helkuperad dobermann

Sv: helkuperad dobermann

Du har helt rätt i att det finns saker som skadar djur mera! Det håller jag med om. Men varför välja en stympad hund framför en hel?? Jag tycker man kan understöda det som ger djuren minst lidande, i det här fallet en hund med hela öron och svans. Särskilt som trådskaparen inte ville föra in hunden för att tillföra aveln nya gener, utan bara för att det ser finare ut...

vem har sagt att jag inte akn älska min hund??
det är lika dant inom hästsporten - du skaffar en ras som är lämplig till dig och som ligger varmt om hjärtat. sen har mna ett önskemål om färg, uttryck och sådant när man fantiserar om vilken man skall titta närmare på. man faller ju alltid lättare för en viss sort. sen att det gått lite till överstyr med att kupera kan jag hålla med om - men jag tycker att de är som absolut finast när de är det och det kan jag inte ändra på. men jag kan väl älska min hund minst lika mycket även om jag vill ha den på ett visst sätt för att den skall "passa" bättre i min smak. sen så har dobermannen alltid vart en kuperingsras - så det är faktiskt inte så konstigt att vissa människor tycker det är naturligt att de är kuperade och tycker att det gör rasen komplett. för ni kan inte neka att det faktiskt från början är en kuperingsras och ni kan inte neka människor som vill hålla den så. vi gör ju allt för att få våra djur som vi vill ha dem. vi avlar helt onaturligt och allt vad vi nu gör. så det är inte så konstigt att vi kuperar dem heller... vi har ju avlat fram taxar, hårlösa hundar, sönderavlat ögon/höfter/armbågar. just för att vi så¨starkt velat att fram en viss individ att vi inte tänker på konsekvenserna. så vi gör faktikst fel när vi avlar för vi vill ha en speciell hund - och den får ju lida hela sitt liv med sina onda höfter tex?? varför är inte detta oetiskt??

Nona skrev:
Särskilt som trådskaparen inte ville föra in hunden för att tillföra aveln nya gener, utan bara för att det ser finare ut...
har jag någon gång angett vad jag skall ha min hund till?? det har du ingen aning om... jag har varken angett om det skall vara sällskap, tävling, utställning, avel!!! det enda jag har sagt är att jag vill satsa på en ny ras och valde då dobermann. sen vad jag sysslar med i min rörelse vet ingen!!

Ok, ursäkta! Tyckte att jag läste att du ville ha en kuperad för att det ser finare ut... Läste säkert fel.

Jag vet inte om jag vill kalla en uppfödare som låter kupera sina hundar för "seriös". Någonsin. Skaffa en hund som du kan tycka om som den är, i stället för att stödja onödigt djurplågeri som är förbjudet i Sverige av en anledning.

lucillehornline skrev:
jag tycker att det i många fall är oetsikt med riskolor och ladugårdar med uppkedjade kor - men ingen gör något åt det. å jag tror att dessa kor som står innomhus fastkedjade i halsen 10 månader om året i 8 år mår sämre än en kuperad hund.

jag skulle hellre som veterinär bry mig om alla djur som inte får mat, är instängda, blir vanvårdade än att en hund blir kuperad. för jag tycker inte att det är plågeri på det sättet som ni påstår. görs det på rätt sätt av kunnig människa och med smärtstillande så tycker jag att det är okej. men det är nu min syn på det hela. för jag vet att den hunden som får ha "ont" i någon vecka får ett 12 årigt livsom är så värdefullt och h*n kommer att må bra och känna sig älskad. vilket jag tycker är snällare än att skaffa tex sommarkatt och slänga ut den på hösten och låda den frysa ihjäl.
hallå - det finns betydligt större problem som ni kan tjaffsa om.

men att det är förbjudet att utföra ingreppet i sverige kan jag förstå - men inte att det finns så mycket djurplågeri i allmänhet som är tillåtet :crazy: snacka om att ha lite att angagera sig i..

Så...bara för att det finns saker som är värre så är det ok?

Nona skrev:
Ok, ursäkta! Tyckte att jag läste att du ville ha en kuperad för att det ser finare ut... Läste säkert fel.
jo jag skrev nog att jag tycker det ser bättre ut - men inte vad jag skall ha den till. men om jag väl skall skaffa en eller två så kan jag passa på å skaffa sådana som jag alltid velat ha.. även om dem är kuperade så kan dom tillföra svensk avel väldigt mycket om man köper hunden för det ändamålet av seriösa uppfödare. jag personligen tycker alltid att det är bra med nytt blod i raserna, oavsett om det är hästar eller hundar..
sedan till er andra så behöver dom inte ha dålig menatlitet för att dom är importerade. om man har mina mål och vill satsa på en uppfödning kan jag lova att jag besöker uppfödaren, träffar tik och hane och tar reda på information om släktet är HD-A testad , ögonlysta, Mentaltestade... även om man importerar så vill man väl ha frisk djur som är bra avelsdjur. sedan om dom är kuperade eller ej har inget med den saken att göra - men det faller mig i smaken!!! så bara för att man väljer en kuperad hund så behöver man inte vara hjärtlös, inte tycker om djur, vilja ha porslindjur, inte bry sig om individens lämplighet för ändamålet!!!!

heylan skrev:
Så...bara för att det finns saker som är värre så är det ok?
nä det är inte det jag menar! jag personligen tycker bara att det är okej och att det i de stora hela inte är djurplågeri om man jämfört med annat. för hunden lider inte hela livet som ni verkar tro!!! detta är lika dan meningslös disskusion som detta eviga tjat om på hästar blistring eller ej. folk tycker det är djurplågeri för att hästarna har ont i ett par dar eller nån vecka - menjag ser det på ett längre perspektiv! bättre att ha ont i en vecka än att ridas och köras halt i månader om den kan bli frisk! så jag ser inte sådan tillfällig smärta som direkt plågeri - om det inte är slag, knivhug etc etc.. för det gör man för att vara elak eller ta kommandot.
det är väl ungefär som att jämföra med omskurna killar, dom hade säkert jätteont när det gjordes - men dom lider inte senare i livet. jag känner flera stycken som är det och dom har inga problem. men detta är väl förbjudet i sverige med- ska man sen utestänga dem från aktiviteter åxå??

kanske konstigt resonemang tycker ni - men det är så jag resonerar, och för mig är det de som avgör hur jag känner angående saker och ting..

Bara för något är gulligt eller snyggt så köper jag det inte.
Jag skulle tex aldrig köpa en kortnosad hund, för jag vill inte uppmuntra till sån avel. Jag skulle heller aldrig köpa en sån på din användarbild, för jag vill inte uppmuntra till sån avel heller.
Då anser jag att jag iallafall gör något.
Jag tycker tex mops är mycket trevliga små hundar, men tyvärr, en sån kommer inte in här. Jag vill ha en hund som kan andas ordentligt mm.
Och visst kan jag välja om jag vill köpa en hund eller häst eller vad det nu är. Men jag väljer ingen ras som jag tycker är fel att avla på.

PIRU skrev:
Ursprungsland/hemland:
Tyskland

Bakgrund/ändamål:
Doberman är den enda hundras som är en renodlad väktarhund, vars rasnamn anknyter till sin första kända uppfödare: Friedirich Louis Dobermann (1834-1894). Förutom som uppfödare var han verksam som skatteindrivare, rackare och stadens hundfångare med laglig rätt att infånga alla kringströvande hundar. Från denna depå handplockade han särskilt skarpa hundar för avelsbruk. De s k "slaktarhundarna", som redan vid denna tid kunde betraktas som en tämligen homogen "ras", utgjorde troligen den främsta grunden för dobermannrasen. Dessa hundar, en slags föregångare till nutida rottweiler, uppblanade med en schäfervariant från Thürigen, som var svart med roströda tecken. Från nämnda blandning hundar framavlade han på 1870-talet dobermann, som vid denna tid erhöll sina bruksegenskaper, både som vakt- gårds- och sällskapshand. Den användes flitigt som polishund och fick därför benämningen "gendarmerihund". Vid jakt användes den främst för rovdjursbekämpning. Mot denna bakgrund var det nästan självklart att dobermann redan i början av 1900-talet officiellt blev erkänd som polishund. I avelsarbetet eftersträvas en medelstor, kraftig och muskulöst byggd hund, som trots den substansfulla kroppen uppvisar elegans och ädelhet. Den är synnerligen lämplig som sällskaps-, skydds- och brukshund såväl som familjehund.

Det råkar vara så att Dobermannen är framavlad ur Beauceronen.

herregud människa, ett sånt resonemang du för? jamen låt oss införa aga igen och varför inte kodressörer och elhalsband. det gör ju bara ont en liten stund...

fast det tankesättet håller inte heller. överallt på sidor om öronkupering ser man hur det fixas och trixas och tejpas med kuperade öron, och plötsligt är det inte en veckas onödligt lidande utan kanske flera månaders.

ett fel legitimerar inte ett annat. det är hemskt omoget att tänka så. det är t ex inte ok för dig att köra efter en stor stark bara för att din granne gjorde det efter tio. det är inte heller ok för dig att slå lite på din unge eftersom stackars bobby fick lida så mycket.

Inte_Ung skrev:
*knapplån*
Hundmänniskor upphör aldrig att förvåna mig.
Att det finns sådana som tycker att det är okej att skära litet i hundarna för att fixa till deras utseénde är ju - förvånande.

Jag trodde att hundmänniskor tyckte om djur.
Inte att de egentligen bara ville ha en snygg prydnadssak.
Tips till dessa - det finns hundar av porslin att titta på.

Håller helt med dig.... Om vi nu ska kupera hundar då kan vi ju börja plocka bort svansen på min häst de kan ju fastna i något och skada den, så i förebyggande syfte eller kanske kan jag ta bort den och skaffa lössvans, så ser den ju inte så skitig ut... Hmmm nej skulle inte tro det. Vad har vi för rätt att skada djur, har vi det bara för de inte kan säga emot??? Nej man ska åstakomma så lite smärta som möjligt hos sina djur... Inte skada dem för att det ser snyggt ut. Tror inte de bryr sig om de ser snyggare ut om man tar bort svansen. Dessutom älskar man sitt djur så bryr man sig inte om hur de ser ut.

Du som blivande vet tycker alltså att det är helt ok att gå förbi svensk lagstiftning(stödd av SVF) för att du tycker det är snyggare med en kuperad hund o detta ursäktar du med att reglerna i andra fall inte kommit lika långt!
PL

Zenith skrev:
Den vill nog kunna vifta på svansen iaf, även fast den inte direkt ramlar omkull av att springa... :crazy:

förlåt mej men hur är det med dom raserna son föds utan svans? Dom ramlar väl inte omkull..och jag menar..don har ju fyra ben så dom ramlar väl ändå inte omkull så lätt??
vi har ju bara två ben..och ingen svans..men inte fan ramlar väll vi omkull för det :eek:

pernilla_s skrev:
Håller helt med dig.... Om vi nu ska kupera hundar då kan vi ju börja plocka bort svansen på min häst de kan ju fastna i något och skada den, så i förebyggande syfte eller kanske kan jag ta bort den och skaffa lössvans, så ser den ju inte så skitig ut...

Nu tycker jag du spårar ur på ett lite löjligt sätt. Du har tydligen inte sett en svans som blivit sönderslagen under jakt. Det kan bli enorma problem och infektioner som senare gör att svansen måste amputeras! Ingen trevlig syn!

Jag tycker också att det är fel att kupera för att det är "snyggare":eek: , men blir lite kluven för det skulle bespara många jakthundar lidandet som blir, när dom råkar "viftasönder" svansen, om det var tillåtet med svanskupering.......så ur den synvinkeln är det lite både och.

Men om vi går till just denna ras så tycker jag det är helt befängt att kupera både öron och svans för det har absolut ingen som helst praktisk betydelse utan är helt onödigt lidande!

Minerva skrev:
förlåt mej men hur är det med dom raserna son föds utan svans? Dom ramlar väl inte omkull..och jag menar..don har ju fyra ben så dom ramlar väl ändå inte omkull så lätt??
vi har ju bara två ben..och ingen svans..men inte fan ramlar väll vi omkull för det :eek:

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så kan min ras födas utan svans och jag har aldrig sett en hund med balansproblem.....:rofl:

Tie skrev:
Nu tycker jag du spårar ur på ett lite löjligt sätt. Du har tydligen inte sett en svans som blivit sönderslagen under jakt. Det kan bli enorma problem och infektioner som senare gör att svansen måste amputeras! Ingen trevlig syn!

Jag tycker också att det är fel att kupera för att det är "snyggare":eek: , men blir lite kluven för det skulle bespara många jakthundar lidandet som blir, när dom råkar "viftasönder" svansen, om det var tillåtet med svanskupering.......så ur den synvinkeln är det lite både och.

Men om vi går till just denna ras så tycker jag det är helt befängt att kupera både öron och svans för det har absolut ingen som helst praktisk betydelse utan är helt onödigt lidande!

Jo men det finns ju hästar som fått amputera bort svansen för att de har skadat den... Det är ju samma sak eller??? Djur som djur... Om svansen operareas bort för den är skadad är det ju inget fel på de men att göra det bara för att det ser snyggt ut... nej det tycker jag är hemskt. Dessutom var det ingen jakthund.. Det var en dobermann så att svansen skulle förstöras vid jakt kommer inte att ske...

pernilla_s skrev:
Jo men det finns ju hästar som fått amputera bort svansen för att de har skadat den... Det är ju samma sak eller??? Djur som djur... Om svansen operareas bort för den är skadad är det ju inget fel på de men att göra det bara för att det ser snyggt ut... nej det tycker jag är hemskt. Dessutom var det ingen jakthund.. Det var en dobermann så att svansen skulle förstöras vid jakt kommer inte att ske...

Om du läser om mitt förra inlägg så ser du att även jag tycker att det är befängt med kupering av dobermann. :crazy:

Nu är jag inte så hemma när det gäller svansskador hos häst, men skulle gissa att det inte är lika vanlig åkomma som hos en jakthund som slår sönder svansen gång på gång på gång, varje år! Och då kan man ju säga att hunden jagar i alla fall 10-12år så det hinner bli några svanssönderslagningar! Så lite kluven när det gäller svanskupering är jag. Men jag tycker deffenitivt inte att det skall vara tillåtet om det bara är utseendemässigt!

Som tur är har jag ju en jaktras som antingen föds utan svans eller har en svans med "plym" som i princip aldrig slås sönder ;)

lucillehornline skrev:
nä det är inte det jag menar! jag personligen tycker bara att det är okej och att det i de stora hela inte är djurplågeri om man jämfört med annat. för hunden lider inte hela livet som ni verkar tro!!! detta är lika dan meningslös disskusion som detta eviga tjat om på hästar blistring eller ej. folk tycker det är djurplågeri för att hästarna har ont i ett par dar eller nån vecka - menjag ser det på ett längre perspektiv! bättre att ha ont i en vecka än att ridas och köras halt i månader om den kan bli frisk! så jag ser inte sådan tillfällig smärta som direkt plågeri - om det inte är slag, knivhug etc etc.. för det gör man för att vara elak eller ta kommandot.
det är väl ungefär som att jämföra med omskurna killar, dom hade säkert jätteont när det gjordes - men dom lider inte senare i livet. jag känner flera stycken som är det och dom har inga problem. men detta är väl förbjudet i sverige med- ska man sen utestänga dem från aktiviteter åxå??

kanske konstigt resonemang tycker ni - men det är så jag resonerar, och för mig är det de som avgör hur jag känner angående saker och ting..

Ja jesus. Du är ett troll va? Inte på riktigt?

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
893
Senast: ildiko
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 183
Senast: Johanna1988
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna... 2 3
Svar
57
· Visningar
13 136
Senast: Nixehen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 139
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka