helkuperad dobermann

Sv: helkuperad dobermann

Duvan skrev:
Det är möjligt att någon kan tänka sig att spara en okuperad, men flertaltet vägrar idag. Med svenskt tävlingsförbud för kuperade skulle dock saken säkert komma i ett annat läge. Då skulle uppfödarens motivation för okuperat öka - samtidigt som köparen skulle bli mer påstridig.

hmm okej .. jag har hört flera kennlar dock mest risen och brt utomlands där man får välja själv.. pga allt fler länder i europa börjar sätta förbud på att kupera och allt fler vill ha kvar öron + svans men sen är det väl väldigt svårt framförallt för den äldre stammen uppfödare som promt tycker att det ska kuperas för att så ska det bara vara ungefär..

prinsessfeminist skrev:
Men kanske har jag en ras där entusiasterna är något mer vidsynta än i andra raser?
Kanske. Eller också har det med detta att göra...

this because in many countries as Germany - Swiss -Austria - Holland - Finnland - Sweden - Danmark and others is not more possible to show dogs cropped and docked....
..vilket är en missuppfattning - fast en bra sådan.:) Så vitt jag vet är det bara Norge som har utställningsförbud för kuperade hundar. I Sverge har vi det definitivt inte. I både Finland och Danmark går det också utmärkt att visa kuperade hundar. Men jag gillar att de tror att det inte går, då får man ju den effekt som jag tror att man får inom alla kuperingsraser om man verkligen inför tävlingsförbud för kuperade hundar.

By the way: Tyskland står uppräknat bland de länder de tror har tävlinsförbud - det borde betyda att de har kuperingsförbud iallafall. Eller..? Det borde kunna stämma eftersom vid närmare eftertanke kommer jag på att de tyskimporterade hundarna jag vet är okuperade.:banana: Det borde då i förlängningen betyda att trådskaparen får svårt att få en kuperad hund därifrån...

Duvan skrev:
Kanske. Eller också har det med detta att göra...

..vilket är en missuppfattning - fast en bra sådan.:) Så vitt jag vet är det bara Norge som har utställningsförbud för kuperade hundar. I Sverge har vi det definitivt inte. I både Finland och Danmark går det också utmärkt att visa kuperade hundar. Men jag gillar att de tror att det inte går, då får man ju den effekt som jag tror att man får inom alla kuperingsraser om man verkligen inför tävlingsförbud för kuperade hundar.

By the way: Tyskland står uppräknat bland de länder de tror har tävlinsförbud - det borde betyda att de har kuperingsförbud iallafall. Eller..? Det borde kunna stämma eftersom vid närmare eftertanke kommer jag på att de tyskimporterade hundarna jag vet är okuperade.:banana: Det borde då i förlängningen betyda att trådskaparen får svårt att få en kuperad hund därifrån...

Ja, Tyskland har kuperingsförbud och det förbudet är konsekvent. Du får öht inte visa kuperad hund. Jag vet inte hur det är med Holland och Österrike. Det de skriver kan vara en missuppfattning liksom Sverige och Danmark. Det är en bra missuppfattning tycker jag - och helt logisk, dessutom. Det är våra bestämmelser som är ologiska...

Anyway - det jag menade med "vidsyntheten" var att uppfödarna höjer blicken och ser bortom sitt eget land. ;) Det fungerar i Europa, men jag tror inte det kommer att bli så i USA. Intresset för andra länder utom den egna nationen är lågt där.

Och du har rätt. Trådskaparen kan inte få en kuperad dobermann från Tyskland.

Huruvida det är rätt eller fel att importera en kuperad hund vill jag inte diskutera. So, sorry om detta blev lite av en trådkapning. :o

Enya skrev:
*kl*

Har en dobbistik och tycker inte att hennes svans är i risksonen att slås sönder. Är det bara min hund som bär svansne högt och i en vacker båge, lite över ryggen?

Sådan svans har min dobbe med. Har aldrig varit orolig för att han ska göra illa svansen när han far runt. Han har ändå lyckats gett svansen några rejäla smällar i möbelkanter mm men den har aldrig gått sönder.

I Tyskland får man inte ställa ut öronkuperade hundar födda efter 1/1-87. Inga svanskuperade hundar födda efter 1/6-98 , undantag vissa jakthundsraser. Man kan få dispens i speciella fall om man har vissa veterinärattester. Finland har utställningsförbud för kuperade hundar, men detta gäller inte för utländska hundar när Finland arrangerar World Winner Show eller European Winner Show.

KickiH skrev:
Finland har utställningsförbud för kuperade hundar, men detta gäller inte för utländska hundar när Finland arrangerar World Winner Show eller European Winner Show.

Stämmer til viss del... I Finland kan alla före 1.1.2001 födda kuperade hundar delta på utställningar prov och tävlingar, oberoende av hundens bakgrundshistoria. Detta gäller också hundar, som fötts upp av finländare. Efter 1.1.2001 födda kuperade hundar får inte delta på utställningar, prov och tävlingar, med undantag för de du nämnde.

Aaah nu minns jag ju:rofl: Dobbrarna som var på samma utst. som jag sist var ju importerade från Italien:D

I Tyskland är det totalförbud för kuperade hundar,så där lär du nog inte kunna köpa en kuperat Dobermann.

Hmm.....visst e det väl snyggt med helkuperat!!!!!
Kolla lite i Polen, Italien,Jugoslavien,spanien och ungern så kanske du hittar det du söker! ;)

Sol skrev:
Jag har inga problem att förstå att man kan tycka att det är snyggt med kuperade hundar, det är en sak. Det jag inte kan förstå är att det faktiskt finns människor som är redo att utsätta sina älskade(?) hundar för onödiga ingrepp som orsakar lidande enbart av estetiska skäl. Det är däri det sjuka ligger. Inte att man tycker att det är snyggt.

Precis... Jag tycker till & med sjælv att det ær hur snyggt som helst med en kuperad dobermann men før dens skull kan jag inte før mitt liv tycka att det finns något som helst førsvar før att skæra av kroppsdelar från ett djur BARA før att vi mænniskor ska tycka att de ær snygga eller ser kaxiga ut.

Håller med dem som sæger att det i vissa fall kan vara førsvarbart att ta bort svansen på t ex en pointer som slår sønder svansen i arbetet & dærfør klart får mindre plågor av att ha svansen borttagen.

Øronkupering dæremot ser jag som totalt oførsvarbart!

Så længe mænniskans fåfænga bara går ut øver henne sjælv ær det en sak men nær vi skær i våra djur bara før att de ska vara coolare att visa upp & trevligare att titta på så har det gått mer æn før långt.

//Bansan - med svansrottis :p

PIRU skrev:
Ser ju ut som en stövare eller nåt.

nej säger inte att det är fel på Jakthundar

men en Dobermann är enda ren odlade Väktarhunden som finns o den ska inte se ut som nån Jakthund.

Var inte det där lite dubbelmoral?
Man har avlat fram en renodlad väktarhund säger du, men i slutändan måste den ändå förändras? Hur går det ihop??

Nån som orkar förklara vad som menas med att rasen är en renodlad väktar hund?

är det någon här som vet exakt hur en kupering av svans och öron går till? hur operationen går till? används det bedövning m.m.m......isåfall bör man ta reda på exakt hur den valpen/hunden blivit kuperad så får man se sedan om det räknas som djurplågeri. men jag kan ju tänka mej smärtan efteråt...

Senast ändrad av en moderator:

Vid svanskupering klipper man av savens med en sax när varpen är ett par dagar gammal ingen bedövning ev sätter man ett stygn i änden.
Öronkupering görs senare på sövd hund, man klipper ner öronen till önskad form o syr ihop kanterna.
PL

vad är det hunden skulle lida av efter den är kuperad? den är lika glad och mår lika bra som en som inte är kuperad,,i så fall är det lika mycket djurplågeri som att ta fram naken hundar och katter utan päls..: är lite mycket onödigt prat om att det är djurplågeri har ni aldrig ägt en egen eller känner någon som har behöver ni inte säga något om det,,

Jag tycker knappast defektaveln är ngn ursäkt för den smärtsamma stympning som spec öronkupering utgör.
PL

Bara för att man tycker att kuperade hundar är fina så betyder det ej att man är djurplågare... Vissa hundar skulle behöver kuperas pga att dom slår söder svansen.
Har en perro de agua espanol som är kuperad och hon trivs precis lika bra som vanliga hundar ... :banana: . men smaken är som baken :rofl:

Nej men om man aktivt kringår vårt kuperingsförbud för att man vill ha en fint kuperad hund så bidrar man till djurplågeri.
Vad beträffar skadade svansar har jag kapat fler såna på icke kuperingsraser än på kuperingsraser o ser inte detta som ett skäl att ta bort förbudet.
PL

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
893
Senast: ildiko
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 183
Senast: Johanna1988
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna... 2 3
Svar
57
· Visningar
13 136
Senast: Nixehen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 139
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka