helkuperad dobermann

Sv: helkuperad dobermann

Jag tror vi är en massa som fattar det o tycker att det är fel/sjukt o att den svenska lagstiftningen har gjort helt rätt som förbjudit kupering.
PL

PIRU skrev:
Jag skulle vilja ha helkuperad Dobermann för det är snyggt, har du svårt o fatta?

Som att det har undgått ngn här att du tycker det. Vilken tur då att majoriteten här tycker motsatsen.

Ja, jag och många med mig, har faktiskt svårt att förstå hur man på något som helst sett kan tycka att helkupering är snyggt.
Måste vara något fel på din syn:smirk:

Ja jag har svårt att fatta varför man vill göra operativa ingrepp bara för att det "är snyggt". Jag tycker man har vissa skyldigheter som djurägare och dit hör att låta djurets väl och ve komma i första rummet. Trams som kupering sätter snarare ägarens estetiska smak först, det är enligt mig inte god djurhållning.

Krasux skrev:
Som att det har undgått ngn här att du tycker det. Vilken tur då att majoriteten här tycker motsatsen.

Ja, jag och många med mig, har faktiskt svårt att förstå hur man på något som helst sett kan tycka att helkupering är snyggt.
Måste vara något fel på din syn:smirk:

Eller så är de ALLA Andras syn de är fel på? :angel:

Till trådskaparen
: Nej, jag fattar att DU tycker de är snyggt, men VARFÖR? Vad är de du ser i de som är snyggt? Och Varför vill du ha en kuperad ?

Ingen här kan ändra på hur du tycker, men som sagt, du kan ju inte heller tro att Alla här ska tycka precis som du, och Älska de & tycka de är snyggt.....:crazy:

PIRU skrev:
ja många hundar lider hela livet av o klippa öron o svans :eek:

herregud spela roll , finns hur många hundar som helst utomlands som kuperas o det märks då inte på dom.
Bara vårat sätt o se på det hela.

DOBERMANN SKA VARA KUPERADE SER JU UT SOM NÅN JAKTHUND ANNARS!!!!

Då tycker jag man kan avla på Dobermann så att de inte ser ut som stövare eftersom man tydligen inte vill det... Eller också skaffar man en annan ras som passar utseendemässigt.

Elektron skrev:
Ja jag har svårt att fatta varför man vill göra operativa ingrepp bara för att det "är snyggt". Jag tycker man har vissa skyldigheter som djurägare och dit hör att låta djurets väl och ve komma i första rummet. Trams som kupering sätter snarare ägarens estetiska smak först, det är enligt mig inte god djurhållning.

precis! Sköhetsoperationer kan man göra på sig själv, men att utsätta en försvarslös valp för det bara för att man absolut vill ha en med kort svans är ju fruktansvärt!:mad:

Vi var tvungen att kupera svansen på vår tik eftersom hon slog sönder den gång på gång och till sist så hårt att hon bröt svanstippen. Har inte märkt några som helst beteendeförändringar hos henne som skulle tyda på lidande.

Jag är emot kupering, inte för att jag tror att de lider av det längre fram i livet, utan för att det är ett fullständigt onödigt ingrepp och kan innebära ett lidande för hunden i samband med kuperingen om den inte får tillräckligt smärtstillande. Skönhetsoperationer är ett idiotiskt påfund som människan kommit på och ännu mer idiotiskt blir det när det går ut över våra djur.

Det står ju ingenstans att trådskaparen läser på veterinärutbildningen utan att hon läser mot veterinär. Vet inte hur det är i Sverige, men vi läste etik redan första terminen och då diskuterades just kupering. Så man måste inte ha kommit särskilt långt i utbildningen för att komma i kontakt med den diskussionen...

Till dig som skapat tråden: Det är såklart upp till dig om du vill ha en helkuperad hund, men jag hoppas du funderar ordentligt på om de ev. fördelarna väger upp nackdelarna och kolla även upp hur kupering på valpar går till (själv har jag inte så stor koll eftersom det är förbjudet i Sverige), om det är metoder som du känner att du kan stå för.

en hund använder många signaler för att förstå och kommunicera med varandra, Då svansen och öronlapparna är två av de som vi människor ser bäst är det otroligt dumt att ta bort dem i onödan
Den enda kupering som görs regelbundet i Sverige är bakbenssporrar som hunden kan fatna med och därmed skada sig, men öron och svans, det behöver dom snarare!

min familj har en helkuperad dobbis, av flera orskare, min pappa vill ha en helkuperad o den svenska typen tilltalar inte honom, de är för tunga o grova mentaliteten är i många fall väldigt dålig.
Vill du veta mer om var vår hun kommer ifrån, priser mm får du gärna skick pm.

Bild224.jpg

PIRU skrev:
Jag skulle vilja ha helkuperad Dobermann för det är snyggt, har du svårt o fatta?

Jag har inga problem att förstå att man kan tycka att det är snyggt med kuperade hundar, det är en sak. Det jag inte kan förstå är att det faktiskt finns människor som är redo att utsätta sina älskade(?) hundar för onödiga ingrepp som orsakar lidande enbart av estetiska skäl. Det är däri det sjuka ligger. Inte att man tycker att det är snyggt.

Jag tycker det är jättesnyggt med väldigt lågt ansatta öron på den kattras jag föder upp. Det innebär inte att jag tänker köpa kattungar från Italien där uppfödaren har skurit av senor i öronen för att de ska få bra öronplacering.

så det är bättre att det gör ont för att det ska bli snyggt än när man ska "ta kommandot"? å herregud...

Jag tycker man har vissa skyldigheter som djurägare och dit hör att låta djurets väl och ve komma i första rummet. Trams som kupering sätter snarare ägarens estetiska smak först, det är enligt mig inte god djurhållning.

:bow: :bow: amen

PIRU skrev:
Är det inte så att du mer är ute efter det där lite hårdare utseendet, för de ser ju klart snällare o timidare ut med hängöron och lång ringlad svans..:p Känns inte riktigt som en "svensk" dobermann med sin nerviga läggning skulle passa in i din hundvärld..:D

Jag kan hålla med om att de kuperade är stiliga men jag skulle inte köpa en för den sakens skull. Är det nu däremot så att de är bättre i mentaliteten så kan det ju göra att en sån hund är intressantare och då skulle jag nog inte heller vägra köpa den pga att den är kuperad.:confused: Men att köpa en hund just för att den är kuperad, det resonemanget tycker jag är helt fel!
Sen att de vinner på utställningar tror jag inte alls har med att de är kuperade att göra, utan för att de faktiskt är snyggare i exteriören mellan öronen och svansen.;)

Lånar..

Undrar om man kuperat sin valp om man fick göra det i Sverige. För då får man själv ta hand om den jobbiga tiden och man får själv se att det inte är så smärtfritt som en del tror.
Men när man får köpa utomlands så slipper man ju se eländet och får en färdigkuperad hund.

Vill man köpa utomlands pga mentaliteten, så är det ju bara att be att man inte vill valpen ska kuperas.

Grana skrev:
Vill man köpa utomlands pga mentaliteten, så är det ju bara att be att man inte vill valpen ska kuperas.

Det finns ett litet problem med det resonemanget. Svansarna ska kuperas tidigt, redan under de första dygnen. Då har man inte valt valp än - och kan inte ens vara helt säker på att man i slutänden vill ha en valp ur den kullen. Det kan ju faktiskt visa sig vara problem innan de blir leveransfärdiga. Detta gör att utlänska uppfödare sällan vill låta bli att svanskupera även fast man tingat en speciell valp.

Det är synd, men jag har förståelse för de utländska uppfödarna eftersom de i sina hemländer har svårt att sälja okuperat. Bästa sättet att stävja otyget är nog att porta kuperade hundar från all form av tävling. På allt utom utställning borde man dock kunna få dispens om hunden är kuperad pga medicinska skäl.

OM hunden blir svanskuperad pga skada i vuxen ålder, så får man ju ett veterinärintyg på detta och bör i så fall därför också få dispens för utställning.

peter_lundin skrev:
En hund som slår sönder svansen är det oftast bäst att amputera på utan att krångla alltför mycket, jag har kapat ett antal sådana genom åren,både på fd kuperingsraser o andra, men anser inte att problemet är av den omfattningen att det motiverar att man åter tillåter svanskupering.
PL

Som jag skrev så är jag lite kluven i den frågan när det gäller raser som ofta slår sönder svansen. Samtidigt som jag inte gillar svanskupering (eller kupering över huvudtaget) så har jag sett hundar som lidit enormt när dom gång på gång fått svansen sönderslagen under jakt och bara fått fara hem och behandla skadan för att sedan slå sönder den på samma sätt igen. Kupering är inte den första åtgärden som görs utan först försöker man oftast behandla.
Det är verkligen inte trevligt för hunden och jag lider så med hunden i det läget....kanske är lite för blödig:cry:

Jag har ju en fd kuperingsras, men vill inte att denna ras skall kuperas för jag tycker det är rätt snyggt med svansen och så har dom plym på svansen som gör att den i princip aldrig snärtas sönder vilket är helt perfekt. Jag har ju dock valmöjligheten att välja lång eller kort svans för rasen föds ju med alla längder:D

Jo, jag vet att det kan bli så. Men då får man kanske göra en chansning.
Får de inte valpen såld, så kan de ju kupera svansen när de tar öronen.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
893
Senast: ildiko
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 183
Senast: Johanna1988
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna... 2 3
Svar
57
· Visningar
13 136
Senast: Nixehen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 139
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka