dogs in many countries , we tent to don't crop and dock anymore ... this because in many countries as Germany - Swiss -Austria - Holland - Finnland - Sweden - Danmark and others is not more possible to show dogs cropped and docked....but we can guarantee you that miniature-schnauzer is still beautiful with natural ears and long tail.... "

Källa: http://www.geocities.com/ffscedir/puppy.html

Senast ändrad:

Jaha dags o kupera nosen - jag menar om man spar några skinnbitar som får hänga ner över hålen så borde väl inte hunden lida när det väl har läkt.....
Liiite hårddraget

lilstar skrev:
vilken härlig trend!

Ja, det tycker jag också! :love:

Jag tror dessutom att uppfödarna insett att hundarna bör ha öron och svans i behåll för att man skall kunna avgöra öronsställning och svansansättning ordentligt. "Griseknorrar" är inte önskvärt, eller rättare sagt; en hund med vackert ansatt och stolt bärande svans, har en fördel i förhållande till hunden med "knorren".

Vidare är för lätta öron av modellen som collie och en del terrier skall ha inte önskvärt. Ej heller tunga "hound-öron" eller öronansättning som en cocker spaniel. Det är svårt at avgöra vilka slags öron en hund med kuperade öron kommer att nedärva.

Det går fort att få fram flera generationer hundar och jag tror att det är därför uppfödarna numera är mer vaksamma. En helkuperad hund i avel innebär en del risker med öron och svans och konkurrensen är mycket hård inom rasen. Det kan med andra ord hänga på svansen eller öronen vilken hund som blir vinnare för dagen!

Därmed är inte sagt att kuperade hundar inte har en fördel för vissa domare. Ibland verkar domaren liksom förtrollas av hundens kuperade företräden och glömmer bort resten.

Men det är inte alltid de kuperade hundarna vinner och det är mycket glädjande. Min hund har slagit ett par importer redan! :bump:

Tillägg igen:

Det är också roligt att se de ledande kennlarnas hemsidor där de visar sina meriterade tikar och hanar i avel. Allt fler av deras avelsdjur har svans och öron i behåll, trots att den vanlige köparen i hemlandet säkert föredrar en helkuperad hund.

Dessa länkar kan bekräfta det jag säger:

http://www.hermes.kennel.pl/hermes/champe.htm

http://www.malykavalir.com/

http://www.dixie.cz/index_en.htm

http://www.rezlark.cz/mini_black/index.htm

för att visa några där inget kuperingsförbud ännu råder...

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
893
Senast: ildiko
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 183
Senast: Johanna1988
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna... 2 3
Svar
57
· Visningar
13 136
Senast: Nixehen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 139
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka