Sv: helkuperad dobermann
Rimmar dåligt med veterinärförbundets etiska regler.
PL
Rimmar dåligt med veterinärförbundets etiska regler.
PL
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
PIRU skrev:DOBERMANN SKA VARA KUPERADE SER JU UT SOM NÅN JAKTHUND ANNARS!!!!
Athos skrev:Dobermannen var ju från början vakthund o likn. och då kuperade man öronen och svansen just för att t ex. inbrottstjuven inte skulle kunna ta tag i öron och svans på hunden och skada den. Sen är det ju bara att se vad utställningsdomarna tycker...vilka av dom kuperade och okuperade hundar vinnerJO DOM KUPERADE! Och jag kan hålla med dom för jag tycker dom kuperade ser "vassare" ut
Krasux skrev:Ojojoj.
Det finns så mkt man skulle kunna säga att jag inte vet var jag ska börja.
Att kapa svansar och ändra på öron, varför?
Jag rent ut sagt skiter i att Dobermannen "ska" vara kuperade enligt någon idiotisk idé om vad som är snyggt och inte.
Hundar föds med öron och svans för att det fyller en funktion. De som föds utan, eller med kort svans, låt gå för det. Men vilken rätt har vi att ändra på ett djurs utseende med ingrepp?!
Om du vill ha ståöron, skaffa då en ras som har ståöron, exempelvis schäfer. Vill du ha kort svans, skaffa då en ras som har det, exempelvis smålandstövare. Det finns många fler exempel på raser som du kan välja om du inte tycker att dobermannen är naturligt vacker!
Att dobermannen skulle vara den enda renodlade väktarhunden, vad har det med kupering att göra, egentligen?
Det här är idioti, och jag bara väntar på en lag som förbjuder deltagande på utställning med kuperade hundar. För som någon tidigare sa; Vilka är det som vinner? Jo, de helkuperade. Varför: För att det är en fix idé att det är vad som är snyggt! Och det är så trenden fortskrider, för att det är "fint" att ha en helkuperad dobermann!!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
lucillehornline skrev:ladugårdar med uppkedjade kor - men ingen gör något åt det. å jag tror att dessa kor som står innomhus fastkedjade i halsen 10 månader om året i 8 år mår sämre
lucillehornline skrev:jag tycker att det i många fall är oetsikt med riskolor och ladugårdar med uppkedjade kor - men ingen gör något åt det. å jag tror att dessa kor som står innomhus fastkedjade i halsen 10 månader om året i 8 år mår sämre än en kuperad hund. men det är hur jag känner angående fallet
Nona skrev:Att försvara kupering av hundars öron och svansar med att andra djur har det värre tycker jag är ett dåligt argument för kuperingen. Det är som om någon efter att de behandlat en vän dåligt försvarar sig med att de har själva minsann blivit dåligt behandlade! Eller att någon efter att denna slagit sitt barn försvarar sig med att det finns barn som har det mycket värre...