Healingkoden?

Sv: Healingkoden?

nu har jag lite brådis, men just denna veterinären har så bra resultat och är jätteduktig just PGA att han ser andra saker som gör att hästarna blir bra.
Men du kanske vet bättre än honom ?

ps..ibland när jag har huvudvärk så hjälper treo , ibland inte ....that's life liksom

Eftersom jag inte känner vederbörande kan jag inte uttala mig. Däremot förstår jag inte hur man kan vara duktigare genom att använda osäkra, ineffektiva behandlingar jämfört med dokumenterat effektiva behandlingar.

Vilket är vad du menar när du tycker att utanför ramen innebär att man ska hitta på själv och tro blint på oprövade kort och anekdoter om människor och hästar istället för att använda evidensbaserade, effektiva behandlingar.

Som sagt; kunskapsläget är ganska klart. Ca 90% av de alternativa behandlingsformerna som genomgått djupare studier visar att de har NOLL effekt utöver placebo. 100% av de utlovar (av deras behandlare och förespråkare) mer än vad som faktiskt finns som effekt.

Vad ska vi göra åt kvacksalveriet och lurendrejeriet då martha? Är det rätt att lura på människor dessa metoder till dyra pengar? Varför ska det finnas högt ställda krav på vissa behandlingar och inga krav alls på andra, för samma påståenden om effekt?

Och varför ska de 10% av metoderna som faktiskt visar effekt, stanna i alternativträsket? De borde användas på bred front för de åkommor som de visats effektiva för.

Har du läst boken "Salvekvick och kvacksalveri" ? Är man intresserad av alternativ terapi överhuvudtaget borde man vara grymt intresserad av den oberoende genomgången av kunskapsläget.
 
Sv: Healingkoden?

martha, jag är nyfiken på vart du ville komma med dina frågor till mig? Särskilt eftersom du vare sig kommenterat mina svar eller svarat på mina följdfrågor.

(Mitt svar är inlägg 162 ifall du missat det.)
 
Sv: Healingkoden?

100% av de utlovar (av deras behandlare och förespråkare) mer än vad som faktiskt finns som effekt.

Håller med dig i det du skriver, men just det citerade skulle jag nog säga till stor del gäller den vanliga skolmedicinen också. ;) (Och för allt som man kan/får/behöver göra reklam för.)
 
Sv: Healingkoden?

Ja såna som vägrar se alternativt som en tillgång och spottar direkt innan man ens vet ....det finns veterinärer som ser utanför boxen, t ex husabykliniken där man har anställda "alternativare" som ett komplement

Jag är nöjd med de jag anlitar o har omkring mig

Det beror ju på vad man anser är "alternativt".
I ett tidigare inlägg nämnde du massage, och det är väl inte "alternativt" i den meningen.
Fysioterapi är inte "alternativt" inom humanvården och börjar växa inom hästvården i form av equiterapeuter och andra.
Jag ser ingen motsättning här.
Jag inbillar mig att det är rimligt att det finns "hästsjukgymnaster" som är duktigare på rörelsestörningar av icke organisk grund jämfört med de flesta veterinärer, precis som sjukgymnaster är duktigare på muskelsmärtor hos människor jämfört med de flesta läkare.

Däremot har jag svårt att svälja "healing" som ett universellt botemedel mot 95% av alla sjukdomar.

Men det beror förstås på hur man definierar sjukdom.
Om man definierar det som upplevelse av nedsatt hälsa eller förekomst av symtom, ja då kan det säkert ligga en hel del sanning i det.
Många upplevda symtom beror inte på en specifik sjukdom och det finns många besvär och problem som "skolmedicinen" inte kan hantera.
En del av personerna med sådana symtom och problem blir hjälpta av healing eller andra alternativa metoder. Absolut!

Men jag kan i min något snäva naturvetenskapliga värld vilja skilja lite på "sjukdom" till skillnad mot "symtom" eller "upplevd ohälsa".

Man kan också fråga sig om det är "meningen" att vandra genom livet helt utan symtom eller våndor (tänker nu även på existensiella och själsliga bekymmer)?

Jag uppfattar att de flesta av dem som har blivit hjälpta av "alternativt" har ett lidande som inte hänger samman med "sjukdom" exempelvis kärlkramp, cancer, artros utan snarare med symtom och upplevd ohälsa.
Och nej, jag har självklart ingen statistik eller källa på det: sådan forskning torde inte finnas.

Och det är ju utmärkt att få hjälp med symtom och våndor och upplevd ohälsa även fast man får betala för det.

Vad gäller djurvård: självklart torde många orenheter i hästars rörelsemönster bero på annat än ren ledsjukdom. Överbelastningar, snedbelastningar, dåligt underlag. Egentligen samma som för människor.
De flesta smärtor i rörelseapparaten beror faktiskt inte på rena ledsjukdomar utan på muskelsmärtor. Bristande eller felaktig/sned träning, ensidig träning, ensidigt underlag.
Inte så stor skillnad, kanske?
Då är det ju inte heller konstigt att en "behandlare" som fokuserar på träning och korrektion av snedheter bör vara mer framgångsrika på att lindra symtom jämfört med veterinärer som är "medicinare" och inte fysioterapeuter.

Jag tror inte att healing hjälper en halt häst.
Jag tror att en häst som hamnat i fel sammanhang ("fel personkemi" eller något liknande) kan bli hjälpt av att komma till rätt sammanhang och rätt människa.
Jag tror inte att en healer kan heala en häst så att den plötsligt går från att vara icke fungerande till att vara fungerande i samma oförändrade sammanhang. Det är antagligen sammanhanget och inte hästen som behöver åtgärdas (kan vara genom ändrad flocksammansättning, ändrad attityd hos den som hanterar hästen, byte av ägare eller vad som helst).
 
Sv: Healingkoden?

Jag har tänkt på vad en alternativtroende (healing, homeopati, djurkommunikation mm) skulle säga om dom kom till familjeläkarmottagningen för med ett ont knä och läkaren la sina händer över knät och sa att han nu skickar energier så läkning uppstår? Jag har en känsla av att patienten skulle bli upprörd?
 
Sv: Healingkoden?

Jag har tänkt på vad en alternativtroende (healing, homeopati, djurkommunikation mm) skulle säga om dom kom till familjeläkarmottagningen för med ett ont knä och läkaren la sina händer över knät och sa att han nu skickar energier så läkning uppstår? Jag har en känsla av att patienten skulle bli upprörd?

De skulle nog bli jättearga om det gjordes av en läkare (eftersom läkare enligt dem per definition är inkompetenta och enbart drivs av motivationen att öka Big Pharmas makt över Folket). Om de däremot fick remiss till Helar-Ulla och kallades in i ett rum med dålig belysning och valsång så skulle de med all sannolikhet bli väldigt nöjda över den öppensinniga vården, och omedelbart uppleva hur knät blev som nytt!
 
Sv: Healingkoden?

Det verkar som en del blandar ihop alternativa metoder med etablerade sådana.

Vi kan ta det där med aktiv närvaro o aktivt lyssnande, att befinna sig på/vända sig till den hjälpbehövandes behov, inte på samma nivå men någon stans skall man mötas.

Taktil stimulans är inte handpåläggning, det är inte boll o kedjetäcken heller.

Dementa personer tappar oftast inlärda språk, men inte sitt modersmål. Vi inrättar demensboenden för finsktalande med finskspråkig personal, otroligt lyft för dessa människor.
Måltiderna på demensboenden kan vara nog så kaotiska grund till många konflikter o dåligt mående för både de som är dementa o för personalen. Så många som skall fås att äta, helst utan att det blir totalt kaos, personalen är stressade, det skall portioneras, matas i vissa fall osv i all oändlighet. Alla mår dåligt. om personalen sitter ned o äter med de boende, man har mysig stämning o god mat. Alla njuter, äter o mår bra.
Gäller att utbilda personal så de förstår vad de verkligen gör, hur.
Demensboenden i markplan, där man låter bönder disponera fält runt om som bete för som bete för hästar o kor gör underverk, lixom att ha maskotar i form av katt eller hund.

Små grupper i försklolan, hundar i vården för barn med speciella behov. Exemplen är oändliga.
En del verkar tro att ovan beskrivna är healing om vi skall döma av inläggen i denna tråd.

Sen har vi ett par andra begrepp att ta hänsyn till, förmågan att känna empati o att läsa av. Inom psykodynamisk teori så har vi begrepp som överföring o motöverföring, något som många av oss kan lära oss identifiera o använda i vårt arbete med människor, en liknande förmåga används av djurpratare o andra charlataner, "cold reading" En del är mästare på det.
 
Sv: Healingkoden?

Jag har tänkt på vad en alternativtroende (healing, homeopati, djurkommunikation mm) skulle säga om dom kom till familjeläkarmottagningen för med ett ont knä och läkaren la sina händer över knät och sa att han nu skickar energier så läkning uppstår? Jag har en känsla av att patienten skulle bli upprörd?

Jag har en patient som jobbat som Healer. Han söker mig då och då, för att få skolmedicinsk hjälp.
En mycket behaglig person som visserligen tror starkt på healing (han har till och med föreslagit mig att byta karriär:D och bli healer) men som ändå vänder sig till skolmedicin och accepterar det "vi" står för.
Jag vet att han healar sig själv, men han söker skolmedicin när han ser att det inte fungerar. Ganska vettigt, inte sant?
Självklart skulle han inte vilja att jag healade honom, eftersom han redan provat den behandlingen. Han vill då ha mina skolmedicinska kunskaper.
Inga problem, faktiskt.
Men som sagt, han föreslår då och då att jag ska byta karriär och bli healer, och han rekommenderar mig att testa healing när något av mina djur får symtom.
Det är ärligt omtänksamt av honom, även om jag inte är "troende". Jag har dock ingen anledning att skriva honom detta på näsan utan försöker bete mig lika respektfullt mot honom som han gör mot mig.

Svårare är det med de "alternativa" personer som söker skolmedicin för att bekräfta sina tankar som inte stämmer överens med den vetenskap som finns idag. Där blir det gärna kulturkrockar.
 
Sv: Healingkoden?

Personerna bakom boken verkar opålitliga. Ben Johnson medverkade t.ex. i The Secret - vilket jag tycker är extremt diskrediterande. Boken verkar, precis som The Secret, vara ett cyniskt påhitt för att tjäna pengar, med det vanliga trixandet för att verka legitima med namedropping och försäljningssiffror. Ett missledande citat på deras hemsida:
The Healing Codes, are a simple and powerful self-healing system and a form of energy medicine. (Dr.Oz said on the Oprah Show “…the next frontier in medicine is energy medicine…”).

Syftet är förstås att man ska läsa det som att Dr. Oz eller Oprah pratat om deras idéer, vilket verkar osannolikt.

Vidare känns tillägget av "-koden" i namnet väldigt oseriöst. När du läst boken får du gärna återkomma om huruvida det faktiskt förekom någon kod i boken.

På förhand verkar det här vara en usel bok av suspekta författare med falska meriter och skumma försäljningsstrategier.
 
Sv: Healingkoden?

Det är ju precis så det fungerar i den seriösa världen. Alla de alternativ-behandlare jag har träffat har alla velat prata med "kundens" läkare innan de gör något. Behandlarna har aldrig förkastat "skolmedicin" utan ser allt som en helhet. Det är seriöst. Vill man ha healing på engelska sjukhus får man det osv. Vill man läsa alternativ behandling på universitet kan man göra det på olika universitet (iaf för några år sen). Jag är lite skeptisk till varför man kan inte bevisa "nåt" men ändå används vissa behandlingar i andra länder än i Sverige.

Sen tycker jag problemet är att seriösa alternativare vill ha samarbete, det finns de som vill mixa västerländsk och österländsk medicin, men "skolläkarna" är så jäkla stängda och ser inget utanför vad de pluggat på läkarlinjen.
Det drabbar patienten.
 
Sv: Healingkoden?

Sen tycker jag problemet är att seriösa alternativare vill ha samarbete, det finns de som vill mixa västerländsk och österländsk medicin, men "skolläkarna" är så jäkla stängda och ser inget utanför vad de pluggat på läkarlinjen.
Det drabbar patienten.

Kommer du bara med evidens så är det inga problem. Problemet där, är att den sällan finns eller visar på effekt utöver placebo, och då gör läkarna rätt i att välja andra behandlingar med bevisad effekt.
 
Sv: Healingkoden?

Det går inte att i samma mening säga "seriös" och kombinera det med ett fullständigt ointresse att ta reda på effekten av behandlingen och det kunskapsläge som finns.

Då är man helt enkelt inte seriös.
 
Sv: Healingkoden?

Håller med sjoberga. Varför praktiserar dom västerländsk medicin i Asien om deras tusenåriga traditioner kan bäst?
 
Sv: Healingkoden?

Det går inte att i samma mening säga "seriös" och kombinera det med ett fullständigt ointresse att ta reda på effekten av behandlingen och det kunskapsläge som finns.

Då är man helt enkelt inte seriös.

men vem säger att det finns ointresse? Varför skulle de fortsätta om de inte ser effekt? Gör man det är man inte seriös. O jag har aldrig träffat några alternativare som utför saker de inte ser effekt av.

Hur många har du besökt?
 
Sv: Healingkoden?

vem har påstått att de kan bäst?

Det är bara att gå igenom det aktuella kunskapsläget om evidens för varje åkomma och se vad som är bäst och välja den behandlingen. Så som sjukvården bör arbeta.

Jag ser ingen anledning att skilja ut behandlingar som grundar sig ur olika kulturer, skolor, påhitt och andra ibland skumma pseudovetenskapliga teorier. In med dem, testa dem för evidens för de åkommor de påstås hjälpa för och därefter inkludera i verktygslådan eller förkasta baserat på resultat.

Det är ganska enkelt. Faktiskt. Bort från medeltida magi, påhitt, lurendrejeri och in med kunskap. Det betyder inte att allt man hittade på för länge sedan var fel och dåligt, utan det som är bra kan man på nytt testa för evidens och sedan bruka i den skala effekten ger underlag för.
 
Sv: Healingkoden?

men vem säger att det finns ointresse? Varför skulle de fortsätta om de inte ser effekt? Gör man det är man inte seriös. O jag har aldrig träffat några alternativare som utför saker de inte ser effekt av.

Hur många har du besökt?

Ointresse för att ta till sig den kunskap som finns.

Hur hade vi betraktat en läkare som ignorerat de kliniska prövningarnas resultat och bara räknat de som man själv behandlat?

"Nej, nej, jag tror inte alls att Alvedon i extrema mängder skadar levern, jag har ordinerat det till många patienter och de har blivit jättebra, oavsett vad de kom in med. Ingen har dött än. "

Kanske på Hall eller Kumla?

Ja, jag har besökt s.k. "alternativare" och har ett stort intresse för kunskap och känner en stor frustration för alla de medmänniskor som luras av kvacksalvare. Och tycker det är synd att begreppet alls finns. Det borde i så fall heta ännu ej evidenstestade metoder och bara finnas tillfälligt innan tester hunnit genomföras. Precis som läkemedel som inte hunnit långt i klinisk prövning, kan användas i vissa fall men riskerna KAN vara stora. Precis som med otestade "alternativa" behandlingar.

Nu är de flesta som funnits ett tag testade i olika studier. Det är därför jag fortsätter tjata om boken "Salvekvick och kvacksalveri" som innehåller en grundlig genomgång av kunskapsläget för många alternativa metoder.
 

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag gör en tråd om dethär för att jag tycker att det kanske kan vara kul att höra andras erfaren heter! Men jag skulle vilja veta hur...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
9 271
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 040
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 997
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
10
· Visningar
583
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp