helkuperad dobermann

Sv: helkuperad dobermann

En hund som slår sönder svansen är det oftast bäst att amputera på utan att krångla alltför mycket, jag har kapat ett antal sådana genom åren,både på fd kuperingsraser o andra, men anser inte att problemet är av den omfattningen att det motiverar att man åter tillåter svanskupering.
PL

Så att någon annan gör fel rättfärdigar ditt fel?

Jag kan inte förstå att man tycker det är ok att låta hunden genomgå en närmast operationsliknande procedur med tillhörande smärta för utseendets skull.

Konstig avel är inte heller bra men få människor avlar för att få en hund som inte mår bra. Tror knappast någon uppfödare önskar sig en valp med höftfel.

DJURPLÅGERI! :mad: skaffa ingen dobbermann då om de inte duger som de är! :mad:

cillamuffins skrev:
herregud människa, ett sånt resonemang du för? jamen låt oss införa aga igen och varför inte kodressörer och elhalsband. det gör ju bara ont en liten stund...

fast det tankesättet håller inte heller. överallt på sidor om öronkupering ser man hur det fixas och trixas och tejpas med kuperade öron, och plötsligt är det inte en veckas onödligt lidande utan kanske flera månaders.

ett fel legitimerar inte ett annat. det är hemskt omoget att tänka så. det är t ex inte ok för dig att köra efter en stor stark bara för att din granne gjorde det efter tio. det är inte heller ok för dig att slå lite på din unge eftersom stackars bobby fick lida så mycket.
ursäkta mig men jag skrev ju att det inte var okej när det gjorde ont en liten stund om det var slag och dyligt för att ta kommando!! där räknas väl dina elhalsband och sånt skit in!!!! hur resonerar du då när du inte ens kan tolka de jag skriver??

säger än en gång att det är inte era kommentarer jag vill höra - jag vill prata med dobermannfolk!!
ni får ha era åsikter och jag får ha mina, så är det bara! ni kan fortfarande inte ändra min inställning.
å herre gud!! de är väl inte bara jag som vill ha eller har en kuperad hund?? ni får det å låta som det är det värsta som hänt hittills - snacka om töntig hönsgård!!!:crazy:
jag vet redan vad vissa folk tycker - så det gör ingen skillnad att ni vräker ut er här!!

I ett diskussionsfurom kan man inte välja så att man bara får de svar man gillar.
Om du nu bara vill ha svar från dobermanfolk så finns det säkert sådana forum men var inte säker på att alla dobermanägare är för kupering.
PL

Räcker det inte med att hundarna lider efter ingreppet? Är det någon annan än jag som har sett dokumentärer från veterinärer i USA, dokumentärer där man får se kuperade hundar vakna upp efter ingreppet? Eller har ni varit med själva kanske? Har ni pratat med någon som arbetar på veterinärklinikier där hundar får öronen kuperade? Dessa hundar har ont och att utsätta dem för detta lidande bara för att deras matte/husse har fått någon fix idé om att de är SNYGGARE med stående öron än hängöron är att utsätta dem för ONÖDIGT lidande.

Vill man ha stående öron på dobermann får man väl ta tag i det avelsmässigt och para in raser med stående öron. Eller så uppskattar man hundarna som de är.

PL har så rätt.

För övrigt har jag inget mer att säga, allt har redan sagts.

Jag är glad att åtminstone de flesta här inte finner kupering tilldragande!!!

lucillehornline skrev:
säger än en gång att det är inte era kommentarer jag vill höra - jag vill prata med dobermannfolk!!
ni får ha era åsikter och jag får ha mina, så är det bara! ni kan fortfarande inte ändra min inställning.
å herre gud!! de är väl inte bara jag som vill ha eller har en kuperad hund?? ni får det å låta som det är det värsta som hänt hittills - snacka om töntig hönsgård!!!:crazy:
jag vet redan vad vissa folk tycker - så det gör ingen skillnad att ni vräker ut er här!!
Tål du inte kommentarer bör du kanske överväga att låta bli att posta på ett publikt forum.

lucillehornline skrev:
vem har sagt att jag inte akn älska min hund???
Jag säger det!
Du älskar den ju som om den vore en sak.
Så som människor älskar sina bilar eller antikviteter.
Du visar ingen empati med hunden.
Du sätter dig inte in i hundens situation utan ser det utifrån din egen estetiska smak.

Jag skulle aldrig skära i mina hästar eller färga om dem om de inte föll mig fullständigt i smaken.
I USA så skär de i hästarnas svansar för att de skall hållas på ett stoltare sätt.
Och hovarna byggs upp med löshovar för att benen skall vifta mera.
Och det är något som Svenskar i allmänhet brukar förfasa sig över.
Tycker du kanske att även sådant är okej?
Det gör inte jag då....

Hunden ska alltså se ut på ett sätt som den inte är skapt? Ser då ingen logik i det resonemanget.. :mad:

Med tanke på den relativt låga åldern på ts (20 år) så kan hon ju inte ha hunnit så jättelångt i veterinärstudierna kan man tro...:cool:

görs det på rätt sätt av kunnig människa och med smärtstillande så tycker jag att det är okej.

Men snälla, kupering är inte okej. :crazy:
Om du nu tycker att det är så okej så kan du ju gå till en "kunnig människa" (duktiga läkare finns det rätt många av i Sverige) och amputera bort DITT ena bröst t e x.:smirk: Du kan ju leva bra ändå!:smirk: :smirk:

Fattar verkligen inte hur du och människor som tycker kuperade svansar är fina tänker. :mad:

jag kanske uttryckte mig klumpigt - men jag ville bara påpeka att JAG tycker så. att jag känner att det inte är så elakt som ni tycker - för jag evt att det finns annat som skadar djuren mer...

Varför skada djuren ÖVERHUVUDTAGET?:eek:

Senast ändrad av en moderator:

Gud vet inte ens va ja ska säga...
Ursh, varför vill man ha en HELT KUPERAD hund?

Varför duger de inte som de är?
Urch, de är ju så mkt vackrare & Sötare när de är naturliga!!

Nej, nu ska ja vara tyst, annars blir de bara en massa dumt!!!!:smirk:

Ser ju ut som en stövare eller nåt.

Då har du inte sett många Stövare i dina dar om du tycker så. Jag för den delen har aldrig sett likheten mellan en icke kuperad Dobermann och Jakthund. Kan du nåt om hundar överhuvudtaget..menar: hur dom ser ut och så :angel:

Vill du prata med dobermannfolk ska du nog inte skriva här. Sen vet jag flera som har dobermann som inte gillar kupering. Vad får dig att tro att alla gillar kupering för de äger en dobermann?
Jag har ju själv en ras som kuperas både öron och svans där det är tillåtet. Men inte vill jag ha en kuperad för det.

*Tilda* skrev:
Gud vet inte ens va ja ska säga...
Ursh, varför vill man ha en HELT KUPERAD hund?

Varför duger de inte som de är?
Urch, de är ju så mkt vackrare & Sötare när de är naturliga!!

Nej, nu ska ja vara tyst, annars blir de bara en massa dumt!!!!:smirk:

Jag skulle vilja ha helkuperad Dobermann för det är snyggt, har du svårt o fatta?

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
893
Senast: ildiko
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 183
Senast: Johanna1988
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna... 2 3
Svar
57
· Visningar
13 136
Senast: Nixehen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 139
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka