Hej, Vi är nya här jag & min rottweiler.....

Sv: Hej, Vi är nya här jag & min rottweiler.....

TACK lilljessicah ! :)

Mycket trevligt folk här med goa vovvar verkar det som, vad kul !!!:)
goa vovvar du har även den fd vovven såg stor & go ut !

TACK lilljessicah ! :)

Mycket trevligt folk här med goa vovvar verkar det som, vad kul !!!:)
goa vovvar du har även den fd vovven såg stor & go ut !

Ja dom är söta när dom sover. Ehrem..:angel:
Min fd hund var alldeles på tok för stor om man går efter rasstandarden, men ack så go.
;)

Dom har Gloran på sne ibland bara ;)

PIRU skulle vara intressant att ta del av er träning om möjligt ?!
samt er andras som tränar & tävlar brukset

Väldigt nybliven rottis-ägare är jag. Till och med så nybliven att hunden hämtas på lördag :)
Förhoppningen är att utbilda till tjänstehund för hemvärnet då sambon vill ut i skogen och leka krig ;) Själv hoppas jag mest på att kunna fjolla runt i utställningsringen, i och för sig är hunden tack och lov inte avlad på skönhet men båda föräldrarna är i alla fall such så förutsättningarna finns där.

Välkommen till Buke!

Har själv ingen Rottis men en schäfer jag tränar lydnad och skydd med!
Håller på att utbilda honom till väktarhund då jag själv jobbar som väktare. Han och jag är nästan "klara" och var uppe hos polisen för att göra provet, som avgör om man får använda hunden i tjänst eller inte, förra fredagen. Tyvärr så tvekade han lite i det dolda överfallet och fick därmed omprov på detta - allt annat gick som på en dans och det var skönt! Ska upp om drygt 2 månader och göra omprov på dolda överfallet... så fram till dess blir det träna, träna, träna! Får plocka fram hans aggressionspaket lite mer mot figuranten.... :devil: ;)

Här kommer en bild på honom! (och mig...)

IMG_2887.jpg

glömde vrida bilden..... Sorry!

Tokigt o göra ett dolt överfall med Aggression ärligt talat.

När det knappt är nåt hot med i det så är det vettigare o lära in det med kampvilja.Då finns det en anledning för hunden o tveka om ni kör det på aggression för då handlar det om allvar för hunden. Men kör man det på kamp kommer hunden gå i utav bara fan för den vill kampa.

hoppas du förstår hur jag menar

Sen efter uppkörning kör man in momenten med aggression.

För man ska veta att i Aggression kommer hunden tugga i betten och lätt o få dåliga bett på köpet så hunden inte går i som den ska.

Bara en tanke du kan ta med dig.

Senast ändrad:

Om ett dolt överfall inte innehåller något hot knappt så vet jag inte riktigt.... Ett dolt överfall är väl hot om något!?

Min hund går bättre om det är lite aggression med i skyddet och det syns tydligt de (få) gånger han gått på i aggression istället för i kamp. Framförallt på en hund som inte har någon större kamplust så får man ju plocka fram de andra egenskaperna och spela på dom istället.
Sen har jag nog hellre en hund som kan avvärja ett överfall i aggression med mig ut på objekten när jag jobbar... Det är allvar och då ska hunden fanimej kunna visa att den menar allvar också.

MEN - jag ska ha dina ord i åtanke! ;)

Nej det är knappt nåt hot i ett dolt överfall för då skulle dom köra det på annat sätt. Direkt en hund ser ärmen så kommer dom förknippa det med kamp och inte ser det speciellt hotfullt.Sen har jag aldrig sett en Polis mena allvar heller för den delen när dom kliver ut mot hunden ;) Det skulle varit mer hot om man hade typ en dold är eller heldräkt o aldrig gjort det med hunden innan. Men nu tränar man ju inför det hunden vet ju vad som kommas skall.

Det är ju ingenting mot hur ett hot verkligen kan vara i tjänst.

Det jag skulle fundera på om min hund verkligen duger till om han tvekar mitt på ljusa dagen i ett så milt hot. Då skulle jag iaf ställa mig tanken hur han skulle agera i en trång gränd bäcksvart o det verkligen blir ett hot, Kommer min hund verkligen löpa linan ut o ha viljan o mörda den som hotar mig eller kommer han svikta då också?

Bara en tanke igen :-)

Senast ändrad:

Klok som en pudel! I mina ögon tänker du helt rätt när det gäller träning inför tjänstebruk. Många tror att aggression är den största drivkraften men för mig har det alltid varit solklart - liten kamplust=ingen tjänstehund. Stor skärpa kompenserar INTE för liten kamplust. Kör man mycket på aggressioner så blir det oftast lökiga bett och en hel massa tugg!

Stor kamplust i kombination, naturligtvis, med viss skärpa/måttlig skärpa är idealet för en bra väktarhund ex vis.

Klok som en pudel! I mina ögon tänker du helt rätt när det gäller träning inför tjänstebruk. Många tror att aggression är den största drivkraften men för mig har det alltid varit solklart - liten kamplust=ingen tjänstehund. Stor skärpa kompenserar INTE för liten kamplust. Kör man mycket på aggressioner så blir det oftast lökiga bett och en hel massa tugg!

Stor kamplust i kombination, naturligtvis, med viss skärpa/måttlig skärpa är idealet för en bra väktarhund ex vis.

Finns ingen drivkraft i Aggression då en hund bara kan jobba i det stadiet i ca 10sek fullt ut. men med Kamp och jaktkamp, nästan hur länge som helst. Sen när jag väl fått hunden godk så ska det till en massa aggression på objektsträning men det är en annan femma. Men inför en uppkörning då skulle jag lära hunden allt som händer på plan o.s.v. gör vi med drivet på kamplusten.

Så en Skyddshund med dåligkamp och liten jakt = dålig material.

Senast ändrad:

Har en känsla av att det kommer att gå alldeles utmärkt för er på uppkörning. Vem tränar du med/för? - han/hon måste också vara klok som en pudel!

Min absoluta favorittjänstehund hade det där perfekta paketet för att funka fullt ut i de mest svåra situationer - synd bara att det var sambons hund, när vi gick skilda vägar så försvann också "min" hund:( .

Första tjänstehunden, min gammelgubbe, han hade KAMP, vägde 56 kg, och var hög som en kalv! Hans skärpa var obefintlig och det gjorde att man fick tänka sig för vilka situationer man gick in i, men bara hans storlek, förmåga att stå på, grova skall, tunga bett, gjorde att de flesta inte chansade och man klarade ut situationen ändå...

Med kamp kommer man långt med rätt träning. Vi försökte utveckla aggressionspaketet på gammelman efter ngt år men fick tänka om för det skapade för mycket stress och saboterade det fina mönstret han hade i bevakning, bett och släppande. Jag fick lära mig hur jag bäst utnyttjade hundens förmåga i tjänst, utan tillgång till så värst mycket skärpa helt enkelt.

Drömhunden finns, men de är så få...:crazy:

För att återgå till tråden - vi hämtar rottisvalp på onsdag! :D

Jeeves Tackar för välkommnandet :) vad mysigt att ni hämtar en liten Rottis,
från vilken kennel om jag får vara fräck & fråga :o ;)
Du har rätt i att drömhunden finns, men de är få & mycket unika
Jag har i denna voven fått en sån individ vilket jag är enormt tacksam för
för sällan skådat "material" att jobba med har jag ej vart med om :)

Lillaloppan Tack även till dig, er uppkörning kommer att gå fin fint ska du se du får
återkomma med hur det går, är sugen att få veta hur det går för er då vi själva ev ska åt tjänstehunds hållet men har ej bestämt mig :)

jag är upplärd av 3 personer kan man säga.

1 Conny Andersson på Kennel Atenagården, ja bättre instruktör på hund har jag då aldrig tränat för, speciellt skyddet få i detta land som slår han där kan jag lova.

2 Kent Thorslund en person med stort kunnande inom skyddet dock främst svensk skydd. Men även ett brett kunnande.

3 Dan Pöhner en helt otrolig människa när det gäller hund.

Dom tre har varit min stöttepelare och är min stöttepelar när det gäller hund. Dock tränar jag bara aktivt med Conny men det räcker hur långt som helst det ;)

Ja en uppkörning ska då inte vara några problem med nån av hundarna. Rottisen är ju tränad för det och har alla moment. Men schäfern är jag totalt övertygad om att han skulle glänsa på en uppkörning såna angrepp han har o kamplust + en förighet som är så härlig.

Ja just det en rottis valp var det ja. Satan va skoj vill ha också men när valpen väl är här o pissar inne tuggar på stortån o fan vet allt så vill man bara att de ska bli vuxna :rofl:

Ha ha, ja frågan är fri men har för mig att moderatorerna inte gillar att man namnger olika kennlar, räknas kanske som reklam vad vet jag? Men jag kan PM:a!

Min rottis ska bli en riktig "soffehund":eek: så jag har valt föräldrar som jag tror kan ha en lagom nivå av drifter! Satsar ett tag på unghästarna här hemma nu och arbetar inte i tjänst mer så därav begreppet "soffehund", vilket för mig = träna för husbehov, spår, uppletande m m, inget skydd och så långa turer med hästar eller på fjällsemestern. De e livet de:banana:

Har haft rottis innan, med lite lagom drifter, och hon var en utmärkt hemmahund. Schäfern är inte idealisk i den aspekten tycker jag.

Jag ska svara på vad jag tycker om att ha valp i huset igen när jag har trampat i min första pinkpö eller poophög...

Pinkpöl ska de va...:D

Vad fin! Härlig bild också:)
Hon ser stolt och lugn ut:)

Har ingen hund men mina föräldrar har en schäfer/berner senner blandis

Senast ändrad:

Vilken stilig rottis du hade!:d
Ville alltid ha en sådan när jag var yngre, men nu när man ser den där blir man ju nästan sugen igen!!!:love:
Ska lätt testa att ha en sådan i framtiden!:love:

Har nyss fått hem min sheltiebebis så jag får väl ta och nöja mig med den ett tag.:D

9329662.jpg

Välkommen hit :)

Ingen rottis finns det här men två dv.schnauzrar!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 219
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 598
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 581
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?