Healingkoden?

Sv: Healingkoden?

Fast det finns ganska många studier på alternativ medicin. Alla är inte verkningslösa och alla är verkligen inte ofarliga!

En bra sammanställning av kunskapsläget finns i boken (även om den har några år på nacken):
Salvekvick och kvacksalveri av Simon Singh och Edzard Ernst.

Kort beskrivning av boken:
"
Tusen och åter tusen är de som försökt kurera sig med akupunktur, örtmediciner eller homeopatiska produkter. Men vilka metoder fungerar egentligen och vilka är farliga eller i bästa fall harmlösa?
Äntligen kan den vetgirige få svar, tack vare Simon Singh och Edzard Ernst, världens förste professor i alternativmedicin. Tillsammans har de skrivit den definitiva boken i ämnet, Salvekvick och kvacksalveri: Akupunktur, aromterapi, Feng Shui, homeopati, kiropraktik, kristallterapi, reiki och trettio andra populära behandlingar behandlas och utvärderas.

Simon Singh är författaren till succén Big Bang och här serverar han och Edzard Ernst en ärlig, opartisk och besk medicin.
"

Det finns även en lång intressant diskussion i boken om etiken gällande placebo, vilket är den enda effekt de flesta av de pseudovetenskapligt hittade alternativa metoderna ger.
 
Sv: Healingkoden?

Men varför utgår man ifrån att "vi" som "tror" på alternativa behandlingar sväljer allt inom området?

Det tror jag inte att någon tror. Tvärtom - alla är nog väldigt medvetna om att man bara väljer vissa teorier och därför gäller det att framställa sin sak så attraktiv och övertygande som möjligt. Det är en stor del av problemet.
 
Sv: Healingkoden?

Visst är det en bok. Och eftersom böcker alltid är försynta och aldrig påverkar någon som läser den är vi helt obekanta med begrepp som censur av böcker och bokbål? ;)

Återigen, Migos länk och mitt exempel om häxfallen, det är inte så "bara".


Det kanske finns böcker om hästvård och hur man bäst förebygger skador på hästar...är det då en skitbok alla ska förlöjliga ?
 
Sv: Healingkoden?

Det tror jag inte att någon tror. Tvärtom - alla är nog väldigt medvetna om att man bara väljer vissa teorier och därför gäller det att framställa sin sak så attraktiv och övertygande som möjligt. Det är en stor del av problemet.

jaså...är det DET som är en stor del av problemet ...ahhahahhahah...
Vad får du allt ifrån ?
 
Sv: Healingkoden?

jaså...är det DET som är en stor del av problemet ...ahhahahhahah...
Vad får du allt ifrån ?

Tala om spydig attityd...:grin:

För att svara på din fråga: Har som sagt haft mina år av "sökande" och har införskaffat mig kunskap om meditation, healing, mediala förmågor och har själv varit återförsäljare av svindyra magnetprodukter som skulle marknadsföras med obegripliga termer och hänvisas till vetenskapliga studier som bevisade att dom botade i princip ALLT. :angel: Du måste naturligtvis börja med att köpa ett startpaket för 8000 kr för att kunna visa produkterna men sen lockade ett liv i sus och dus för säljarna. Flashiga bilar och lyxvillor med pool stod på bonuslistan om man var flitig.

Jag kan tillägga att jag inte är den som förkastar precis allt. Jag ser mig själv som en öppensinnad skeptiker, vilket säkert låter som en paradox men egna upplevelser har gjort att jag har accepterat att det finns saker som man varken kan bevisa vetenskapligt eller förklara logiskt. Men jag ser det som ett stort problem att det finns så mycket pengar att tjäna i det alternativa. Det gör att man marknadsför det på ett sätt som ska ta bort alla tvivel och det finns ett alldeles för stort utrymme för sådant som verkligen är rent humbug. Och det blir många gånger på bekostnad av dom "svaga" och utsatta.
 
Sv: Healingkoden?

Tala om spydig attityd...:grin:

För att svara på din fråga: Har som sagt haft mina år av "sökande" och har införskaffat mig kunskap om meditation, healing, mediala förmågor och har själv varit återförsäljare av svindyra magnetprodukter som skulle marknadsföras med obegripliga termer och hänvisas till vetenskapliga studier som bevisade att dom botade i princip ALLT. :angel: Du måste naturligtvis börja med att köpa ett startpaket för 8000 kr för att kunna visa produkterna men sen lockade ett liv i sus och dus för säljarna. Flashiga bilar och lyxvillor med pool stod på bonuslistan om man var flitig.
Men vänta nu. Först skriver du och förlöjligar folk för att de tror på "sånt", sen dessutom blir du återförsäljare av magnetprodukter som skulle bota allt? Här måste jag nog fnissa lite, för mig är du ju då en av de oseriösa och som då lurat folk (för jag tror inte det finns något som botar allt).

O bevisligen var du ute efter att tjäna pengar på okunniga människor annars hade du ju inte varit återförsäljare och trånat efter ett liv i lyx.
 
Sv: Healingkoden?

Det tror jag inte att någon tror. Tvärtom - alla är nog väldigt medvetna om att man bara väljer vissa teorier och därför gäller det att framställa sin sak så attraktiv och övertygande som möjligt. Det är en stor del av problemet.

Nej du tolkade mig fel. Bara för att jag tror på tex healing (som utförs av många västerländska sjukhus i olika länder) betyder det inte att jag tror på ett piller som botar all världens sjukdomar eller Kalle Karlsson, som påstår sig ha hittat vatten 45 meter ner som gör så att du aldrig dör.

Det är det som är problemet. Skeptiker tror att jag tror på allt för att jag tror på en del.
 
Sv: Healingkoden?

Nja stopp och belägg... Var har jag förlöjligat folk som tror på sådant?

Jag skrev redan i första inlägget att jag själv varit en sökare och haft egna upplevelser som lett mig dit, vilket gör att jag knappast kan förlöjliga den som tror på "sånt".

Jag förbannar den marknadsföringen som sker och vars syfte är att tjäna pengar på saken. Det sitter någon både ovanför böckerna och produkterna som håvar in på bekostnad av utsatta människor. Hade det bara handlat om oskyldiga saker, hade jag skitit i vilket men det handlar om att man riskerar liv och då tycker jag att man har ett mer långtgående ansvar.

Kan också tillägga att min tid som säljare för magneterna var kort. Jag började sälja för att jag trodde på produkten efter att ha hört vänner lovorda dom men redan vid första företagsträffen insåg jag att det över huvud taget inte talade om produkten, bara om att man skulle skaffa nya säljare under sig och tjäna pengar på att dom i sin tur skaffade säljare och varje säljare köpte startpaketet för 8000 kr... Som du fick bonus på i alla led... Som ett pyramidspel. Det var tack och hej för mig. Mitt startpaket plus två skosulor var allt jag bidrog med.
 
Sv: Healingkoden?

Att det finns ett samband mellan kropp och själ är väl en ganska vedertagen sanning i dag, inte minst med tanke på hur utbrändhet, sorg och liknande ofta ger rent fysiska åkommor. Det är ju inte helt orimligt att anta att det kan fungera åt andra hållet också. Det handlar ju egentligen om att bearbeta en massa skit i sitt inre som tynger en och skapar spänningar som i sin tur ger värk eller andra fysiska åkommor. Just dom sakerna kan säkert många gånger åtgärdas med hjälp av "tankens kraft" - genom meditation eller med hjälp av någon som vägleder (healing). Detta används många gånger som bevis för att healing fungerar. Det är då det blir riktigt otäckt för naturligtvis är det skillnad på att åtgärda sådant som uppstått pga det inre välmåendet och att bota exempelvis cancer.

Det finns definitivt ett samband mellan kropp och "själ", även om man inom medicinen traditionellt sett det som två åtskilda entiteter. Det finns vetenskapliga studier som visar att olika typer av psykoterapi kan påverka hur man upplever smärta och faktiskt t.o.m sådant som hur länge man lever efter att ha fått cancer. Skillnaden mot t.ex. boken tråden ursprungligen handlade om är ju att detta är bevisat genom replikerbara randomiserade kontrollerade studier och att man även till stor del kan förklara vad det är som sker i kroppen och hjärnan. Den andra skillnaden är att man är tydlig med att man bara kan uttala sig om det som studierna faktiskt undersökt, och inte kommer med absurda uttalanden som att det skulle bota cancer eller ta bort all smärta.

(Argumenterar alltså inte emot dig här, spann bara vidare på det du skrev. :))
 
Sv: Healingkoden?

Bara för att jag tror på tex healing (som utförs av många västerländska sjukhus i olika länder)

Vilken sorts healing då? Den där utövaren gått utbildning för att lära sig exakt var man håller händerna på eller strax ovanför patienten, eller varianten där helaren bara är ett verktyg för sin gud, som är den som verkligen helar? Eller någon annan variant?

Olika former av massage räknar jag inte till healing, kan jag tillägga. Men begreppet har blivit väldigt urvattnat.
 
Sv: Healingkoden?

Nej du tolkade mig fel. Bara för att jag tror på tex healing (som utförs av många västerländska sjukhus i olika länder) betyder det inte att jag tror på ett piller som botar all världens sjukdomar eller Kalle Karlsson, som påstår sig ha hittat vatten 45 meter ner som gör så att du aldrig dör.

Det är det som är problemet. Skeptiker tror att jag tror på allt för att jag tror på en del.

Jag vet inte om jag tolkade dig fel men så här då:

Ponera att det finns en sorts healing som fungerar på vissa saker under vissa förutsättningar. För att dom ska synas i bruset av alla andra humbugmetoder är dom troligtvis tvungna att marknadsföra det som lite mer verkningsfullt och omfattande än vad det egentligen är. Då finns risken att människor med svåra åkommor vänder sig dit istället för till sjukvården. DET är ett problem.

Det samma gäller många produkter. Dom kan vara riktigt bra och fungerande till vissa saker men överdriver man effekterna gamblar man med folks liv och hälsa.

Och jag förstår helt vad du menar i övrigt. Dom här frågorna är ofta väldigt fyrkantiga. Det är antingen svart eller vitt och man blir i princip idiotförklarad om man tror det minsta på något. Jag vet. ;)
 
Sv: Healingkoden?

Det är precis så riktigt begåvade kvacksalvare agerar. De plockar upp något litet som faktiskt är en del av forskningen och sedan går de vidare och påstår att de har lösningen på massor av problem utan att ha några som helst belägg. Ofta svänger de sig med termer från vetenskapen, men läser man mer än 2 meningar ser man att det vare sig stämmer, häner ihop eller finns några som helst belagda samband.

Mitt favoritexempel är frekvensmedicin eller kvantmedicin där man gör apparater som man lurar människor att betala stora pengar för att bli behandlade av - med absolut noll effekt utöver placebo.

Det är inte harmlöst. Inte alls. Det är inte open-minded att gå på vad som helst som påstås.

Vet du vad. Jag har lämnat en kort beskrivning på vad boken handlar om. Och eftersom det i inlägg efter inlägg häcklades om humbug i olika former, la jag till lite kort info om något som skulle kunna vara humbug enligt bukes förståsigpåare, men som det forskas på, vetenskapligt.
Hur får du ihop detta med bokens innehåll? Hur vet vi att det finns samband, att denna forskning skulle ha omvandlats till något hittepå i boken? När ingen av oss läst den? Nej, nu har du då tagit fram stora håven för att fånga in knott...
När jag beskrivit innehåll. Och sedan lagt till en egen tanke...
Vem går på vad som helst? Du verkar det som...
 
Sv: Healingkoden?

Kan du bevisa vad själen är för något ?
Kan du bevisa vad kärlek är för något ?
Kan du bevisa va ångest är för något ?

Kan man bevisa att människor mår bra av kärleksfulla människor som visar omtanke och kan man bevisa att dito människor mår dåligt av att inte bli ombrydda ?

Vad är eg healing ? den som sätter handen för sin onda tand, som tar sin hand över skrapsåret på sitt knä....som lägger sitt värkande huvud i handflatorna, eller den som bryr sig om sina medmänniskor...?

Om folk ens tror på att jag är fanatiker med foliehatt så känner dom inte mig i allafall ...långt ifrån , men jag vet vad ett par kärleksfulla händer kan göra för underverk för människor..det kan ingen ta ifrån mig .
 
Sv: Healingkoden?

Om folk ens tror på att jag är fanatiker med foliehatt så känner dom inte mig i allafall ...långt ifrån , men jag vet vad ett par kärleksfulla händer kan göra för underverk för människor..det kan ingen ta ifrån mig .

Det är ingen som argumenterar mot det vad jag kan se. Men det är en viss skillnad på att tro att visa kärlek eller ömhet är bra för någon och att tro att gud har gett hemliga koder till någon som botar nästan alla sjukdomar, eller?
 
Sv: Healingkoden?

Det är ingen som argumenterar mot det vad jag kan se. Men det är en viss skillnad på att tro att visa kärlek eller ömhet är bra för någon och att tro att gud har gett hemliga koder till någon som botar nästan alla sjukdomar, eller?

Då du skriver såhär så kan man nästan tro att du vet vad som står i boken :p
 
Sv: Healingkoden?

Dr Alex Loyd claims that God revealed the codes to him while he was on a plane and praying for help to find a cure for his wife's chronic depression.
http://www.squidoo.com/real-healing-codes-review

År 2001 upptäckte Alexander Loyd hur man kan aktivera en fysisk funktion som finns inbyggd i kroppen och med vars hjälp vi kan eliminera orsaken till så mycket som 95% av alla sjukdomar och fysiska symtom.
Inlägg #3 i tråden

tiotiotiotio
 
Sv: Healingkoden?

Tack för ditt uttömmande inlägg i debatten :p

Fast det här är ju bara tramsigt? Varför bemöter du inte det hen skriver istället för att svara sådär?

Kan inte för mitt liv begripa att det kommer martyriga inlägg om att folk beter sig illa i tråden, när TS själv bemöter seriösa inlägg sådär.
 
Sv: Healingkoden?

Du vet att man kan ha information om vad en bok innehåller utan att faktiskt ha läst den, va?
 
Sv: Healingkoden?

Det är ingen som argumenterar mot det vad jag kan se. Men det är en viss skillnad på att tro att visa kärlek eller ömhet är bra för någon och att tro att gud har gett hemliga koder till någon som botar nästan alla sjukdomar, eller?


Jovisst, men healing är STORT..man kan ju faktiskt hela folk bara genom att vara en god och kärleksfull medmänniska.

Så att säga att healing är bullshitt o bara för människor i foliehatt ( foliehatt kommer från vallhund såklart ) är inte helt rätt faktiskt.

Jag tror på mycket mer än skolmedicin faktikst....och mycket fungerar.
tex när jag började med laser på hästar så skrattade folk och tyckte jag var den största dåren som gick i ett par skor, men det bjöd jag på för jag är inte den fega typen .....Idag .....så använder alla större tävlingsstall laser, en del stall ger t om varje skötare en egen laser och tillhörande kurs...
NU är det inget konstigt med laser , men DÅ var det fanimej humbug, foliehattsvarningar o hejfaderittan :)
 

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag gör en tråd om dethär för att jag tycker att det kanske kan vara kul att höra andras erfaren heter! Men jag skulle vilja veta hur...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
9 271
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 040
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 997
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
10
· Visningar
586
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp